Kirjoittaja Aihe: Tee se itse: alipainepumppu  (Luettu 13398 kertaa)

Poissa otus

Vs: Tee se itse: alipainepumppu
« Vastaus #15 : 12-04-2015, 22:22:14 »
 Hieman kun haeskeli, löytyi inhimillisen hintainen vakuumikone josta on ilmoitettu painetaso:

http://savustintukku.mycashflow.fi/product/149/bellus-vakuumikone

Lienee melko simppeli modaus saada tuosta letku pihalle haluttuun säiliöön, kuten vaikkapa painekattilaan.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa MaTaHa

« Vastaus #16 : 13-04-2015, 07:57:50 »
Voi olla että, yli 5 min.imujaksot on liikaa tuolle kotitalouskoneelle.
Neuvoisin tutustumaan Ultimatemarketin tyhjiöpumppuihin--48€ ???
Aina on selvitty!!

Poissa TTA

« Vastaus #17 : 13-04-2015, 12:53:30 »
Eikös noista jääkaapin komproista ole tehty alipainepumppuja?

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #18 : 13-04-2015, 13:33:47 »
On niistä tehty niitäkin. Jotkut ovat käyttäneet sitä myös kompressorina. Se ei käsittääkseni ole kuitenkaan tehokas kumpanakaan härvelinä.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa -Ilkka-

« Vastaus #19 : 13-04-2015, 15:59:44 »
Tein joskus tollaisen ap-pumpun vahingossa kun Trumpan bensatankin huohotus oli tukossa. Kone tumppasi ajossa, bensapumppu ei riittänyt tuottamaan riittävää paine-eroa polttoaineen siirtämiseksi mutta kävi jälleen kun bensakorkkia löysäsi. Avatessa ilmaa suhahti tankkiin joten voin vahvistaa teoriasi toimivuuden. Kaupunkilegendan mukaan joku on saanut tankin lommolle vastaavassa harjoituksessa. Riittävä paine-ero lienee mitoituskysymys..

Jos haluat tutkia ilmiötä testatulla kalustolla niin auto on myytävänä :)

Ei mikään legenda vaan ihan jo trumpan tyyppivika.
Käyttivät puolenkymmentä vuotta sitten huonolaatuista "tip over valvea" korvausilmaletkussa joka tukkeentui itsekseen.
Monia tankkeja on mennyt pilalle ja uusittu takuisiin.

Itsellänikin on tuohon haarukkaan sopiva laite ja nakkasin tuon mäkeen, lähes tukossa oli jo.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #20 : 13-04-2015, 21:21:17 »
Neuvoisin tutustumaan Ultimatemarketin tyhjiöpumppuihin--48€ ???

Onko Ultimatemarket vielä tai taas olemassa, muistelen lukeneeni jotain konkurssista, kun etsiskeltiin sitä takuuasioissa.

Poissa Lathe

« Vastaus #21 : 13-04-2015, 21:58:20 »
Minulla pitäisi olla jossain nurkissa vanha lypsykoneen lamellipumppu.Se on ollut vajan hyllyllä varmaan yli 25v pitää tarkistaa kun menen kotipuolessa käymään.Sen voisin myydä edullisesti tarvitsevalle.Muistini mukaan pumpusta paloi moottori ja uusi moottori olisi silloin maksanut aika paljon.Käytetyn pumpun ja moottorin sai edullisemmin kuin uuden moottorin,ja se kone on taas jo jatkanut kiertoaan vuosia sitten.

Poissa otus

« Vastaus #22 : 13-04-2015, 23:16:24 »
 Toki lypsykoneen pumpusta olisin kiinnostunut. Kai tuommoista hätäpäissään pyörittelisi vaikka isolla porakoneella tms.? Ultimatemarketinkaan pumppu ei kai huono vaihtoehto ole?

http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=10601

Kiitokset vinkeistä.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Pasi Himanen

• Espoo
« Vastaus #23 : 14-04-2015, 08:12:06 »
Tuon Ultimatemarketin toimintaan ja tuotteisiin kannattaa suhtautua varauksella ja varmistaa selustansa!
Aiempi käyttäjänimi lobster

Poissa juska

« Vastaus #24 : 14-04-2015, 18:44:42 »
Tuon Ultimatemarketin toimintaan ja tuotteisiin kannattaa suhtautua varauksella ja varmistaa selustansa!

Sehän on saneerauksessa ja pyörii ennakkomaksuilla. Että siihen malliin.

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #25 : 14-04-2015, 20:45:23 »
Oman varsin vähäisen kokemuksen mukaan ennakkomaksu taitaa olla Ultimaten käytäntö. Maksoin ostokseni ja sitten minulle kerrottiin että tavaraa ei olekaan ja sitä tulee vasta viikkojen kuluttua. Palauttivat kyllä rahani kun peruin kaupan.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #26 : 14-04-2015, 23:19:42 »
Kysyin pari vuotta sitten ultimatesta pelkkää alipainepumppua, ilman ilppiä ostettuna pyysivät ~300€. Ei käryä onko käytäntö muuttunut.

Paineilmaporakoneet ja -pulttimopot vastaa rakenteeltaan lamellipumppua, en tiedä onko riittävän tiivis jos tuollaista pyörittäisi sähkömoottorilla. Voitelun ja jäähdytyksen kanssa tulee lisäaskartelua mutta ne ei vaikuta ylipääsemättömältä. Luulen että sähkömoottori pitäisi käynnistää pehmeästi koska porassa ja mopossa on planeettapyörästö alennusvaihteena, nurinpäin käynnistäessä tulee aika tälli rattaille.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa proileri

« Vastaus #27 : 21-04-2015, 19:07:46 »
Porukka o näemmä askarrellu 20e rengaskompressoreista pieniä tyhjiöpumppuja, reiluun 600 mmHg sanoo että saa imua:

http://www.instructables.com/id/convert-a-tire-inflator-type-air-compressor-into-a/
« Viimeksi muokattu: 21-04-2015, 19:11:24 kirjoittanut proileri »

Poissa puru-ukko

« Vastaus #28 : 21-04-2015, 22:38:24 »
Olisi kaupan alfa-lavalin lamellipumppu, moottori uusittu ja hyvin pelaa, lamellejakin hyvin jäljellä. Ostin maatilan lypsykoneen varalaitteen muutama vuosi sitten. Juuri alipainepöytää ajattelin mutta on minulle vähän liian äänekäs tuo pumppu. Voihan sen sijoittaa vaikka puolilämpimään varastoon. 3-vaihemoottori, tais olla ABB tms. alta 1 kW. Säiliötä ei ole. Mukana teline jossa moottori, remmi ja pumppu pakoputkineen. Imuteho hyvä ja kestää varmasti imeä vaikka tuntikausia. Öljyhän tuon tiivistää.
Haukiputaalla, tarjoukset yv:llä.

Poissa Jakki

« Vastaus #29 : 11-11-2017, 23:16:29 »
Mulla on tuollainen lypsykone kanssa. Onko kukaan rakentanu sellaisesta toimivaa konstruktiota verstaalleen? Nyt olis tarve ja nuo säkit on hankintahinnoissa, mutta tuo pumppu on käsittämättömän kallis.