Kirjoittaja Aihe: Millainen sähköbasso on sopiva murkulle?  (Luettu 13409 kertaa)

Poissa pekkanf

Millainen sähköbasso on sopiva murkulle?
« : 11-06-2014, 23:09:28 »
Ei oikeestaan kuulu sarjaan soitinrakennus, mutta ehkä on täälläpäin?

Eli mun lapsi on opetellut soittamaan hieman sähköbassoo koulussa musiikinopettajan johdolla. Pitää siitä kovin, mutta ei hajuakaan siitä millainen on sopiva basso soittamisen opiskeluun.

Bassoja näkee uutena ja käytettynä, kaliita ja halpoja.

Mulla ei minkäänlaista käryä millainen kannattaa hommata, jotta vois harjoitella kesällä. Olettasin, että hyvät ovat kallita, mutta nyt ei ole laittaa hirveesti rahaa soittimeen, joka ei ehkä kiinnostakkaan enää syksyllä.

Mitä pitäis tietää, millaisen rahanmenoon pitää varautua ja mistä saa apua?

Sitten toki on vahvari.....mutta onko jotain pikkuboksia johon saa kuulokkeet ja käy puhtaan soittotekniikkan harjoitteluun? Aluksi?

Tässä mä olen ihan totaalisen tietämätön, joten en osaa tehdä edes tyhmiä kysymyksiä, joten vastaus pitää väätää hengarista.

Kiitos

PekkaNF

Poissa markokoo

Vs: Millainen sähköbasso on sopiva murkulle?
« Vastaus #1 : 11-06-2014, 23:36:02 »
Mitä pitäis tietää, millaisen rahanmenoon pitää varautua ja mistä saa apua?

Sitten toki on vahvari.....mutta onko jotain pikkuboksia johon saa kuulokkeet ja käy puhtaan soittotekniikkan harjoitteluun? Aluksi?
Kyllä tossa melkein kannattaisi mennä paikallisiin musiikkiliikkeisiin tutustumaan käytettyjen valikoimiin ja kertoa heille tarpeesta ja toiveista unohtamatta tämän hetken musiikkityylitoivetta. Käytetyllä kun lähtee niin voi saada kamppeet vielä joskus vaihdossa trokattua eteenpäin. Ei se eka luultavasti ole lopullinen vehje, mutta ei kannata kanssa tappaa innostusta huonolla rämisevällä vehkeellä. Soitin ei tee soittajaa, ts soittimen viaksi ei voi kaikkea laittaa - mutta soitin kannattaa heti alkuun olla sopivan hyvä mutta se ei tarkoita sitä että sen pitäisi olla aloittelijalle lähellekään paras mahdollinen.

Lisäksi sähköbasson kanssa pitää muistaa että kyseessä on kokonaisuus skitta+vahvari, ei pelkän kitaran mikkien tuottama ääni. Itsellä tausta kontrabasson puolella ja tämä ero sähköbasson kanssa oli aika hankala tajuta - sähköbassolla saa taiottua sopivasti vahvistettuna soundeja mitä ei voi kontrabasisti tajutakaan (sama päinvastoin).

Kuulokkeet + basso on mielestäni huono vaihtoehto ihan jo korvienkin kannalta. Vaikka ympäristölle hyvä. Ainakin se pitäisi mennä jonkun miksauspöydän kautta että saa jotain taustoja peliin mukaan. Bassonsoiton harjoittelu kyllä mielellään vaatisi jonkun kaverin soittelemaan, yksin vähän tylsää tai ainakin vaatii taustoja mukaan.

Poissa Jarzanza

« Vastaus #2 : 11-06-2014, 23:50:58 »
Ite näppäilin hetken semmoista 100e bassoa (cort) jonka kaverina oli n.70e vahvistin.
Väittäisin, toisin kuin yleensä, että kannattaa todellakin hommata se 100e "ritsa".
Jaa miksi? Noh, yleensähän tuputetaan sitä kuinka huonolla(halvalla) ei jaksa harjoitella kun se kuullostaa huonolta. Ei pidä paikkaansa, alkuunsa ei todellakaan huomaa eroa huonosta ja hyvästä.

Se mihin kannattaa ja pitää kiinnittää huomiota, on kitaran/basson kaula. Jos kaula on mutkalla, saat kitarasta/bassosta sen saman "nuotin" ensimmäiseltä ja vielä keskimmäiseltäkin nauhalta (yhdeltä kieletä tietenkin).
Tuossa satasen luokassa saattaa vastaan tulla kieroja kauloja, mutta testaamalla tai kysymällä siitä yleensä pääsee.

Ja kuten mainitsitkin, jos ei soitto kiinnostakkaan, 100e bassosta saat vielä omasi pois.

Vahvistin onkin vähän niin ja näin, siitä kyllä erottaa ikävät pörinät.

Thomannilta ostin vahvistimen uutena ja basson käytettynä muusikoiden.netistä
Muusikoiden.net toimiikin torinsa puolesta aika hyvin, itselle ei ainakaan ole sattunut epärehellisiä muusikoita.

Poissa pekkanf

« Vastaus #3 : 12-06-2014, 09:36:46 »
Kiitos vastauksista.

Mä en ymmärrä mitään musiikista, vaikka suvussa on musikaalisia ihmisiä. Mä vaan kuuntelen musiikkia ja mulle se kriteeri on toistaa ääni riittävän tarkasti ilman värityksiä. Musiikin tuottaminen taas näyttää olevan pelkkää värittämistä :)

Joten en vieläkään ole sisäistänyt tuota musiikin tuottamisketjua edes tekniikan kannalta. Eli vahvarikin pitää olla ja saada sitten johonkin sopimaan kun ei ole käytössä. Ei kai noissa bassoissa ole samanlaisia mikrofooniuskontoja kun sähkökitaroissa. Mikään ei saa minua ryystämään olutta nopeemmin kun kaksi muusikkoa keskustelemassa mikrofooneista. Mä vaan en ymmärrä.

En viittis käydä potkimassa renkaita musiikkiliikkessä ja sitten ostaa bassoo jostain muualta, joten pitää pyytää ipanaa katselemaan mitä se haluaa jollakin hintakatolla ja saa sitten itse keksiä rationaaliset perustelut.

Kiitos paljon,
Pekka

Poissa äyni

• Valvoja
« Vastaus #4 : 12-06-2014, 10:35:02 »
Akustinen bassokitara on myös vaihtoehto. Tosin keskimäärin kalliimpi. Etuina on, ettei tarvitse vahvistinta ja ääni on kivempi samassa taloudessa asujien kannalta.

Jos hankkii ehjän käytetyn merkkilaitteen, niin siitä saanee omansa pois myydessä. Samanhintaisesta halpalaitteesta katoaa puolet arvosta välittömästi kun sen kantaa putiikista pihalle. Mutta tosiaan kaulan kannattaa olla suunnilleen suora ja ehjä (pientä käyryyttä voi oikoa kaularaudalla) ja sähköjen pitää toimia, jollei satu niistä ymmärtämään. Ja tietty kaulan ja lankun välinen kiinnitys pitää olla kunnossa.
Väinö

Poissa mattika

« Vastaus #5 : 12-06-2014, 12:06:37 »
Aluksi neljä kieltä. Ihan oikeesti. Jos käsi on pieni niin kaulan leveys sen mukaan, toki paksuus myös. Kamalan paksun kaulan kanssa tulee peukkulihas kipeeksi vaikka tossa nyt ei niin hirveetä puristusvoimaa käytetäkään.
Itellä on ammatti ton kontrabasson puolella, mutta sähköstäkin tulee käytettyä aina joskus. Mikään ei oo pahempi kun lenko kaula, joko nostaa kieliä turhan korkeelle tai vääntää vinoon.
Joo, ja toi mikkiasia... menee se olut mullakin joskus alas aika nopeaan... Aloittelijalle ei ehkä niin olennainen. Ja niin, EI kuulokkeita missään nimessä, mieluummin korvatulpat. Bassolla saa hyvin kuulonaleneman, ihan huomaamatta.
Kaupasta mukaan myös jäykkiä plektroja tai vaihtoehtoisesti rakkolaastaria ;). Suosittelen jälkimmäistä. Jos soittaa sormin niin bassossa on hyvä olla paikka lepuuttaa peukaloa.
Onnea valitsemallanne tiellä! Suuntahan on siis vain alas.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #6 : 12-06-2014, 12:17:44 »
Korvatulpat (sellaiset soittajan tulpat) on ihan must. Ja varsinkin jos samaan tilaan sattuu rumpali ja kitaristi.

Kuulokkeilla tulee treenattua kotona kun kuuntelee musaa pohjalle saman tien. On mielestäni parempi erottelu Onhan niissä volumenappi myös.

Mutta nuoret tuntien, ne ei asiaa itse huomaa joten tulppien kanssa on parempi.

Aluksi se 4-kielinen on hyvä. Kun tulee ikää ja mopo lähtee käsistä niin sitten 5-kielistä ja tehoa 500 W (Markbass), niin ei jää jalkoihin. Ja ves(r)irakkulat sormien päässä silloin tällöin kasvattaa vahvan nahkan  :ninja:
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa markokoo

« Vastaus #7 : 12-06-2014, 12:48:51 »
Korvatulpat (sellaiset soittajan tulpat) on ihan must. Ja varsinkin jos samaan tilaan sattuu rumpali ja kitaristi.
Jep. Tätä ei koskaan voi toitottaa liikaa. Itselläni kunnon kuulonalenema toisessa korvassa (ei mitattu), mahdollisesti molemmissa juuri rumpujen vieressä soittamisesta, erityisesti syypäänä treenikämpällä korvan vieressä ollut pelli. Tinnitukselta olen säästynyt, mutta se lähinnä sen takia että tajusin tilanteen ja olen sen jälkeen melko vainoharhaisesti pitänyt kuulosuojaimia pikkuhommissakin ja noita soittajan tulppia aina kaikilla keikoilla tai ravintoloissa. Hyvä ostos ihan jokaiselle. 

Poissa Pekka Kurki

« Vastaus #8 : 12-06-2014, 13:30:52 »
Tyhmä kysymys asiaa tuntemattomalta. Mikä idea on soittajien korvatulpissa? Siis millä tavalla poikkeavat tavallisista?

Pekka
Aiempi nimimerkki shiraz

Poissa mattika

« Vastaus #9 : 12-06-2014, 13:47:19 »
Mulla on ainakin teetetyt "soittajan tulpat" (työnantaja maksaa). On siis korvan muotoon valetut, suodattimia saa eri vahvuisina, eikä kuulokuva vääristy kun vaimentaa taajuuksia toisia ylikorostamatta.
Kuulonsuojelusta ei tosiaan voi puhua liikaa, etenkään teineille. Ja noi rummut, no joo, sen mitään enää kuulemattoman apinan vieressä soittaminen on suoraan helvetistä. Uskottavuushan siinä kärsii kyllä, mutta kyllä ne melkein kaikki ammattilaiset on joko kuulovaurioisia tai katuvia. Harvempi on tajunnu ajoissa, allekirjoittanut mukaan lukien.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #10 : 12-06-2014, 13:48:48 »
Samaa meinasin sanoa.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Matias.

« Vastaus #11 : 12-06-2014, 14:36:01 »
En ole basisti, pelkästään harrastusmielessä on tullut sitäkin soitettua. Tuohon murkku -asiaan vielä sen verran että minkä kokoinen soittaja on?  Bassoissa on useamman mittaista skaalaa ja lyhyempi ns. Gibsonin 30,5 tuuman (esim. Gibson sg-basso ja sen lukemattomat kopiot monilta merkeiltä) on aloittelijalle paljon helpompi soittaa ja päästä hommaan kiinnin kuin jos käteen survaistaan joku Fenkun Precision jonka kaulakin on varsin paksu. Siinä on myös nelisen tuuma pitempi skaala ja vaikka minullakin on ihan normaalin kokoiset lapaset, tuntuu aina tuo pidempi skaala siltä että nyykähtää sen edessä.  Ammatikseen soittaville homma on toinen kun kädet on tottuneet ja lihakset treenattu tuohon hommaan.
...

Poissa Pekka Kurki

« Vastaus #12 : 12-06-2014, 14:37:09 »
Okei!
Alan tajuta, luultavasti samaa tavaraa, mitä meillekin tarjotaan. Työssäni joudun toimimaan melussa, mutta kuitenkin prosessin toimintaa pitää hahmottaa kuuloaistin avulla. Ehkä noista voisi olla apua, vaikka kuulokäyrissä onkin jo melkoiset kuopat. Vakuutusyhtiö juuri pähkäilee, onko alenema työperäistä.
Pitänee yrittää säästellä tuota jäljellä olevaa.

Pekka
Aiempi nimimerkki shiraz

Poissa markokoo

« Vastaus #13 : 12-06-2014, 15:11:53 »
Tyhmä kysymys asiaa tuntemattomalta. Mikä idea on soittajien korvatulpissa? Siis millä tavalla poikkeavat tavallisista?
Niitten ideana on lähinnä ottaa jonkun verran melua pois vääristämättä ääntä ihan täysin kuten tavalliset tulpat tekevät. Alla linkki itse käyttämiini, ihan Tamperelaisesta musiikkiliikkestä olen ostanut ja varmasti peruskamaa useimmissa alan kaupoissa. Itse olen käyttänyt tuota pienintä vaimennusta, sillä kuulee hyvin puheäänen hälyisessä ympäristössäkin, mielestäni kovassa taustamelussa jopa paremmin kuin ilman.

http://www.simplyearplugs.co.uk/alpine-musicsafe-pro-earplugs-146.html

Lisäys: nuo Mattika:n  mainitsemat tilauksesta tehtävät ovat sitten varmasti pykälä parempaan suuntaan.

Poissa äyni

• Valvoja
« Vastaus #14 : 12-06-2014, 15:36:54 »
Ei se bassonsoitto välttämättä tarvitse kalliita kuulosuojaimia, keltaisilla EAReillakin pystyy kyllä kuulonsa suojaamaan. Hintavammat tulee siinä vaiheessa kyseeseen, kun tosissaan alkaa kaipaamaan sitä erottelua. Toki kustannustehokkainta on hankkia pestävät tulpat alusta alkaen, kertakäyttöiset tulee äkkiä kalliiksi.
Muistelisin jostain lukeneeni testistä, jossa osa noista muusikoiden "joulukuusista" ei oikeastaan eronneet mitenkään halvemmista samantyylisistä yleistulpista paitsi hintansa puolesta. Enpä sitä kyllä tähän hätään löydä.
Väinö