Kirjoittaja Aihe: Tukkivannesahan rakentelua  (Luettu 239489 kertaa)

Poissa splitti51

Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #630 : 08-10-2017, 07:33:34 »
Kuvia puunpuristimista, yhteensä 5kpl
Päissä pienet puristimet, liikerata 150mm ja voima 80kg. Liikerataa jatkaa kaksi eri reikää mihin tapin voi asettaa. Tuohon on eripituisia tappeja puun paksuuden mukaan.
Keskellä on iso puristin, liikerata 400mm ja voima 400kg 8bar paineella. Tässäkin putken voi asettaa kahteen eri reikään, korkeus portaattomasti säädettävissä. Paineensäätimellä voi voimaa pienentää.
Ison puun puristan ainoastaan tuolla isolla puristimella keskeltä, vastaraudat tällöin seuraavien pankkojen kohdalta.
Kolmannessa kuvassa teräohjuri. Tein sen rikkinäisestä klapin halkojasta. Turpakappale liitetty neliöputkeen. Putken sisällä laakereista tehty kappale joka estää pyörimisen.
Säätö paineilmasylinterillä.
Repsulla tukeva runko sahassa, runko ei ole koskaan liian tukeva näissä laitteissa

Poissa REPSU

« Vastaus #631 : 08-10-2017, 08:46:28 »
Meillä oli samanlainen tilanne kun eka sahauksia tehtiin en muista mistä terät tilattiin 5kpl. Ensimmäinen terä oli suhteellisen hyvä pientä mutkaa teki semmoista aaltoilua.Vaihdettiin toinen terä ja kahta isompaa mutkaa teki suorastaan sukelti puuhun. Yritettiin säätää ohjureilla ei vaikutusta.Jossakin vaiheessa soitettiin terän valmistajalle ja kävi ilmi että niitä teriä ei oltu teränvalmistajan toimesta teroitettu eikä haritettu.Tehtaan nipusta oli otettu sopivan mittainen pätkä ja liitetty yhteen.Seuraava terätilaus kun tehtiin otettiin selvää että ne on valmiiksi terotettuna ja haritettuna, taisi olla eri valmistajakin. Niin rupesi sahaus onnistumaan.

Poissa Digiootti

« Vastaus #632 : 08-10-2017, 10:12:21 »
Minullakin oli samoja terän vaeltelu ongelmia sahan ensitesteissä, oli jossain vaiheessa terä toiselta puolelta koskettanut teräpyöräkelkkan joka oli yksisyy vaelteluun...
https://www.youtube.com/watch?v=29sppxbxPMU&feature=youtu.be
 ...tuon korjasin mutta ajoittaiset vaeltelut jatku, etsiessäni syytä vaelteluun laitoin tukirullat myös terän alapuolelle...
https://www.youtube.com/watch?v=LrD0sHrh0A8&list=UU8cKkeFyhCUxEAqzT9-_WIg
...terän alapuolisista tukirullista ei ollut juurikaan apua terän vaelteluun, enemmänkin haittaa, joten poistin ne.
Myöhemmin minullekkin selvisi että suurin syy terän vaelteluun oli tylsä tai honossa harituksessa oleva terä.
Tylsän terän vaeltelu korostuu etenkin oksaisissa tukeissa.
Keskustelua tästä.
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=13552.msg154927#msg154927

Poissa Juha Moilanen

« Vastaus #633 : 08-10-2017, 20:36:25 »
Tähän teräongelmaan on pakko nyt uskoa. Tilasin terät 5kpl, ne olivat tehtaan jäljiltä. Soitin ja kysyin ennen ostamista voiko niillä sahata, piti kuulemma onnistua. No nyt ei auta kuin tehdä joku lähetyslaatikko ja käyttää terät teroitettavana.

Testi oli muuten onnistunut. Nostosysteemi pelaa tarkasti, ei klappeja missään.
Harmittaa vain kun saha on nyt 260km päässä mökillä, testailu ei onnistu ihan joka ilta enää kotitallissa.
Kahden viikon päästä uusintayritys.

Poissa OttuM

« Vastaus #634 : 08-10-2017, 22:34:31 »
Tervehdys,
Minulla on ollut pitemmän aikaa aikomus valmistaa "tukkivannesaha" omaan käyttöön.
Olen katsellut ja etsinyt erinlaisia tehtyjä ratkaisuja millaiseen päätyisin.
Tässä keskustelu ketjussa näytää olevan joitakin ratkaisuja ja hyviä vinkkejä tukkivannesahalle.
Tuosta sahanterän "vaeltelusta" tuli mieleen.
Voisiko syynä olla, ettei sahanterä kulje oikein tasossa, kun se leikkaa puuta?.
Eli sivulta katsottuna  (leikkaus kuvana) terä sojottaa ylös tai alas eikä mene tasaisesti kiskojen suuntaisesti sahatessa. Eli välistä pakenee linjasta ja koukkaa takaisin.
Tämä korjautuisi kallistuksen  säädöllä (teräpyörät).
Toinen mahdollisuus on ettei tukirullat ole alempana kuin teräpyörä ( teräpyörän kehätaso, edestä katsottuna)viite: oldman -in tukkivannesaha . tai rullat eivät ole tarpeeksi lähellä sahausta.
Nämä ovat minun "arvaus" ongelmaan.

Poissa Digiootti

« Vastaus #635 : 08-10-2017, 23:09:39 »
Minun sahassa on terän ohjainrullissa kallistuksen säätö jolla terän olen säätänyt kiskojensuuntaiseksi vatupassin avulla kun kiskot on vaaterissa ja ohjainrullat painaa terää alaspin sentin verran teräpyörien tsosta. Säädettäessä vatupassi on terän päällä harittamattoman hampaan kohdalla, terässä joka kolmas hammas on harittamaton.
Veistokoneelta tilaamani terät on toiminu uutena hyvin, mutta parin- kolmenkymmenen tukin jälkeen alkaa terän vaeltelu ainakin oksaisemmissa tukeissa. Olen pari- kolme terää ajanut vahingossa tukin kiristys rautaan jonka jälkeen terä teroitettava. Mulla on toistakymmentä terää jotka pitäisi lähettää teroitukseen ja haritukseen.Tuolla itsetekemälläni teroituslaitteella saa terän melko hyvään kuntoon, mutta ei uuden Veistokoneelta hankitun veroiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=j6pY2Q0VM4A

Poissa splitti51

« Vastaus #636 : 09-10-2017, 06:43:54 »
Omat terät tilasin Saksasta http://www.saegeblatt-shop.de/produkte_bandsaegeblaetter+saegeband+mobile+saegewerke-155-bandsaegeblaetter+1403.html

Nämä ainakin näyttivät olevan valmiiksi teräviä ja sahaavat suoraan, tosin yhtä olen vasta testannut. Ohjainrullat painaa vain 1-2 mm alaspäin ja hyvin toimii
Teräpyörinä on 500mm kiilahihnapyörät

Teroituskone pitäisi itsekkin rakentaa, paras olisi laittaa timanttilaikka (esim http://www.ebay.com/itm/TOP-CBN-grinding-wheels-for-band-saws-borazon-elboric-saw-sharpening-wood-mizer-/252909901455?var=&hash=item3ae29ad68f:m:mzIHtalud4HUafQigkQLPFQ). Sillä saisi paremman jäljen
Harituskone pitäisi tietenkin myös tehdä. Digiootilla pitäisi varmaankin harittaa terät uudestaan , jos ei tule teroittamalla uudenveroisiksi

Poissa OttuM

« Vastaus #637 : 11-10-2017, 17:16:26 »
Näyttäisi monen tukkivannesahan ongelma olevan tuo esim. kun tukkipuu ei ole kauttaalta sama kovuus oksat, syysuunnat jne.
Joissa näyttäisi suhkot oikeista asetuksista huolimatta terän puoltoa.

Onko kukaan tämän palstan lukijoista kokeillut seuraavaa testiä ongelman poistamiseksi.

Ylhäältä katsottuna, vannesahan terä leikkaisi puuta loivemmassa kulmassa esim. 67.5° ( norm. 90°).
Kelkka voisi olla aivan normaalisti, mutta itse vannesaha kelkassa käännettynä.
Tämä kyllä lisää työstöalaa ja ehkä vakautta?. On myötäsyinen työstö ja vähemmän altis terän "vinkkuroinille", terä pysyy pitempään terävänä.
Perusteluna idealle: jos timpurin sahalla halkileikkaa puuta edellä mainitusti, se onnistuu paremmin kuin kohtisuoraan sahattuna.
Sirkkelien terät myös leikkaa "loivemmassa kulmassa".
Toinen ajatus on esileikata uraa edellä sahanterää esim. pyöröterällä. Näistä malleista on joitakin videoita netissä.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #638 : 11-10-2017, 18:25:09 »
Toinen ajatus on esileikata uraa edellä sahanterää esim. pyöröterällä. Näistä malleista on joitakin videoita netissä.
Tätä käytetään paljon ainakin sen takia, että saadaan kuoressa olevat kivet ym.  pois tylsyttämästä terää. Mutta voisi auttaa paljonkin myös tuota terän vakautta. 

Poissa rajamikko

« Vastaus #639 : 11-10-2017, 18:51:12 »
onkohan bompeerauksella osasyy?omasani sitä ei ole, lähinnä isot haavan oksat aiheuttanu aaltoilemista, sahasin keväällä 65cm raitaa onnistui hyvin kuusessa ja männyssä ei ongelmia.terän kireys on mutu tuntumalla.

Poissa Digiootti

« Vastaus #640 : 11-10-2017, 20:38:29 »

Onko kukaan tämän palstan lukijoista kokeillut seuraavaa testiä ongelman poistamiseksi.

Ylhäältä katsottuna, vannesahan terä leikkaisi puuta loivemmassa kulmassa esim. 67.5° ( norm. 90°).
Kelkka voisi olla aivan normaalisti, mutta itse vannesaha kelkassa käännettynä.
Tämä kyllä lisää työstöalaa ja ehkä vakautta?. On myötäsyinen työstö ja vähemmän altis terän "vinkkuroinille", terä pysyy pitempään terävänä.
Perusteluna idealle: jos timpurin sahalla halkileikkaa puuta edellä mainitusti, se onnistuu paremmin kuin kohtisuoraan sahattuna.
Sirkkelien terät myös leikkaa "loivemmassa kulmassa".

Kun olin aloittamassa oman tukkivannesahan rakentamista muutama vuosi sitten ajatuksena oli laittaa saha vinottain kelkkaan ja kyselinkin täältä tuollaisen idealle tukea mutta en saanut kannatusta ajatukselleni, löysin netistä tuollaisen vinon tukkivannesahan Virolaiselta sivustolta, se linnkki ei enää aukea minulle.
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=13552.msg143380#msg143380

Poissa velijussi

« Vastaus #641 : 24-10-2017, 17:05:35 »
Pientä apua kaivataan.Ostin loncin 13hv moottorin tulevaan sahaan ja siinä moottorissa on kyllä starttimoottori valmiina mutta siinä ei ole sitä käynnistintä eli sähkö juttuja esim.lataus ym.ym.
Olen laittanut kyselyjä ko.laitetta myyville mutta ei vielä ainankaan ole tullut vastauksia.
Jos jollain tietoa tai vinkkiä tähän liityen niin olisin kiitollinen.

Julivessi

Poissa jyrsijä

« Vastaus #642 : 24-10-2017, 17:23:16 »
Onko varma että starttimoottori ei ole verkkovirralla toimiva? Mulla on lingossa vastaava moottori ja tartti toimii valovirralla. Jos näin on, niin ei varmaan ole myöskään laturia.

Poissa Stanley

Poissa velijussi

« Vastaus #644 : 24-10-2017, 18:07:19 »
Mielestäni juurikin tuo ja tarvitsee siihen sellaisen systeemin jossa on startti kytkin, lataus säädin, päävirta katkaisin,eli katsoin jostain sivustolta missä vastaava jossa on sellainen kotelo missä avain mistä laite käynnistetään.Vaatiihan se tietenkin akun myös.
En löytänyt netistä varaosana ko.vempainta mutta ohjekirjassa on jonkinlainen kaavio asiasta.
Jos ei muuten onnistu niin täytynee ruveta etsimään kilkkeitä ja sitten kaveria joka sellaisen pystyy rakentamaan.Jos kiinan pojat osaa sellaisen tehdä niin uskoisin suomalaisenkin sen osaavan rakentaa.
Periaate ko. värkissä on oikeastaan aika simppelin oloinen.
Kukahan noita tuo suomeen?

Julivessi