Kirjoittaja Aihe: maalaamo  (Luettu 8312 kertaa)

Poissa Tapio K

• Kempele
Vs: maalaamo
« Vastaus #15 : 31-10-2017, 09:18:16 »
Joo jos semmosta sisälle mentävää kaappia tarkotat niin tosiaan lattiaan/lattianrajaan poisto ja katosta puhdas esilämmitty ilma tilalle..

Kun puhallat poiston tuon ristikennon läpi niin suodattimiin kannattaa panostaa..

Tuloilmalle käy ihan iv-konematto mutta poistoon kannattaa laittaa väriloukkumatto ja hienosuodatin.. pysyy röörit ja imupropelli puhtaana O0

https://www.teknocalor.fi/mattosuodattimet/?gclid=Cj0KCQjwvuDPBRDnARIsAGhuAmblr1aUkznXbxF-Z5ZNEBaWz7f5HBH1hupNBywqlZMp7TSufG5uSHQaAgquEALw_wcB

Noista kaupallisista versioista vois ottaa vähän osviittaa virtausmääristä..

https://www.paint-booths.com/category/woodworking-spray-booths.html

Poissa Scyyb

« Vastaus #16 : 31-10-2017, 10:49:56 »
Kyseessä on siis n.2400x3000 kokoinen huone. Tuo kaksi metriä kanttiinsa seinä mahtuisi sinne kyllä.

Maalattavat esineet ovat kooltaan laidasta laitaan. Suuresta esineestä esimerkkinä vaikka pöytä.

Vuosien varrella nurkkiin on jäänyt kaikenlaista ropelia ja puhallinta. Tavallinen kanavapuhallin on liian tehoton, mutta esimerkiksi purkutöissä käytettävästä alipaineistajasta jotain jo rakentelisi.

Poissa Scyyb

« Vastaus #17 : 01-11-2017, 20:29:49 »
Tuollaiset pöntöt jäi pykälään. Ilmaa nuo liikuttaa 45l/min. Jos toinen puhaltaisi ylipainetta sisään ja ensimmäinen imisi ulos, niin josko noilla jonkinlaisen systeemin saisi aikaiseksi.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #18 : 01-11-2017, 21:08:11 »
Kai nuo hieman enemmän liikuttaa ilmaa. Mutta voisi olla ihan OK kokoiset.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #19 : 01-11-2017, 21:17:46 »
Noi imurit imee 45m3/minuutissa eikä litraa :) Miksi turhaan puhaltamaan sisään kun laittaa molemmat imemään ja korvausilma suodatinkankaan läpi.

Poissa Scyyb

« Vastaus #20 : 01-11-2017, 21:29:39 »
Olisi 45l/min ehkä tähän käyttöön melko lehmän henkäys.

Sitäpä tässä pohdin, että pitäisikö tehdä ylipaineinen vai alipaineinen koppi. Eli laittaakko nuo molemmat puhkumaan ylipainetta maalaamoon, edellä mainittu sisään/ulos temppu, vaiko kahdella imurilla ulospuhallus. Tähän kun joku osaisi valistuneen neuvon antaa niin voisi jatkaa suunnittelua.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #21 : 01-11-2017, 21:50:02 »
Yhdessä maalaamossa toinen puhalsi katosta ja toinen imu lattia alta.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #22 : 01-11-2017, 22:09:15 »
En oo varma mikä olis paras.. mulla on alipaineinen 3x3x2.5 koppi.. sieltä ilma poistuu 2x160 kanavapuhaltimilla.. Ovessa on 50cm x 50cm korvausilmaritilä suodattimella..hyvin siellä pystyy maalaamaan.

bemurin konepellin mahtuu maalaaman mukavasti..

[ Guests cannot view attachments ]

Jos aattelee että maalipölyn poiston pitäis tapahtua mahdollisimman tehokkaasti niin virtauksen pitäis olla tasanen.. niin että ilma vaihtuis nopeasti.. saman verran sisään kuin ulos..

Tuolla paineistuksella haetaan sitten sitä roskattomuutta.. se on vaan melkonen haaste kun sitä hiukkasta työntää joka paikasta.. ja hankaus-sähkö tuo omat ongelmat..

Mulla on tuo iso maalauskammio missä on 18kw puhallinmoottorit.. ilmaa tulee 1mx1m kanavasta lämmöntalteenottokuution läpi ja lähtee saman verran.. ilma tulee katosta ja poistuu lattiasta..

Melkein maalausmukavuuden kannalta maksimois tuon maalauspölyn poiston ja pitäis tilan puhtaana.. onko siinä lattiakaivo? lattia ja muutkin pinnat voi kostuttaa pölyn sidontaan..

Noilla vesiohenteisilla automaaleilla kun oon maalannu oon sumuttanu seinät ja lattian kosteeksi.. silleen on onnistunu hyvin maalaukset O0

Puhallinlaittestoa kun huudattaa jonkun aikaa ennen maalaustyötä kerkeää suurimmat pölyhiukkaset painua suodattimiin.. mä laitan imurit päälle ennen kun alan sekotteleen aineita..

Sitten vaan kunnon kokovartalopuku, maadotuspiuha persauksiin ja suihkimaan O0

Poissa Scyyb

« Vastaus #23 : 02-11-2017, 08:55:17 »
Tarkoitus olisi tehdä juuri tuollainen yksinkertainen maalauskoppi, joka tulisi melko pienellä vaivalla/rahalla. En rupea kovin monimutkaista laitteistoa rakentelemaan. Jos 2x160mm kanavapuhaltimet jollain tavalla toimii, niin kyllä nuo minun pöntöt varmaan tarpeeksi imee.

Onko Tapiolla poistoputkien päissä jonkinlaiset sulut siksi ajaksi kun puhaltimet ei ole päällä. Sinne kun jonkinlaiset luukut saisi niin lämmönhallinta helpottuisi.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #24 : 02-11-2017, 10:58:19 »
Joo varmasti toimii O0 Mulla on nuo puhaltimet yhdistetty lvi-putkella tuommoseen isompaan kehykseen missä on suodatin.. putkissa on sitten sulut.

Tommonen mutta luonnollisesti itse tehtynä ;D

Kuinka isoja nuo sun puhaltimet olikaan halkaisijaltaan? Sellainen kasettimallin sulku olis noihin varmaan hyvä ja helppo tehdä itsekin..

Kuinka iso se sun ristivirtakenno on? pystyykö sen hyödyntään noiden kanssa?

Mulla kun korvausilma tulee verstaalta on se esilämmitettyä.. mutta jos käyttäisi sen kennon ja ottaisi korvausilman ulkoa toisella puhaltimella ylhäältä seinästä, johtaisi sen putkella kennon läpi suodatinkehikkoon mikä olisi vaikka keskellä huoneen kattoa, tai voi se varmaan sivussakin olla ettei lyö päätä joka kerta..

Imupuolen johtaisi lattianrajaan ja sinne joku suodatinkehikko myös.. samaa kokoa kuin katossa oleva, tämän johtaisi putkella kennolle ja yläpohjasta läpi ja kattoläpivientiin..

Toinen imuriksi välipohjaan ja toinen puhaltimeksi seinälle.. puhallinosa pitää varmaan koteloida ettei tule leimahdusvaaraa..

Oliko sulla kanttikone? kantikas kanava veisi vähemmän tilaa ja sulut ja suodatinkennot on helpompi rakentaa..

Poissa Scyyb

« Vastaus #25 : 02-11-2017, 14:43:45 »
Olen tuota kennon käyttöä miettinyt. Minullakin ilma tulisi verstaan puolelta yksinkertaisimmillaan, mutta kyllä tuo LTO olisi parempi.

Suunnitelmissa olisi juurikin kuvailemasi systeemi, eli ritilälattia, josta imu. Siitä putki kennon läpi ulos. Ristikkäin sitten imurilla ulkoa korvausilmaa katossa olevaan hajotuslaatikkoon, jossa on suodatin.

Kun olisi kanttikone, niin noita osia napostelisi helposti itse. Kyllä tuossa noita IV-miehiäkin on työmaalla, mutta kun ei oikein tiedä itsekään mitä haluaa niin ei osaa oikeanlaisia osia tilata. Ristivirtakennolle pitäisi rakentaa kotelo, sekä hajotuskammio kattoon ainakin.