Kirjoittaja Aihe: Pöytäsorvit 300-500mm  (Luettu 110057 kertaa)

Poissa mikuni00

Pöytäsorvit 300-500mm
« : 14-01-2014, 16:17:49 »

Aikomus on hankkia pöytäsorvi 180 / 300-500 kokoluokassa.

Nämähän ovat tyypillisesti kiinakoneita jotka sitten valuu eri värisinä maailmalle. Euroopassa yritetään saada itävalta tai saksa "valmistusmaaksi" Amerikassa ne taas saavat nimiä kuten grizly tms. Sitten löytyy välimuotoja jossa on laitettu vähän parempaa elektroniikkaa ja moottoria.

Käytetyt suomesta tässä kokoluokassa näyttää olevan kiven alla tai sitten en osaa hakea.

Uusista olen eniten kiinnostunut Bernardo Profi 300V ja Quantum/ Opti D180x300 koneista ja nämä näyttäis olevan aikalailla samat koneet.

Käyttö tulee eniten olemaan skaalaosien teko RC pienoismalleihin. Mutta myös muu satunnainen pienosien valmistus on käynyt mielessä. Lähinnä haluan opiskella kantapään kautta vähän sorvausta sopivan huokealla koneella.

Kaipaan rakentavia käyttökokemusmielipiteitä tämäntyyppisistä koneista. Myös vinkki muista merkeistä ja vastaavista koneista otetaan vastaan.

Olipahan vaikea löytää sorvausaiheet kaikkien muiden metalliaiheiden välistä.

Poissa Olli Henttonen

• Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
    • PuuhaPaja
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #1 : 14-01-2014, 18:29:01 »
Puuhapajalta löytyy tuollainen Sumore merkin alta, ostimme sen suoraan kiinasta tehtaalta, samanlaista saa myös AMA180V merkkisenä esim
http://www.amadeal.co.uk/acatalog/Mini-Lathe.html

Amadealssilta ja tuonkokoisen kuljetus kotiovelle veikkaan maks. 100€

Kiva pikku masiina ja kikkailemalla pystyy jotenkuten tekemään uutena kierteitäkin, tiedä sitten kun tulee väljää lisää ruuveihin.
Aiempi nimimerkki Dyykkari

Poissa HanPo

« Vastaus #2 : 14-01-2014, 19:11:27 »
Olen vuoden verran omistanut Opti D180x300 sorvin. Ihan toimiva peli pienien kipaleiden sorvaukseen. Olen sorvannut terästä ja messinkiä. Max lastunpaksuus ainakin teräksellä on halkaisijasta 0.5mm, enempään ei koneen vääntö riitä. Itse käytän vain kovametallisia kääntöpaloja, melkein pelkästään DCMT ja pienellä nirkolla. Katkaisuterälle ei oikein tahdo koneen tukevuus riittää, ainakaan teräksellä, värisee tai vääntö loppuu. Tarkkuus yllättävänkin hyvä, kunhan hieman säätelee aluksi suurimmat väljyydet kelkoista pois, eli kyllä tällä kärsivällisyydellä ihan mittatarkkaa saa tehtyä. Pienillä porilla onnistuu alkureiän teko, ehkä joku max 10mm rauhallisesti syöttämällä, suuremmilla loppuu taas vääntö. Kannattaa siis ostaa myös pieni sisäsorvausterä, jos reikää on tarkoitus sorvata. Kierteitä en ole vielä tällä tehnyt. Konesyöttö on vain pitkittäissuunnassa, mutta eihän noin pienillä halkaisijoilla hirveästi poikittaissyöttöä kaipaakaan. Kyllä minä ihan tyytyväinen olen masiinaan ollut, aina välillä oikein yllättyy kuinka hienosti lastu lentää ja ropisee, suosittelen kunhan ymmärtää pienen ja ei niin tukevan koneen rajoitukset.

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #3 : 15-01-2014, 13:24:03 »
Mulla ollu vuosia käytettynä ostettu Ferm MD 500 kiinansorvi,Kyllä sillä 1/100 mm tarkuuteen pääsee kunhan tietää mitä tekee.Jos uuden hommaat.niin alkuun  purkamista , putsaamistaja säätämistä ja pahanhajuisen kiinanöljyn vaihtaminen länsimaiseen.Laita myös lukitukset kaikille kelkoille.Hommaa myös smirgeli,kiinanrimpuloissa toimii parhaiten itsehiotut pikaterästerät liian suurella rintakulmalla. Tässa ja koneketjussa löytyy lisää turinaa aiheesta.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa mikuni00

« Vastaus #4 : 15-01-2014, 20:00:02 »

Tuttua puuhaa tuo rasvojen vaihto kiinavehkeissä. Saman operaation tein tähtikiikarin jalustan seurantapäälle.

Mitä öljyä/rasvaa käytetään johteilla, ja muilla liukuvilla pinnoilla? Tai käytetäänkö litium rasvaa tms.

Sorvikaupat tuli tehtyä vähän nopeammin kun ajattelin, ja Optimum D 180x300 pienellä aloitussetillä pitäis saapua kotiovelle lähipäivinä. Viimeksi olen sorvannut joskus 80 luvullla. Oman sorvin hankkiminen ollut mielessä siitä asti kun 90 luvun alussa näin ekan pienoissorvin livenä.

Samalla menee työpöydätkin uusiksi, 28 mm vesivaneri saa riittää, ja säätötassut alle että saa vaateriin.

Poissa Lathe

« Vastaus #5 : 15-01-2014, 22:21:29 »
Jos ei halua kiinansorvia kannattaisi etsiä käytettyä  itäsaksalaista Praktika sorvia.Siinä on kaikki niinkuin isoissakin sorveissa ja varusteita mukana ainakin uutena oli tosi paljon.Ovat vaan aika haluttua kamaa käytettynä.Sorvin johteilla käytetään johdeöljyä,mutta kyllä siihen käy tavallinenkin moottoriöljy,pääasiassa että on öljyä.Johdeöljyissä on lisättynä sitkoaineita,jotta ne pysyvät pinnoilla kiinni paremmin.Esim Mobil myy Vactra Oli nimellä johdeöljyä,kaikilla öljyyhtiöillä on kyllä vastaavia laatuja mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #6 : 15-01-2014, 23:08:06 »
Kunnon johdeöljyä taitaa saada pienimmillään 20 l pöntöissä.Kelvollisen korvikkeen saat sekoittamalla STP (tai vast) öljynlisäainetta tavalliseen moottoriöljyyn.Koneen mukana tulisi olla voitelukaavio josta selviää minkälaista ja minne.Ja mieluummin litra liikaa,kun tippa liian vähän.Olemattomalla/puutteellisella voitelulla on paljon koneita tärvätty.

Poissa 009

• Aholan tila
« Vastaus #7 : 16-01-2014, 07:08:05 »
Miten roottomisahan teräketjuöljy soveltuisi johdeöljyksi, sitäkin on jollain konstilla sitkostettu.

Poissa Tauru

« Vastaus #8 : 16-01-2014, 14:09:51 »

Lainaus
Jos ei halua kiinansorvia kannattaisi etsiä käytettyä  itäsaksalaista Praktika sorvia.
Lathe, tarkoitatko Praktika-sorvilla Weiler Pranktikant:ia? Muuta en nopealla googlaamisella löytänyt.

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #9 : 16-01-2014, 15:11:02 »
Liekkö Lathe tätä tarkoittanut:
http://www.lathes.co.uk/hobbymat/page3.html
Näkee mistä kiinanpojat ovai sorvinsa kopioineet.
Weilerit taasen ovat länsisaksalaista laatutyötä,mulla oli aikanaan Weiler Condor käytössa,huippukone.

Poissa mikuni00

« Vastaus #10 : 16-01-2014, 20:44:23 »
Laatikko saapui!

Palvelu oli huippuluokkaa (täällä kai ei saa mainostaa), koneessa kyltit suomeksi, ohjekirjaa myöden. Lisäksi vähän perustietoa teristä ja sorvauksesta.

Optimumissa oli oletettua vähemmän rasvanpoistoa kun olin odottanut, ainoastaan kaikki kirkkaat metallipinnat oli suojarasvassa. Rasva oli helppo poistaa sinoolilla. Nyt johteet ja muut paljasmetallipinnat öljytty aseöljyllä ja laite koekäytetty. Muutenkin tuntu oleva suht ok vekotin, ja kaikki liukuun ja pyörii nätisti.

Huomenna sitten ekat lastut lentämän jos ehtii...

Poissa Lathe

« Vastaus #11 : 16-01-2014, 21:13:36 »
Tuo nimimerkki Viilarin laittaman linkin konehan se on.Tuli sellaisella sorvailtua joskus harrastehommia yhdellä tutulla kun on tuollainen.Osti sen uutena,oli pakattu puulaatikkoon ja vahvasti suojarasvaa joka kolossa.Siinä tuli mukana kaikki mitä sorvauksessa tarvittiin,muutama juotettu kovametalliteräkin oli laatikossa samoin pyörivä keskiökärki ja poraistukka.Siihen aikaan Itä-Saksa oli vielä voimissaan,nyt vanhoihin siellä valmistettuihin koneisiin ei saa mistään osia muuten kuin tekemällä.Tuollaisia on vaan harvaan tarjolla ja hintakin on vanhemmiten varmaan kolminkertaistunut.

Poissa PetriS

« Vastaus #12 : 16-01-2014, 21:29:18 »
Palvelu oli huippuluokkaa (täällä kai ei saa mainostaa), koneessa kyltit suomeksi, ohjekirjaa myöden. Lisäksi vähän perustietoa teristä ja sorvauksesta.
Noh, jos nyt ei mainostaa halua, mutta kyllä täällä on sallittua mainita ostopaikka ihan nimeltä, niin hyvissä kuin huonoissa tapauksissa.

Poissa mikuni00

« Vastaus #13 : 18-01-2014, 10:24:15 »
Ostopaikka Kivilinna, tuli se sitten myös mainittua.

Nyt meni sormi suuhun aloittelijalla. Terä makaa liian korkealla shimmaamatta. Olen epävarma että onko yläkelkan teräpitimen vastetaso liian korekalla, vai olenko itse tehnyt jonkun aloitteleijavirheen. Pitääkö tuo vastepinta olla hiottu ja se on jäänyt tekemättä? Nyt en saa teriä millään matalemmaksi, kun se shimmaaminen on vähän vaikeaa tuohon suuntaan.

Alla pari kuvaa selityksesksi, näkyykö noissa jotainoutoa?

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #14 : 18-01-2014, 10:42:53 »
Terä on kokoluokkaa suuremmalle sorville. Kun ylikorkeus on noin pieni, voisi tuosta teränkiinnityspalikasta poistaa vähän ainesta. Helpoin on varmaankin sorvata tai jyrsiä siitä alapinnasta muutama millimetri pois.
Taas tullaan siihen aamulla esittämääni asiaan. Missä lienee autettava. Saattaa olla vaikka naapurissa. Miksi olla niin mahtavan salaperäisiä. Ilmoittakaa vaikkapa paikkakunta. Ei tuossa neuvot auta, toimenpiteitä tuossa kaivataan.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika