Kirjoittaja Aihe: Vinttien eristäminen  (Luettu 41843 kertaa)

Poissa Stefan Englund

• Plektra Trading Oy Ab
    • Plektra Trading Oy Ab
Vs: Vinttien eristäminen
« Vastaus #75 : 20-12-2017, 12:37:53 »
Äänieristävyydestä sen verran että kaveri (venepuuseppä) joka tästä minulle kertoi oli eristänyt vesibussin moottorikopan pyrogeelillä ja kertoi että samalla kun siinä saavutti paloturvan niin hävisi suurin osa äänestäkin. En ole sitä rakennetta nänyt ja minuakin ihmetytti että miten niin kevyellä aineella saavutetaan niin hyvää äänieristystä.
Samainen kaveri eristää ulko-ovia aerogeelillä, ja totesi että hyvin toimii.

Juttu siitä tilansäästöstä on tässä artikkelissa: https://www.hs.fi/tiede/art-2000002885116.html

Mielenkiintoinen aihe ja hyvä että syntyy keskustelua. Minua se kiinnostaa koska olen laajentamassa omaa talo ja kellariin tulee puusepänverstas ..... jokainen säästetty neliö on tärkeä.

Sen ymmärrän että suomalaiset villavalmistajat eivät ole tästä kiinnostuneita ;)

t ..... steffe

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #76 : 20-12-2017, 13:28:09 »
Kyllä on heppoisia juttuja Ristolla tuossa artikkelissa. Leijuvia tuuliturbiineita ja kaapeleita, huh sentään. Ja monta kertaa kevyempää kuin ilma. Yhden kerran kevyempi taitaa olla ihan painoton mutta ei sentään massaton. Kaksi kertaa kevyempi omaa jo nostetta, kelluttaa ilmassa? Ei saisi ”tiedetoimittaja” päästää sammakoita suustaan.
Risto-parkahan on noita onnettomia, lukunsa kesken jättäneitä kuten Linkola ja (edesmennyt) Risto Vartevakin. Kova halu olla esillä on tuolla Risto Isomäelläkin. Olen muutaman sen kirjoja lukaissut, lainaa hän lukemisiaan ymmärtämättä paljonkaan. Mielikuvitusta on kirjoittaa mielikuvitusmaailmoista.
Tämä Linkolakin on vähän onneton. Elämän pikku vastoinkäymiset ovat katkeroittaneet senkin vanhemmiten ja syvästi nyt vanhana ja raihnaisena. Tuo Vartevakin harjoitti jonkun vuoden tekniikan opintoja TKK:ssa. Hyvin vähän oli opintoviikkoja. Olen sen kanssa keskustellut muutaman kerran. Kyselin perusteluja ja lähteitä, mistä oli mielipiteensä ammentanut. Kyllä minä sen heppoiseksi totesin. Kateeksi kävi, kun sekin sai semmoisen aseman mahtavan Hesarin tiedetoimittajana.

Ja vielä pieni otos Isomäen jutusta.
————————————————-
Ilmakehässä leijuvia suuria tuuliturbiineja ja lentäviä autoja

Piioksidiaerogeelin tulevaisuus näyttää hyvältä, mutta hiukan pitemmällä aikavälillä eräät muut aerogeelit saattavat nousta sen vakaviksi haastajiksi.

Hamdan Halimattoman kehittämä malesialainen piioksidiaerogeeli eli maerogeeli oli vielä muutamia vuosia sitten maailman kevyin kiinteä aine, mutta on nyttemmin menettänyt maailmanennätyksensä ensin aerografiitille ja sitten grafeeniaerogeelille.   Aerografiitti on kuusi kertaa ja grafeeniaerogeeli seitsemän kertaa ilmaa kevyempää.   Mahdottomalta kuulostava yhtälö perustuu siihen, että kummankin materiaalin sisällä on lukemattomia mikroskooppisen pieniä, hyvin harvan ilman eli puolittaisen tyhjiön täyttämiä tiloja.

Koska grafeeni johtaa sähköä, grafeeniaerogeelistä olisi teoriassa mahdollista tehdä myös ilmaa kevyempiä sähkökaapeleita.  Toisin sanoen jos ihminen oppii valmistamaan vahvistettuja aerografiitteja ja grafeeniaerogeelejä, meillä saattaa viidenkymmenen vuoden päästä jo olla korkealla ilmakehässä leijuvia suuria tuuliturbiineja ja ehkä myös jonkinlaisia lentäviä autoja.
—————————————-
Minä mitätön ihminen en halua loukata ketään lukunsa kesken jättänyttä, varsinkaan jos leipänsä tienaa jossakin  hyödyllisessä ja kunniallisessa työssä mutta ruveta nyt profeetaksi jonkin henkisen näyn perusteella.

Ja korjaus, Isomäki ei ole tiedetoimittaja vaan vapaa kirjailija, mikä tekee sen tiedekirjailijaksi?
« Viimeksi muokattu: 20-12-2017, 13:43:09 kirjoittanut Tapani Honkanen »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #77 : 20-12-2017, 15:08:15 »
Äänieristävyydestä sen verran että kaveri (venepuuseppä) joka tästä minulle kertoi oli eristänyt vesibussin moottorikopan pyrogeelillä ja kertoi että samalla kun siinä saavutti paloturvan niin hävisi suurin osa äänestäkin. En ole sitä rakennetta nänyt ja minuakin ihmetytti että miten niin kevyellä aineella saavutetaan niin hyvää äänieristystä.
Samainen kaveri eristää ulko-ovia aerogeelillä, ja totesi että hyvin toimii.

Juttu siitä tilansäästöstä on tässä artikkelissa: https://www.hs.fi/tiede/art-2000002885116.html

Mielenkiintoinen aihe ja hyvä että syntyy keskustelua. Minua se kiinnostaa koska olen laajentamassa omaa talo ja kellariin tulee puusepänverstas ..... jokainen säästetty neliö on tärkeä.

Sen ymmärrän että suomalaiset villavalmistajat eivät ole tästä kiinnostuneita ;)

t ..... steffe

Tuota juttua ei päässyt lukemaan mutta mielenkiintoinen aine kaikenkaikkiaan..

Tuo tilansäästö jäi mietityttämään kun normaalisti eriste on rakenneväleissä ja niiden ulkopuolella.. muuten tulee kylmäsiltoja.

Jos tuon ohuen eristekerroksen asentaisi rakennekentän ulkopuolelle niin kuutiotilavuus kyllä kasvaa mutta käytettävä tila aika minimaalisesti.. ulkoseinäpaksuudessa säästää 50mm versus normaaliin ristikoolausseinään.. onhan sekin jo jotakin jos tila on muuten kortilla. Tosin lämmitettävät kuutiot kasvaa ilman hyötyä..

Ovien eristemateriaalina tuo olisi kyllä ehdoton.. Nykyään kun ei tehdä tuulikaappeja ja U-arvo vaatimukset on kovia on tuollaisen 90mm paksun ja 100kg painavan ulko-oven asennuksessa omat haasteensa..

Poissa aminof

« Vastaus #78 : 20-12-2017, 15:37:12 »

t ..... steffe

Tuntematta nyt puheena olevaa rakennusta mutta noin yleisesti; Kellaritiloissa se lämmöneristys tulisi asentaa ulkopuolelle. Tuossa vaikka lyhyesti ja ytimekkääsi selitetty minkä vuoksi: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=24969&f=17&sid=50d018b3f62b5ba22bf93ab31e69cc45