Kirjoittaja Aihe: Tukkivannesahan rakentelua  (Luettu 228509 kertaa)

Poissa jussi

  • Viestejä: 748
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #15 : 05-12-2013, 16:46:26 »
Sorry offtopic mutta tässä kohtaa omassa projektissa tuli ehkä se suurin moka. Johtuen huonoista "olosuhteista" kelkka ei ole niin mittatarkka kuin pitäisi.
Päätinkin että pitää metallintyöstö pöytä tehdä ensin ennen kun saha projektia jatkan. Myös rautojen katkaisuun täytyy keksiä jotain muuta kuin rälläkkä.

Hiukan eripituisia ja eri kulmissa olevia putkenpätkiä kun hitsailee epätasaisella alustalla niin lopputulos ei ole hyvä  ::)
Asentajassa ei tietenkään ole mitään vikaa ;)

Poissa maukka70

  • Viestejä: 244
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #16 : 06-12-2013, 14:52:39 »
Komee saha on tulossa :)
Hieman omia kokemuksia...
Kääntöpyörän olkapää on turha,kyllä terä pysyy paikoillaan ilman sitäkin kun kaikki on kohillaan.
Itsellä oli kanssa ekassa versiossa olkapää mutta sorvattiin se pois.Jos terä hiemankin vaeltaa niin ottaa olkapäähän kiinni.
Ja tuleehan teräohjurit jota pitää terän paikoillaan kun sitä tarjotaan puuhun.
Mulla on kulmarauta pystyssä ja kelkkaan on sorvattu urat.Purua kerääntyy kyllä kulmankin päälle mutta ei taida olla mitään merkitystä
lopputulokseen.Voihan siihen tehdä pyyhkijän eteen.
Tohon terän alasmenemiseen,mulla on jotain 55mm mitä terä voi mennä alas ja pitäähän sitä puu olla jollain kiinni rungossa.

Mauri

Paskalla on tekijänsä.

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #17 : 06-12-2013, 20:04:20 »
Sorry offtopic mutta tässä kohtaa omassa projektissa tuli ehkä se suurin moka. Johtuen huonoista "olosuhteista" kelkka ei ole niin mittatarkka kuin pitäisi.
Päätinkin että pitää metallintyöstö pöytä tehdä ensin ennen kun saha projektia jatkan. Myös rautojen katkaisuun täytyy keksiä jotain muuta kuin rälläkkä.

Hiukan eripituisia ja eri kulmissa olevia putkenpätkiä kun hitsailee epätasaisella alustalla niin lopputulos ei ole hyvä  ::)
Asentajassa ei tietenkään ole mitään vikaa ;)

Olosuhteita voi aina vähän parantaa ja käyttää mielikuvitusta. Mitoissa pitää myös pysyä, koska virheet tuppaa kerataantumaan. Minulla on työtilana pieni tallli, johon täytyy aina rakentaa puitteet aina tarpeen mukaan. Tänäänkin meni aamupäivä siivotessa ja järjestellessä, että sai taas tilaa puuhasteluun kun alkaa tämä projekti vaatimaan vähän enemmän tilaa. Rautojen katkaisussa olen käyttänyt 125 pikkurälläkkää, jossa on 0,8mm paksu laikka. Se ei vie kuin viivan paksuuden ja jos viiva on kohdallaan, niin millin tarkkudella pystyy leikkaamaan. Karkeemmat ja kaarevat leikkaukset tein plasmalla. 

Nyt on runkopalkit soviteltuna Bilteman pukkien päällä odottamassa hitsausta. Täytyypä nyt kuitenkin nukkua yön yli, että amulla olis sitten selvillä missä järjestyksessä pitää hitsata, ettei kovin paljon vetelisi ja pysyisi runko suorana. (Mulle nää asiat tuntuu selviävän aina yöllä) Tässä vaiheessa ei pidä hötkyillä.

Ai niin jos runko näyttää lyhyeltä, niin tämä on vasta puolikas, Jatkoa seuraa.





Palikat on nyt soviteltu kohdalleen. Kulmat ja ristimitat tarkastettu. Kuvissa näkyvällä laservatupassilla on tarkistettu, ettei olis kovin kierossakaan.

Komee saha on tulossa :)
Hieman omia kokemuksia...
Kääntöpyörän olkapää on turha,kyllä terä pysyy paikoillaan ilman sitäkin kun kaikki on kohillaan.
Itsellä oli kanssa ekassa versiossa olkapää mutta sorvattiin se pois.Jos terä hiemankin vaeltaa niin ottaa olkapäähän kiinni.
Ja tuleehan teräohjurit jota pitää terän paikoillaan kun sitä tarjotaan puuhun.
Mulla on kulmarauta pystyssä ja kelkkaan on sorvattu urat.Purua kerääntyy kyllä kulmankin päälle mutta ei taida olla mitään merkitystä
lopputulokseen.Voihan siihen tehdä pyyhkijän eteen.
Tohon terän alasmenemiseen,mulla on jotain 55mm mitä terä voi mennä alas ja pitäähän sitä puu olla jollain kiinni rungossa.

Mauri

Kiitos Mauri palautteesta. Sinun projektiasi olenkin mielenkiinnolla seuraillut ja saatatpa olla jopa syypää siihen, että tämän sahan rakennuksen aloitin tai ainakin tämän tarinan tänne foorumille.
Hienoa palautetta on myös se, että kertoo omat kokemukset ja varsinkin huonot kokemukset. Näin vältytään siltä, ettei kaikkien tarvitse tehdä samoja virheitä.

Kääntöpyörän olkapään jätin nyt vaan jäykistämään rakennetta ja olisihan sen poistaminen vaatinut vähän työtäkin. Aika leveä on tuo pyörä kuitenkin, että tuskin siitä riesaa on, mutta onhan sitten parantamisen varaa.
Niin olen suunnitellut, että jos puusta jäisi laudan paksuus. Täytyy se puun paikallaan pysyminen vielä suunnitella. Säätövara korkeussuunnassa tulee olemaan n. 600mm

Tässä projektissa tulee olemaan ehkä aika omaperäisiäkin ratkaisuja, joten kaikenlaiset näkemykset ja kokemukset ovat tervetulleita. Neljä silmää näkee aina enemmän kuin kaksi.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa maukka70

  • Viestejä: 244
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #18 : 06-12-2013, 21:05:02 »


Mukavaa kuulla jotta olen innoittajana projektiin.Jo kolmas suurinpiirtein vastaavanlainen on jollain tekeillä.
Aika sissi olet jos rälläkällä katkot noita palkkeja,nostan hattua jos käyttäisin :)
Sitä rungon hitsausta kanssa jännitin ja päädyin palkkien pulttaamiseen.Runkopalkit jatkoin hitsaamalla (n.9m runkoa).
Paljonko sulle tulee noita poikittaispalkkeja?
Kannattas laittaa mahdollisemman paljon jos tulee lyhyenpiäkin tukkeja sahattavaksi niin pysyvät paremmin rungon päällä.
Ei ole niin tarkka missä kohtaan tukki on.
En tiedä sun suunnitelmista mutta mietiskelin tukinpitimiä tohon sun runkoon.Voivat olla haasteellisia tehdä.
Mullakin on tukinpitimet vielä "kehitysasteella" tosin jollain tavalla toimivat noinkin.
Kyllä munkin  terä runkoon kiinni menee mutta kun se puukin olla jollain kiinni.
Joskus ajoin tukinpitimeen terän ja eihän se siitä tykännyt :)

Mauri
Paskalla on tekijänsä.

Poissa Digiootti

  • Viestejä: 1 470
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #19 : 06-12-2013, 21:33:28 »
Jos nuo kiskot olisi hitsattu kiinni runkoon vasta rungon hitsauksen jälkeen olisivat paremmin pysyneet suorana. Pystyyhän runkoa suoristamaan jos vääntyilee hitsauksessa.

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #20 : 06-12-2013, 22:06:10 »
Tarkoituksena olis tehdä helposti siirreltävä laite ja näin ollen runkopalkit ainakin näin aluksi kahdesta 3m pätkästä. Ajatuksissa on ollut, että toiseen pätkään tulee pyörät alle. Toinen sitten siirrettäisi siihen päälle kuljetuksen ja varastoinnin ajaksi. Katsotaan nyt sitten miten se toteutuu.
Säädettävät jalat on myös mietinnässä. Tukinpitimistäkin on jonkinlainen mielikuva, mutta se selkenee ehkä paremmin sitten kun runko on kasassa.
Välitukia tulee vielä lisää, mutta niiden ei tarvitse olla noin tukevia. Yritän pitää painonkin kohtuullisena.

Olishan ne kiskot voinut kiinnittää vasta rungon hitsauksen jälkeenkin, mutta jotenkin tutui, että ne olis helpompi sovitella kun palkit ovat vielä irrallaan. Huomenna hitsailen rungon kasaan. Saapa nähdä kuinka käy?
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa cdi

  • Viestejä: 462
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #21 : 07-12-2013, 00:51:46 »
Tai    Nuo välipalkin päät hisannut umpeen ja laittanut  ne aina neljällä läpipultilla kiinni. :idiot2:   
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa tv43

  • Viestejä: 215
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #22 : 07-12-2013, 12:57:21 »
Eiköhän runko hitsauksessa vetele enemmän sivuttain kun toinen kylki saa lämmintä .
Siitähän ei ole haittaa vaikka kelkka kulkisi sentin parin vaakaliikettä . Tietenkin pitää
pyörissä olla mahdollisuus pieneen sivuliikkeeseen ettei ala ahdistaa .
Toinen jossa saatoin tehdä turhaa työtä oli korkeussäädön liut . Laitoin kromattua hydraulisylinterin
männänvartta , ja sorvasin muoviholkit . Monilla näyttäisi olevan profiiliputket päällekäin ja
ilmeisesti toimii ? Jossain vain pitää olla säätö millä säätää terän kiskojen suuntaan .
 Uudessa versiossa ajattelin kokeilla myös vaijerinostoa . Olikohan jossain
mahdollisesti Oskarin sahaustesti ja pitivät sitä tarkkana . Tietenkin sellainen ettei vaijeri
pääse kelalla päällekäin .  Jos on 50 mm kela eihän 60 cm nostoon tarvi kuin neljä kierrosta .
  Joten lisää ajatuksia kehiin .

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #23 : 07-12-2013, 21:46:22 »
Rungon hitsaus onnistui paremmin kuin osasin odottaa. Runko pysyi mitoissaan eikä mitään vääntymistä ilmennyt.



Kelkka tuli myös kasattua ja korkeudensäätöruuvit sovitettua paikoilleen. Kelkasta tuli yllättävän herkkäliikkeinen.



Vanhoista PC:n kovalevyistä puretut magneetit ovat näppärä apu osien sovittelussa.



Trapetsikierretangot löytyivät romiksesta 1€/kg. Mutterit olivatkin sitten vähän kalliimmat. Yläpään laakerit ovat aikanaan palvelleet rättisitikan kytkimen painelaakereina.





Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa ismo

  • Viestejä: 676
  • kaarina
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #24 : 07-12-2013, 22:03:51 »
joo pc.een magneetit on tehokkaita.
et sunkaan pukeilla hitsannu,olettaisin lattialla.
laita ne magneetit pakin ylimmäiseen kanteen sisäpuolelle,niin ne kerää suurimman purun ja pitää pakin siistimpänä O0
pysyy siinä pakin kannessa pikkutavara hollissa.
semmoset on ollu mulla töissä pitkään pakissa.

Poissa Riiviö

  • Viestejä: 1 013
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #25 : 07-12-2013, 23:09:12 »
... Täytyypä nyt kuitenkin nukkua yön yli, että amulla olis sitten selvillä missä järjestyksessä pitää hitsata, ettei kovin paljon vetelisi ja pysyisi runko suorana. (Mulle nää asiat tuntuu selviävän aina yöllä) Tässä vaiheessa ei pidä hötkyillä.
...
Tämä onkin tärkeää! Monesti alitajunta veivaa asian valmiiksi yöllä ja aamulla homma sujuu paljon paremmin...
...laita ne magneetit pakin ylimmäiseen kanteen sisäpuolelle,niin ne kerää suurimman purun ja pitää pakin siistimpänä O0
pysyy siinä pakin kannessa pikkutavara hollissa.
semmoset on ollu mulla töissä pitkään pakissa.
Myös ikävästi soivaan alasimeen magneetti tekee ihmeitä. Kengittäjät käyttää naulojen ja naulanpätkien keräämiseen myös magneettia lahkeen reunassa.

Mielenkiintoisia projekteja nämä vannesahat.
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...

Poissa ismo

  • Viestejä: 676
  • kaarina
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #26 : 07-12-2013, 23:17:23 »
aika paha toi lähetettyjen viestien määrä.
mut et ottaa ääntä,ei kokemusta. O0
toki rauta pitää pitää erossa elukoista.
ei sitten liity mitenkään tähän ketjuun.prkl.
« Viimeksi muokattu: 07-12-2013, 23:20:24 kirjoittanut ismo »

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #27 : 08-12-2013, 09:15:37 »
et sunkaan pukeilla hitsannu,olettaisin lattialla.

Kyllä vaan pukkien päällä. Siinä pääsi hitsaamaan lähes kaikki saumat, ettei tarvinnut käänneellä. Ensin poikkipalkkien kulmiin heftit ja senjälkeen n. 1/3 pystysaumaa kummallekin puolelle palkkia. Välillä jäähdyttelyä. Pystysaumojen jälkeen yläpuolen saumat ja sen jälkeen runko ympäri ja alapuoli.

Terän kiristyssysteemi on nyt suunnittelun alla. Mitä pitäis ottaa huomioon? Vaikuttaako terän mahdollinen lämpeneminen kireyteen? Pitäiskö tätä kompensoimaan laittaa joku jämäkkä jousikuorma?
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Paikalla Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 766
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #28 : 08-12-2013, 10:19:33 »
Mun metallivannesahassa on terän kireyden säätö tehty siten, että kiristyspyörän ja rungon välissä on nippu levyjousia, oliskohan 16 mm reijällä. Tuossa kuvassa näkyvän kupin sisällä on nuo jouset ja akseli menee niistä läpi. Noita saa ihan pulttiliikkeistä, ja hyvä ratkaisu tuollaiseen käyttöön.

Tuossa vielä yksi liite noista levyjousista. http://www.oinonen.com/img/file.php?id=845

Poissa Hazuu

  • Viestejä: 72
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #29 : 08-12-2013, 10:21:17 »
Moi

Monta rakennusprojektia nähneenä ja itse rakennushommasta kiinnostuneena mieleen juolahti minkälaisella käytöllä olleet rakennetut sahat? Itsellä ei metsää ollenkaan eikä muuta kalustoa kuin moottorisahoja :)

Meinaatko MasaP maalauttaa rungon? pulverimaalauksessa itse maalauttanut osia ja hinta on ollut kyllä todella huokea kun on maalauttanut siihen väriin mikä on ollut menossa ;) maaluaksen hinnalla ei olisi saanut vielä maaleja kaupasta...
Hannes

Mitä ei osata opetellaan