Kirjoittaja Aihe: Suteen meni!  (Luettu 114937 kertaa)

Poissa renny

Vs: Suteen meni!
« Vastaus #15 : 29-01-2014, 18:27:19 »
Seitsemään Ikean korkeakiiltoiseen keittiökaapin oviin vetimet. Hyvin meni ja hienosti istui paikoilleen.
Se vaan meni pieleen että oli väärät vetimet,  ;D ala- ja yläkaappeihin erimalliset, ovet uusiksi! :o

Poissa Markus Nylund

• Vantaa
« Vastaus #16 : 29-01-2014, 20:12:53 »
Mulla on tapana tehdä turhan pieniä merkkejä. Toissapäivänä asensin uudet tammiset ikkunalaudat olkkariin. No toinen onkin 90mm lyhempi kuin ikkuna. Varmaan oon taas tehnyt parin millin merkinnän ja katkaissut jonkun merkin näköisen rähmän kohdalta. Uutta vaan kun kerkeää. Pikku hommahan se on jyrsiä patterilämmölle urat, pyöristellä kulmat, hioa ja lakkailla  >:(

Poissa vekki

« Vastaus #17 : 29-01-2014, 20:55:49 »
Aikoinaan (kun kubbel vageneita vielä oli) piti vaihtaa eka kertaa talvi renkaat kyseiseen meno peliin. oli toisen puolen pultit pirun tiukassa. Pistettiin hylsysarjan T-vääntimeen metrin jatko, ei auennut sitten 2metriä ja kaksi ukkoa  ( poikaa) hyppäsi päälle: naks. Ei ei pultti auennut vääntiö katkesi. Ystävälliseltä naapurilta tuli apu. Lyhyellä ristikko avaimella reipas vääntö vastakkaiseen suuntaan ja alkoi homma käymään. Saksmanni osasi tehdä myös vasenkätisiä kierteitä prkl.!!
tutkitaan ja ihmetellään

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #18 : 29-01-2014, 21:22:50 »
Aikoinaan (kun kubbel vageneita vielä oli) piti vaihtaa eka kertaa talvi renkaat kyseiseen meno peliin. oli toisen puolen pultit pirun tiukassa. Pistettiin hylsysarjan T-vääntimeen metrin jatko, ei auennut sitten 2metriä ja kaksi ukkoa  ( poikaa) hyppäsi päälle: naks. Ei ei pultti auennut vääntiö katkesi. Ystävälliseltä naapurilta tuli apu. Lyhyellä ristikko avaimella reipas vääntö vastakkaiseen suuntaan ja alkoi homma käymään. Saksmanni osasi tehdä myös vasenkätisiä kierteitä prkl.!!

Kaverin isä käänsi Valiantista ristikkoavaimella ilman jatkovarsia kaksi pyöränpulttia poikki, ennen kun tajusi, että ne on vasenkätisiä.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #19 : 30-01-2014, 13:19:14 »
...Kun olin hakenut bahcon putkitongit melko pitkältä metsästä...

Näinhän se menee, työkalujen vika, jos ei ole vänkäriä jota syyttää.

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #20 : 30-01-2014, 15:38:47 »
Muistuipa mieleeni kun asentelin talooni katon varjolistoja kymmenisen vuotta sitten. Olohuoneen erkkerin kohdalla, joka lähtee 45° kulmassa ulospäin, oli yhtä tuskaa saada jiiri kohdalleen ettei sauma irvistele. Pienillä, noin 30cm pätkillä hain jiiriä kohdalleen ja kiroilin raskaasti kun ei vain onnistu. Silppusin monia metrejä sitä listaa suteen, tuijotin sirkkeliä ja mietin että miksi voi olla niin mahdotonta saada 45° jiiri osumaan kohdalleen. Samalla tajusin tuijottavani sirkkelin asetusta, merkki oli 45° kohdalla... Että minä tunsin itseni säkenöivän älykkääksi sillä hetkellä  :idiot2:
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #21 : 30-01-2014, 17:17:12 »
Nykyään ei sentään enää niin paljoa mene sorvikapuloita harjoituskappaleiksi kuin alkuaikoina, mutta silti näitäkin vielä syntyy...  :crazy2:

Tässäkin ihan oma syy. Hiomapaperiteline on tietyissä tilanteissa liian lähellä sorvia ja se pitää siirtää sivuun mutta nyt en vaivautunut tähän valtaisaan yhdenkäden operaatioon vaan änkesin itseni sorvin ja hyllyn väliin, enkä silti nähnyt kunnolla kun aloitin katkaisemaan kappaletta. Katkaisutaltan reuna nappas jalan reunaan ja hetken aikaa ilmassa lenteli pieniä puunkappaleita.

Tuossa kappaleessa ( sembramänty ) oli koko sorvauksen aikana muutenkin ongelmia. Kappale eli kaiken aikaa ja vaikka olin sorvannut kapulan suoraksi ja kiinnitys varmuudella tiukasti, niin mitä enemmän materiaalia poistin, sitä enemmän kappale eli ja vääntyi pienelle kaarelle. Pariin kertaan oikaisin muodon jopa niin paljon että jo olemassaolevia muotoja jouduin poistamaan. Siinä mielessä tuo ei edes harmita. Ompahan hyvä syy laittaa harjoituskappale reilusti vain saunapuiden joukkoon.

Kim

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #22 : 30-01-2014, 18:20:21 »
Sorvauksen hienous on juuri siinä, että se on hyvin opettavaa. Ensinnäkin työstöä tapahtuu kaikkiin mahdollisiin syysuuntiin. Silti jälki pitäisi saada hyväksi. Samalla oppii hyvin sitä, miten märkä/kuiva puu ja eri puulajit käyttäytyvät täysin erilailla ja vaativat eri taltat ja työtavat samaan työhön. Ja viimeisenä vaiheena ne opettavat itsehillintää, kun lähes valmis kappale lentää tikkuina ympäriinsä. Kun meinas vaan ihan vähän tosta vielä ... Sitä ei osaisi ollenkaan arvostaa niin paljon valmista työtä, jos kaikki kappaleet onnistuisi. Ei ole kauan kun tein juuri yhden pikari, joka oli mielestäni ihan onnistuneen näköinen, paitsi ihan pieni kevennys piti tehdä reunaan. Jotenkin se taltta vaan haukkasi ja kappaleet lenteli ympäriinsä. Sorvauksissa pieni hups tarkoittaa yleensä täyttä katastroofia.

Poissa Kahimooni

« Vastaus #23 : 30-01-2014, 22:32:44 »
Miten Rimppis sulla on toteutettu noiden pakan leukojen rajoitin? Mulla on pieni ruuvi jonka saa kyllä pois. Muuten on niin onnettoman pieni tuo kehä johon laittaa pötkylä kiinni. Mitä arvelette, millä todennäköisyydellä nuo leuat tulevat pitkin ohimoa jos otan ruuvin pois ja kappale jostain syystä irtoaa kesken sorvauksen?

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #24 : 30-01-2014, 22:54:27 »
Miten Rimppis sulla on toteutettu noiden pakan leukojen rajoitin? Mulla on pieni ruuvi jonka saa kyllä pois. Muuten on niin onnettoman pieni tuo kehä johon laittaa pötkylä kiinni. Mitä arvelette, millä todennäköisyydellä nuo leuat tulevat pitkin ohimoa jos otan ruuvin pois ja kappale jostain syystä irtoaa kesken sorvauksen?

-K

Juu, snadi nasta siellä on rajoittimena ja itse pakassa on kaksi vaihtoehtoista uraa lyhyempi ja pidempi. Mulla on erilaisia leukoja kuin myös pakkojakin joita vaihtelen tarvittaessa, enkä ole koskaan kokeillut mitenkä se antaa lisää liikkumatilaa jos nastan poistaisi. Voisin kuvitella että jos liikkumavaraa on vielä jäljellä, on mahdollista lisälevittäminen. Mikäli leuat saa kiristymään ilman klappia ja on vielä selvä liikkumavaraa ennen kuin palat putoaa paikoiltaan, luulisi sen onnistuvan. Ei leuat ole mulla milloinkaan lähteneet vaeltamaan auki, ainoastaan löystyneet. Siinä mielessä turvallinen kokeilu.

Tuo kuvassa oleva pakka ei ole Recordin oma vaan Oneway- Stronghold Chuck   http://www.onewood.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=466

Kim

Ps. Kappaleen irrotessahan ei leuat lähde mihinkään vaan ainoastaan kappale. Leukoja voi pyöräytellä kovillakin kierroksilla ilman että ovat kiristettynä kappaleen ympärille.
« Viimeksi muokattu: 30-01-2014, 22:58:50 kirjoittanut rimppis »

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #25 : 30-01-2014, 23:17:56 »
Mulla taas on tuollainen halppispakka, jonka kanssa just ja just pärjäilee kun käyttää mielikuvitusta. Siinä jos kappale löystyy, niin leuat aukeaa rajottimeen asti, eli ilman rajotinta tulee otsaan. Kävin kokeilemassa tuon.

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #26 : 30-01-2014, 23:30:43 »
Mulla taas on tuollainen halppispakka, jonka kanssa just ja just pärjäilee kun käyttää mielikuvitusta. Siinä jos kappale löystyy, niin leuat aukeaa rajottimeen asti, eli ilman rajotinta tulee otsaan. Kävin kokeilemassa tuon.

Niin, eihän niitä nastoja turhaan käytetä ja pakoissakin on eroja kuten viineissäkin. Joten turvallisuus ensin ja sitten muu... voihan siihen pakan ympärille vetästä roudaria pari kiekkaa estämään leukojen vaeltamisen tuollaisissa tilanteissa, mikäli joutuu sen nastan poistamaan. Sillähän ne pysyy paikoillaan kyllä.

Kim

Poissa Bläxmith

« Vastaus #27 : 31-01-2014, 15:20:31 »
Koulussa vaativaa päättötyötä tehdessäni sain hyvän neuvon kaverilta: Jos työ menee pilalle, täytyy vain vaihtaa päättötyön otsikoksi tutkimus kyseisestä aiheesta, sillä tutkimus voi olla onnistunut vaikka työ sinänsä olisi pilalla. Työni kuitenkin onnistui sillä kertaa. Olen kyllä tunaroinutkin asioita, toisinaan sitä viimeistä pintasilausta tehdessä jonka olisi voinut vaikka jättää tekemättäkin. Neuvo sopii huonommin muuhun työhön mutta voi sillä hieman lohduttautua ja kääntää asiaa muka huumoriksi. Eli valehdella itselleen.
Kaupoissa myydään vain aihioita.

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #28 : 31-01-2014, 18:51:50 »
Tämänpäivän saldoa: olin vaihtamassa halogeenivalaisimia ledeiksi ja se edellytti liittimen vaihtamista sinne valaisimen päähän (kiinteä piuha suoraan valaisimeen).

Mikäpä siinä, piuha poikki valaimen vierestä ja GU5.3 liitin tilalle juottamalla ja kutistesukalla juotokset piiloon. Liitin piti vaihtaa sinne vanhan valaisimen paikalle eli valaisimen juuresta johto poikki ja siihen se liitin (12 Voltin sähköä). Toinen pää tulee 5 paikkaiseen riviliittimeen joka on muuntajassa kiinni.

6 liitosta meni hyvin mutta se seitsemäs eli viimeinen tuli leikattua sen jätettävän muuntajanpuoleisen liittimen päästä mekein iholta poikki. Hetken teki mieli kirota mutta eipä siinä muu auttanut kuin sahata Dremelin laikalla liitintä halki sen verran että sai tarpeeksi piuhan tynkää esille ja juotettua johtimen takaisin kiinni. Onneksi on sen mallinen liitin että pystyi tuommoisen tekemään, liitin on sen mallinen etten ikinä ole missään muussa yhteydessä sellaista ole nähnyt.

Tuli siinä hermojen rauhoittelun kanssa puolen tunnin jatkos ns. pikkuprojektiin.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Pölynen

« Vastaus #29 : 01-02-2014, 19:48:06 »

Ööhhh  :idiot2:  Mistä rajoittimesta on puhe? En saa päähäni omassa pakassani mitään rajoitinta.

EDIT 5.2.: Tarkistin pakan (Versachuck) eikä siinä leukojen rajoitusmahdollisuutta ole. Kiitos vastauksista.
« Viimeksi muokattu: 05-02-2014, 09:35:15 kirjoittanut Pölynen »