Kirjoittaja Aihe: Finnfoam+epoksi  (Luettu 3900 kertaa)

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Finnfoam+epoksi
« : 16-07-2012, 15:12:43 »
Köniinsä sietäisi sakemanni,ajoi veneen kiville ja nyt joudun uuden kölin tekemään.Kyseessä on n.1,5 m pitkä,60 cm leveä nostoköli,joka alunperin on tehty lyijystä tai betonista.Koska vene on jo kuohittu eikä sillä enään kilpailla ajattelin tehdä uuden kölin Finnfoamista kun sitä itseltäni riittävä määrä löytyi.Tarkoituksena liimata 20 mm levystä riittävänkokoinen aihio,leikata se kuumalangalla oikeaan muotoon ja laminoida 3-4 mm kerros lasikuitua epoksilla pintaan.Jos joku on Finnfoam+epoksi askartelua harrastanut,niin vinkkejä otetaan vastaan.

Poissa hanski

  • Viestejä: 2 998
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #1 : 16-07-2012, 15:42:14 »
Moi ! Tuosta yhtälöstä avautui nippu kysymyksiä. Jos vanhassa oli painoja niin miten sen aiot pelkällä vaahdolla korjata, ilman ettei tule tasapaino-ongelmia. Onko köli suoraan nouseva vai kippaava. Styroformista voi kyllä noita sieluja tehdä, mutta se ei kestä mitään kuormitusta, kuten kölin taipumaa, vaan epoksissa pysyy kyllä kiinni mutta aine repee heti laminaatin alta. Kun ei muotoja tiedä on vedettävä hatusta, tee metallikehys lokeroilla joihin sopiviin väleihin sitä painoa ja muut täytät sillä styroformilla, tai mieluummin uretaanilevyllä niin voit laminoida tavanomaisella hartsilla.
- hanski

Poissa RJP

  • Viestejä: 128
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #2 : 16-07-2012, 17:26:41 »
http://www.finnfoam.fi/index.php?page=2bd23c898e20a5227f24c110475cc20

Käsittääkseni ovat jotkut kokeilleet tuota finnfoamia veneisiin. Äly ja tietotaito ei omassa päässä ihan riitä ymmärtämään kaikkea mitä haulla löysin. Sen verran olin ymmärtävinäni, että tuollaiseen "core" rakenteeseen pitäisi olla tietyn verran lujaa tuo vaahto, kun haetaan kevyttä rakennetta, ja mahdollisesti finnfoamilla on saatavana tilaustavarana sellaista joka kelpaa esim veneen rakennukseen tuon eka linkin tapaan. Tiedä sitten jos vaan täytteeksi käyttää ja tekee oikein paksun kuoren lasi-epoksi laminaatilla jolla on lujuutta itsessään... Vaneri-epoksi varmaan olisi halvempi tuohon nostokölin tekotarkoitukseen

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #3 : 16-07-2012, 17:58:44 »
Eli kyse on tämmöisestä purresta:
http://www.vene-bjorndahl.fi/microtross.htm
Arkistoistani kaivoin Vene 5/1985 lehden jossa veneen testi ,testaajat pitivät 300 Kg kölipainoa liian suurena ja mulla taitaa tuo köli olla.Venettä on myös valmistettu 50 Kg:n
kelluvalla kölillä.Koska vene on sisävesillä ja retkikäytössä niin luulen kevyemmän kölin toimivan.Parasta olisi jos kölistä saisi tehtyä riittävän heikon jlloin se toimisi "sulakkeena" jos joku sen vielä kiville ajaa.Vakavuus tuntuu riittävän kölittäkin.

Poissa hanski

  • Viestejä: 2 998
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #4 : 16-07-2012, 18:07:52 »
Minkäs muotoinen poikkipinta ja miten paksu.
- hanski

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #5 : 16-07-2012, 19:00:38 »
Mulla on työkoneella skitsi kölistä,laitan huomenna tänne.
Ohessa liitteenä kölin poikkileikkauskuva,se on reilun metrin pituinen,suoraan ylösnouseva nostoköli.
Muok:tuossa joku samanlaisen veneen omistaja tehnyt peltikölin:
http://personal.inet.fi/koti/linkopuu/remontti.htm
 Ja on näköjään kölin muokkaaminen tarkkaa puuhaa:
https://groups.google.com/forum/?hl=fi&fromgroups#!topic/sfnet.harrastus.veneet/oTdviZ3dH5o
« Viimeksi muokattu: 17-07-2012, 12:00:35 kirjoittanut Viilari »

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #6 : 17-07-2012, 15:29:35 »
6 Kg  SP-106 epoksia+tarvittava määrä lujitteita hommattu,saas nähä ennättääkö ennen talventuloa kölin tehdä.Sakemanni maksaa.

Poissa hanski

  • Viestejä: 2 998
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #7 : 17-07-2012, 16:38:40 »
Henk.koht. en kyllä tekis finfoamista veneeseen mitään, mutta voithan tietysti kokeilla. Kokeile ensin pistämällä sitä foamia kahden 4mm vanerin väliin ja vetämällä niistä saat tuntumaa mitä se vaahto kestää, siis vetämällä ulospäin ei pinnan suuntaan. Tuo peltiköli ei kyllä pahalta näyttänyt. Noita veneen trimmaajia kyllä löytyy, oli se sitten järkevää tai ei, mutta kilpailuihin se kuuluu kuvioon. Vanhan muistikuvan mukaan tuo kölin etureuna olisi hyvä olla pyöristetty ja paksuuteen nähden määrätyllä säteellä, silloin paksuimman kohdan jälkeen köli myös hieman latistuu. Samalla pyöristys voi vaikuttaa ohjaukseen rauhoittavasti. Jos köli on ollut alun perin tuollainen profiililtaan, niin ei ole syytä Groopin suunnitelmia epäillä.
- hanski

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #8 : 18-07-2012, 10:54:27 »
Finnfoamin sivulta löytyy  myös tietoa sen käytöstä veneenrakennukseen:
http://www.finnfoam.fi/index.php?page=2bd23c898e20a5227f24c110475cc20
Lisää Ponkalan kieltämättä oudoista veneistä:
http://shalom.ponkala.net/pages/fi/shalom-vene/rakennusvaiheiden-kuvia.php
Kai se on yritetävä köli tehdä,ilmoittelen kuinka kävi.

Poissa 009

  • Viestejä: 667
    • Aholan tila
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #9 : 19-07-2012, 07:58:15 »
Tuota omaa paattiprojektia silmällä pitäen kyselen..
Kaikki kiinteät runkoon laminoitavat rakenteet: konehuoneen seinät, lattian kannakkeet,...
Jos tekee muodot esim finnfoamista tai spu-levystä ja kuiduttaa molemmin puolin.
Eikös siitä tule kevyt ja jämäkkä rakenne, eikä sisustat ainakaan lahuoa, kuten voi käydä puupohjaisille rakenteille.
Finnfoam olisi halpaa, mutta vaatii epoksihartsin, joka taas halvimmillaankin runsaat 2 kertaa kalliinpaa kuin polyesterihartsi.
Tarttuuko epoksi lujemmin jo kovettuneeseen po-e laminaattiin , kuin po-e hartsi?

Poissa Tapio Peltonen

  • Viestejä: 47
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #10 : 19-07-2012, 09:23:52 »
Tarttuuko epoksi lujemmin jo kovettuneeseen po-e laminaattiin , kuin po-e hartsi?

Täällä on asiasta enemmänkin tietäviä, mutta omien hatarien muistikuvieni mukaan vastaus on kyllä, ehdottomasti. Eli polyesteriveneen paikkaukset (runkoläpivientien poistot yms.) aina epoksilla.

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #11 : 19-07-2012, 12:50:28 »
Epoksi on parempi liimana kuin polyesteri,ja ammattikirjallisuus sanoo että polyesterirakenteita voi korjata epoksilla mutta ei toisinpäin.
Toisen veneeni parsin joku vuosi sitten epoksilla hyvin tuloksin.
Tässä linkki vanhaan ketjuun:
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=3006.0
« Viimeksi muokattu: 19-07-2012, 13:06:06 kirjoittanut Viilari »

Poissa 009

  • Viestejä: 667
    • Aholan tila
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #12 : 23-07-2012, 07:32:56 »
Miten topcoatin tarttuvuus epoksilla laminoituun kuituun. Topparihan on polyesteripohjainen.
Esim keulapotkuritunnelin laminointi. Homma olisi aikaavievää piipertämistä ja epoksilla olisi pidempi purkkiaika.
Miten ulkopuolen fiksaus? Kaiketikkin sitten epoksimaalilla, löytyisi 10 kekku Tikkurilan Temacoattia.

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 156
Vs: Finnfoam+epoksi
« Vastaus #13 : 23-07-2012, 12:28:02 »
Ei epoksi topcoattia päälleen tarvi,jos se jää auringonvaloon niin vaikka 2K-PU maali päälle.