Kirjoittaja Aihe: Tee se itse: alipainepumppu  (Luettu 13333 kertaa)

Poissa otus

Tee se itse: alipainepumppu
« : 12-04-2015, 15:21:50 »
 Paikkoja on helppo paineistaa, mutta miten toteuttaa alipaineistus? Toki valmiita pumppuja ovat tehtaat syytäneet maailmaan vuosikymmenet, vaan monesti hinta asettaa rajoituksia. Omatekoisesti alipainetta saanee aikaan kun suljetussa järjestelmässä ilmaistaan ilmaa sopivan sylinterin avulla, eli kasvatetaan ilman korvausilmaa tilavuutta. Tyhjiötä ei näin saavuteta, vaan eipä nyt kyse olekkaan semmoisesta.
 Entäpä jos ed. sylinteri mäntineen korvattaisiin nesteellä jota pumpattaisiin alipaineistettavasta tilasta pois? Vesi alkaa kiehumaan, muttei varmaankaan kaikki nesteet näin käyttäydy? Nesteitä kun luulisi voivan melko helposti pumpata yhden bar painetta vastaan joka tässä olisi maksimipaine-ero. Liimauksessa tms. askartelussa riittäisi paljon vähäisempikin paine-ero.

Oletetaan, että tällainen toimisi, ja miksei toimisi kun ei liikoja haikailisi paine-erossa. Normaali huonelämmössä mikä lienee veden kiehumiseen vaadittava paine? Entä millä vesi kannattaisi korvata? Voisiko veden lievää kiehumista/höyrystymistä vastaan taistella kumikalvolla joka estäisi höyryn pääsyn "liimausosastolle"?

Aika monta jossia ja jos tällainen toimisi, luulisi sitä käytettävän. Ilmenisikö ajatuksia puolesta ja vastaan arvon foorumilaisilta?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Teo Pelho

• Kerava
Vs: Tee se itse: alipainepumppu
« Vastaus #1 : 12-04-2015, 15:36:41 »
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa otus

« Vastaus #2 : 12-04-2015, 15:57:54 »
 Ei joko löytynyt, tai ei ollut ko. artikkelissa mainintaa aivopierustani.

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #3 : 12-04-2015, 16:50:32 »
Tein joskus tollaisen ap-pumpun vahingossa kun Trumpan bensatankin huohotus oli tukossa. Kone tumppasi ajossa, bensapumppu ei riittänyt tuottamaan riittävää paine-eroa polttoaineen siirtämiseksi mutta kävi jälleen kun bensakorkkia löysäsi. Avatessa ilmaa suhahti tankkiin joten voin vahvistaa teoriasi toimivuuden. Kaupunkilegendan mukaan joku on saanut tankin lommolle vastaavassa harjoituksessa. Riittävä paine-ero lienee mitoituskysymys..

Jos haluat tutkia ilmiötä testatulla kalustolla niin auto on myytävänä :)
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #4 : 12-04-2015, 16:52:20 »
Jos paineilmaa on käytettävissä, eikä täydellistä tyhjiötä tavoitella, niin miten olisi ejektori? Se on halpa, mutta tuhlaa aika lailla paineilmaa. Edellisessä työpaikassa valmistettiin laite, jolla poistettiin vedestä kaasuja, eräänlainen vakuumitislaus siis. En muista tarkkaa kuinka alhaiseen paineeseen päästiin, mutta vesi saatiin kiehumaan huoneenlämmössä, kun sitä vähän avitettiin ultraäänivärähtelijoillä. Sellainen muistikuva on, että veden kiehumiseen huoneenlämmössä +20 degC paine pitäisi olla alle 10 kPa.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa pekkanf

« Vastaus #5 : 12-04-2015, 17:48:48 »
En ihan ymmärtänyt mikä idea oli käyttää väliainetta pumpaamisessa. Jos olis pakko sotkee nestetä alipaineen kanssa, niin tulee lähinnä nesterengaspumppu (Nash-pump)
https://www.youtube.com/watch?v=wIbIzCS1jHU
Ehkä tollainen olis tehtävissä jotenkin normaalista vesirengaspumpusta?

Tossa suosituimmat vehkeet:
http://energythic.com/view.php?node=297

Pekka

nikale40

• Vieras
« Vastaus #6 : 12-04-2015, 18:03:41 »
Paikkoja on helppo paineistaa, mutta miten toteuttaa alipaineistus?

Pölynimurilla.

Poissa otus

« Vastaus #7 : 12-04-2015, 19:59:00 »
 Ajatus nesteen käytöstä tuli siitä, että nestettä on helpompi pumpata kuin ilmaa. Etenkin, kun olisi hyllynkulmalla tehokas polttoaineelle tarkoitettu pumppu. Kai sillä jotain öljyäkin voisi pumpata ja ehkä hydrauliöljyt kestäisivät alipainetta jonkun verran kiehumatta? Pölynimurikin on aika mainio, mutta ei liene kovinkaan suuri alipaine tuolla?

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #8 : 12-04-2015, 20:00:12 »
No sehän riippuu ihan alipaineen tarpeesta. Pölynimurilla pystyy aika kevyesti tekemään muun muassa tyhjiömuovausta.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa otus

« Vastaus #9 : 12-04-2015, 20:06:26 »
 Paljonkohan pölynimurilla saisi alipainetta?

Poissa Lathe

« Vastaus #10 : 12-04-2015, 20:22:21 »
Eikös tuohon kävisi vanhan lypsykoneen lamellipumppu en nyt muista paljonko tuolla saadaan alipainetta syntymään.

Poissa MaTaHa

« Vastaus #11 : 12-04-2015, 20:28:34 »
Pölyimurin alipaine oli mainittu Teon viki linkissä
Aina on selvitty!!

Poissa otus

« Vastaus #12 : 12-04-2015, 21:19:15 »
 Niinpäs olikin, 600 torria. Lienee karvan alle n. 7/8 osaa ilmakehän vallitsevasta paineesta, suurinpiirtein karkeasti ottaen tms. Lypsykoneen pumppua ei harmillisesti ole edullisesti tullut vielä vastaan. Sehän ratkaisisi ongelmani.

Paljonkohan tarvitaan paksuhkosta epoksikerroksesta ilman karkoittamiseen alipainetta?

edit: Voisihan sitä harkita tällaista monitoimikonettakin:

http://www.hiidenkivi.fi/product/3805/tehokas-wf-vakuumikone-taysautomaattinen

Maksaahan tuo satasia, mutta olisi käyttöä monella tapaa, jahka syksy koittaa. Paineen vähäisyys ainakin olisi riittävä?
« Viimeksi muokattu: 12-04-2015, 21:24:02 kirjoittanut otus »

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #13 : 12-04-2015, 21:23:09 »
Alle 0,8 baarin(vai ylle) pitäisi epoksille alipaine jättää:   http://www.gurit.com/files/documents/ampreg-22v18pdf.pdf
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Digiootti

« Vastaus #14 : 12-04-2015, 21:53:59 »
Alipaineen voimasta tuli mieleen jo vuosia sitten töissä sattunut tapaus kun laivan konehuoneessa pumppasivat suorakaiteen muotoista öljytankkia tyhjäksi ja oli huohotusputki jostainsyystä tukossa, 6 mm senämällä oleva tankki meni täsin rusinaksi.