Kirjoittaja Aihe: koivulankun kuivaus  (Luettu 3646 kertaa)

Poissa suomela377

koivulankun kuivaus
« : 18-08-2014, 21:21:52 »
Noniin, eli tarkoitus olisi ruveta tekemään uutta höyläpenkkiä verstaalle, mutta sitä ennen pitäisi saada tarvittavat aineet puusepänkuivaksi. Tällä hetkellä olisi tarjolla noin kaksivuotista, ulkohallissa kuivattua 50mm tuppeen sahattua isoa koivulankkua. Lankut olleet noin puolitoista vuotta taapelissa ja nyt muutaman kuukauden peräkärryssä kasalla. Sellaista vain mietin, että uskaltaisiko jo tässä vaiheessa kuivumista pistää lankut saunaan miedolle lämmölle pariksi päivää, vai halkeilevatko kamalasti? Vaihtoehtoina olisi savusauna ja aivan perus mökkisauna. Itse pistäisin mökkisaunaan, sillä siellä lämpöä on helppo kontrolloida, ja ilman kosteuden poistoa varten tehtävät tuuletukset helpompi hoitaa (savusaunassa lämpö karkaa, eikä lisää saa kesken kuivauksen, ettei lankut nokeennu). Mielipiteitä tai kokemuksia?

Poissa Hakkamies

• Blogailua puutöistä ja muusta
Vs: koivulankun kuivaus
« Vastaus #1 : 19-08-2014, 19:40:45 »
Jos lankut on ollut taapelissa pari vuotta ja peiteltynä hyvin, ettei ole päässyt vettä satamaan lankkujen päälle niin ne on suht kuivia. Arvioisin että, jos ovat ulkona olleet, 10-20 prosenttisia. Itse laittaisin ne vaan sinne verstaan nurkkaan pariksi kuukaudeksi. Sen jälkeen lankut ovat aikalailla sopivan kuivia sinne verstaalle! Mutta jos on kiire niin sitten kannattaa laittaa sinne saunaan. Mulla ei oo kokemusta moisesta mutta uskoisin että jos ei lämmitä saunaa kamalan lämpimäksi kuivausvoima ei nouse niin korkealle että halkaisisi lankkua. Mutta jos ei ole kiire, laita sinne versaalle kuivumaan. Ja jos on mahdollista, kannattaa mittailla kosteutta. Mitä mieltä muut ovat?

Poissa Jakki

« Vastaus #2 : 19-08-2014, 21:10:30 »
Ihan omasta kokemuksesta että kolme vuotta taapelissa vanhassa navetassa ollut 2" halkeaa jo sisälle tuotuna. Pilalle menevät jos saunotat ne. Päitä umpeen ja verstaalle vielä puoleksi vuodeksi tasaantumaan.

Poissa Vieras

« Vastaus #3 : 19-08-2014, 21:13:03 »
Sellaisen vanhan viisauden olen kuullut, että koivu kuivuu ulkona taapelissa 1cm per vuosi. Puusepän kuivaa se ei vielä silloinkaan ole mutta pahin eläminen pitäisi olla taltutettu. Sauna voi toimiakin mutta puitten pitää olla todella hyvin immobilisoitu saunajakson ajan. Muuten luulisin vääntyilevän.

Poissa timpu85

« Vastaus #4 : 19-08-2014, 23:16:05 »
Just toissapäivänä mittailin koivulankkujen kosteutta ulkotaapelissa ollutta niin mittari näytti 9,2-10,5%. Tainnu olla 3-4 vuotta pihalla taapelissa. Jos liitokset tekee oikein ettei kauheasti mene syysuunnat ristiin niin olettaisin että Pitäis onnistua tehdä niistä höyläpenkki. Eikös Se uunikuivattukki, puu vetäydy tasapaino kosteuteen ympäröivän ilmanalan mukaan, joten lopputulos ei mielestäni ole sen kummempi, tämä on vain oma mielipiteeni.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #5 : 20-08-2014, 15:43:39 »
Just toissapäivänä mittailin koivulankkujen kosteutta ulkotaapelissa ollutta niin mittari näytti 9,2-10,5%. Tainnu olla 3-4 vuotta pihalla taapelissa.
Kun sait noinkin piänen kosteuslukeman, sanoisin ettei sun mittaris ole kalibroitu oikein. Koska ulkokuivauksella ei ihanneoloissakaan saa kosteusprosenttia alle 15%:n ja huanekalukuiva puu on siinä 6-8%:n paikkeilla.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Hakkamies

• Blogailua puutöistä ja muusta
« Vastaus #6 : 20-08-2014, 16:08:19 »
Puun kosteus ulkona vaihtelee hyvin paljon, jopa toista kymmentä prosenttia. Se riippuu ihan vuoden ajasta. Keväällä puu voi olla hyvinkin kuivaa. Ollaan seurattu koululla puupalikkaa mikä on ollut jo monta vuotta ulkona. Se tosin on vain 150 mm pitkä mutta keväällä sen kosteus on ollut neljän prosentin luokkaa, kun taas syksyllä se on ollut jopa päälle 20 prosenttia. Mun labnkut on kuivunut ulkona haleamattomana kun olen maalannut lankkujen päät maalilla. Se hidastaa ja tasoittaa kuivumista

Poissa timpu85

« Vastaus #7 : 20-08-2014, 16:59:06 »
Joopa Joo, ei kaliproinnissa taida olla vikaa, käyttäjässä kylläkin, uusinta mittaus osoitti lukeman olevan 16-18%, verstaalla olevat puut näytti lähes samaa lukemaa, puut olleet siellä jo keväästä asti... Koita noista nyt sitten portaita tehdä. Tulis jo talvi niin pysyis puut kuivina.

Poissa Siid

« Vastaus #8 : 02-10-2017, 14:47:28 »
Olen ostamassa tuppeensahattua koivulankkua joka on ollut yli 10-vuotta ulkona (varastossa) kuivumassa. Eihän tuo puusepänkuivaa ole, mutta lähtökohdan pitäisi varmaan olla aika hyvät.
Kannattaisiko nuo laittaa sisälle lämpimään vielä kuivumaan ja maalata päät ennen kuin noista alkaa tekemään vielä mitään? Toinen vaihtoehto tietenkin olisi aina koneellinen kuivatus joka tuskin hirveästi maksaisi jos on hätä päästä tekemään.

Noista olisi tulossa ainakin tv-taso, eli lankuista tehtäisiin liimapuulevyjä kys. tasoon ja ehkä muuhunkin jos oikein innostun ja löydän riittävästi aikaa.
« Viimeksi muokattu: 02-10-2017, 14:57:11 kirjoittanut Siid »

Poissa Sami Hiltunen

• Aiempi nimimerkki Moduliviiva
« Vastaus #9 : 02-10-2017, 15:41:56 »
Olen ostamassa tuppeensahattua koivulankkua joka on ollut yli 10-vuotta ulkona (varastossa) kuivumassa. Eihän tuo puusepänkuivaa ole, mutta lähtökohdan pitäisi varmaan olla aika hyvät.
Kannattaisiko nuo laittaa sisälle lämpimään vielä kuivumaan ja maalata päät ennen kuin noista alkaa tekemään vielä mitään? Toinen vaihtoehto tietenkin olisi aina koneellinen kuivatus joka tuskin hirveästi maksaisi jos on hätä päästä tekemään.

Noista olisi tulossa ainakin tv-taso, eli lankuista tehtäisiin liimapuulevyjä kys. tasoon ja ehkä muuhunkin jos oikein innostun ja löydän riittävästi aikaa.
Mielestäni kuukausi tai kaksi riittää "sisäruokintaa", niin matsku on työstökelpoista. Aika riippuu lankun paksuudesta, itse pelaisin varman päälle. Päitten käsittelystä ei ole tässä vaiheessa enää hyötyä, kun suurin kosteus on jo haihtunut ulkokuivauksen aikana.
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Poissa PetriS

« Vastaus #10 : 02-10-2017, 16:40:18 »
Jos ei ole suurta hätää ja noin muutoin on mahdollista, niin itse suosittelisin pitämään kuivassa, lämpimässä sisätilassa talven lämmityskauden ylitse. Etenkin jos loppusijoituskin tulee olemaan keskuslämmitetyssä huoneistossa.

Poissa Juhani Laakso

• Rajamäki
« Vastaus #11 : 02-10-2017, 19:17:06 »
Eilen toin n. 10 vuotta liiterissäolleita koivulankkuja pannuhuoneeseen, jossa lämmintä ehkä n. 30 astetta. Parinviikonpäästä otan käyttöön, rakenteeseen, jossa eämisellä ei ole merkistystä. Näin olen menetellyt monesti ongelmitta.
Aikaisempi nimimerkki sejula