Kirjoittaja Aihe: Mittaus- ja merkitsemisvälineitä  (Luettu 47534 kertaa)

Poissa arduino

Re: Mittaus- ja merkitsemisvälineitä
« Vastaus #30 : 28-09-2009, 17:52:08 »
Voisin antaa pari vihjettä mittasaksien teroittamiseen.

Poissa teksu

« Vastaus #31 : 23-11-2009, 23:03:05 »
Kehtaako tätä tänne laittaakaan. Tämmöinen harppi tuli tehtyä. Onko tämän tyyppisille harpeille jokin hieno nimi?

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #32 : 23-11-2009, 23:14:48 »
Moro

Suomenkielistä nimeä en tunne, kenties jonkin sortin *harppi, mut englantilaiset vastaavat taitaa totella nimitystä trammel.

Täytyy kattoo joku päivä, ellei muut ehdi ekana, niin mul on touhuhuoneessa isäni aikoinaan tekemä vastaava metallipäillä ja puuvarrella. Lisäksi pitäisi jossain olla axminsterin kevytversio alumiinipäillä ja ite sovelletulla puurungolla...
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa hanski

« Vastaus #33 : 24-11-2009, 00:55:17 »
Tankoharpiksi tuota kai kutsutaan. Monenmoisia noita on näkynyt, mutta hyvin olet tuon ideoinut.  O0
- hanski

Poissa jussi

« Vastaus #34 : 26-11-2009, 17:09:36 »
Ohessa kansakoulun aikainen harppi, löytyi kun tämän vanhan koulun ostimme, tehty ennen 1965.
Siinä on 2€:n raha edessä jotta saa käsitystä mittakaavasta.

Nykyään kouluissa ei taideta tarvittavia työkaluja tehdä? Olisi aika hyvä homma esim yläasteelle tehdä vaikka höylä.

PS pitäiskö opetella vielä tuon kuvan/ linkin liittäminen että kuva olisi vähän isompi ?
« Viimeksi muokattu: 26-11-2009, 17:11:12 kirjoittanut jussi »

Poissa arduino

« Vastaus #35 : 27-11-2009, 17:25:59 »
Jussi! Hyvin toimii.
En miekää voi ohjeita antaa kun puuttuu pedagoginen koulutus,artesaania minusta ei enää voi tulla kun eivät hyväksy 50v kokemusta ammattitutkintoon.
Vain auttelen oman taitoni mukaisesti.

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #36 : 27-11-2009, 20:57:32 »
Kehtaako tätä tänne laittaakaan. Tämmöinen harppi tuli tehtyä. Onko tämän tyyppisille harpeille jokin hieno nimi?

Toi on verrattoman hyvin tehty, ei sitä sen kummemmin tartte nolostella. Tykkään noista kiilakiristimistä: oikein tehtynä ne on julman nopeita, pitää hyvin ja on muuten jotenkin luonnollisemman oloisia kuin ruuvit. Tosin ruuvinkin voi jengata suoraan koivuun, muttei se nyt oo ihan sama asia.

Tankoharppi på finska, englanniksi ne tekee pelkkiä noita harpinkärkiä nimellä "trammel points", niissä on yleensä joku ruuvikiristys että ne saa mihin vaan rimaan tai ripaan kiinni.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

nikale

• Vieras
Vs: Mittaus- ja merkitsemisvälineitä
« Vastaus #37 : 22-07-2011, 09:14:18 »
Minköhän takia tämä ketju on tyrehtynyt tähän.

Arvostan vanhoja ja hyväksi havaittuja mittausmenetelmiä ja laitteita. Niistä 'näkee heti' näyttääkö ne oikein ja onko mittaus luotettava.
Nykyään on vaan tuo digitaalitekniikka tullut jäädäkseen ja melko halpojakin jo ovat kaikenmaailman mittalaitteet.
Digilaitteissa on vaan se huono puoli, että niitten näyttämää on vaikeampaa todeta oikeaksi. Aina pitäisi olla kalibroimassa, ostohetkestä lähtien.

Halpismittaritkin ovat joskus tarkkoja. Ei riipu merkistä vaan niissä on ihan valtavasti yksilöllisiä eroja. (tulee eri tehtailta Kiinasta)
Ite olen kalibroinut tai tarkistanut kaikki mittalaitteeni tavalla tai toisella. Riippuen mitattavasta asiasta mitterilta vaadittu tarkkuus vaihtelee.
(digitönärin pitää olla tarkempi kuin kosteusmittarin)

Digitaalisissa on monasti se ehdottoman hyvä puoli, että mittaustuloksen saa tallennettua muistiin. Kynää ja paperia kirjauksiin ei aina tarvita.

Parit mittarit:
-Verenpainemittari (ehdottomasti mittaus ennen projektia, sen aikana ja jälkeen)
-Tönäri
-pH mittari (mitähän silläkin tekee... no voi mitata veden pH:n)
-Kosteus/lämpömittari
-etäisyysmittari (jolla voi mittailla ja laskeskella neliöt ja kuutiotkin.)
-rakennetunnistin
-energiankulutusmittari
-laser-lämpömittari (pintalämpötilan nopeaan mittaukseen)
-parit yleismittarit
-kamera. Kamera ei ole mittalaite, mutta kuuluu nykypäivänä lähes jokaiseen pakkiin.

Ihan vasemmalla pilkistää oskilloskooppi joka on harvinaisempi perusmittalaite, mutta erittäin hyvä jos haluaa oikeasti tietää miten ne elektronit liikehtii. Tuon kun olen hommannut ja sen jälkeen mittaillut jotain yleismittarilla, niin olen mielessäni ajatellut: "Nojoo, tää nyt näyttää näin, mitähän siellä karvassa oikeasti mahtaa olla."

Kuvaa ottaessani oikein mietin, että mihän kaikkea tuosta mahtaa jäädä uupumaan.
Kun kattelin kuvaa, niin muistin sitte erään oleellisen, eli digivaakat. Niitä mulla on aika monta, pienempiä ja isompia.
(sekä tietenkin 100g:n kalibrointipunnus.)

Poissa RJP

« Vastaus #38 : 23-07-2011, 10:18:48 »
Skanneri eli kuvanlukija on tietty kätevä jos ottaa sillä kuvan tarvittavasta kohteesta, sen jälkeen voi tietokoneen avulla tehdä erilaisia juttuja kuten mittausta ja muutosta ja muokkausta ja lisäystä tai kopiointia ja replikointia.

Yksi tapettivehje on tullut hukattua, oli sellainen hiukka tavallista tapettirullan leveyttä pidempi alumiiniprofiilin pätkä joka oli siten muotoiltu että saattoi yhden reunan laittaa nurkkaa tai haluttua linjaa tai merkkiä vasten ja sitten tapetti tai muu päällyste tuli profiilin päälle siten että profiili oli siten muotoiltu että sen päällle koholle nouseva tapetin osa oli juuri saman pituinen kuin matka kulmaan tai merkkilinjaan, siitä sitten vaan mattoveitsellä leikaten ja vekotin pois välistä ja sauma oli just eikä melkein 

Poissa jom

« Vastaus #39 : 23-07-2011, 19:32:50 »
Kaksi kotimaista suuntapiirrintä. Ylempi puinen "Osakeyhtiö Koululukalusto" ja alempi alumiininen " Metallisarja" (teksti kohokirjaimin aluprofiilissa).

nikale

• Vieras
« Vastaus #40 : 23-07-2011, 20:10:51 »
Ehkä tähänkin ketjuun voisi mainita sen, että minä olen käyttänyt työntömittaa merkitsemisvälineenä.
Mittaamiseen pelkästään tarkoitettua välinettähän ei saisi koskaan käyttää piirtämiseen tai merkkaamiseen, mutta minulla kun se työmitta kulki muutenkin mukana aina niin sillä tuli myös merkattua. Ja tuli myös teroitettua sitä, kun pää kului niin että naarmua kevytmetalliin tai maaliin ei enää tullut.
Se tönäri vaan oli henkilökohtainen ja sillä ei sitten mitattu mitään niinkuin ehjällä työntömitalla.
(Tai no mitattiin koska se oli firman tarkin tönäri siitä huolimatta että minä piirtelin sillä.)

Kotioloissa merkkailen myös tönärillä. Mutta mulla onkin niitä kolme, joista kahdella en piirtele.

nikale

• Vieras
« Vastaus #41 : 23-07-2011, 20:20:22 »
Väliasteitten mittaamiseen mulla on ihan pieni teräsmitta.
Melko hyvin paikkansapitävä ja mun käyttöön sopiva.

Poissa samu

« Vastaus #42 : 05-01-2012, 03:31:00 »
Nauhamitta? Mikä tän nimi on suomeksi?

Joka tapauksessa tehty "Western Germany":ssa, 30 metriä, kiva logo kahvassa. Teräsnauha vaikuttaa materiaalin puolesta olevan melkoisen pätevää kamaa. Voisi olla jotain AISI L-sarjalaista vastaavaa, mutta en mene vannomaan

Se mikä noissa pitkänauhamitoissa on minua kiehtonut on se, että miten ne pystyivät takaamaan nyt vaikka 30m nauhan mittamerkinnöille, että ne pitävät paikkansa sen verran että tuommoiset mitat voidaan laskea metriseen mittajärjestelmään kuuluviksi. Tuo vaikuttaa nimittäin ihan pätevältä sellaisenaan.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa otto2302

« Vastaus #43 : 28-06-2013, 10:54:10 »
Tänne työntömitat ja muut sellaset. Jos sillä voi mitata tai merkata niin laita se tänne. Aloitetaan työntömitalla. Lempinimiä
tönäri ja mauseri, mutta virallisesti työntömitta. Työntömitalla voi mitata ulko-, sisä- ja syvyysmittoja milleinä ja tuumina.
Tällä kuvan mitalla päästään 0,05mm tarkkuuteen. Tuumapuolen käytöstä ei sitten ainakaan mulla mitään hajua, mutta sitä en
onnekseni tarvitsekaan.

Itse olen muuttanut perinteisesti millit/sentit tuumiksi jakamalla ne 2.5:llä, tai vielä helpommin, laskenut että kuinka monta mittaa peukaloni päästä nivelen yläosaan siihen mahtuu (jos siis ei ole tarkasti tarvinut mitata).

Itse en osaa mauserissa lukea tuota milliasteikkoa joka liukuu tuon suuremman kidan mukana. Kuinka sillä saadaan noita millien kymmenesosia selville? Ainakin käsittääkseni niitä sillä mitataan. Anteeksi taas tietämättömyyteni.

Kiitos vastauksista etukäteen  ::)

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #44 : 28-06-2013, 11:25:01 »
Aiempi nimimerkki Viilari