Kirjoittaja Aihe: Katkenneen pultin poisto  (Luettu 3547 kertaa)

Poissa Jussi H

  • Viestejä: 118
Katkenneen pultin poisto
« : 18-07-2013, 20:28:16 »
Autosta L200 vm-00 katkesi kampiakselin siivapyörän pultti noin 10mm syvyyteen akselin päästä.
Pultti pitäisi saada pois aiheuttamatta vahinkoa akselille, eikä askartelu tilaakaan paljoa ole. Syyläri ym. irroitettu, muita kennoja ei viitsisi irroittaa.

Onko porukalla kokemusta pultin jatkamisesta certanium 707 puikolla? (juttua koneviesti 6/13). Vai olisiko jokin muu puikko vielä parempi?

Suosituksia ulosvetosarjoista?

Poissa Teemu

  • Viestejä: 1 406
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #1 : 18-07-2013, 20:43:07 »
Kannattaisiko ensin kokeilla poraamalla reikä pulttiin ja vastakierretapilla ottaa se ulos? Jos sinne mahtuu pora... hitsaamisessa on aika iso riski tärvätä se kampiakselin kierrereikä... sitten ei ole kivaa. Onko se ruostunut jumiin sinne reikään vain miksi se katkesi?

Poissa Stanley

  • Viestejä: 159
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #2 : 18-07-2013, 20:45:50 »
Tämänmallinen vedin hyvä, jos mahtuu poraamaan:
http://www.ikh.fi/KU49UB_RUUVINULOSVEDINSRJ_25-OS

S

Poissa Stanley

  • Viestejä: 159
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #3 : 18-07-2013, 20:47:59 »
Siitä hitsaamisesta; jos on katkennut syvälle, niin hitsaaminen pilaa kierrettä niin paljon, ettei tule ulos-
Pinnan tasalle katkenneita olen ottanut hitsaamalla mutterin päähän.

S

Poissa Jussi H

  • Viestejä: 118
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #4 : 18-07-2013, 21:39:12 »
Pitänee kokeilla tuota poraamista ja tuota suositeltua sarjaa, tilaa n. 15-20cm ilmastointikennon ja akselin välissä tarvii kulmaporan. Saahan vielä viimeisenä hitsattua mikäli työkalu katkeaa.
Koneviestin juttu sivu118: http://riihi.mtk.fi/epaper/products/KV_-2013-06-19/index.htm

Poissa Stanley

  • Viestejä: 159
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #5 : 18-07-2013, 22:20:19 »
Jos plan B on hitsaus, niin ei varmaan kannata porata heti maksimisuuruista ulosvetäjän reikää.
Jää tarpeeksi seinämää hitsausta varten.

S

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 642
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #6 : 18-07-2013, 22:46:14 »
Ei Venäläisiä tarjousporanteriä satu olemaan? Vasenkätisellä terällä kun poraa, niin hyvällä tuurilla pultti lähtee lämmöstä ja tärinästä auki.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Digiootti

  • Viestejä: 656
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #7 : 18-07-2013, 22:54:26 »
Hitsauskin onnistuu tärvelemättä kierteitä, kun hitsaa pultin päähän putkenpätkän ja hisaa puikolla putken sisäkautta, jos putti on riittävän iso.
Kannattaa antaa hitauksen kunnolla jäähtyä ennenkuin alkaa vääntämään pulttia pois, niin lämpölaajemeninen ei kiristä pulttia kierteisiin.
Videokuvausta harrastava metallimies Joensuusta

Poissa juska

  • Viestejä: 166
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #8 : 19-07-2013, 00:04:04 »
Kerran katkesi Subarusta vauhtipyörän kiinnityspultti kesken kiristyksen. Hommasta selvittiin yllättävänkin helpolla, poraamalla kierteen vahingoittunut alku pois ja pyörittämällä pultinjämä pienellä meisselillä pois. Eli kannattaa kokeilla myös helpompaa tapaa, kun välttämättä se pultti ei ole edes tiukassa.

Poissa Stanley

  • Viestejä: 159
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #9 : 19-07-2013, 10:19:33 »
Oletettavasti tämäkään ei tiukassa, koska ei ole kiristynyt kierteen loppua vasten.

S

Poissa Tapio Peltonen

  • Viestejä: 52
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #10 : 19-07-2013, 10:40:50 »
Kannattaisiko ensin kokeilla poraamalla reikä pulttiin ja vastakierretapilla ottaa se ulos? Jos sinne mahtuu pora... hitsaamisessa on aika iso riski tärvätä se kampiakselin kierrereikä... sitten ei ole kivaa.

Vastakierretapin kanssa on riskinä vastakierretapin katkaiseminen sinne pultin sisälle, mikä ei myöskään ole kivaa.

Poissa Teemu

  • Viestejä: 1 406
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #11 : 19-07-2013, 10:58:02 »
Oletettavasti tämäkään ei tiukassa, koska ei ole kiristynyt kierteen loppua vasten.

Äläs sano... ;) ruostekin on todella hyvä ruuvilukite.

Vastakierretapin kanssa on riskinä vastakierretapin katkaiseminen sinne pultin sisälle, mikä ei myöskään ole kivaa.

Ei ole, mutta pitääkin olla tolkku mukana paljonko sitä vastakierretappia vääntää... ei väkisin. Jos kahdesta huonosta vaihtoehdosta pitää valita, niin vähemmän huono on se tapin rikkoontuminen. Kampiakselin kierre pitää säilyttää ehjänä.
« Viimeksi muokattu: 19-07-2013, 11:01:44 kirjoittanut Teemu »

Poissa äyni

  • Viestejä: 2 050
    • Väinölä
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #12 : 19-07-2013, 11:20:10 »
Vastakierretappia parempia tuloksia on täällä tehty poralla ja torx-kärjellä.
Ensiksi etsitään torx-kärki, joka on suht järkevän kokoinen suhteessa pulttiin. Sitten etsitään pora, joka on hieman torx-kärjen halkaisijaa pienempi. Sen verran, että kärki on mahdollista saada lyötyä reikään. Hakataan se kärki tehtyyn reikään ja mieluiten iskevällä ruuvivääntimellä kierretään auki. Jos reikä on liian pieni, kärki ei uppoa ja jos liian iso, kärki alkaa pyörimään tyhjää. Kannattaa testata ennen kun rupeaa pilaamaan varsinaista työtä. Toimii siis suunnilleen samoin kuin aiemmin linkitetty IKH:n sarja.
Väinö

Poissa Viilari

  • Viestejä: 2 352
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #13 : 19-07-2013, 14:42:15 »
Etpä ole ainoa jolla sama ongelma,tuossa tuleekin kaikki hyvät neuvot annettua:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=54160&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=6e81ef92f5a951a19a3ee287c15023bf

Poissa Jussi H

  • Viestejä: 118
Vs: Katkenneen pultin poisto
« Vastaus #14 : 19-07-2013, 17:56:15 »
Sain pultinpätkän pois linkitettyä vastaavalla wurth:in sarjalla, ei ollut erityisen tiukalla. Halpa kulmapora-adapteri piti myös hankkia että sain reiän.
Noita mainitsemiani puikkoja löysin myös traktorikorjaamolta. Käyttivät niitä katkenneisiin pultteihin sanoivat sääsävän kierteen, ei onneksi tässä tarvinut kokeilla.
Nyt viikonlopun aikana auto kasaan. Jos päriäis taas remontinvälin. O0