Kirjoittaja Aihe: Tukkivannesahan rakentelua  (Luettu 228510 kertaa)

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #30 : 08-12-2013, 21:09:38 »
Mun metallivannesahassa on terän kireyden säätö tehty siten, että kiristyspyörän ja rungon välissä on nippu levyjousia, oliskohan 16 mm reijällä. Tuossa kuvassa näkyvän kupin sisällä on nuo jouset ja akseli menee niistä läpi. Noita saa ihan pulttiliikkeistä, ja hyvä ratkaisu tuollaiseen käyttöön.

Nuo levyjouset on hyvä idea. Eipä tullu mieleenkään, vaikka on noita tullut ostettua yhteen muuhun projektiin.

Moi

Monta rakennusprojektia nähneenä ja itse rakennushommasta kiinnostuneena mieleen juolahti minkälaisella käytöllä olleet rakennetut sahat? Itsellä ei metsää ollenkaan eikä muuta kalustoa kuin moottorisahoja :)

Minulla ainakin nyt tämä saha tulisi tarpeeseen kun on vanha hirsitalo kunnostettavana ja siihen tarvitsisi monenlaista puutavaraa sahailla. Puitakin on.
Vaan on tämä sahan rakennuskin mielenliintoinen projekti. Luonne kun on sellainen, että kaikki pitää tehdä ite. Työkalutkin.

Meinaatko MasaP maalauttaa rungon? pulverimaalauksessa itse maalauttanut osia ja hinta on ollut kyllä todella huokea kun on maalauttanut siihen väriin mikä on ollut menossa ;) maaluaksen hinnalla ei olisi saaut vielä maaleja kaupasta...

Kyllä se ite pitää maalata. Hyviä automaaleja on jäänyt hyllyyn, jotka tuohon hyvin kelpaavat.

Tänään tuli sitten asenneltua terän korkeudensäädön hoitava moottori ja soviteltua ketjupyörät ja ketjut.



Moottorista ei ole sen parempa tietoa, mutta 12v:illa tuntuu hyvin pyörivän ja voimaakin on. Onko sitten riittäväsii?  Tulipa tuokin joskus otettua talteen, että jos joskus tarvitsis. Nyt löysi paikkansa.

Rattaat ja ketjut ostin IKH:lta. Ajattelin, että tuo kiinalainen ketju tuossa toimisi kun ei kovin lujille joudu ja hintakin vaan puolet kunnollisesta. Ei tuo nyt kovin vakuuttavalta näytä. Olis pitänyt ostaa sitä kalliimpaa.

Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa tv43

  • Viestejä: 215
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #31 : 09-12-2013, 13:19:03 »
Moi

Monta rakennusprojektia nähneenä ja itse rakennushommasta kiinnostuneena mieleen juolahti minkälaisella käytöllä olleet rakennetut sahat? Itsellä ei metsää ollenkaan eikä muuta kalustoa kuin moottorisahoja :)
Vuosittain tulee muutamasta rungosta muutamaan kymmeneen runkoon tuulen tai lumen katkomia puita .
Vannesahalla sahailin muutamassa vuodessa ehkä tuhat pölkkyä . Välillä on ollut muitakin vermeitä
jolla näitä tuulikaatoja on tuhottu . O0

Poissa PetriS

  • Viestejä: 549
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #32 : 10-12-2013, 00:27:46 »
Joskos nyt tämän ketjuun tuosta omasta sahasta jonkun sanan ja kuvan lisäisi.

Kaupallisesti saatavilla olevista laitteista vaikutteita eniten tuli Woodland Mills:in laitteesta (http://www.woodlandmills.ca/)

Painon ja kustannusten vahtiminen oli minullakin suunnitteluvaiheessa suurimpia aiheita, tämä näkyy tietenkin muun muassa siinä että moottorina pörrää kiinalainen Hondan klooni, eikä ehta japsi. Painon vahtimisesta huolimatta sahan kelkkaosuuden paino lähenee 150 kiloa, joten sille pitää vielä miettiä ja rakennella siirtopyöräsysteemit, sitä kun ei yksin nosta, toisin kuin noita rataelementtejä (2 m pituutta, 50 kg painoa).

Teräpyörät ovat vaneria, napoina peräkärryn navat. Kuvassa näkyvän taittorissan oli tarkoitus toimia kytkimenä, mutta koeajossa ilmeni ettei terä anna kylliksi vastusta jotta olisi löytynyt semmoinen hihnan löysyys jolla terä olisi lakannut pyörimästä tyhjäkäynnillä. Toistaiseksi mennään siis ilman kytkintä, keskipakokytkimen hankinta on mietintä myssyssä.

Mottina on siis kiinalainen Honda-klooni, Loncin 13 hp, 389 cm3. Sahapään nosto tahtuu vaijereiden välityksellä, päissä on M10-silmukkaruuvit joilla saadaan säädettyä terä yhden suuntaiseksi sahapedin kanssa. Kuvassa vielä korkeussäädössä tavallinen M24 kierretanko, joka hieman myöhemmin piti päivittää TR24-tangoksi, kun normikierre leikkasi kiinni..


Sahausvasteet ja tukkipuristimet ovat mahdollisimman lowtech'iä, 30x3 ja 40x4 neliöputkia sekä 26,9x2,6 ja 33,3x3,2 pyöröputkia. Tavanomaiset pensselillä suditut maalikerrokset tahtovat ahdistaa, oiskohan sittenkin riittänyt 2,6 mm ainevahvuus tuossa holkkipalassa - no, tehty mikä tehty. Kuvassa näkyvä tunkin muotoinen objekti on tätä nykyä kallisarvoinen tukintasaaja, jolla saadaan sahaukset kulkemaan sydänkeskeisesti.

Viimeisin tuunaus toistaiseksi oli vaneristen ratapyörien vaihtaminen alumiinisiin, ero kulkemisen herkkyydesstä oli aivan uskomaton - meinasi sahuri mennä nenälleen kun ensi kertoja noiden asentamisen jälkeen kelkkaa liikutti.  :crazy2:
Ratarungonkin rakennetta tuossa näkyy hieman, paria kokoa U-profiilia ja pyöröteräs hitsattuna kiskoksi. Rungon tasaussäätöinä toimii täyskierteiset M10x60 pultit jotka on kannastaan hitsattu M16 neliäaluslaattoihin.

Poissa Digiootti

  • Viestejä: 1 470
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #33 : 10-12-2013, 08:32:58 »

Ratarungonkin rakennetta tuossa näkyy hieman, paria kokoa U-profiilia ja pyöröteräs hitsattuna kiskoksi.

Vääntyikö runko kaarelle kun pyörötangon hitsasi U-palkin reunaan?

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #34 : 10-12-2013, 08:49:41 »

Joskos nyt tämän ketjuun tuosta omasta sahasta jonkun sanan ja kuvan lisäisi...

Mielenkiintoisia ratkaisuja olet sahassasi käyttänyt. Varsinkin terän nosto on nerokkaasti ratkaistu. Se on oikeastaan aika yksinkertainen, vaikka vaijeri monta mutkaa tekeekin.

Teräpyörät näyttävät selkeän yksinkertaisilta. Varsinkin kun vertaa noihin minun pyöriini, joissa akseli tulee läpi ja laakerit molemmin puolin.

Oletko laskenut paljonko tulee teränopeudeksi? Näyttää tuo välitys aika suurelta. Omaan sahaani on tulossa teränopeudeksi n. 30m/s. Toivottavasti 6,6 Kw riittää siihen.

Tukinpitimet ja - tasaajat on vielä suunnitteluasteella, joten on mukava katsella muiden ratkaisuja ja kehitellä omia.

Kiitos vielä sahasi esittelystä.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa PetriS

  • Viestejä: 549
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #35 : 10-12-2013, 16:37:32 »
Pyörötangot hitsasin katkohitsein, itsekin kun pelkäsin runkopalkin kieroutumista, nyt ei ainakaan mitenkään haittaavaa kiertymistä tapahtunut.

Teränopeus on mulla noin 19 m/s kuvissa näkyvillä pyörillä, lisää vauhtia saa tietenkin vaihtamalla moottorin akselille isomman pyörän. Vaan tuntuu sitä purua tulevan tuollakin teränopeudella varsin pian. Perusteita lueskelin jenkkivalmistajan sivuilta: http://www.cookssaw.com/index.php/increase-portable-sawmill-profits-a-production/how-fast-should-a-bandwheel-turn

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #36 : 11-12-2013, 19:26:59 »
Teränopeus on mulla noin 19 m/s kuvissa näkyvillä pyörillä, lisää vauhtia saa tietenkin vaihtamalla moottorin akselille isomman pyörän. Vaan tuntuu sitä purua tulevan tuollakin teränopeudella varsin pian. Perusteita lueskelin jenkkivalmistajan sivuilta: http://www.cookssaw.com/index.php/increase-portable-sawmill-profits-a-production/how-fast-should-a-bandwheel-turn

Tuoltahan löytyikin paljon hyödyllistä tietoa. Täytyypä vähän pudottaa tuota suunnittelemaani teränopeutta.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa PetriS

  • Viestejä: 549
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #37 : 11-12-2013, 19:54:28 »
Teränopeus on mulla noin 19 m/s kuvissa näkyvillä pyörillä, lisää vauhtia saa tietenkin vaihtamalla moottorin akselille isomman pyörän. Vaan tuntuu sitä purua tulevan tuollakin teränopeudella varsin pian. Perusteita lueskelin jenkkivalmistajan sivuilta: http://www.cookssaw.com/index.php/increase-portable-sawmill-profits-a-production/how-fast-should-a-bandwheel-turn

Tuoltahan löytyikin paljon hyödyllistä tietoa. Täytyypä vähän pudottaa tuota suunnittelemaani teränopeutta.

Itsekin tuli tuota sahaa suunnitellessa kulutettua aikaa jonninkin verran paljon eri toimittajien sivuilla, muutamilla aihetta käsittelevillä foorumeilla, Youtube-videoita ihmetellen ja sovelluksia laatien.

Tjaa, yksi kehityskohteista mulla on tuo ratojen jatkos, sitä pitää jossain välissä muokata siten että jatko-osan pyörökisko lepää alkupään ratapalkin päällä, sillä saa vältetyksi jatkoksen väljyyksistä johtuvan pystyheiton.

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #38 : 13-12-2013, 21:30:53 »
Tähän asti on sahan rakennus edennyt melko nopeasti, mutta nyt on täytynyt vähän hidastaa ja käyttää aikaa suunnitteluun. Lähinnä tuohon terän kiristykseen. Teräpyörien kiinniitysosia on myös tullut tehtyä. Kuvia laitan myöhemmin kun on taas jotain valmista tulee.

Tässä nyt kuitenkin kuva moottorista, joka sahaa tulee pyörittämään.



Merkki on Siemens-Schuckert, teho 6,6Kw, ei ole pyörinyt ainakaan 40 vuoteen. Sen verran kokeilin, että hyvin pyörii, mutta laakerit pitää kyllä vaihtaa.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa PetriS

  • Viestejä: 549
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #39 : 13-12-2013, 22:01:22 »
Tähän asti on sahan rakennus edennyt melko nopeasti, mutta nyt on täytynyt vähän hidastaa ja käyttää aikaa suunnitteluun. Lähinnä tuohon terän kiristykseen. Teräpyörien kiinniitysosia on myös tullut tehtyä. Kuvia laitan myöhemmin kun on taas jotain valmista tulee.

Mulla on terän kiristys tehty tuohon vapaasti pyörivään pyörään siten, että runkoputkessa on soikeat reiät ja rungon sisällä napa on kiinnitetty Y-malliseen kappaleeseen, jonka ydinosana on M20-jatkomutteri, jota vetävää kierretankoa käännetään vasten runkoputken päähän tukeutuvaa päätylevyä. Itsekin tuota suunnittelin hyvän aikaa, on melkolailla haastavimpia kohtia koko laitoksessa.

Tulipahan selitettyä vaikeasti, pitänee yrittää muistaa kuvailla taasen kun jossain välissä joutunen kuitenkin vähän konetta purkamaan...

Poissa SamiPaak

  • Viestejä: 504
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #40 : 13-12-2013, 22:41:54 »
Ei kehtoo laittaa viestiä, kun tulee liikaa ylimääräistä hyvään ketjuun, mutta pakko hehkuttaa tätä mukavaa viihdykettä ! Kiitos viitseliäisyydestä kuvata ja selventää projektia sanoin ! Kyllä tämä perjantaihuurteisen voittaa mennen tullen !


-Sami

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 959
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #41 : 14-12-2013, 19:27:37 »
Täytyy kyllä minunkin sanoa, että mielenkiintoista seurattavaa vaikka en ole kyllä tukkien vannesahaamisesta vähääkään kiinnostunut. Tosin ilmeisesti pitäisi, kun näyttää eilinen myrsky kaataneen kolme tyvestä yli puolimetristä kuusta tuosta omasta mettästä.

Itse puualan miehenä seurailen miten näyttää helpolta tuo metallista rakentelu. Itselläkin migit ja katkaisusahat yms. ja jos rupeaisin tuollaista härveliä pystyttämään niin äitiä tulisi ikävä. Jatka vaan hienoa projektin dokumentointia.

Poissa hanski

  • Viestejä: 3 421
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #42 : 14-12-2013, 22:24:30 »
Juu on se peevelin kiva nähdä miten rauta muotoutuu ja hitsauksetkin on siistejä, minun silmissäni. Osilla näyttää olevan valmiit paikat ja tätä kyllä seurataan sahaukseen asti, mielenkiintoista on.
- hanski

Poissa MasaP

  • Viestejä: 483
  • Tuusula
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #43 : 17-12-2013, 19:30:44 »
Kiitos kommenteista. On mukava kuulla, että asia kiinnostaa. Itsekin seuraan mielelläni muiden projekteja.

Nyt olis tekeillä se korkeussuunnassa siirreltävä runko, johon teräpyörät ja moottori kiinnitetään. Kuva ei nyt vielä paljon kerro, mutta laitanpa väliaikatietona.

Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa rapoja

  • Viestejä: 32
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #44 : 18-12-2013, 01:09:20 »
Kyllä tuollainen tukkivannesaha on hieno peli. Sitä kannatta jalostaa kuten tässä säikeessä on ansiokkaasti tehty.

Olin Ahonkiven Artolle talkookaverina 18 motin verran. Vannesahalla vauhti on kahdelle taapelintekijälle järjellisessä mittakaavassa,
mutta ei silti mitään nössöilyä. Sahuri oli sinut vannesahansa kanssa ja homma kävi.

Ohessa on muutama kuva kaupallisen tuotteen yksityiskohdista packasen kännylinssin näkemänä. Taitaa silti olla tuttua asiaa.

Ensimmäisessä kuvassa on kiitoradan pää nostettu ylös räikkäliinalla ja pyörien asennus on käynnissä.

Seuraavassa kuvassa (nämä ovat hauskoja tilanteita kun saa keksiä uusia nimiä osille, joilla on jo nimi, muttei ole kuullut tai ei osaa yhdistää niitä tähän)
näkyy rungossa oleva kiinnitysvaste, johon kohdistetaan irtonainen lukituspala (kuva 3). Se lukitsee itse vannesahan kuljetuksen ajaksi oikeaan painopisteesen
vetoaisaan nähden.


Pikasuutarin lapsilla ei ole avaimia.