Kirjoittaja Aihe: Tupen tekoa  (Luettu 68020 kertaa)

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
Tupen tekoa
« : 21-08-2012, 10:39:16 »
Tervehdys verstaalle!

Varoitus heti alkuun, seuraava juttu tulee sisältämään isoja mutta heikkolaatuisia amatöörikuvia sekä puukkopuritanismia. Eli tarkoitus on esittää oma tapani valmistaa puukolle tuppi. Näitä tapoja nyt on varmasti useita ja parempiakin kuin tämä minun, mutta jospa saataisiin keskustelua aikaiseksi.  Saa ihan vapaasti kysyä ja kommentoida :).

Asiaan:

Ensin otetaan sopivan kokoinen siivu koivua tai vastaavaa, tasalaatuista ja helposti veistettävää puuta.

Mallataan puukon terää siihen päälle. Siis nimenomaan sen puukon, jolle tuppea ollaan tekemässä. Piirretään terän ääriviivat puuhun.

Otetaan vuolupuukko ja avataan ensin piirretyt terän ääriviivat.

Jatketaan terän sijan veistelyä ja sovitellaan välillä terää sijaansa.

Tavoitteena on kohtuullisen jämpti sovitus ja niin, että terä uppoaa kokonaan puun sisään.

Kun ollaan tässä vaiheessa, on hyvä pitää pieni tauko, kahvetta ja pullaa...

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
Vs: Tupen tekoa
« Vastaus #1 : 21-08-2012, 10:55:56 »
Sahaillaan vannesahalla, vuollaan puukolla tai hiotaan hiomakoneella lesta halutun malliseksi, kukin omien taiteellisten näkemystensä mukaan. Mulla on kohtuullisen suoraviivainen ja yksioikoinen maku tässä suhteessa, kuten kuvista näkyy...

Sovitellaan ja katsellaan välillä, että saadaan silmää miellyttävä muoto. Lestan tehtävähän on suojata kantajaansa ja estää puukon terän painuminen nahan läpi. Lesta täyttää tämän tehtävänsä aika ohuenakin.

Kun haluttu muoto on saavutettu, liimataan lestanpuolikas toiseen koivusiivuun. Tästä tulee lestalle kansi. Käytetään hyvälaatuista kosteudenkestävää liimaa ja heikkolaatuisia halpakaupan pikkupuristimia ;D.

Muotoillaan kansi liiman kuivuttua tarkasti lestan malliseksi ja lestan suuhun on tässä vaiheessa hyvä kaiverrella pikkuisen avarrusta, menee puukko aikanaan helpommin tuppeen oikealle paikalleen.

Jatketaan pölyn laskettua...

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
« Vastaus #2 : 21-08-2012, 14:06:36 »
Pyöritellään vielä tehtyä lestaa ja puukkoa ja katsellaan jos jostain kulmasta pitäisi pikkuisen vielä säätää.

Sitten otetaan sopivan kokoinen pala tuppinahkaa, joka yltää sujuvasti sekä puukon että lestan ympäri ja vähän pitää jäädä saumanvaraakin. Tuppinahka on kasvisparkittua, noin 2 milliä paksua, jämäkkää tavaraa. Mikään nahkatakkinahka ei tarkoitukseen sovellu. Yleensä teen A4-arkista "kaavan" jonka mukaan leikkaan sitten sopivan nahanpalan. Tasapaksusta nahasta tulee kömpelö tuppi. Siis lestan päälle asettuva osa nahkaa ohennetaan reilusti, niin että se tupen kärjen paikkeilla on noin millin luokkaa. Samoin nahka tupen suulta ohennetaan, varsinkin kun tarkoituksena on tehdä kaksin kerroin käännetty tupen suu. Nahan ohentamiseen on varmaan sieviäkin keinoja, mä käytän 80 karkeuksista nauhaa...

Ohennettu nahka näyttää sitten tältä. Tupen kärkeen tuleva osuus on tosiaan jotain millin vahvuista ja tupen suuhun kaksin kerroin tuleva ohennetaan reunasta miltei nollaan. Vaikea sanoa mitään tarkkoja lukuja, tämä vaihe vaatii näppituntumaa ja vaihtelee myös eri vuotien välillä. Nahka kun harvoin on tasalaatuista.

Taas on käyttöä halpakaupan huonolaatuisille puristimille. Eli tupen suuksi tuleva nahka, noin sentin pituudelta, kostutetaan, taitetaan kaksinkerroin ja laitetaan puristuksiin kuivumaan.

Seuraavaksi on siirrytty verstaan puhtaalle puolelle, eli tuvan puolelle. Kostea nahka kun imee kaiken mahdollisen lian itseensä. Kuvassa puristuksista otettu nahka, hyvällä mielikuvituksella siitä näkee, miten siististi nahka menee kaksinkerroin puristuksissa kuivuessaan.

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
« Vastaus #3 : 21-08-2012, 14:35:11 »
Seuraavaksi tuppinahka laitetaan veteen likoamaan. Kun kaiken maailman kippoihin kertyy aina likaa, olen siirtynyt liottamaan nahan pakastuspussissa. Haaleaa vettä mukaan ja annetaan olla, nahasta riippuen, 10-30min.

Nahan likoamisen aikana suojataan koko puukko elmukelmulla. Varmistetaan maalarinteipillä. Myös terän suu kannattaa teipata ennen kelmun laittoa, ettei terävä terä viillä kelmua puhki.

Etsitään tupen ompeluun välineet valmiiksi. Tarvitaan lähinnä vahalankaa, kaksi tylppää neulaa, naskali, haarukka, virkkuukoukku ja puukko.

Kostutettu nahka kuivataan talouspaperilla. Vettä ei nahasta saa valua, mutta kun nahan reunaa puristaa sormien välissä, niin nahasta purskahtaa vähän vettä. Pöydän pinta pitää olla ehdottoman puhdas.

Muokataan sormin ja pikkuisen virkkuukoukun varrellakin avittaen nahkaa niin että se alkaa asettumaan puukon ja lestan ympärille. Haarukalla painellaan nahkaan merkit, joihin sitten naskalilla tehdään reiät. Aloitan tupen ompelun yläpäästä ja kierrän ensin tuon "ketunlenkin" jonka sisään tulee aikanaan kantuumen D-lenkin reikä.

Naskalilla reikiä siistiin riviin haarukan merkkaamiin jälkiin.

Käytetään ns. satulasepän ommelta. Eli neula on langan molemmissa päissä. Ja aina vastakkaisista suunnista pujotetaan lanka samasta reiästä niin että jokaiseen ompeleeseen muodostuu samalla solmu. Vaikka lanka jossain vaiheessa tupen käyttöä katkeaisi, niin ommel ei purkaudu hallitsemattomasti.

Tupen kärjestä tullaan kolmisen ommelta takaisin päin, eli päätellään sauma.

Otetaan terävä puukko ja varma ote ja leikataan ylimääräinen nahka pois.

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
« Vastaus #4 : 21-08-2012, 14:52:35 »
Vieläkö joku jaksaa seurata :coolsmiley:?

Laitetaan kosteudenkestävää puuliimaa saumaan. Ei sotketa kosteaa tuppea roiskeilla, mutta koetetaan silti saada liima sinne aivan ompeleen pintaan saakka.

Laitetaan sauma puristukseen. Puristimet sen kuin paranee... Osa on anopin pyykkinarulta >:D.

Kuivumisen aikana nyylataan muutamaan kertaan, eli hangataan nahkaa jollain sileällä, kuten ruokailuveitsen kahvalla tai pienellä luisella lastalla. Niin että nahka kuivuttuaan on sileää ja napakasti seurailee puukon ja lestan muotoja. Aikaa kuivumiseen menee noin vuorokauden verran.

Sitten on tiukka paikka. Puukko pitäisi saada vedettyä pois tupesta. Tupen suu on noin sentin verran kahvan paksuimman kohdan yläpuolella. Joskus joutuu kiskomaan aika kovaa että irtoaa. Tuppinahka on tässä vaiheessa liki peltiin verrattavan kovaa.

Siivotaan kelmut ja teipit pois puukosta ja nyt se menee tuppeen aavistuksen väljästi.

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
« Vastaus #5 : 21-08-2012, 15:14:19 »
Kipaistaan äkkiä verstaalle ja nauhahiomakoneen avulla viimeistellään tupen sauma.

Narvivärillä ja pienellä pensselillä värjätään tuppi ruskeaksi. Samalla värjätään myös kantuumen lenkiksi tuleva nahanlipare.

Väännellään D-lenkki paikoilleen ja ommellaan kantuu. Tykkään että ommel on tässä niittiä varmempi

Sitten loppusilaus, eli nahkarasvaa tuppeen ja pientä kiillottelua ja lopputulema on tällä kertaa tässä:

Kiitos kaikille jotka jaksoivat seurata loppuun saakka!

Poissa hanski

« Vastaus #6 : 21-08-2012, 15:38:02 »
Olipa hyvä kuvakertomus ! Nyt se selvis miten tuppi oikein rakentuu ja kyllä nuo puukko ja tuppi sopivat hyvin tyylillisesti yhteen.
- hanski

Poissa Kahimooni

« Vastaus #7 : 21-08-2012, 15:59:37 »
Hienoa!

Aika lailla samalla tavalla olen omat tuppeni tekaissut. Jotain uuttakin tuli kyllä!

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa alfred_j_kwak

Re: Tupen tekoa
« Vastaus #8 : 21-08-2012, 17:16:26 »
Minulle ihan uutta asiaa. Kiitos hienosta selostuksesta.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa panze

« Vastaus #9 : 21-08-2012, 20:55:06 »
Jotenkin noin sen ainokaiseni aikoinaan tein. En olisi tainnut enää ihan kaikkea muistaa . Hienosti toteutettu ohje.
Sai hiukan sellaista värinää, että pitäskö ryhtyä. Tarpeet olis valmiina, ja puukkokin.

Poissa Tauru

« Vastaus #10 : 21-08-2012, 21:23:26 »
Varsin asiallinen ohje. Tällä pärjää ja joitain yksityiskohtia voi tekemisessä muunnella. Esimerkiksi minä käytän kontaktiliimaa sauman liimaukseen ja parissa muussa kohtaa joitain variaatioita, mutta yhtä kaikki hyvä ohje.

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #11 : 21-08-2012, 21:51:52 »
Oli varsin hyvin kuvitettu ohje, jokseenkin samoin olen tehnyt omien tekeleitteni tupet :coolsmiley: pyykkipoika puristimena hyvin tuttu,
mutta olen purkanut pyykkipojan ensin ja sitten kasannut sen selät vastakkain tulee ikäänkuin parempi puristin.

Pentti

Poissa Riiviö

« Vastaus #12 : 21-08-2012, 22:08:29 »
Erittäin hyvä työohje!
 Tuollaisia minunkin pitäisi kaikesta käsityöstä vääntää koulutehtävinä, valitettavasti vaan laatu ei aina ole ihan noin hienoa... O0
Liiman käyttö saumassa oli minulle uutta...
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #13 : 22-08-2012, 12:17:45 »
Erinomaista, just tämmöiset on Kotiverstaan suolaa ja sokeria. Hieno työkuvaus ja herkullisen muotoinen tuppi.

Minusta tähän on jatkeeksi hieno kerätä muidenkin tupenteko-ohjeita ja kokemuksia. Ei ole epäkohteliasta kertoa muistakin tavoista, nikseistä tai vaikka kokonaan eri lähestymistavasta. Voin vain kuvitella jonkun tiedonjanoisen tyypin riemun muutaman vuoden päästä kun se löytää hienon työkuvauksen ja toivon mukaan sitten lisävinkkejä ja vaikka muiden kuvasarjoja päälle...

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #14 : 22-08-2012, 12:52:46 »
Teet varmaan pikilangan itse? Mistä olet hankkinut langan ja pien? Nyt pitäisi hankkia jostain lankaa ja pikeä kun varasto alkaa olla tyhjä.

Olen käyttänyt neuloina ihan normaaleja ompeluneuloja jotka olen taivuttanut. 

Liimana olen käyttänyt Kiillon kontaktiliimaa. Näin opetti suutarimestari Ari Tilli Kuusamo Opiston kenkäkurssilla.
« Viimeksi muokattu: 22-08-2012, 12:57:06 kirjoittanut Jari Granroth »
Aiempi nimimerkki Jagr