Kirjoittaja Aihe: 3D-Tulostus kotioloissa  (Luettu 62026 kertaa)

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
3D-Tulostus kotioloissa
« : 10-06-2014, 22:50:43 »
Viimeinkin se sitten saapui. Ultimaker 2 3D-printteri. Pitkään asiaa arvoin mutta sainpahan lopulta päätettyä. Kuriiri kantoi koneen viidessä työpäivässä Lontoosta kotiovelle. Alkusäätöjen jälkeen ensimmäinen kappale oli tulostumassa noin tunnin päästä paketin avaamisesta.

Pitää heti kärkeen todeta, että ei tämä vieläkään ihan koko kansan huvia ole. Muuttujia on niin paljon että pioneerihenkeä tämä vielä vaatii, vaikka UM2 onkin sieltä helpoimmasta päästä. Nettiä on joutunut plaraamaan, mutta nyt alkaa tulemaan sellaista kuin kuvittelinkin. Ihan ekaksi printattiin tietenkin Ultimakerin logorobotti. Mutta seuraava olikin jo sitten ihan oma esine, eli telttanaruihin sopiva narunkiristin. Sitten piti pojan pistoolivarsijouseen tehdä nuoliteline. Mallinsin sen ja parin tunnin päästä osa oli valmis kiinnitettäväksi. Tuli kerralla toimiva kilpukka.

11v poika mallinsi Designsparkilla kahvallisen mukin ja se on nyt tulostumassa. Ohessa muutama kuva siitä mitä on tullut tehtyä. Nämä on tulostettu pika-asetuksilla ja kaikista huonoimmalla laadulla, joka tarkoittaa myös nopeaa. Visioita on paljon, aikaa vaan niin vähän. Materiaali on halpaa kuin makkara, joten kulut ovat melko pienet. Sähköä tuo vähän syö ja työhuone lämpiää kun tulostuspää on yli 200 asteinen ja alusta 60 asteinen.

Keskustelu on avattu. Kysyä saa jos aihe kiinnostaa. Aika paljon aiheeseen on tullut töiden takia perehdyttyä. Firpan seminaareissakin on istuttu ahkerasti.

Ilkka

Poissa Jarzanza

Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #1 : 10-06-2014, 23:37:12 »
Hoplaa, kiinnostusta löytyy!
Onko hajua paljon tuo nielee virtaa? Kuulemani mukaan veisi n. hehkulampun verran, mutta rohkenen epäillä.
Itselle on tulossa ensi viikolla minifactory. Laitos on vain sitä ensimmäistä versiota, mutta eiköhän silläkin alkuun pääse.
Ensimmäisenä ajattelin tulostella t-uraan ohjurit, kunhan laitteen saan käsiini.

Paikalla Markus Nylund

• Vantaa
« Vastaus #2 : 10-06-2014, 23:48:29 »
Voitte vaikka antaa banaania tältä foorumilta tästä kommentista mutta mitä tuolla tekee muuta kuin lisää muovikrääsää?
Kaveri rakensi tuollaisen ja ihmettelee nyt mitä sillä tekisi, eli rakentamisen halusta teki minkä sinänsä ymmärrän.
Mitä tuolla siis voi tehdä mitä ei voi veistää käsin tai tehdä jyrsinkoneella?

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
« Vastaus #3 : 11-06-2014, 00:16:16 »
Mulla ei ole jyrsinkonetta. Ja tuolla saa aikaan sellaisia kappaleita mitä ei voi jyrsiä tai mitä ei ole järkeä jyrsiä. Paljon nopeammin ja halvemmalla. Koitapa jyrsiä jotakin vastaava, mikä on printattu vaikka ninjaflexillä. Youtubesta löytyy filmiä aineesta. Thingiversestä löytyy kaikenlaista mitä ihmiset ovat saaneet aikaan. Osa on silkkaa kuraa, mutta saa sitä sontaa aikaan käsinkin.

Poissa Jarzanza

« Vastaus #4 : 11-06-2014, 00:18:51 »
Voitte vaikka antaa banaania tältä foorumilta tästä kommentista mutta mitä tuolla tekee muuta kuin lisää muovikrääsää?
Kaveri rakensi tuollaisen ja ihmettelee nyt mitä sillä tekisi, eli rakentamisen halusta teki minkä sinänsä ymmärrän.
Mitä tuolla siis voi tehdä mitä ei voi veistää käsin tai tehdä jyrsinkoneella?

Niin no. Yhdeksi pointiksi voisi ainakin heittää sen, että jyrsiessä teet hirveästi hukkaa. Näillä hukka on olematonta, koska työstettäessä tavaraa ei oteta pois ja heitetä roskikseen.
Toisena voisi heittää sen, että ainakin PLA on "maatuvaa".
Kolmantena heitän oman pointtini: säästän rahaa.
Jos nyt vaikka miettii noita ohjureita mitkä ajattelin väsätä, materiaali kustannukset ovat lienee luokkaa 40 senttiä - 1e. Viimeksi kun katsoin, erään firman ohjureita hinta oli jotain 35e/pari.
Ja heitänpä kysymyksen sinulle, etkö itse omista ainuttakaan muovista valmistettua asiaa?

Tuskin yhdelläkään kumminkaan kyse on siitä, ettei haluaisi tehdä asioita omin käsin. Itse ainakin aion kehittää omaa verstas touhua puun parissa... ja ihan käsin ja jyrsimellä.

E: selvennettäköön sekin, etten omista cnc jyrsintä tai edes sellaista isoa manuaalijyrsintä. Tuskin edes tulen koskaan omistamaan,nekun tuppaa maksamaan törkeästi. Mutta yläjyrsin kyllä löytyy.
« Viimeksi muokattu: 11-06-2014, 00:22:21 kirjoittanut Jarzanza »

Poissa pekkanf

« Vastaus #5 : 11-06-2014, 09:32:24 »
Nää 3D tulostimet ovat samassa vaiheessa kun "kotitietokoneet" kahdeksankymmentäluvulla. Rupisia laatikoita (aikansa huipputekniikkaa) markkinoitiin lausella: Näillä voi tehdä mitävain ja vain mielikuvitus on rajana. Eli kellään ei ollut hajuakaan. Jotkut yrittävät ladata reseptit käsin näkyttelemällä. Tosi fiksua. Kone buuttasi minuuttitolkulla ja sitten lerppuasema raksutti 30s ennenkun sait hakemiston auki, jonka kahdeksanmerkkisistä tiedostojen nimistä yritit päätellä sisältöä. Kirjat olivat kätevämpiä.

Sitten tuli internetti ja PC:llä alkoi olla oikeesti käyttöä: Tissien tiirailua ja resptitkin löytyvät hakusanoilla ja kuvatkin löytyy.

Nyt noita 3D tulostimia markkinoidaan samalla tavalla:  Näillä voi tehdä mitävain ja vain mielikuvitus on rajana. Ihan tuubaa. Jos suhtautuu niihin kuten mikrokivikaudella kotitietokoneisiin eli kallis ja turha harrastus, niin sitten on oikeilla jäljillä eikä pety. Jos ajattelee, että saa oikein 3D suunnitteluohjelman netistä ilmaiseksi, oppii käyttämään sitä mallintamiseen ja sitten vaan saa tulostettua jarrupalan tulostimella, niin voi vähän pettyä.

Aksinometrisesti rajoittunut ei välttämättä ymmärrä mitä mekaaninen suunnittelu (tai edes apinointi) on ja oikeesti asiat ovat vaikeempia kun joutuubissa näyttää.

Mutta jos se pitää vaippavandaalit poissa kadulta ja siinä ohessa oppii jotain, niin mikäettei.

Sellainen parinkymmenen kiloin (vähintään) tulostin jolla jotain tekee ja toimiva softa maksaa suunilleen saman verran kun oikea metallijyrsin, tosin vei vähemmän tilaa.

Käyttöasteen huomioiden molempien vehkeiden virrankulutus on kohtalaisen merkityksetön ja noi nykyiset tulostimet ovat sen verran kertakäyttökamaa, että vanha valurautajyrsin voi olla ympäristöystävllisempi valinta, eikä sen tuottamiseen ole tarvittu orjatyövoimaa afrikassa louhimassa vuorenrinnettä alas, jotta saadaan kiinalaisiin tuotteisiin tataalia.

Tunnustan, että olen harkinnut 3D tulostinta ja ainakin mulla se jää harkintaan, kunnes:
* Löytyy joku lähes riittävä edullinen (ei tarvitse olla ilmainen ja kuppanen) 3D suunnitteluohjelma (ei mikään solikan 45 päivän demo).
* Sillä voi tulostaa materiaalia joka on oikeesti stabiilia ja kestää ympäristörasitusta
* Sillä voi tulostaa valumalliksi sopivaa materiaalia (näitä on jo kokeiltu...osa toimii, mutta pinnan huokoisuus vaatii käsin viimeistelyä ja huolellisuutta
* Joku softa/materiaalituki josta voi mallintaa osan jäykkyyden ja pinnan laadun/kovuuden
* Kipuraja alukokoonpanolla noin 1000 - 1500€, ei saa vapista ja pitää kestää monta vuotta, mä olen tottunut metallintyöstökoneisiin enkä ipädeihin.

Jep. kaikki edelliset löytyy, mutta hinnalla jolla saan autotallin täyteen materiaalia ja laitteita joita voin käyttää siihen asti kunnes minä olen kierrätyskunnossa.

Mutta hyvä harrastushan se on ja jotain samaa tasoo kun CNC:n opiskelu vahaa jyrsimällä. Sitä vahaa kierrättämällä muuten tulee vielä vähemmän hukkaa, koska voi sulattaa susikappaleetkin.

Lelujen (ja rakettimoottorin nestekanavien) lisäksi on nykyään kokolailla vähän osia joiden tulostaminen on ainoa oikea tapa tehdä se. Tosin joissakin tulostimissa on useempia tulostinpäitä ja niillä voi tulostaa samaan kappaleeseen useampaa materiaali (tosin yleensä vain melkolailla samalla prosessilla).

PekkaNF

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
« Vastaus #6 : 11-06-2014, 10:11:27 »
Ihme märinää. Tällä foorumilla, ja aika monella foorumilla on ketjuja jotka eivät kiinnosta ainakaan itseäni sitten hitusen vertaa. En minä silti vuodata mininovellin verran katkeria sanoja siitä että kyseinen asia on aivan perseestä, etenkin jos ymmärrykseni aiheesta ei ole mitenkään kaksinen.  Kukaan ei ole missään vaiheessa väittänyt että tulostaminen olisi "ainoa oikea tapa" jonkin asian tekemiseen. Ja nimenomaan sanoin että ei se joka kansalaisen hupia ole. Se tuo yhden mahdollisuuden lisää tehdä sitä mitä haluaa. Te saatte yhä edelleen pitää jyrsimenne ja tehdä mitä niillä tykkäätte, vaikka minulla olisikin tulostin. Omistin minä CNC jyrsimenkin mutta myin sen pois ja ostin tämän tilalle. Kone tekee hommia sillä aikaa kun minä teen jotakin muuta.

Esim. koruteollisuus (=Kalevala Koru) käyttää vahatulostimia ihan joka päivä valumallien tekoon. Hetitec Oy tulostaa kvartsihiekasta valmiita valumuotteja, jotka saa muutamassa päivässä jos on tarvis. Koneilla voi tulostaa nykyään titaania, terästä, kultaa....Ei tosin ihan kotivehkeillä vielä, mutta ei ne tietokoneetkaan aluksi olleet kotikäyttöön tarkoitettuja.

Poissa pekkanf

« Vastaus #7 : 11-06-2014, 10:55:48 »
Siis periaateessa samaa mieltä ja käytänössäkin ;D Ainoa MUTTA mulla on tossa hypetyksessä joka hyvin monesti liittyy tähän 3D tulostukseen.

Yritin tuoda esille, että tälläkin prosessilla on rajoituksensa, joita ei kerrota fäshanimoidussa myyntimateriaalissa.

Moni asia ja prosessi ei toimi kotioloissa tällä 3D tulostuksella. Nostan hattua alan pioneereille jotka hankkivat valolla kovetettevaa epoksia ja muita eksoottisia materiaaleja.

Sinäänsä mielenkiintoinen alue, koska on niitä harvoja materiaaleja lisääviä mentelmiä.

Olisi kiva nähdä mitä ihmiset ovat suomessa näillä tulostelleet - niinkun kotiverstashengessä. Ei valmiista tiedostoista tulostettuja kilkkeitä.

Samoin olisi mielenkiintoista nähdä esimerkkejä, missä tämä 3D tulostus on hyvä menetelmä. Jotkut kaapelien kinnittimet ahtaaseen paikkaan?

Täytyy myöntää, että mun kosketus noihin on tulostettujen osien hypistely (karkeet ja epätarkat halvoilla vehkeillä, metalliset kallilla vehkeillä) ja työskentelevien tulostimien katselu....eilenkin tuli katseltua etään pohjanmaalaisen yrityksen sivuja, jossa oli houkuttelevan näköinen tulostin.

PekkaNF

Poissa alfred_j_kwak

« Vastaus #8 : 11-06-2014, 11:34:40 »
ilsaarin kanssa samaa mieltä. Yllättävää nuijimista harrastusta kohtaan. Miksi 3D-tulostimella kotioloissa pitäisi tehdä alatukivarsia tai laskuvarjovaljaiden solkia? Harrastus siinä kuin mikä muu tahansa. Itse olen useamman vuoden jo suunnitellut härvelin hankkimista ihan leikkikaluksi ja opiskelutarkoitukseen. Kohta alkaa hintataso olemaan sellainen, että leluksi voi tuollaisen hankkia. Nuoremmalle sukupolvelle saattaa hyvinkin olla tulevaisuudessa hyötyä tuonkin taidon osaamisesta.

Esimerkiksi Da Vinci alkaa olla jo luokkaa edullinen: http://www.amazon.com/XYZprinting-Da-Vinci-1-0-Printer/dp/B00H7VEU0G
Tuossa tosin on ollut sama ongelma kuin halvoissa mustesuihkutulostimissa - tulostusaineet on hankittava laitevalmistajalta.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa M.L.

« Vastaus #9 : 11-06-2014, 11:49:26 »
Mä olen myös kuullut kultaseppien tekevän valumuotteja Rhinolla mallintamalla ja siitä 3D-tulostamalla. Tai sitten jotain muottien tekoon tarvittavia välivaiheita, voi olla niin että printataan muovikikkare ja sillä tehdään muotti.

Ne on 1-3 hengen pajoja, eikä käsityöläiset kylve rahassa, joten kaippa tekniikka on jo jonkin verran kypsää ja käyttökelpoista pienimuotoisempiinkin käytännön sovelluksiin.

Sen enempää en asiasta tiedä, mutta kiinnostaa kyllä.

Rhino maksaa tonnin ja siihen koru-plugari toisen mokoman. Paljonko sellainen pienen skaalan mutta riittävän resoluution printteri mahtaisi kustantaa? Valujenhan ei tarvitse olla mitenkään super-hienoja, koska kivien istutus, lopullisen pinnan teko ym vaatii kuitenkin käsityötä.

Mika

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #10 : 11-06-2014, 12:09:43 »
Aika oudoille linjoille tämä keskustelu meni. 3D-tulostimen vertaaminen jyrsinkoneeseen on kuin vertaisi sahaa ja kirvestä toisiinsa. Molemmilla voi kaataa puun, mutta molemmilla on omat hommansa, mihin ne soveltuu toista paremmin.

Hienoa, että joku esittelee hienon uuden koneensa hankintaa.  O0 Kiva saada tännekin kommentteja, ja jatkossa myös kuvia (toivottavasti), noista tehdyistä tuotteista. Kunhan tulee vähän käyttökokemusta tuosta koneesta, niin olisi kiva saada myös vähän hinta ja tekoaika tietoja erilaisten esineiden valmistamisesta. Pinnan laatu varmasti riippuu paljon asetuksista, ja ne löytyy vasta ajankanssa, joten niitä on vielä turha kommentoida.

3D-tulostaminen on mediassakin saanut jo niin outoja piirteitä, että hyvä, että joku täälläkin alkaa moista kokeilla, niin nuo turhat ennakkoluulotkin voisi vähitellen hälventyä. Tuo mikä nousi jo hyvin voimakkaasti julkisuuteen, on tuo aseiden tekeminen 3d-tulostuksella. Kyllä se pätevä koneistaja sorvilla ja jyrsinkoneella tekee oikeasti toimivan aseen, mutta ei se näillä muovia tulostavilla kotitulostimilla onnistu.

Onnea 3D-tulostuksiin ja toivottavasti näkyy täälläkin noita tuotoksia.  O0 O0 O0

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #11 : 11-06-2014, 13:49:20 »
3D-tulostus on varmaan muuta toimintaa täydentävä. Joskus noihin virityksiin tarvitsee osia, joita on hankala muutoin valmistaa. Minusta kaikille valmistustekniikoille on oma tarpeensa. Toivon vaan, että eivät opi tulostamaan puisia osia. Loppuu harrastus  :ninja:
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Olli Henttonen

• Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
    • PuuhaPaja
« Vastaus #12 : 11-06-2014, 14:14:21 »
Ihme märinää. Tällä foorumilla, ja aika monella foorumilla on ketjuja jotka eivät kiinnosta ainakaan itseäni sitten hitusen vertaa. En minä silti vuodata mininovellin verran katkeria sanoja siitä että kyseinen asia on aivan perseestä, etenkin jos ymmärrykseni aiheesta ei ole mitenkään kaksinen.  Kukaan ei ole missään vaiheessa väittänyt että tulostaminen olisi "ainoa oikea tapa" jonkin asian tekemiseen. Ja nimenomaan sanoin että ei se joka kansalaisen hupia ole. Se tuo yhden mahdollisuuden lisää tehdä sitä mitä haluaa. Te saatte yhä edelleen pitää jyrsimenne ja tehdä mitä niillä tykkäätte, vaikka minulla olisikin tulostin. Omistin minä CNC jyrsimenkin mutta myin sen pois ja ostin tämän tilalle. Kone tekee hommia sillä aikaa kun minä teen jotakin muuta.

;D
Juuri noin, PuuhaPajallakin on ajan kanssa valmistumassa samaa tekniikkaa käyttävä pursotintulostin, etukäteen tiedettiin tulostimen rajoitukset, mutta haluttiin opetella arnuid tekniikkaa käyttävä ohjaus ja katsoa mitä sillä saa aikaiseksi.
Pienoismalleissakin tuota voi kummasti hyödyntää pikku osien valmistuksessa ja pinnasta saa sileän asetonilla pyyhkäisten tai hiomalla.
taidampa ihan pirruuttaan sitten joskus tulostaa sillä samanlaiset osat mitä käytetään tuossa puukellossakin  :coolsmiley: ja katsoa miltä lopputulos näyttää.
onnea uudelle tulostimelle niitähän näkee jo kirjastoissakin.
olli
Aiempi nimimerkki Dyykkari

Poissa Jarzanza

« Vastaus #13 : 11-06-2014, 15:44:38 »
Ei tainnut toteutua formulaveen toive:
http://www.plastic2print.com/eu/3mm-laywood-filament-brown-0-25kg.html

Vaikka eihän tuolla oikeaa puuta voikkaan tulostaa.

Paikalla Markus Nylund

• Vantaa
« Vastaus #14 : 11-06-2014, 16:42:09 »
Pahoittelen epäasiallista kommenttiani eilen. Turha sitä tosiaan muiden harrastuksia on mollata. Annan huonoksi selitykseksi oluet ja punkut jotka lumian kärähtämisesta suivaantuneena kaadoin kurkkuun.
En vieläkään keksi järkevää käyttöä 3D-tulostimelle, mutta eihän se mulle kuulu mitä muut niillä tekee.