Kirjoittaja Aihe: Viulun rakentaminen  (Luettu 17829 kertaa)

Poissa Kahimooni

Vs: Viulun rakentaminen
« Vastaus #15 : 03-04-2014, 09:47:26 »
Kiitoksia,

Laitoinkin heti sähköpostia.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa Paukapää

« Vastaus #16 : 03-09-2014, 20:02:58 »
Ensio (Enska) on tosiaan aika osaava kaveri, tosin jo ikämies. Pojat ilmeisesti jatkavat isänsä kädentaitojen parissa. Soittamalla saa selvää.
Köyhän ei kannata säästää, väärässä paikassa ainakaan.

Poissa Kahimooni

« Vastaus #17 : 03-09-2014, 22:31:47 »
Tämä projekti etenee nyt siten että työvälineet on hankittu, piirustukset samoin, käyty käpistelemässä ehtaa viola d'amorea ja otettu siitä mitat sekä kuvia, juteltu jokusen viulistin kanssa sekä menty työväenopiston viulunrakennuskurssille. Sitä kautta saanee puutavaraa käteviten. Laitan kuvia kun saan jotain konkreettista aikaiseksi.

Ai niin, liityinhän minä Suomen Viulunrakentajat Ry:hynkin :)

-K

Poissa Kahimooni

« Vastaus #18 : 10-11-2014, 09:06:20 »
Projekti etenee hitaasti mutta varmasti. Olen tehnyt työvälineitä. Kylkiviilut pitäisi jotenkin saada ohennettua, rumpuhiomakonetta en ole vielä löytänyt.

Kansi liimataan oheisilla puristimilla. Noita tulee vielä 39 kappaletta.

-K

Poissa SamiPaak

« Vastaus #19 : 10-11-2014, 21:43:38 »
Terve.

Lottosen Juha (soitinrakentaja) jolla hyvä hiomakone, saataisi pientä korvausta vastaan ohentaa sivut..

-Sami

Poissa äyni

• Valvoja
« Vastaus #20 : 11-11-2014, 09:19:15 »
Edelleen olen sitä mieltä, että tuommoisten lappujen ohentaminen sujuu nyrkkihöylällä oikein kivasti. Tarpeettoman työlästä, jos tekee viuluja työkseen, mutta yksittäisen viulun kanssa ei mikään erityinen homma.
Tietty siinä pitää olla vähän eri tavoin kartalla jokaisen kohdan paksuudesta, mutta pienellä harjoittelulla onnistuu varmasti.
Väinö

Poissa Kahimooni

« Vastaus #21 : 11-11-2014, 16:44:40 »
Kyllä sitä toki yritin ja höyläkin sekä sikli olivat ihan kunnollisia. Tulehtunut käsi yhdistettynä kalliiseen loimuiseen viiluun on varsin huono kombo. Tahtoo mennä palasiksi. 1 mm on jo niin ohutta kamaa että hiominen lienee ainoa vaihtoehto.

-K

Poissa Nick Kari

« Vastaus #22 : 08-07-2017, 23:00:43 »
Mitä on eetteri?

Mulla on vanha viululakan valmistusohje vuodelta 1948 (Jukka Bergmanin kirjoittama Viulunrakentajan opas). Sen raaka-aineina on muun muassa 96% alkoholi, shellakka (gummilacka in granis), sandarak, mastix ja elemi. Lisäksi ohjeessa pyydetään lakkaseokseen lisäämään 10 g eetteriä.
Aluksi mainitsemani raaka-aineet tiedän saavani, mutta mitähän tuo eetteri on? Lieneekö vanha nimitys jollekin ohenteelle kuten tärpätille tai jollekin muulle?

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA