Kirjoittaja Aihe: Intarsiaa  (Luettu 99327 kertaa)

Poissa jkjkjk

  • Viestejä: 3
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #255 : 07-01-2018, 13:17:12 »
En tiedä, huomaako tätä viestiä tästä keskustelusta mutta kysytään nyt..

Työn alla siis kuvan mukainen Yoda (kuva lainattu netistä). Ryhdyin tekemään siitä n. A3:sen kokoista. Työ ei vain mahdu perus lehtisahan nieluun (tavallista "pitkänieluisempi" lehtisaha tosin löytyisi, mutta se vaatisi vähintään 14 senttiä pitkän terän.. Ja teriä kun ei tunnu löytyvän kuin 13:ssa sentissä. Vai löytyykö jostain pidempiä?). Jossakin täällä keskustelussa sanottiin että työ pitäisi tällaisessa tilanteessa pilkkoa palasiin. Kuvat eivät jostain syystä tässä ketjussa mulle näy, joten on jäänyt askarruttamaan että a) miten varmistetaan että toisistaan erillään olevat palaset eivät lähtisi seikkailemaan toisistaan etäälle liimausvaiheessa (niitähän ei voi yhdistää sahalla jos sahan nielu ei riitä) ja b) edelliseen liittyen, miten kuva kannattaa jakaa osiin. Järkevää ratkaisua olen miettinyt mutta vastausta en ole vielä keksinyt.

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 122
  • HOLLOLA
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #256 : 07-01-2018, 13:56:00 »
Tervetuloa Kotiverstaalle.

...Kuvat eivät jostain syystä tässä ketjussa mulle näy...

Selasin ketjun läpi ja kaikki kuvat ketjussa, jotka on liitetty foorumille, näkyivät. Muutama kuva, jotka linkitetty jostain liene toimintansa lopettaneesta kuvapalvelusta, ei näkynyt. Kuvien pitäisi siis näkyä sinullekin, kun olet kirjautuneena.

Jos ongelma ei poistu, niin ota yhteyttä. Foorumin tekniikkaporukakka saattaa löytää ratkaisun ongelmaan.

Antti

Poissa kimmo_la

  • Viestejä: 468
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #257 : 07-01-2018, 14:12:54 »
On sen verran monta vuotta viimeisistä intarsiatöistä, etten ihan kaikkia kikkoja muista mutta ainakin näin:

Tein itselleni pidempikitaisen lehtisahan katkaisemalla tavallisen sahan putket ja liimaamalla katkoskohtiin n. 300 mm alumiiniputket. Tavallisia sahanteriä tuossakin pystyi käyttämään eikä jatkos tehnyt sahasta merkittävästi normaalia lötkömpää.

Isoja töitä olen jakanut osiin ihan saksilla leikkaamalla. Tällöinhän ei pinnasta poistu materiaalia niin kuin sahaamalla eikä leikkauskohtaa juurikaan huomaa. Ainakin yhden A2-kokoisen kuvan muistan tehneeni niin, että pohjaviilulle piirsin kuvan, leikkasin pohjaviilun neljään osaan ja sahasin ne irrallisina. Lopuksi yhdistin palaset takaisin A2-kokoon.

T. Kimmo

Poissa ralu

  • Viestejä: 180
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #258 : 07-01-2018, 14:14:15 »

Poissa jkjkjk

  • Viestejä: 3
Vs: Re: Intarsiaa
« Vastaus #259 : 07-01-2018, 17:57:09 »

Kiitos vastauksista. Kuvat näkyvätkin nyt kun olen rekisteröitynyt.

Mieltä on siis jäänyt askarruttamaan Tanelin sanat sivulla 6:

[/quote]

Joo.. olisin halkaissut tuon taustaviilun kahtia, sauma syiden suuntaan, suurinpiirtein puolivälistä niin että valtaosan saumasta olisi vaalea viilu korvannut. Sen jälkeen teipannut viilunpalat yhteen, tuon vaalean viilun (haapa?) päälle ja sahannut niin että toisen viilunpalan päällä olleet kohdat ensin, jonka jälkeen olisin voinut irroittaa sen viilunpalan pois häiritsemästä ja sahata toisen viilunpuolikkaan päällä olleet loput palat.. niin kuin sanoin, vaikea selittää.. Taustaviiluun olisi tullut syiden suuntainen sauma, mutta eipä sitä olisi valmiista työstä juuri näkynyt.Toinen vaihtoehto olisi ollut halkaista taustaviilu miehen ja naisen välistä ja sahata molemmat erikseen, mutta silloin sauma olisi poikkisyyhyn ja näkyisi paremmin.
[/quote]

Toisin sanottuna se, miten pilkottu intarsia yhdistetään. Itsellä on jo pari vuotta viime intarsiatyöstä ja tuntuu vaikealta hahmottaa, miten purkaisin tuon työn osiin.. Ennenkaikkea, miten yhdistäisin osat toisiinsa. Koskapa jos ne vain plänttää vieretysten puristusvaiheessa niin luulisin niiden väkisinkin kulkeutuvan erilleen toisistaan.

 Toki voisin kokeilla alumiiniputki -viritelmää, mutta näin maalikkona joudun kysymään että mitenkä alumiinin saa teräkseen kiinni? Juottamalla? Onko ideoita että miten valmiiksi syvänieluista (pituuden osalta säädettävää sellaista) lehtisahaa saisi taivutettua korkeussuunnassa kapeammaksi? Tällä hetkellä siihen saa juuri ja juuri viritettyä yhden korusahan kun se paukahtaa samantien rikki. Pitäisi saada jokunen senttinen suuta alas niin se voisikin toimia.

Poissa kimmo_la

  • Viestejä: 468
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #260 : 07-01-2018, 18:20:38 »
Tein sahan jatkoksen siis niin, että alumiiniputken sisähalkaisija oli sahan kaariputken ulkohalkaisijan kokoinen tai vähän pienempi ja alumiiniputki tuli ikäänkuin jatkoholkiksi.

Tanelin kanssa noita isompia kuvia tein ja muistaakseni irralliset palat liitettiin teippaamalla. Normiviilutuksessahan viiluja saumataan teippaamalla niin, että maalarinteipillä saumat vedetään kiinni ja kyllä ne osat prässäyksessä kohdallaan pysyvät.

T. Kimmo

Poissa promaakari

  • Viestejä: 925
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #261 : 07-01-2018, 19:55:38 »
Tuohon viilujen yhdistämiseen kyllä käyttäisin paperinauhaa jossa on vesiliukoinen liima. Sitä käytettiin aikoinaan viilujen yhdistämiseen ennenkuin nuo liimasaumauskoneet tulivat käyttöön. Esim. tämä ajaa hyvin po. asian:

http://www.byggnadsapoteket.se/fi/product/tapeter-byggnadspapper/byggnadspapp-papper/art-262-046-24

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 122
  • HOLLOLA
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #262 : 07-01-2018, 20:16:01 »

Poissa jkjkjk

  • Viestejä: 3
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #263 : 07-01-2018, 22:42:49 »
Enpä tullut ajatelleeksi että pelkkä teippi riittäisi yhdistämiseen. Onko paperinauha minkä takia normi (maalarin)teippiä parempaa? Onko teillä näkemystä että mistä kohdin kyseistä kuvaa kannattaisi pilkkoa? Tosin en vieläkään hahmota kuvien liittämistä yhteen sahaamalla - töissä on kuitenkin niin paljon sälää etten näe, missä vaiheessa laitetaan ylimääräisiä (?) viiluja minkä osan päälle.

Vielä putken jatkoksesta; miten kimmo_la saat jatkoholkin pysymään paikoillaan?

Ja voikohan intarsiaa leikata sirkkelillä.. Siis lopullista muotoa taululle. Muistaakseni käytin koulussa (jossa tekniikan opin) viiluleikkuria. Sellaista ei täällä kotona näy joten pitänee leikata jollain muulla tavalla.

Poissa kimmo_la

  • Viestejä: 468
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #264 : 08-01-2018, 11:41:49 »
Itse kiinnitin sahan jatkoputket niin, että alumiiniputken (sisähalkaisija siis vähän isompi kuin sahaputken ulkohalkaisija) sisäpintoihin epoksia ja sitten vain työnsin sahaputket alumiinin sisään. Kannattaa tehdä ylä- ja alaputkesta yhtä pitkät, helpottaa sahausta.

Kai tuollainen vesiliukoinen paperinauha on helpompi irrottaa prässäyksen jälkeen mutta kyllä maalarinteippikin lähtee. Mielestäni hiomalla lähtee helpoiten mutta jos pelkää hiovansa viilun puhki, varovaisesti repimällä ja raaputtamalla tärpätin avulla.

Jos tarkoitat sirkkelillä sahauksella sitä, että intarsiatyö liimataan jonkin levyn päälle ja sitten tämä sirkkelöidään oikeaan kokoon niin näinhän se tehdään yleisesti.

T. Kimmo

Poissa Skaribo

  • Viestejä: 133
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #265 : 08-01-2018, 11:50:44 »
Jostakin olen kuullut/nähnyt että vaneerauksessa ja intarsiassa käytetään märkää paperiteippiä joka kuivuessaan kutistuu ja kiristää saumat. En tiedä onko tämä jotain spesiaalia, mutta ehkä täällä muut tietävät.

Poissa promaakari

  • Viestejä: 925
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #266 : 08-01-2018, 17:36:20 »
Tuo paperinauha on ohuempaa eikä jätä viilun pintaan sellaista rasvaista liimakerrosta minkä maalarinteippi jättää. Tuosta nauhan ohuudesta on hyötyä siinä vaiheessa kun viiluja liimausvaiheessa prässätään (jos prässätään...).

Poissa kimmo_la

  • Viestejä: 468
Vs: Intarsiaa
« Vastaus #267 : 08-01-2018, 19:34:50 »
Paperinauha on varmaan parempaa juu. Voihan se olla ikävää sitä teipin liimamöhnää poistaa mutta siihen auttaa se, ettei prässätä ihan apinan raivolla eikä liian kauan, eikä ainakaan lämmöllä.

T. Kimmo