Kirjoittaja Aihe: Kyllä työkalut ovat kauniita  (Luettu 26628 kertaa)

Poissa juil

Kyllä työkalut ovat kauniita
« : 15-10-2007, 20:16:02 »
Kymmenkunta vuotta puutöitä enemmän ja vähemmän aktiivisesti harrastaneena olen pitkään pyrkinyt enemmän ja enemmän koneelliseen työstöön. Koneita on tullut hommattua ja työn jälki parantunut jatkuvasti, mutta käsityökalujen käyttö pl. veistoraudat, on tuntunut merkityksettömältä.

Kiitos tämän foorumin sekä eirtyisesti muutamien aktiivisten (ehkä joku tunnistaa itsensä  :)) käsityöläisten ansiosta käsityökalut ovat saaneet uuden merkityksen. Täytyy vielä liittää pari kuvaa viimeaikaisista hankinnoista, jotka näyttävät silmään niin hyvältä, että voisi vaikka kirjahyllyyn laittaa (mikäli ei vaimolla olisi asiaan jotain sanottavaa)

Eka kuvassa Stanley #10 ja Stanley #220 Sumun ohjeilla pohja oikaistuna.

Poissa juil

Re: Kyllä työkalut ovat kauniita
« Vastaus #1 : 15-10-2007, 20:16:50 »
Ja toisessa Stanleyn kavahöylät #51 ja toinen pyöreäpohjainen, jossa numero vaikeasti luettavissa, sekä lisäksi Stanleyn suuntapiirrin #91 ja siirtokulma Gateshead Egland, Rapier 10

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #2 : 15-10-2007, 21:36:53 »
Moro.

Hienoja pelejä.

Mulla kävi itel vähän sama tän verstaan kanssa. Nuorempana isäni koitti kädestä pitäen opettaa, miten eri käsityökalut toimii.
Silloin se tuntui liian vaivalloiselta, kun kerran koneitakin on olemassa. Sen verran kuitenkin niistä kiinnostuin et rupesin haalimaan vanhoja puutyökaluja aina kohdalle sattuessa.

Törmättyäni kotiverstaaseen aukesi lopulta, et ne vanhat työkalut on ihan oikeita Työkaluja ja että niillä voi tehdäkkin jotain :)

Siinähän ne vapaa illat nykyään menee vanhoja höyliä hipelöidessä, ja vaimo tykkää ;)

tomi
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa Puuhaguru

« Vastaus #3 : 16-10-2007, 01:10:39 »
Vanhat työvälineet on yleensä kauniita. katso vaikka kuvan puuvartista jakoavainta.

Poissa samu

« Vastaus #4 : 16-10-2007, 22:29:41 »
Moi,

On hienoja vempeleitä. Kyllä sää vielä tarvisit #4 silityshöylän ja pitkän oikohöylänkin, ehkä  ;)

Eka kuvassa Stanley #10 ja Stanley #220 Sumun ohjeilla pohja oikaistuna.

No, mitä menetelmää käytit vaiko koneistamalla? Jos käytit viiloja tai muita konsteja, niin kauanko otti aikaa?

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa juil

« Vastaus #5 : 17-10-2007, 01:06:47 »
Tarpeesta en tällä hetkellä tiedä, mutta tahtoo luonne olla sellainen, että jostain innostuessa on työtä pitää itsensä kurissa. Välillä tuntuu että työvälineiden hankkiminen ja viritteleminen on jopa mukavampaa kuin niiden käyttäminen, mutta en taida olla ainoa tällä palstalla ;)

Muistan jostain vanhemmasta ketjusta lukeneeni, että hiomapaperia kannattaa liimata lasilevylle noin tuuman levyisinä palasina, ja jättää aina väliin sentin rako. Tällöin irronnut hiomamateriaali ei jää paperin ja höylän pohjan väliin pyörimään, eikä aiheuta pohjaan pitkittäissuunnassa kaarevuutta. Lieneekä tämän mittaisilla kappaleilla vielä suurtakaan merkitystä, mutta näin tuli tehtyä. Mikäli vain oikein muistan, niin ko. ohje taisi olla sinulta.

Pohjat eivät kummassakaan höylässä tainneet olla erityisen kieroja, koska käytin aikaa enintään tunnin kumpaankin. On vain petollista, kun alkuun tuntuu homma lähtevän hyvin liikkeelle, mutta pohjan tasoittuessa ja hiottavan pinta-alan lisääntyessä ediistymisen huomaa vain otsalta tippuvissa hikipisaroissa.

Poissa samu

« Vastaus #6 : 17-10-2007, 09:01:29 »
Jup, se on ihan hyvä konsti, kunhan pitää huolta että alusta on suora, ja leikkaa samanlaisista hiomapapereista suikaleet ja liimaa minimaalisella määrällä liimaa ilman klomppeja.

Tuollaiseen konstiin luotin kun tein yhdelle projektille välineitä joissa oli jo nelisen viikkoa valmistelutyötä takana. Mulla on jemmassa tuohon tarkoitukseen varattu 20 millinen puoli metriä kertaa 10 senttiä laminoitu lasilevy jota en anna kenellekään lainaksi. Siinä on koko mitalla alle mikrometrin heitto. Höylä ei tarvii ihan niin suoraa hiomavastepintaa, mutta on noita muita juttuja jotka ei suju ilman tuommoista verrokkia. Käyttelen siinä yleensä vesiliukoista sprayliimaa. Kuluneet paperit saa pois lämpimäsä veessä liottamalla.

Hassua sinänsä, se lasi ei paljoa mitään rahassa maksa, mutta että sellaisen sattuu saamaan jostain on sitten jotain muuta  8).

Koita seuraavaksi sitten puuhöylän tekoa  :D. Kun kerran sulla on vehkeitä niin saat suorakulmaista puuta omasta takaa, mistä onkin hyvä lähteä tekemään.

terv,

Samu

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #7 : 17-10-2007, 12:33:14 »
Kiitos Sumu! Iskun tehtaanmyymälässä on karkaistuja lasihyllyjä 6...12 mm paksuja, koot 40x40 cm...60x130 cm ja kaikkea siltä väliltä.
Hinnat 5...20 euroa/kpl. Nyt "Vileeni" tietää mihin käyttää, kun tarttee saada, kun halvalla...

Onnistuisikohan tuo, jos tipauttaisi hetipiti-liimaa muutaman tipan lasien väliin ja tekis vähän paksumman laminaatin.
Mites toi lasin lämpöeläminen, kaareutuuko lasi jos hioessa tulee lämpöä toiseen pintaan?

Poissa samu

« Vastaus #8 : 17-10-2007, 14:34:06 »
Moi,

Lasilla lämpölaajeneminen on luokkaa 9x10^-6 / K, eli metrin mittainen lasilevy kauttaaltaan lämmenneenä venyy 0,000009 metriä (0,009 millimetriä) per yksi lämpöaste. Puolimetrinen lasilevy venyy sitten 0,0045mm per 1 K.

Jos koko lasilevyn lämpötila nousee esmes 20C:sta 100 C:een, metrinen lasilevy venyy gradientin 80 K x 0,000009m / K, eli 0,72 mm. Jos mukana on yhtään haihtuessaan lämpöä sitovaa vettä ja mieskin olisi suunnilleen normaalijärkinen, luulempa että gradientti on hiukan pienempi, vaikkapa 10-30 astetta max. Vettä voi käyttää vaikka liima olisikin vesiliukoista, se likoaa pois sitten lämpimässä vedessä uitettuna, vähän kuin pullon etiketti.

Jos pinnassa on ohut 6mm lasilevy joka lämpenee rauhallisesti hinkatessa ja se on liitetty alustalevyyn ehkä 1-2 mm paksulla silikonikerroksella eikä siinä ole tiukkoja ulkokehyksiä, se simppelisti laajenee elastisen liiman venyessä (liukuessa) mukana.

Lasilla on heikohko lämmönjohtavuus, ainoastaan 1 W/mK. Jos lasilevy olisi tosi iso ja sinne tulisi keskelle yhtäkkiä vaikkapa kitkan tuottama lämpögradientti kun lasin lämmönjohtavuus on huono, lasilevy menisi kuvulle ennen kuin lämpömäärä ehtisi tasoittua yli koko lasin tilavuuden. Siksi kannattaa käyttää mielestäni kapeahkoa ja pitkähköä lasista hionta-alustaa, jolla päästelee menemään koko mitalla. Tuo hylly kuullostaa hyvältä.

Lasi on ilman muuta kaikkien aikojen arvaamattomin konstruktiomateriaali mikä on yleisesti julkiseen käyttöön hyväksytty. Sen lujuusmittaukset ja niiden arvostelu on aina enemmän tilastollista kuin mitään absoluuttiarvoja, ja siihen syntyvät käytön aikaiset pintadefektit ja niiden vaikutukset ovat päälle oma lukunsa.

Sulla taisi olla ikkuna-asennukset ja niiden toleranssit mielessä?

terv,

Samu

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #9 : 17-10-2007, 16:10:54 »
Parhaimmillaan työkalu on todella kaunis. Mulla on heikko kohta Edward Prestonin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa tehtyihin höyliin, jotka on ihan erityisen kauniita.

Eka kuva on 1800-luvun lopun Prestonin nokkahöylästä. Toinen on Stanleyn #90, joka ulkonäkönsä puolesta tuntuu olevan jostain 60-luvulta, mutta todellisuudessa sitäkin on alettu tekemään 1898. Tuossa kohtaa huomaa kovin selkeästi sen eron mikä on perinteisen brittiläisen ja vanhakantaisen käsityöperinteen ja amerikkalaisen käytännöllisen ja varsin vähän estetiikkaa palvovan asenteen välillä. Ei sillä etteikö rapakonkin takana tehtäisi kauniita esineitä, työkalujakin, mutta mulle tuo #90 on ollut yksi niistä rumimmista höylistä jonka tiedän.

Ja työkalut voi olla kauniita ihan jo sen vuoksi että niitä on paljon kerralla. Tuossa alinna on yksi setti jonka hommasin viime keväänä  ;D

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #10 : 17-10-2007, 17:31:00 »
Moro

Ei varmaan täytä Sumun kriteereitä, mut ite käyttänyt vastaavana paperin alustana kaksi puolista peilikaapin ovea.

p.s. pekalla on melko kadehdittava valikoima noita puisia työvälineitä :P

tomi

Poissa Puuhaguru

« Vastaus #11 : 18-10-2007, 01:28:35 »
Tuosta lasin lämpörikkoutumisesta on oma, vähemmän miellyttävä kokemus.

Eräästä autostani poistin maalijäämiä kuljettajanpuolen sivuikkunasta kostealla asetoniluutulla ja pokss.

Nopeasti haihtuva asetoni aikaansai kylmäshokin lasiin, jota se ei kestänyt.
Noo onneksi auto oli sen verta vanha, että romulasta löyty miltei ilmaiseksi ehyt klasi.

Poissa samu

« Vastaus #12 : 18-10-2007, 11:40:04 »

Parhaimmillaan työkalu on todella kaunis. Mulla on heikko kohta Edward Prestonin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa tehtyihin höyliin, jotka on ihan erityisen kauniita.

No Tässä olen kanssasi ainakin samaa mieltä. Vanhabrittiläinen työkaluperinne on luullakseni toimivuudessaankin tuosta viimeistelyn ja yksityiskohtaisuuden ansiosta tavallaan monipuolisempikin. Luulisin että sen ottaa siksikin mielellään käyttöön koska siinä on sitä spirittiä samalla kun perusfunktiot toimii. Ei ole minulla laajaa kokemusta että voisin enempää sanoa, on vain ollut satunnaisia treffejä yksittäisten välineiden kanssa.

Ei niissä amerikanstanikoissa mitä ole koittanut ole myöskään mitään elimellistä "vikaa", vaan ne ovat hyvin toimivia ja uskollisia välineitä. Aika on tehnyt niistä myös henkilökohtaisia työkaluja, jossa materiaalit ovat asettuneet ja särmät ja pärseet ovat kiillottuneet sillä ainutlaatuisella tavalla minkä vain ajan kuluttava vaikutus voi tehdä.

Minä vaan itse tykkään viedä tuo "henkilökohtaisuuden" sen verran pidemmälle että on aina pakko modata väline itselle hyväksi, tai mieluiten tehdä se alusta saakka itse. Siksi, näin luulen, nuo antiikkiset "kokonaiset" työkalut ei ole minua varten. Osat kuten terät kelpaa, tai sitten tehdään niitäkin itse.

Mutta ei se silti estä minua arvostamasta muinaisen muottitimpurin työtä joka on valumalliin kaiverrellut ornamenttejaan, jotka sitten ovat siirtyneet valetun rungon mukana masinistimestarin sovitettavaksi muiden osien kanssa. Lopputuloksena tuli stten tuommoinen koru. Joskus funtsii että mitä ne sitten teki, millaista herjaa siellä heiteltiin ja millaisia murheita pohdittiin.

Hei, tässä päiväpainajaisia: http://www.tooltrip.com/tooltrip9/other/ugly/ugly.htm Tuo "Liberacen silityshöylä" (tunnistatte kyllä) on erityisen rapea kun sitä ei ole tehty ihan hetken mielijohteesta  :P. Vaikka tiedostaa että meitä on moneksi, niin nämä kun katselee läpi niin kummasti tekee mieli mennä ottamaan omat höylät syliin ja vakuuttelemaan että "kaikki on hyvin".

terv,

Samu

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #13 : 18-10-2007, 16:36:49 »
niin nämä kun katselee läpi niin kummasti tekee mieli mennä ottamaan omat höylät syliin ja vakuuttelemaan että "kaikki on hyvin".

;D

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #14 : 18-10-2007, 22:22:34 »
Ja nyt kun selasi tuon Sumun linkin ajan kanssa lävitse, tuli vastustamaton halu käydä ostamassa purkillinen kulta spreitä ;D

tomi