Kirjoittaja Aihe: Uusi foorimilainen ilmoitautuu/ puusorvi man-ko MSK-1  (Luettu 20015 kertaa)

Poissa piedro

Hei!
Olen seurannut foorumia jo jonkin aikaa. Puun sorvaus on aina kiinnostanut, mutta ei ole ollut mahdollisuutta harrastuksen aloittamiseen.

Nyt sitten sain käsiini man-kon sorvin. Sorvin mukana tuli kuvassa näkyvät osat, mutta varusteista puuttuu verokärki.
Mistä sopivaa voisi kysellä?
Hankintalistalla on myöskin jokin sopiva pakka, voi suositella. Sekä nopeuden ohjaus taajuusmuuntajalla.
Talttoja olen katsellut puratuulen verkkokaupasta, jossa olisi 4-osainen crown talttasarja. Olisiko hyvä ostos aloittelijalle?

Tässäpä muutama asia jotka tulivat mieleen. Kirjoittelen sitten myöhemmin lisää.

« Viimeksi muokattu: 09-11-2014, 20:58:38 kirjoittanut piedro »

Poissa Aave

Vs: Uusi foorimilainen ilmoitautuu/ puusorvi man-ko MSK-1
« Vastaus #1 : 12-01-2014, 14:31:06 »
Hei!
Olen seurannut foorumia jo jonkin aikaa. Puun sorvaus on aina kiinnostanut, mutta ei ole ollut mahdollisuutta harrastuksen aloittamiseen.

Nyt sitten sain käsiini man-kon sorvin. Sorvin mukana tuli kuvassa näkyvät osat, mutta varusteista puuttuu verokärki.
Mistä sopivaa voisi kysellä?
Hankintalistalla on myöskin jokin sopiva pakka, voi suositella. Sekä nopeuden ohjaus taajuusmuuntajalla.
Talttoja olen katsellut puratuulen verkkokaupasta, jossa olisi 4-osainen crown talttasarja. Olisiko hyvä ostos aloittelijalle?

Tässäpä muutama asia jotka tulivat mieleen. Kirjoittelen sitten myöhemmin lisää.

Varsin hyvin pystyy tähän samaistumaan... Itse sain pari vuotta sitten "edullisesti" täysin identtisen MSK-1:n (vuodelta -79 numero 393), jopa hiomapyörö oli mukana :)
Hyvä sorvi ja varmasti riittää mihin tahansa. Kunhan muistaa että alustan pitää olla prikulleen suorassa, ettei tule vääntöä noihin johdeputkiin. Vääntö/epätasainen alusta aiheuttaa karapylkän ja sorvaustuen jalustan jumittamisen. Putket on hyvä voidella erittäin ohuesti esim. ompelukoneöljyllä.

Vetokärki on muistaakseni mk1 kiinnityksellä, joten periaatteessa mikä tahansa speksin täyttävä käy. Voin tarkistaa kun kerkeen sorville asti käymään.
Pakan hankkimista hieman rajoittaa tuossa sorvissa käytetty kierre, joka ei oikein noudattele nykypäivän standardia.
Vaihtoehtona on siis sorvauttaa jossain muuntoholkki tai yrittää löytää jostain alkuperäisosa.

Tamun laittaminen lienee jokseenkin suoraviivainen operaatio, ainakin sähköhommista perillä oleville.

Talttavaihtoehtoja löytyy varmasti joka lähtöön, itse päädyin Robert Sorbyn 6 osaiseen HSS teräksiseen sarjaan (Plektralta) ja tuohon olen ollut tyytyväinen.  Suurin valinta lienee, että onko raudat HSS vai "normaali" hiiliterästä. HSS talttojen terottamiseen menee hieman kauemmin aikaa, mutta vastaavasti terä pysyy pidempään. Sorvausta opetellessani olen eniten käyttänyt rouhintatalttaa ja katkaisutalttaa sekä pienempiä kourutalttoja pinnan siloitteluun, joten jos ostaa yksittäin, niin noilla pääsee hyvin alkuun.

hyviä sorvailuhetkiä vain :)

/Antti

Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #2 : 12-01-2014, 15:12:38 »
Mulla numero 655 vuodelta 1984.

Karapään kartio on MK3 ja MK4 välimaastossa = Man-Kon ihan oma viritys. Kara-akselin kierre on W2" (Whitvorth kaksi tuumaa) oikeakätinen ja kara-akselin toisessa päässä, hihnasuojuksen alla W2" vasenkätinen. Vasenkätinen on varattu hiomapyörölle, tuolla päässähän se joutaa olemaan aina paikallaan.

Kannattaa sorvauttaa tuohon sopiva muuntokartio jossa reikä esim. MK2

Tukipylkässä on MK1 sisäkartio, aika pieni, mutta onneksi yleinen kaikissa pikkusorveissa, joten saa halpojakin tukikärkiä.

Man-Kon originaaliosiakin saa edelleen, Kivisillan Esko on tietävästi vielä hengissä, hinnat vain ovat melko suolaisia.

Poissa juil

« Vastaus #3 : 12-01-2014, 16:14:50 »
Mulla on numero 12 vuodelta 1987, eli ei ole mennyt juoksevana tuo numerointi. Itse asiassa mulla oli noita jossain välissä kaksi, joista toisen myin sitten pois. Tuohon myymääni olin sorvauttanut välikappaleen, jolla tuo Mankon kierre muunnettiin M33x3,5 kierteeksi.

Tässä nykyisessä mulla on metallisorvin kolmileukapakka, joka on kiinnitetty tasolaippaan, joka on tuolla ulkokierteellä. Sen lisäksi siinä on puusorvin pakka, joka kiinnitetään kartiokiinnityksellä, ja lukitaan akselin toisesta päästä kierretangon ja mutterin avulla. Eli monenlaisiin variaatioihin on mahdollisuus. Vetokärki on ollut molemmissa samanlainen, eli päällä isompi Mankon kartioholkki, ja sisällä MK2 vetokärki. Eikös siirtopylkässäkin ole MK2 kartio?

OT. Mulla tuli muuten aikanaan tuon sorvin mukana 15 cm halkaisijalla tasolaippa, joka ei kyllä tuohon sorviin käy, mutta järeää teko kuitenkin. Kierre näyttää samantapaiselta Whitvorth-kierteeltä, mutta sisämitta jotain päälle 33 milliä. Mikä lienee, mutta jos jollain on tarvetta ja sorvi, mihin tuo kävisi, niin voi ehdotella kaupantekoa YV:llä.

Poissa piedro

« Vastaus #4 : 12-01-2014, 17:04:29 »
Moro!
Kiitoksia vastauksista.
Ajatelin käydä tiedustelemassa muuntoholkin sorvauttamista paikallisessa metallisorvaamossa.
Löysin foorumilta tiedon jossa sanottiin että, sorvin kara-akselin kierre on W2"x6G. Siis kahden tuuman Withwort-kierre 6 kierrettä tuumalla ts. ulkohalkaisija 50,8 mm ja kierteen nousu 4,2334 mm. Pitääkö paikkaansa?

Täytyypä kysyä samalla tuota kartioholkkia.

Tuon nopeudensäätimen ulkoistin tutulle sähkärille, joka sanoi ettei tuota ongelmia. Helppo ja halpa? tehdä, koska moottori on kolmevaihe. Epäili että kustannukset jäävät alle parinsadan euron.

Talttoja en ole vielä ostanut. Katsastellaan tarjontaa.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #5 : 12-01-2014, 23:43:53 »
...Löysin foorumilta tiedon jossa sanottiin että, sorvin kara-akselin kierre on W2"x6G. Siis kahden tuuman Withwort-kierre 6 kierrettä tuumalla ts. ulkohalkaisija 50,8 mm ja kierteen nousu 4,2334 mm. Pitääkö paikkaansa?

Pitää paikkansa, johan mä tuon tuolla edellä kerroin. On siis ihan standardi W2" kierre, kuusi kierrettä tuumalle.

Aiempaa korjatakseni, siirtopylkän kartio on MK2, kuten juil jo oikaisi.

Selasin tuossa vanhoja papruja joita olen laittanut talteen milloin mistäkin. Man-Kon johtajan lähettämä tarjousmappi vuodelta 1967, löytyi yhden konehuoltajan työhuoneesta purkutyökohteesta.

Mapissa on myös MSK-1:n myyntiesite hintoineen, joista esimerkkejä:

1520-01 hiomalaikka halkaisija 380 mm, 121,00 mk
1520-03 tasolaikka halkaisija 160 mm, 55 mk
1520-07 kartioholkki 42,50 mk (W2" sisäkierteellä jossa toisessa päässä sisäkartio D45x4deg, siis suuaukon halkaiija x kartiokkuus 4 astetta) En tiedä mihin käyttöön.
1520-08 kolmileukapakan kiinnityslaippa 66,00 mk
1520-26 vetokärki 55,00 mk (Man-Kon oma kartio)

Nyt vasta huomasin koneen painon olevan 260 kg ja esitteessä oli karalaakerien tyyppikin SKF1211

Poissa piedro

« Vastaus #6 : 13-01-2014, 10:16:25 »
Kiitokset selvennyksestä, nämä kierre jutut ovat minulle täyttä hepreaa.

Mielenkiintoista tietoa tuosta myyntiesiteestä. Paino tuli selväksi kun siirretiin sorvi kärrystä talliin.

Poissa Vieras

« Vastaus #7 : 13-01-2014, 10:53:08 »
Löytyykö tuosta Man-ko Oy:stä netistä juttua jostain? Äkkiseltään en ainakaan googlella löytänyt. Nimi putkahtelee tasaisesti esille foorumilla ja on ilmeisesti pitkät perinteet omaava suomalaisyritys? Onko enää toiminnassa?

Sori pieni OT

Poissa alfred_j_kwak

« Vastaus #8 : 13-01-2014, 11:06:36 »
Mun käsityksen mukaan toimii pöytälaatikossa nykyisin.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #9 : 13-01-2014, 11:26:43 »
Jos osia kaipailee, niin Eskolta voinee kysellä. Tällaiset yhteystiedot löytyi. Ainakin muutema kuukausi sitten Esko tyrryytteli vanhalla mersullaan vastaan, joten lienee hengissä.

http://almahelppo.sparkjoe.com/yritys/kivisilta-esko-urbanus/11343771

Mantereen konepaja teki konkurssin vissiin 80-luvulla. Ennen konkurssia katosi konkurssipesästä rautaa paljon, joten kaikenlaista uuttakin osaa voi kysellä.

Mankon sorveissa alkujaan lienee ollut vain noita metallisorvin pakkoja käytössä. Kun sekä karan kierre, että kartio on sopimattoman kokoisia, niin viisain vaihtoehto olisi varmaan teetättää muunnosholkki Mankon kartio -> MK3 kartio. Tietysti vetopultilla kiinni tuleva kuten juililla. Silloin saisi kaikia nykyaikaisia kärkiä siihen kiinni. Sitten teettäisi yhden MK3 -> M33x3,5 sovitteen, niin saisi vakio puupakat kiinni vaivattomasti.   

Poissa Aave

« Vastaus #10 : 13-01-2014, 12:12:18 »

Muistinkin vetopään kartion ihan väärinpäin  :embarrased:

Yksi vaihtoehto mikä on jossakin foorumilla pyörähtänyt on kokonaan uuden akselin sorvauttaminen.
Sillä toiminteella saisi kaikki kierteet ja kartiot haluamansa standardin mukaisiksi.

Vaihtoehtoja on ja ne kaikki maksaa rahaa. Itsellä vielä toistaiseksi jäänyt suunnitteluvaiheeseen :)

/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #11 : 13-01-2014, 14:46:45 »
...viisain vaihtoehto olisi varmaan teetättää muunnosholkki Mankon kartio -> MK3 kartio. Tietysti vetopultilla kiinni tuleva kuten juililla. Silloin saisi kaikia nykyaikaisia kärkiä siihen kiinni. Sitten teettäisi yhden MK3 -> M33x3,5 sovitteen, niin saisi vakio puupakat kiinni vaivattomasti.

Kun se Man-Kon kartio on jotain MK3 ja MK4 väliltä, niin jääkö sovitteeseen riittävästi seinämää?

Vetopultti torpedoi vetokärjen irroituksen, normaalisti kopataan messinkikangella kara-akselin läpi.

Poissa hanski

« Vastaus #12 : 13-01-2014, 15:20:03 »
Voi varmaan sorvauttaa kartion MK4 seksi ja kärjen irroitukseen samaa syteemiä kuin Rekordillakin, eli umpiseinäistä mutteria jossa reikä kärjen kartiolle, siihen akselin kierteelle. Riippuen kuitenkin siitä paljonko akselissa on varoja työstää. Uusi akseli voi peräti olla halvin ratkaisu.
- hanski

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #13 : 13-01-2014, 18:02:48 »
...viisain vaihtoehto olisi varmaan teetättää muunnosholkki Mankon kartio -> MK3 kartio. Tietysti vetopultilla kiinni tuleva kuten juililla. Silloin saisi kaikia nykyaikaisia kärkiä siihen kiinni. Sitten teettäisi yhden MK3 -> M33x3,5 sovitteen, niin saisi vakio puupakat kiinni vaivattomasti.

Kun se Man-Kon kartio on jotain MK3 ja MK4 väliltä, niin jääkö sovitteeseen riittävästi seinämää?

Vetopultti torpedoi vetokärjen irroituksen, normaalisti kopataan messinkikangella kara-akselin läpi.

Tuo seinämän paksuus riippuu siitä mille kohdalle tekee kartiot pituus suunnassa toisiinsa nähden. Eihän Esim. MK3-MK2 kartioissa ole paljoakaan koko eroa, mutta silti seinämää on reilusti noissakin pienennysholkeissa. Vetopultti ei ole tietenkään tarpeen vetokärjen kanssa, mutta kun laittaa pakan siihen, niin silloin on syytä olla kiinni.

Poissa piedro

« Vastaus #14 : 13-01-2014, 19:09:21 »
Laittelin kyselyjä kartiosta ja holkista parille paikalliselle metallifirmalle. Odotellaan niiden vastauksia. Huomenna meinasin soitella amiskan metallipuolelle ja kysellä sieltäkin.
Tuo akselin vaihto kuulostaa kyllä parhaalle vaihtoehdolle.  Täytyypä kysästä samalla kun soittelen amiskalle. Siihen liittyen, minkälainen homma on akselin irrottaminen?