Kirjoittaja Aihe: Peräkärryvertailu  (Luettu 12850 kertaa)

Poissa pii

Peräkärryvertailu
« : 27-09-2012, 20:16:20 »
Hei!

Olen suunnitellut hankkivani keskiraskasta jarrullista perävaunua. Kantavuutta saisi olla vähintään tonni, mielummin enemmän. Olen pistänyt silmäni Aku 350TJ-P 2000kg PROFF http://www.saastokarit.fi/tuotteet.html?id=40/460 vaunuun. Hinta on huomattavan edullinen muiden valmistajien saman kantavuusluokan kärryihin verrattuna. Onko kellään Akun kärryjä?

Se, mitä teiltä tahdon, on hyviä ja huonoja kokemuksia kärryistänne. Mikä oli paskaa, mikä hyvää.  Olkaa hyvä.

Poissa Matias.

Vs: Peräkärryvertailu
« Vastaus #1 : 27-09-2012, 20:21:00 »
Mulla on ollut kymmenkunta vuotta Akun kevyempi versio 270, max. 750 kg. Ei mitään vikaa vaikka akselipainot on ylitetty monta kertaa. Sähköt toimii hyvin. Huonoa on se että kärry ei ole suora. Siis sen lavanreunojen yläpinta. Ei voi käyttää työpöytänä jos kasailee jotain vaikkapa liimalla ja homman pitää olla suora. Vanha Muuli oli muuten susi mutta yläpinta oli just suora ja sen päällä tuli kasattua monta kevyttä sisäseinäelementtiä. No, tosin tämän nykyisen päällä on kuomu, joten tuokin vika on vähän teoreettinen.
« Viimeksi muokattu: 27-09-2012, 21:25:37 kirjoittanut Matias. »
...

Poissa puupeli

« Vastaus #2 : 27-09-2012, 20:51:22 »
Aku 275. Ei mitään muuta moitittavaa, kuin että lievästi v-mäinen peruutettava, 10 cm aisaan tykö niin ok. Tai lyhyemmällä akselivälillä varustettu veturi.

Paikalla 009

• Aholan tila
« Vastaus #3 : 27-09-2012, 21:11:38 »
Mahtollisesti kannattaa harkita lavettikärryä. Lastaus on sujuvaa kun laitojen alaslaskun jälkeen on tasainen lavanpohja.
Itellä on tuonnäköinen Saris 2x4m lavalla oleva kippaava lavetti. Paljon vedetty ja tyytyväinen olen ollut.

Poissa ilsaarin

« Vastaus #4 : 28-09-2012, 00:21:01 »
Minä olen kovasti tykästynyt Farmi Pro-kärryihin.

Poissa hanski

« Vastaus #5 : 28-09-2012, 00:27:29 »
Minä olen kovasti tykästynyt Farmi Pro-kärryihin.
Kuin myös,  O0 ,jos enemmän tarvii, niin telillä ja jarruilla.
- hanski
http://www.farmi.fi/farmi_pro_30L_30T.htm
« Viimeksi muokattu: 28-09-2012, 00:52:10 kirjoittanut hanski »

Poissa Digiootti

« Vastaus #6 : 28-09-2012, 07:24:56 »
Itellä on Muuli 1400 ollut viitisen vuotta, tähän asti se on toiminut hyvin. Muuli taitaa olla edullisempia kärryjä, rakenne ei ole kestävämpiä, kun runko on kasattu ruuveilla ja pop niiteillä pokatusta pelistä.
Kärryvertailua on tehty TM:ssä muutama vuosi sitten. Koko jutun voi lukea kirjautumalla.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-kevytperavaunut
Videokuvausta harrastava metallimies Joensuusta

Poissa Teemu

« Vastaus #7 : 28-09-2012, 08:29:21 »
Koeaja kärry autosi kanssa ennen kuin ostat! Tai sen auton kanssa jolla sitä eniten vedät.

Kärry pitää olla riittävät leveä jotta se näkyy auton omista peileistä. Mitään lisäpeilivirityksiä ei kannata ajatella, että ajan voi käyttää oleelliseen eikä peilien kanssa leikkimiseen. Hanki oikea keinuteli jos vähänkään ajat mökki- tai hiekkatiellä. Se on muutenkin vakaampi ja rauhallisempi joka tiellä. Jousitus ihan oikea lehtijousitus iskunvaimentimilla. Kumivääntöjousi on hirveä kimpoilija pienestäkin töyssystä.
Lyhyt kärry ja pitkä auto on hankala peruutettaessa. Ota mieluummin liian pitkä kuin liian lyhyt kärry. Jos rakennustavaraa (tai muuta kankitavaraa) kuskaat niin ota sen mittainen kärry, että 6 metriä sopii laillisiin ylityksiin.
Kippaavakärry helpottaa mopojen, moottoripyörien, mönkijöiden, ruohonleikkurien, yms. lastausta. Vinssi edessä helpottaa hajonneiden lastausta, joita ei yksin jaksa työntää kyytiin.

Farmi-kärryt ovat hyviä, mutta jotkut väittää niitä hintaviksi. Tutustu kuitenkin valikoimaan.

Tuossa Säästö-Karin kärryssä lyö vastaan 2x kumivääntöjousi (siis ei ole oikea keinuteli). Kaksiakseliset tahtovat venkoilla vetoautoa. Keinuteli ei.

Poissa Esavi

« Vastaus #8 : 28-09-2012, 08:33:34 »
Mahdollisesti edullinen hinta johtuu siitä, että kärryn rakenteessa on käytetty taivutettua sinkittyä ohutlevyä.
Rakenne on mahdollisesti kasattu pulttaamalla ja pop-niiteillä. Sinkkipinnoitteen paksuus on noin 15 - 20 um.
Jos kärry on koottu pulttaamalla, niin jonkinlainen laadun mittari on käytetyt pultit. Onko käytetty kastosinkittyjä
pultteja? Niitä olisi syytä käyttää ulkokäyttöön tulevissa rakenteissa. Valitettavan paljon käytetään sähkösinkittyjä
pultteja ja osia, jotka ruostuu vuodessa.

Lujempi rakenne saadaan hitsaamalla kärry kuumavalssatusta teräslevystä. Tällöin teräslevyn materiaalivahvuus
on suurempi. Teräsosat suojataan korroosiota vastaan kastosinkityksellä, jolloin sinkkikerroksen paksuus on 70 - 90 um.
Tietojeni mukaan ainakin Majavan kärryt tehdään tällä periaatteella. Varmaan muitakin löytyy.

Jälkimmäisessä tapauksessa kärryn teräsosien lujuus on suurempi ja korroosionkestävyys huomattavan paljon parempi.
Kastosinkityt teräsosat kestävät Suomen suolatuilla teillä merkittävästi pidempään. Toki molemmissa tapauksissa
kärry on syytä pestä vedellä ja harjalla, jos on ajettu suolattua tietä. Sinkittyyn ohutlevyyn voi tulla korroosiovaurioita
suhteellisen lyhyessä ajassa, jos ajetaan voimakkaasti suolattuja teitä ja suola jää pinnalle muhimaan...

Minulla on kärryn suhteen kriteerinä, että lokasuojan täytyy kestää päällä seisomista. Jos tuntuu taipumista tai joustamista,
niin en huoli. Pienemmissä kärryissä nähtävät muovirimpulat joutuu minun kohdallani boikottiin. Popniiteillä kiinnitetyt muovilokasuojat
korkkaa melko helposti niittauskohdasta.

Poissa Stefan Englund

• Plektra Trading Oy Ab
    • Plektra Trading Oy Ab
« Vastaus #9 : 28-09-2012, 10:00:07 »
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen paljonko autolla saa vetää. Jos on jarruton kärry ja sen omapaino on suuri ei siihen pahimmassa tapauksessa saa kuormata kuin muutama isompi lankku.

t ........ steffe

Poissa Harry

« Vastaus #10 : 28-09-2012, 10:49:30 »
Itselläni on ollut 6 vuotta tälläinen kärry ilman kuomua http://www.te-ho.net/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=74 Appiukolla on ollut samanlainen jo reilut 10 vuotta. Kotimainen ja hinta-laatusuhteeltaan loistava kärry. Voin suositella lämpimästi.

edit: lisätään vielä, että kärryn lavan pohjassa on kiinnitysrenkaat, joten kaikenlaisten kuormien ja etenkin rakennuslevyjen kiinnitys on helppoa. Pohjavanerillakin on paksuutta 27mm.
« Viimeksi muokattu: 28-09-2012, 11:02:33 kirjoittanut Harry »

Poissa FormulaVee

« Vastaus #11 : 28-09-2012, 12:06:50 »
Mulla on kesällä hankittu Respo (150x300x24) kokoinen. Koppa on riittävän korkuinen.
Aisa on tässä mallissa riittävän pitkä, joten peruutus on helppoa ja 6 metrin tavara siirtyy hyvin.
Melko raskaalta vaunu tuntuu, mutta ei se menoa haittaa. Lehtijouset on alla ja kippi.
Ja tietysti ne kuormankiinnitysrenkaat lavassa.

Etu- ja takalaidan saranat ja sulkimet ovat erityisen kätevät ja tukevat.

Kysymys:
Olen joskus ihmetellyt niitä vaunuja, joissa laita pitää ottaa pois urasta nostamalla.
Voisikohan joku valaista miksi ne on noin tehty?

Mutta Respoakin voi suositella.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa jope

• Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
« Vastaus #12 : 28-09-2012, 12:19:15 »
Samasta muotista nuo on suurinpiirtein kaikki aisapojat, tehot ym. Ajaa asiansa mutta jos kunnon kärrystä on kiinnostunut kannattaa katella viitalan alukärryä. Mulla on paikallisen kyläsepän tuunaama pelliräpellys ja sillä on kuljetustarpeet hoitunut yli kymmenen vuotta. Kippi extraa ja jälkeenpäin lisäsin räikkä vinssin jalustoineen mikä on ollut kätevä lisäys.
 Mistä tuo telihötkyily tulee?  En kiistä etteikö se tyhjänä tule perässä nätimmin mutta kuormattuna ei yksiakselinenkaan paljoa poukkoile. Ja vaikka se tyhjänä hyppii ei se ongelma ole. Telikärry pitäisi olla jarrullisena muuten telin paino vaan vähentää hyötykuormaa tai houkuttaa ylikuormien kasaamista.Lisäksi sen käsin kääntely on vaivalloista.
 Ylikuormasta tulee kivasti sakkoja,paikallisen puutavaraliikkeen kuski väitti että nyrkkisääntö ois euro/kilo. Jarruttoman peräkärryn kokonaiskantavuus akseleista riippumatta on max 750 tai puolet vetoauton painosta. 1200kg neliovisen sedanin kanssa tuo tietäisi kuuttasataa kiloa josta vähennetään kärryn paino joka voisi olla siinä parisataa ja telissä jokunen kymmenen lisää ja kuomusta muutama.
 Tuo on totta että kärryä ei pidä nuukuuksissa ostaa liian pienenä. Mielestäni ehdoton minimi yleiskärrylle on 265 siihen saa vielä just rakennuslevyt. Aisan pituuttakin kannattaa vilkaista. Kovin lyhyt on heti linkussa. Kiinnityspisteitä kuorman sidontaan kannattaa myös lisätä jos niitä ei alunperin ole riittävästi. Varsinkin lavan pohjalla niitä usein kaipailee...

Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa Juha Moilanen

« Vastaus #13 : 28-09-2012, 12:24:16 »
Kysymys:
Olen joskus ihmetellyt niitä vaunuja, joissa laita pitää ottaa pois urasta nostamalla.
Voisikohan joku valaista miksi ne on noin tehty?

Tulisi mieleen että pitkää tavaraa voi laittaa päätylaidan alta lavan ulkopuolelle. Päätylaita sitten ylösalaisin ja salvoilla kiinni, jolloin alareunaan jää rako. Edellyttäen että salvat ovat epäkeskisesti. Pysyy päätylaita tallessa, ja ei tarvi laittaa peräkonttiin haitoksi.
Kuomukärryllä ei onnistu, tulee kuomu eteen. Taitaa muuten saranamallillakin onnistua kun miettii mutta ei yhtä tukevasti.

Nim: Vain lainakärryjen kanssa pelannut, omasta haaveileva.

Poissa Esavi

« Vastaus #14 : 28-09-2012, 12:34:21 »
Mistä tuo telihötkyily tulee?  En kiistä etteikö se tyhjänä tule perässä nätimmin mutta kuormattuna ei yksiakselinenkaan paljoa poukkoile. Ja vaikka se tyhjänä hyppii ei se ongelma ole. Telikärry pitäisi olla jarrullisena muuten telin paino vaan vähentää hyötykuormaa tai houkuttaa ylikuormien kasaamista.Lisäksi sen käsin kääntely on vaivalloista.

Minä mietin, että mistä tulee ajatus yksiakselisen poukkoilusta. "Kumijousituksesta?" Jos kärryssä on lehtijouset ja iskunvaimentimet,
niin ei se kyllä tyhjänäkään poukkoile. Saa olla sinällään tarkkana, kun kärry tulee aina huomaamattomasti perässä, ettei ajele liian
lujaa, jos haluaa välttää sakkoriskin... Se kun on niin siivo kulkija, että tuppaa välillä unohtumaan, että on kärry perässä.

Tuleeko telipyörästöllä enemmän kantavuutta ja pystyy kuskaamaan suurempia kuormia? Esim. auto jarrullisen kärryn lavalle ja menoks.