Kirjoittaja Aihe: Millainen sähköbasso on sopiva murkulle?  (Luettu 13389 kertaa)

Poissa pekkanf

Vs: Millainen sähköbasso on sopiva murkulle?
« Vastaus #15 : 12-06-2014, 15:55:29 »
Tyttö on jotain 156 cm pitkä (pätkä) ja voimaa melkoisesti, muttei sormet tietenkään ole lähellekkään aikuisten kokoo.

Tästä rohkaistuneena pitää katsoo halppiksia.

PekkaNF

Poissa markokoo

« Vastaus #16 : 12-06-2014, 16:15:13 »
Ei se bassonsoitto välttämättä tarvitse kalliita kuulosuojaimia, keltaisilla EAReillakin pystyy kyllä kuulonsa suojaamaan. Hintavammat tulee siinä vaiheessa kyseeseen, kun tosissaan alkaa kaipaamaan sitä erottelua.
Totta, bassonhan kuulee aina. Mutta jos haluaa kuulla muutakin kuin oman soittonsa niin silloin keltaiset earit eivät ole paras valinta vaikkakin paljon parempi kuin ei mitään. Parinkympin tulpat ovat kuitenkin varsin kohtuullinen sijoitus. Noista omaan korvaan valetuista minulla ei ole kokemusta.

Poissa äyni

• Valvoja
« Vastaus #17 : 12-06-2014, 16:23:53 »
Ei se bassonsoitto välttämättä tarvitse kalliita kuulosuojaimia, keltaisilla EAReillakin pystyy kyllä kuulonsa suojaamaan. Hintavammat tulee siinä vaiheessa kyseeseen, kun tosissaan alkaa kaipaamaan sitä erottelua.
Totta, bassonhan kuulee aina. Mutta jos haluaa kuulla muutakin kuin oman soittonsa niin silloin keltaiset earit eivät ole paras valinta vaikkakin paljon parempi kuin ei mitään. Parinkympin tulpat ovat kuitenkin varsin kohtuullinen sijoitus. Noista omaan korvaan valetuista minulla ei ole kokemusta.

Eihän se parikymppiä ole todellakaan mikään ihmeellinen sijoitus.
Jos meinaa ensimmäiseksi lähteä keikalle tai soittamaan bändissä, niin sitten tarttee toki alkuunsa vähän paremmat tulpat. Lähinnä ajattelin, että sitä aluksi todennäköisesti soitellaan lähinnä yksikseen tai korkeintaan kaksistaan, jolloin ei välttämättä tarvita kamalan kummottista erottelukykyä. Yksin soittaessakin tulee helposti nostettua äänenpainetta liian isoksi, vallankin jos ei ole kukaan valittamassa. Sitä on kiva soittaa, kun soitto tuntuu koko kropassa eikä vain kuulu.
Väinö

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #18 : 12-06-2014, 17:15:05 »
Jos basson ääni ei tunnu ja puntit lepata, se on todellakin liian hiljaisella.  :ninja: Eppu Normaalin äänetoistolaitteilla soitettu keikka täytti kyllä basistin toiveunet. Nyt taas lähti juttu hieman sivuraitelle  :crazy2:
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa RJP

« Vastaus #19 : 12-06-2014, 18:56:50 »
Täältä komppia lyhytskaalaisen basson suositukseen, presari on paitsi pitkä niin myös pirun leveä kaulastaan. Beatles basson kopion satuin heräteostona hommaamaan ja siinäkin on kaulan leveys presarin luokkaa (ilmeisesti aidoissa myös)

Rummuista jo yksinään lähtee sellainen möykkä että desibeliä paukkuu muista soittimista puhumattakaan eli jos bändiin liittyy harrastamaan niin kuulon suojaamiseen on tarvetta

Poissa pekkanf

« Vastaus #20 : 12-06-2014, 21:51:59 »
Te olette kyllä loistavia, mä en edes tiedä miten metsään olisin mennyt ilman teidän apuja.

Täältä komppia lyhytskaalaisen basson suositukseen, presari on paitsi pitkä niin myös pirun leveä kaulastaan. Beatles basson kopion satuin heräteostona hommaamaan ja siinäkin on kaulan leveys presarin luokkaa (ilmeisesti aidoissa myös)

Saisko tän suomeksi? Mä ymmärsin joitakin sanoja, mutten niitä joilla tuo aukee?

Mä voin olla väärässtä (mä sekoitain kaikki kepit keskenään):
* Mikä määrää mitoituksen? Kaulan leveys (sormet ei yletä)? Kaulan Pituus (liian iso - onko edes mahdollista)?
* Oliko tässä soittimessa väliä kielten etäisyydellä otelaudasta tai kielten paksuudella? Tais olla akustinen kitara?
* Lavan muoto tms?

Siis ipana on ihan aloittelija, mutta tykkäis opiskella ja se on samanlainen korpisoturi kun minä. Kun innostus iskee, niin sitä on vaikee pysäyttää ja unohtaa syödäkkin.

Kulosuojaimet ja korvatulppia meillä on läjä, koska hän tykkää käydä konserteissa.

PekkaNF

Poissa Napero

• Puuverstas Änäkäinen
« Vastaus #21 : 12-06-2014, 23:35:56 »
Ei oikeestaan kuulu sarjaan soitinrakennus, mutta ehkä on täälläpäin?

Eli mun lapsi on opetellut soittamaan hieman sähköbassoo koulussa musiikinopettajan johdolla. Pitää siitä kovin, mutta ei hajuakaan siitä millainen on sopiva basso soittamisen opiskeluun.

Bassoja näkee uutena ja käytettynä, kaliita ja halpoja.

Mulla ei minkäänlaista käryä millainen kannattaa hommata, jotta vois harjoitella kesällä. Olettasin, että hyvät ovat kallita, mutta nyt ei ole laittaa hirveesti rahaa soittimeen, joka ei ehkä kiinnostakkaan enää syksyllä.

Mitä pitäis tietää, millaisen rahanmenoon pitää varautua ja mistä saa apua?

Sitten toki on vahvari.....mutta onko jotain pikkuboksia johon saa kuulokkeet ja käy puhtaan soittotekniikkan harjoitteluun? Aluksi?

Tässä mä olen ihan totaalisen tietämätön, joten en osaa tehdä edes tyhmiä kysymyksiä, joten vastaus pitää väätää hengarista.

Kiitos

PekkaNF

Tuolta linkin löytyy infoa bassoista. http://muusikoiden.net/keskustelu/35

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #22 : 12-06-2014, 23:50:12 »
Jos perheestä joku on Facebookissa,niin kannattaa katsoa tarjonta soittajien
 kirppikseltä:
https://www.facebook.com/groups/123116591195027/
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa mattika

« Vastaus #23 : 13-06-2014, 12:53:50 »
Vielä korvatulpista, noi mistä puhuin on siis "ammattikäyttöön" tehdyt ja aikasta kalliit. Nuo linkitetyt kuusen malliset on oikein hyvät aluksi, paljon paremmat kun perusearit tms. Yhtä kaikki jos tulppia käyttää niin niiden pestävyys on ihan ykkösasia. Likasista tulpista saa taas yhden hyvän syyn olla käyttämättä niitä. Pesu ja säilytys rasiassa.

OT:ksihan tää sinänsä menee, mutta kun taitaa olla vähän hengen asia mulle. Ja vielä vanha sanonta: Jos basso tuntuu perseessä niin silloin se tulee niin kovaa, että tulppia pitää käyttää. No, makuasia...

Edellä olikin jo aika kattavaa tietoa Pekalle.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #24 : 13-06-2014, 13:07:28 »
<OT> Kovaa pitää soittaa vain silloin, kun on sen tarvis. Esim. ZZ-toppia ei vaan voi soittaa hiljakseen. </OT>
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa J o F

« Vastaus #25 : 13-06-2014, 16:32:41 »
Vastaan nyt minäkin tähän jotain. Olen itse soittanut bassoa ja kitaraa harrastusmielessä. Ammatiltani olen ääniteknikko, miksailen bändejä ja asennan av-laitteita.

- Suosittelen myös niitä hyviä ja kalliita muusikon korvatulppia. Bassokitara ja musiikki yleensä sisältää kuitenkin taajuuksia koko kuuloalueelta, esim. bassokitaran kielistä plektralla soitettaessa tuleva "rapina" kuuluu 1-3 kHz alueella ja on oleellinen instrumentin soundia, ainakin pop- ja rockmusiikin saralla. Selkeää äänenlaatua tarvitaan nimenomaan harjoitellessa, jotta kuulee omat virheensä ja pystyy ne korjaamaan.
Asiaa pystyt helposti tutkimaan kuuntelemalla suosikkilevyjäsi keltaisten EARien tai Peltoreiden läpi.

-Yksin kotona soitellessa en usko erityisiin kuulovaurion riskeihin, sen kummemmin kaiuttimilla kuin kuulokkeilla soitettaessa. Kaikki instrumentit on kuitenkin lähtökohtaisesti tarkoitettu soitettavaksi ja nautittavaksi ilman kuulosuojaimia. Modernia rumpusettiä voidaan pitää poikkeuksena.

- Basson soiton harjoittelu yksistään bassolla on vähän tylsää hommaa, hauskempaa on soitella jonkinlaisen taustanauhan tai levyn mukana. Tämä kannattaa ottaa huomioon vahvistinta ym. laitteita valitessa. On hyvä jos vahvistimeen saa kytkettyä vaikkapa mp3-soittimen instrumentin rinnalle.

- Olisi hyvä jos soitinliikkeeseen löytyy mukaan joku tuttava joka soittimista jotain tietää. Kaikki instrumentit ovat yksilöitä, erityisesti halppikset ja käytetyt. Halvoissa instrumenteissa on monenlaisia viimeistelyyn ja laatuun liittyviä ongelmia joita aloittelija ei välttämättä osaa tutkia. Halppiksina pitäisin bassoissa uutena alle 400 € ja käytettynä alle 200€.

Käytettyä merkkituotetta suosittelen minäkin, niistä saa eteenpäin myydessä omansa helposti pois. Jos soittimia vertaa muihin harrastusvälineisiin tai tietotekniikkaan, ne ovat erinomaisia sijoituksia :) Käytetylle soittimelle voi teettää käyttöönottohuollon soitinkorjaajalla jossa esim. vaihdetaan uudet kielet, säädetään hienovire eli intonaatio kohdalleen ja korjataan mahdollisia pikkuvikoja. Ammattilaiselta saat myös tiedon instrumentin kunnosta ja arvosta.

Profiilitietojen mukaan ketjun aloittaja asuu Tuusulassa. Uskon että Keski-Uudellamaalla on tarjolla soiton opetusta moneen lähtöön. Itse asun Lahdessa joten en tunne paikallisia kuvioita kovin hyvin mutta ehkä joku muu tuntee.

Poissa Matias.

« Vastaus #26 : 13-06-2014, 17:39:02 »
Te olette kyllä loistavia, mä en edes tiedä miten metsään olisin mennyt ilman teidän apuja.

Saisko tän suomeksi? Mä ymmärsin joitakin sanoja, mutten niitä joilla tuo aukee?

Mä voin olla väärässtä (mä sekoitain kaikki kepit keskenään):
* Mikä määrää mitoituksen? Kaulan leveys (sormet ei yletä)? Kaulan Pituus (liian iso - onko edes mahdollista)?
* Oliko tässä soittimessa väliä kielten etäisyydellä otelaudasta tai kielten paksuudella? Tais olla akustinen kitara?
* Lavan muoto tms?

Siis ipana on ihan aloittelija, mutta tykkäis opiskella ja se on samanlainen korpisoturi kun minä. Kun innostus iskee, niin sitä on vaikee pysäyttää ja unohtaa syödäkkin.

Kulosuojaimet ja korvatulppia meillä on läjä, koska hän tykkää käydä konserteissa.

PekkaNF

No, skaalan pituus on sen vapaana värähtelevän kielen pituus. Jos viritetään kieli kahden puhelinpylvään välille samaan kireyteen/vireeseen kuin kitarassa on se tolppien välissä tuhat kertaa kireämmällä. Siis pitempi skaala - samaan säveleen tarvitaan kireämmällä olevat kielet ja niitä on raskaampi soittaa. Näin raskaasti yleistettynä. Ei oteta nyt huomioon erilaisten kielisettien erilaisia paksuuksia, muuten menee puurot ja vellit sekaisin.

Soittaessahan sävelet otetaan bassosta vasemman käden sormilla painamalla kieltä otelautaa vasten (näin saadaan se haluttu sävel ja seuraavaksi toisesta asemasta) ja oikealla kädellä joko plektran avulla tai sormella näpäytetään kieltä. Näin taas se soitto yksinkertaistettuna. Peräkkäiset toistot muodostavat bassokuvion.  Tässä tulikin jo periaatteessa basistin soiton teoria...... ;)

Yleisesti käytetyt skaalan pituudet/mensuuri on muistaakseni 30,5 tuumaa ja 34,5 tuumaa. Toisessa on ylä- ja alasatulan väli (värähtelevän kielen pituus) kymmenkunta senttiä pitempi kuin toisessa.  Tuohon pitempään tarvitaan vähän enemmän voimaa ja soitinkin on suurempi ja yleensä vähän raskaampi. Kuten jo tulikin esille, kielten paksuutta ohentamalla saadaan kevyempi soittotatsi, mutta pidemmän skaalan omaavassa soittimessa on myös sävelten väli (jokainen nauhaväli) pidempi kuin lyhytskaalaisessa. Siinä on taas eduksi jos soittajalla on iso koura ja pitkät vahvat sormet.  Nuo lyhytskaalaiset on tarkoituksella tehty - eli suunnittelufilosofiana on ollut nimenomaan kevytsoittoisuus.  Kuuluisimpia lyhytskaalaisen soittajia on ollut Creamin Jack Bruce jonka soundit oli aikanaan varsin tukevat eli skaalan pituudella ei ole juurikaan merkitystä siihen saadaanko tarpeeksi jytyä sointiin. Toisaalta on kyllä naisbasisteja (esim. Haloo Helsingin Elli) jotka soittavat isoillakin bassoilla, esim. tuolla Presarilla (Fender Precision) jota pidetään aika halkona kaulan paksuuden vuoksi.  Yleensä kuitenkaan näitä raskaampia ei pidetä aloittelijan soittimina.
...

Poissa RJP

« Vastaus #27 : 13-06-2014, 20:10:05 »
http://www.warmoth.com/Bass/Necks/NutWidth.aspx tuota taisin kerran lueskella kun katselin minkälaisia kaulan leveyksiä on tarjolla noin yleensä. Monenlaista muutakin mittaa on olemassa mutta ilmeisesti nuo on sopivia valtaväestölle. Bassojen spekseissä usein on ilmoitettu se yläsatulan leveys. Makuasioita ja tottumuskysymyksiä nuo on, ja edullisemman hintaluokan pelitkin on nykyään huimasti parempia kuin silloin Kekkosen aikaan kun aloin rämpytellä, ja presarin mittaisetkin kevyitä soittaa ja säädöt paremmat kuin ennen. Tuota leveyttä vaan olen funtsaillut vuosien mittaan ja leveydessä milli suuntaan tai toiseen vaikuttaa paljon, ainakin meikäläisen makkaroilla. Kasasin kerran halvan kiinalaisen p basso rakennussarjan, eikä meikän taidoilla se hirveästi Fenderistä eronnut käyttöominaisuuksiltaan.

Varmaan tärkeä on että nuori saa mieleisen soittimen,

Poissa proileri

« Vastaus #28 : 16-06-2014, 14:05:38 »
Näin bassoa joitakin vuosia nyplänneenä ni voisin esittää vaikkapa normaalikokoisia Ibanezin GSR- tai SR-sarjalaisia, joissa on varsin ohuet kaulat. Täyskokoiseen lähtisin, koska uskoisin että 150-senttinen jo yltää kohtuudella soittelemaan, kouluissa yms. bassot ovat täyskokoisia, ja lyhytkaulaiset ovat erittäin harvinaisia, varsinkin edullisessa hintaluokassa.

Melkein kuitenkin kannattaa viedä neiti soitinkauppaan, hintaero nettikaupoissa ei ole tuossa 200-400e perusluokassa niin järisyttävä, ja on paras että soittimen saa valita oman maun mukaan ja käteen sopivaksi. Myös soittimia tuntemattoman isän kannattaa vähän kokeilla, laatuerot kyllä tuntee kädessä vaikka ei kauheana asiasta tietäisikään, mutta luonnollisesti soittajan mieltymysten mukaan mennään. Perussoittimet tulevat nykyisin isoilta moderneilta tehtailta Aasiasta ja ovat varsin tasalaatuisia, eli sinänsä tuskin musaliikkeestä huonoa saa ostettua.

Siihen sitten kaveriksi joku pieni vahvistin missä on kuulokelähtö ja äänen sisäänmeno. Bändisoitossa perusvahvistin on luokkaa 1x15"/120w, se riittää nipin napin rumpujen kanssa. Kotisoittelussa jne. riittävät melko vähäisetkin watit.