Kirjoittaja Aihe: Projekti: jyrsinpöytä  (Luettu 124550 kertaa)

Poissa JanneKi

Projekti: jyrsinpöytä
« : 29-12-2007, 21:30:32 »
Hei,

pukki kun tuli ja toi uuden jyrsimen (iso sellainen), niin sillehän pitää tehdä pöytä. Sain ilmaiseksi pyötälevyt (sekundaa) kun ostin saranat ja kiskot ja vitriinikaapiston päälle listaa (niiden asentamisesta tulisi kyllä avautua tuolla pubi-osiossa). Saranat ja kiskot oli kyllä ylihintaisia, mutta kompensoi tuo pöytälevyjen ilmaisuus tuossa aika lailla (täysi levy maksaisi kuitenkin sen 150 euroa).

Rocklerista tilasin sen jyrsimen alumiinilevyn pöytäkäyttöä varten.

Ylälevy on kooltaan 138x64 cm, korkeutta rullien kanssa on 90 cm.

Ajatuksena laittaa jyrsin keskella, toiselle sivulle 4 laatikkoa, toiselle sivulle kaappi johon yksi hylly. Laatikkoihin sitten jyrsinterät ja muuta sälää (höylät).

« Viimeksi muokattu: 29-12-2007, 21:33:15 kirjoittanut JanneKi »
- J

Poissa JanneKi

Re: Projekti: jyrsinpöytä
« Vastaus #1 : 29-12-2007, 22:14:20 »
Rocklerin jyrsinpöydästä vielä kuva alapuolelta. Källi homma miten sitä saa tunteja poltettua hukkaan, kun jyrsii tuon kolon aivan inasen liian matalaksi. Sitten taltaltta hinkuttaan ylimääräiset pois. Ihan omaa tyhmyyttä taas, kun siinä tuli oikein mukana huonekaluruuvit, joilla se on tarkoitus tasata. Olisi pitänyt vetää kertalaakista se ainakin 1 mm liian syväksi ja säätää vain noilla pulteilla ihan iholle sitten. Tyhmä on tyhmä, vaikka voissa paistais.

Plus mikä ihme se on että tuo 90 astetta on jostain syystä niin vaikea asia? Mun paras ja kallein suorakulma ei olekaan suora sitten oikeasti. Mitenköhän sen sais oikastua? Eikä ole muuten sitten kaupasta ostetun liimalevyn reunakaan 90 asteen kulmassa, vaikka niin voisi olettaa.

Noi poraukset on vähän roisit, kun en ottanut alta vastaan niitä mitenkään... No, eipä ne juuri näkösälle jää. :-)

« Viimeksi muokattu: 29-12-2007, 22:21:29 kirjoittanut JanneKi »
- J

Poissa JanneKi

« Vastaus #2 : 29-12-2007, 22:22:12 »
Eikä ole muuten nuo Bilteman nurkkapuristimetkaan 90 kulman asteessa, vaikka noilla nurkkia pitäisi puristella.. Kele kummaa hommaa...
- J

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #3 : 29-12-2007, 23:44:38 »
Tosta tulee riettaan hyvä, vaikken nyt sen enempi ymmärrä jyrsimistä kun sika Nintendosta. Laitoin vanhan Eluni kunton ja se on ollutkin kovassa käytössä naapureilla  ;D Ite oon joutunut tekemään kaiken käsihöylillä (raukkaparka) ettei vaimokulta ratkuta turhien romppeiden ostelusta.

Tuossa hommassa melamiinilevy on kyllä oikeessa paikassa, pluikasta ja kestävää, suht mittatarkkaa tavaraa. Ja niistä laatikoista on oikeasti iloa. Mulla on periaate että kun verstaalle tulee työkalu niin sille lyödään naula seinään taikka tehdään kaappiin tila ja sillä on lupa olla vain siellä. Mä oon niin saastasen hyvä hukkaamaan tavaroita, että mun pitää työmaallakin keksiä joku jämpti paikka johon aina lasken työkalun, muuten se on iäti hukassa. Hyvä esimerkki on tänpäinänen laatotus, en takuulla ollut jalkoja siirtänyt montaa senttiä ja silti osasin hukata putsurätin melkeen vartiksi justiinsa käpälän alle kun en sitä pannu siihen ikkunalaudalle niinkun aina.  :P

Plus mikä ihme se on että tuo 90 astetta on jostain syystä niin vaikea asia? Mun paras ja kallein suorakulma ei olekaan suora sitten oikeasti. Mitenköhän sen sais oikastua? Eikä ole muuten sitten kaupasta ostetun liimalevyn reunakaan 90 asteen kulmassa, vaikka niin voisi olettaa.

Se käy viilaamalla. Mä kirjuuta tästäkin joskus ohjeen kun saan kuvat otettua, mutta pikaohje silti: Ota takuulla suora reuna. Vedä suorakulmalla viilto vaikka katkoteräveittellä tai muulla terätyökalulla pintaan. Käännä vinkkelin tukki 90 astetta toiseen suuntaan sitä suoraa reunaa pitkin. Tee uusi viiva. Jos viivat ei yhdy, niin vinkkeli on pielessä. Ohutta selkää pitää viilata tasan puolet siitä mitä kahden viivan erotus on. Mittaa ero, purista se ohut vinkkelin selkä kahden suoran puunpalan väliin ruuvipenkkiin niin että klapien välitä tököttää se puolikas virhestä ja viilaa hienolla viilalla suoraan. A'vot.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa JanneKi

« Vastaus #4 : 30-12-2007, 00:50:35 »
Tosta tulee riettaan hyvä, vaikken nyt sen enempi ymmärrä jyrsimistä kun sika Nintendosta.
Vannomatta paras, vielä tässä vaiheessa...  :D Meikä osaa mokata tuhannella eri tavalla, nimimerkillä kokemusta on!  ;D ;D

Tuossa hommassa melamiinilevy on kyllä oikeessa paikassa, pluikasta ja kestävää, suht mittatarkkaa tavaraa. Ja niistä laatikoista on oikeasti iloa. Mulla on periaate että kun verstaalle tulee työkalu niin sille lyödään naula seinään taikka tehdään kaappiin tila ja sillä on lupa olla vain siellä. Mä oon niin saastasen hyvä hukkaamaan tavaroita, että mun pitää työmaallakin keksiä joku jämpti paikka johon aina lasken työkalun, muuten se on iäti hukassa.

Jep jep, olen samaa mieltä kaikesta kolmesta pointista... Kuten kuvista näkee, mun paja on sekaisin kuin Ellun kanat. Valitettavasti. On roippeet hukassa ja se harmittaa. Pitäisi vain saada "organisoitua" ja se ei onnistu, ennenkuin on paikat tavaroille. Ne pitäisi nyt tehdä, tuon projektin pitäisi auttaa. Sitten pitäisi ehkä tehdä samantyyppinen ratkaisu vielä tuolle katkaisusirkkelille ja saada siihen jotenkin järkevä pölynpoisto, se masiina tekee enemmän pölyä kuin arvaisikaan. Mulla on siinä oikea raksaimuri kiinni, mutta ei se auta kun muhat lentää terästä jo ulos 45 asteen kulmalla ennenkuin edes ehtivät sinne kitaan, mistä niiden on tarkoitus muka imuriin osata.

Se käy viilaamalla. Mä kirjuuta tästäkin joskus ohjeen kun saan kuvat otettua, mutta pikaohje silti: Ota takuulla suora reuna.... Vedä suorakulmalla viilto vaikka katkoteräveittellä tai muulla terätyökalulla pintaan. Käännä vinkkelin tukki 90 astetta toiseen suuntaan sitä suoraa reunaa pitkin. Tee uusi

Tuhannet kiitokset! Olet sinä melkoinen guru, tuossahan tuli jo sellaiset ohjeet että meikäkin ymmärsi! (Vaatii hyvän tekstin!)
- J

Poissa Simo Ahtola

« Vastaus #5 : 30-12-2007, 14:54:03 »
Hei,

Tein aiemmin samansuuntaisen pöydän.

Vaikka pöytälevy oli paksu niin taipui kun laittoi jyrsimen kiinni, joten vahvistin pöytää tuon aukon kohdalta reilusti ja nyt pysyy suorassa.

T. Simo
Aiempi nimimerkki Simoah

Poissa jope

• Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
« Vastaus #6 : 30-12-2007, 15:53:54 »
Joo pitääkin tossa peesata tota edellistä kirjoittajaa eli tosiaan tuon jyrsinaukon reunat on syytä tukea erikseen. Muuten ne reunat roikahtaa vaikka olisi melko järeätäkin levyä. Tuenta ei sinänsä tartte olla ihmeellinen eli vaikkapa ripat kyljelleen ruuvattuna tai liimattuna reunoilla pitäisi piisata. Mutta ne pitää tehdä ennenkuin työt alkaa.Myöhemmin on työläämpä oikaista niitä roikuvia reunoja.
 Purunpoistossa rakennusimuri ei oikein pelitä pidempää aikaa. Ne on suuniteltu pienempi volyymiselle jätteelle. Pitäisi olla joku oikea puruimuri. Täälläpäin käyvän sai joskus honkkarista noin 170e. Skuuppi pitää tai kannattaa rakentaa ehdottomasti siihen terän ympärille. Se mukavoittaa työtä vaivansa väärti kertaa 100. Eli tekee vaikka akryylista tai mieluummin polykarbonaatista liikuteltavan kotelon siihen terän yläpuolelle jossa on imuri liitäntä. Sitä koteloa ei kuitenkaan reiluuksissaan kannata ylimitoittaa. Arvioi vaan suurin piirtein mikä on maksimi kokoinen terä mitä käyttää ja siitä vähän isompi kotelo ei enempää. Iso kotelo vain lisää pinta-alaa ja heikentää imutehoa.
 Sanoisin jotta joku 100mm halkaisijaltaan on hyvä.

Mulle on ollut suuri ongelma ja vieläkin jonkinasteinen tuo työkalujen hukkaaminen ja vastaava sählääminen. Sitä ei itse itsellekään vakuuttaen tahdo uskoa kuinka tärkeää tuo organisoint,i siivoaminen ja paikkojen järjestyksessä pitäminen työn kannalta on. Nykyään pitkällisen metsästämisen jälkeen olen onnistunut saamaan melkein kaikki tärkeimmät työkalut omiin salkkuihin ja laatikoihin. Ne on helppo ottaa aina mukaan missä työ on ja niistä huomaa helposti kun joku puuttuu. Sitten kun ne rojut on sikinsokin kasoissa jossakin vyydissä niin niistä saa hukkua puolet ennenkuin puutetta huomaa.

« Viimeksi muokattu: 30-12-2007, 15:57:14 kirjoittanut jope »
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa arduino

« Vastaus #7 : 30-12-2007, 17:33:47 »
Jatkaisin tuohon Pekan vinkkiin suorakulmasta:
Voihan sitä uutta " suorakulmaa " testata jo ostaessaan, Pekan ohjeiden mukaisesti.
10 kpl nipusta etsitään se lähimpänä oikeata oleva niin pääsee vähemmällä oikaisulla, tai saattaa sattua kerralla helmikin käteen.

Liimalevystä: Jos epäilyttää suorakulmaisuus ,niin kylmästi vain ristimitta!  Kun ei tiedä kuka on kalibroinut nämät tehtaiden liukupöytäsirkkelit,ja millä tavalla.

Poissa JanneKi

« Vastaus #8 : 30-12-2007, 20:31:48 »
Hommia on nyt jatkettu, tein siihen levyyn ne reiät jyrsimen pohjalevyä mallina käyttäen, tein urat ns. "mitre trackia" ja kahta "t-trackia" varten. Mitre trackiin saa kiinni mm. tuollaisen feather boardin ja noihin t-trackeihin on tarkoitus laittaa sitten se sivuvaste kiinni. Pitäisi vain keksiä minkälaisen sivuvasteen tekisin, himottaisi saada sellainen mikrosäädettävä mallia Pat Warner, mutta on se vaan pirun monimutkaisen näköinen tehdä suoraan sanottuna. Hmmh...

Siitä pöytälevyn taipumisesta - tuossa on jänneväli tuolle 28 mm levylle alle 43 cm, reunoissa on vielä ehjä 70 mm puu tukemassa koko matkalta. Mitä jännevälejä teillä on ollut? Ei se tuolla välilä pitäisi päästä taipumaan, vaikka mikä olisi... 28 mm matsku pitäisi kestää äijän painoa 600 mm k/k-jännevälillä! Jos siihen joutuu jotain laittamaan, niin tupppaavat tulemaan sitten teränvaihdon tielle.

- J

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #9 : 30-12-2007, 20:42:45 »
Hieno projekti.

Toteutin kans omani samaan tyyliin. Otin vanhan säädettäväkorkeuksisen metallirunkoisen tietokonepöydän, ajatuksella et työeggonomiaa voisi muuttaa.

Tein samaan tyyliin aukon ja upotin jyrsimen tiukkaan koivuvaneriin. Ajatuksella et terää vaihdettaessa nostetaan kone simppelisti levyineen tason päälle.

No, en osaa edes arvata missä tuo säädettävä metallirunko nykyään on, tosta pöytälevystä jyrsimineen on sen verran havaintoa et se on nyt toista vuotta ollu seinää vasten nojallaan tossa höyläpenkin vieressä... Tarttis vissiin taas ruveta välillä tekemäänkin jotain, pelkän työkalujen hankkimisen ja hipristelyn sijaan, tekemisen taukoa rupeaa olemaan jo toista vuotta...

No joo, meni taas ohi aiheesta, ei oikeastaan edes liittynyt Janneki:n projektiin, ittenäistä tuumailuani :-\

tomi
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa mv

« Vastaus #10 : 30-12-2007, 20:46:44 »
Samat sanat, hienolta näyttää! Mistä muuten hommasit noi (alumiini?)kiskot pöytätasoon?

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #11 : 30-12-2007, 20:52:03 »
Siistin näköinen ja tilava jyrsinpöytä. Kuva näyttää näytölläni  siltä, kuin noita sivuvasteen T-urakiskoja ei olisi upotettu pöytään. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole?

Poissa jope

• Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
« Vastaus #12 : 30-12-2007, 21:00:32 »
On kyllä hienosti toteutettu projekti. Ja sitä suuremmalla syyllä ettei menisi vaan kova vaiva mitenkään pikkujuttujen vuoksi hukkaan niin suosittelisin kyllä perehtymään siihen roikahtamiskysymykseen vaikka se tuntuisi epäoleelliselta.
 Kuvien mukaan viittaa että koko pöytälevy on kosketuksissa runkoon pelkästään niiden päätylevyjen kautta. Eli jakajien ja pöytälevyn välissä oli tyhjää ensimmäisen kuvan mukaan. Mielestäni ne kannattaa täyttää ja sen lisäksi vahvistaa se jyrsin kolo reunojen ympäriltä. Reikä ja sen kevennykset heikentää rakennetta.
 Siis tokihan 28mm lastu kestää lattialla kävelemistä mutta kyllä se silti taipuu. Noissa työpöydissä olisi aina vaan sitä parempi mitä tukevampia ne on. Pienikin heitto ärsyttää jos systeemi muuten on hieno.
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa JanneKi

« Vastaus #13 : 30-12-2007, 21:25:08 »
Niin, kyllä sekä T-tracksi että se mitre track on upotettu pyötään, eli ei sormi tai puu tökkää niihin, jos pintaa pitkin lipaisee.

Siellä oli täkynä vielä muuten UHMV-muoviliuskaa, joka on tehty JUST siihen mitre trackiin, liukuu sitä pitkin kuin vesi sorsan selästä.

Noi t-tracksit ja mitre track oli vaikea hankkia. En minä niitä Suomesta löytänyt, en kyllä aivan älyttömän aktiivisesti kysellytkään tosin. Sain ensimmäisen erän yhden kurssikaverin matkassa (meidän Kanadan toimisto on nääs samalla kadulla kuin Lee Valley!) kurssille UK:n, joten sieltä sain noita. Nyt tilasin t-trackia lisää (mutta ne ei ole itselle, vaan erälle foorumilaiselle varattu jo) Rocklerista.

Siitä pöydän notkumisesta - aivan totta, huomasin nyt vasta itsekin että ne sivulevyt tosiaan oli mulla lyhemmät - sattuneesta syystä (johon ei tässä keskustella viitsitä mennä!-). Mutta mulla on just saman paksuista tavaraa vielä jäljellä eli pitää pistää siitä sinne keskituet tukkimaan ne välykset. Laitan ne, loistava huomio arvon foorumilaisilta!

- J

Poissa Marko Seppälä

• Aiempi nimimerkki mize
    • Puusuti
« Vastaus #14 : 31-12-2007, 15:43:46 »
Yksi kysymys

Olikos siihen joku syy, että miksi tuo jyrsin tuli keskelle pöytää? Ainakin ite omassa pöydässäni laskin sen niin, että kun pääasiassa noilla jyrsitään kappaleiden reunoja, joten tuki pinnan maksimoimiseksi pistin jyrsimen toiseen reunaan. Muuten näyttää kyllä pirun hyvältä, kun pituuttakin on riittävästi.
« Viimeksi muokattu: 31-12-2007, 15:46:13 kirjoittanut mize »
Marko Seppälä
www.puusuti.fi