Kirjoittaja Aihe: 3D-Tulostus kotioloissa  (Luettu 82870 kertaa)

Poissa ilsaarin

  • Viestejä: 1 307
  • Valkeakoski
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #405 : 03-02-2018, 14:31:17 »
Itsekin joskus XT:tä printaanneena muistan, että jäähdytys oli syytä laittaa ihan tappiin jo heti alusta. Tämä siis Ultimakerilla.

Poissa JTa

  • Viestejä: 175
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #406 : 03-02-2018, 20:22:11 »
Roivai, SSR:llä sitä alustan lämmitintä ohjaan.

Materiaalista riippumatta se oikea lämpötila on oikeasti hyvä tietää. Vaikea vinkata toimivia lämpötiloja jos ei oman printterin anturit näytä oikeaa lämpötilatietoa. Itsellä loppui nuo anturiongelmat kun vaihdoin PT100 anturiin. Mutta kyllä niillä perustermistoreillakin pärjää, ilmoitettu lämpö vaan voi olla +-10 astetta todellisesta. Jollain luotettavalla ulkoisella mittarilla (ja IR ei toimi..kokeiltu on) mittaa suuttimesta lämpötilan ja vertaa siihen printterin kertomaan ja pistää ylös erotuksen. Tuo kannattaisi tehdä vielä koko sillä lämpötila-alueella, millä eri materiaaleja aikoo printtailla, termistorit ei  lineaarisia ole kuin teoriassa. ;)

Em. lämpötila se lie tuon PLA:n tulostelussa se ongelma. Valmistajasta (ja väristä!) riippuen sopiva lämpötila on itellä ollut  eri PLA langoilla 180-210 astetta.

Ja ei missään nimessä saa katkasta E3D:n jäähdytinrivan tuulettimesta virtoja ennenkö se on kunnolla jäähtynyt! Takuutukko tiedossa ja suattaa sulaa kiinnitykset ellei sitten metallista ole tehty. Itse vedän aina langan pois kun hotend on jäähtynyt alle 180 asteen, putsaantuu samalla moskat sieltä suuttimesta ja helpottaa elämää varsinkin jos materiaalit vaihtelee.

Edit: PLA ainakin palaa herkästi sinne suuttimen sisälle ja sitten on oikeasti tukossa eikä auta kuin pora. Etenkin jos kovin kuumana se hotendi on todellisuudessa ollut ja vielä katkastaan jäähdytys. ABS:n sentäs saa asetonissa liuottamalla pois, mutta tuo PLA vaatii melkoset myrkyt, siksi pora. Ja sitten tulee uusi ongelma kun se suuttimen reikä ei olekaan enää mitä pitäisi vaan isompi/vähemmän pyöreä. ;)
« Viimeksi muokattu: 03-02-2018, 20:49:08 kirjoittanut JTa »

Poissa JTa

  • Viestejä: 175
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #407 : 03-02-2018, 20:28:43 »
Jippe, töissä nyt niin en pääse varmistaan, mutta samannäkönen kuutio tuli mulla jostain niistä tuning wizardin testeistä. Ei ollut tuuletuksen puutteesta kyse siinä, oli aloitus jo 2 ekan kerroksen jälkeen. Mikähän siinä oli eka testi, olikohan flow? Arvot oli sille  lopulta 0.5-8.5. Eli vauhtia liikaa tuossa?

Poissa JTa

  • Viestejä: 175
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #408 : 03-02-2018, 20:35:52 »
PreloadVE 0-1.5 testi XT:llä. Ei oikein näytä hyvältä missään kohdassa...

Ei tuossa KS:n tekijän mukaan ole tarkoituskaan tässä preloadi testissä nättiä pintaa tulla. Saumaa tarkastellaan ja tuossa se näyttäs keskikohdalla olevan aika sopiva eli preloadve 0.75, mikä petg:stä ei kaukana ole kun sillä sopivahko arvo oli 0.85. Itsellä siis oli 0.44 XT:llä. Tee uusi testi 0-1 välillä ja vertaile tuohon sitä saumaa.

Edit: hankala vastailla kun kännykällä joutuu tätä lukemaan. Vähä siis hassulta näyttää tuo sauma kun ennen/jälkeen on samanlaista ja tommonen alue tuossa keskellä hyvää. Mittaile alku/loppu tuosta keskialueesta ja tulosta niillä alku/loppuarvoilla vielä testi. Mulla se sauma aukeni ylöspäin mennessä eikä ollut noin selkeäää eroa. Pitää kotona räpsätä pari kuvaa niistä testikikkareista. Onhan tuossa ollut saumansäädöt nollissa stylessä?
« Viimeksi muokattu: 03-02-2018, 20:42:32 kirjoittanut JTa »

Paikalla Jippe

  • Viestejä: 998
  • Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #409 : 04-02-2018, 14:35:37 »
Nyt on HT-rulla koneessa. Aika hyvää jälkeä tulee, ekassa kuvassa preloadVE 0.4-1. Aika samalta näyttää joka kohta. 260/105 lämmöt. Toisessa kuvassa 0-1.5 säädöillä, nyt alkaa vähän nähdä eroa. Hidasta hommaa kun pöydän lämmitys kestää vartin verran yli sataan. 100-120 taisi olla suositus tälle langalle. Tulostin kaksi lämpötilan kalibrointi palikkaa, 250-270 ja 255-265. n. 255 alaspäin alkaa kerrokset irtoamaan toisistaan.
Sitä saumaa mie tarkotinkin tuossa aiemmin.. Jos vertaa tähän HT-palikkaan sitä XT-palikkaa niin ero on suuri.


Mitä etua siitä on että tulostetaan mahdollisimman pienellä suuttimen lämpötilalla?

Poissa ilsaarin

  • Viestejä: 1 307
  • Valkeakoski
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #410 : 04-02-2018, 15:15:07 »

Mitä etua siitä on että tulostetaan mahdollisimman pienellä suuttimen lämpötilalla?

Langoittuminen on vähäisempää, terävissä kulmissa ja pienillä kappaleilla kerrokset ehtivät paremmin jäähtymään...

Poissa JTa

  • Viestejä: 175
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #411 : 04-02-2018, 18:18:03 »



Mitä etua siitä on että tulostetaan mahdollisimman pienellä suuttimen lämpötilalla?

Langoittuminen on vähäisempää, terävissä kulmissa ja pienillä kappaleilla kerrokset ehtivät paremmin jäähtymään...

Kylmemmällä saa etenkin pienet yksityiskohdat pysymään paremmin mitoissaan. Mutta delaminaatio siinä on aina vaarana, yleensä kuumemmalla tulee kestävämpi lopputulos kun kerrokset sulaa paremmin kiinni toisiinsa.

Paikalla Jippe

  • Viestejä: 998
  • Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #412 : 06-02-2018, 14:34:14 »
Piirsin syklonin Bill Pentzin excelin mitoilla. 200 mm yläosan halkaisija ja korkeus koottuna noin 600. Tämä pitää tulostaa neljässä osassa täysikokoisena. 1/4 pienoismalli on tulostumassa.

Poissa JTa

  • Viestejä: 175
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #413 : 06-02-2018, 21:38:22 »
Tulostaminen oikeassa koossa voi olla aika haasteellista. Kannattaisi tehdä tuosta yläosasta pyöreä ennemmin kuin tuommonen tasainen..tokihan se supporteilla tulostuu, mutta säästys ainakin ylimääräseltä työltä? Tuon putkimaisen kohdan tulostamisen sijaan suunnittelisin itse sen sellaisilla mitoilla, että sen saisi jostain valmiista muovilieriöstä, sanko tms. Kierrätystä ja säästyisi lankaa ja aikaa. ;)

Paikalla Jippe

  • Viestejä: 998
  • Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #414 : 06-02-2018, 23:26:05 »
Ajattelin tulostaa yläosan ylösalaisin niin tuet jää ulkopuolelle. 33 tuntia näyttää KS:n arvio yläosalle tukineen, 17 tuntia keskiosa + "intake" tötterö sisäkkäin ja 23 tuntia alaosa. Noin 600 metriä menee lankaa. Nämä siis 3 mm seinämillä..

Poissa JTa

  • Viestejä: 175
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #415 : 07-02-2018, 01:09:33 »


Ajattelin tulostaa yläosan ylösalaisin niin tuet jää ulkopuolelle. 33 tuntia näyttää KS:n arvio yläosalle tukineen, 17 tuntia keskiosa + "intake" tötterö sisäkkäin ja 23 tuntia alaosa. Noin 600 metriä menee lankaa. Nämä siis 3 mm seinämillä..

Noniin tietty. Oliko 100% vai 50% täytöllä? 600 metriä eli matskusta riippuen 1-2 kg lankaa menee. Toivottavasti onnistuu kertatulostuksella, tulee muuten kallis tötterö. :D

Poissa ralu

  • Viestejä: 181
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #416 : 07-02-2018, 08:17:16 »
Tuleeko tuohon kantikkaaseen osuuteen tukimateriaalit sisälle vai tulostatko ne erillisenä? Pystyskö tekeen salmiakinmuotoisena niin tulisi itsestääntukeva eikä menis tukimateriaalia?

Mä tulostin koiralle ruokamitan ja seinätelineen. Enää ei tuu annettua ylimääräistä niinkuin aikaisemalla mitalla...

Paikalla Jippe

  • Viestejä: 998
  • Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #417 : 07-02-2018, 11:19:35 »
Kantikas osuus katkeaa viivan kohdalta. Yläosaan jäävään osaan tulee tuet ja loppu kantikas tulostuu pystyssä.
Tarkoitus on tulostaa yksi kappale omaan käyttöön niin ei tarvi välittää vähäisestä materiaalinsäästöstä. Käytännössä tulee 100% täytöllä kun perimeterit ja loopit yht. 7 kpl tekee 3 mm seinämän, sitä kuorten väliin jäävää osuutta (infill) ei ole ollenkaan.

Poissa Kestis

  • Viestejä: 235
Vs: 3D-Tulostus kotioloissa
« Vastaus #418 : 14-02-2018, 19:29:37 »
Kokeilin tänään 3d-tulostetun reiän kalvimista. Osa oli tulotettu Makerbot Replicator+:lla PLA:sta ja reikä oli tulostuksen jäljiltä 0,2 mm alikokoinen (mallissa oli nimellismitta).
Kalvain oli halpa Aliexpressistä tilattu. Työ onnistui hyvin, mutta pylväspora tai edes käsipora telineessa olisi ollut hyvä olla. Tein nimittäin kaiken käsin ja reiän suusta tuli hiukan liian iso.
Pinnanlaatu on hyvä ja työntömitalla mitaten reikä vaikuttaa olevan hyvin oikeassa koossa. Lopullinen tuomio varmistuu jahka pääsen kokeilemaan reikään jotain tarkasti oikean kokoista.

Yllättävän huonosti löytyy aiheesta tietoa netistä. Melkein mistä tahansa 3d-tulostukseen liittyvästä löytyy juttua ja paljon, mutta tästä löytyi lähinnä mainintoja sivulauseissa, eikä kukaan näytä tarkemmin tutkineen asiaa.