Kirjoittaja Aihe: Tee se itse: alipainepumppu  (Luettu 13386 kertaa)

Poissa Lathe

Vs: Tee se itse: alipainepumppu
« Vastaus #30 : 12-11-2017, 16:22:33 »
Olisi tuollainen lypsykoneen lamellipumppu ihan joutavana jos jotakuta kiinnostaa voi pistää yv.

Poissa Jakki

« Vastaus #31 : 12-11-2017, 18:34:35 »
Mietinnässä on, että pitääkö pumpun käydä koko liimausprosessin ajan, vai voiko säkin imun sulkea venttiilillä, kun riittävä taso on saavutettu? Vuotaako nuo säkit?

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #32 : 12-11-2017, 18:58:29 »
Kyllä se pitää pyöriä koko ajan. Aina sieltä jostakin hieman vuotaa.

Mulla on itsellä myös vanha lypsykoneen pumppu ja se ei oikein ole riittänyt. Koululla olen tehnyt alapainepuristusta pöydässä jossa on öljytön pumppu. Kone pyörii 24h tarvittaessa.

- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Jakki

« Vastaus #33 : 12-11-2017, 19:31:33 »
Millaisella moottorilla pyörit konetta. Navetassa olevassa koneessa näkyi olevan 3-vaihe moottori perässä.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #34 : 12-11-2017, 20:26:15 »
Tuossa pumpussa moottori on 3-vaihe ja se on kiinteästi sovitettu pumppuun. Valmsitettu joskus 50-luvulla. Ei siis ihan tuore.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Jakki

« Vastaus #35 : 12-11-2017, 21:22:57 »
Ok! Täytyy suunnitella asiaa vielä. Tamu/ajastin käyttöön? Taitaa sulaa koko keksintö, jos jauhattaa vuorokaudenkin yhtäsoittoa? Ja pitäisipä tässä viereisessä rakennuksessa nukkuakkin. Muistini mukaan melkoinen pöristin oli.

Poissa pera8x

« Vastaus #36 : 13-11-2017, 06:33:52 »
mää leikin joskus pakastimen kompressorin kanssa. sillä sai ihan hyvän alipaineen aikaan.

toinen, yksinkertasempi systeemi on normaali pieni kompressori. ilmaputsarin tilalle vain letku ja se on valmis. ihan kohtalaisen alipaineen silläkin saa. eikä mennyt edes kompura rikki.

noi jääkaappien ja pakastinten kompurat on tehokkaita tekeen painetta, ja alipainetta, mutta varsin hitaita. siellä on joku parin sentin halkasijainen mäntä, mikä nylkyttää eestaas. ja toisekseen ainakaan normaali kompressorikäytössä, painetta tehdessä se kyrvähtää ennenpitkään.. varmaan kun on normaalisti suljettu systeemi ja kun se otetaan perus kompurakäyttöön, niin sinne kondensoituu vettä ja taitaa tehdä tehtävänsä. veikkaisin siis.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #37 : 13-11-2017, 07:23:43 »
Kyllä nuo alipainepumput on tehty niin, että kestää kyllä sen jatkuvan pyörimisen, vaikka aika kuumana käyvätkin. Aika helposti nuo systeemit jostain vähän vuotaakin, joten vaihtoehtona on joko käyttää pumppua koko puristuksen ajan, tai sitten laittaa alipainesäiliö ja alipainekytkin. Eli kun riittävä alipaine on saavutettu, pumppu pysähtyy. Alipainesäiliö pitää huolen siitä, että vaikka pientä vuotoa olisikin, niin ei heti pärähdä pumppu käymään. Täytyy silloin olla myös takaiskuventtiili, mikä osassa alipainepumppuja on sisäänrakennettuna, osassa ei. Jos takaiskua ei ole, alipaineet katoaa pumpun läpi heti kun pumppu pysähtyy. Sitten kun on vuotanut riittävästi, alipainekytkin käynnistää taas pumpun. Suht tiiviillä systeemillä tämä tarkoittaa sitä, että kerran vetäistään täydet alipaineet, ja loppu aika ollaan säiliön varassa. Mutta kuitenkin tuo kytkin varmistaa sen, ettei tuote ole pilalla, jos vuotoa onkin vähän enemmän. 

Poissa Jakki

« Vastaus #38 : 13-11-2017, 14:23:23 »
Kyselin jo paikallisesta Etrasta alipainekytkintä, mittaria ja takaiskua. Alipainesäiliö on koneen yhteydessä, muovinen pallo, jonka halkaisija on n. 70 senttiä, tilavuus 180 litraa. Säkki sitten tilaukseen Plektralta.
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?threads/k%C3%A4rry-nelj%C3%A4lle-kelkalle.102774/
Tuossa tehdään seinäelementtiä alipaineella. Kestää se tosiaan vähän vuotaakkin.
« Viimeksi muokattu: 13-11-2017, 14:32:07 kirjoittanut Jakki »

Poissa KalleV

« Vastaus #39 : 13-11-2017, 16:14:12 »
Löysitkö kytkintä? Askartelin tuollaisen jostain auton jakajaa pyörittävästä ennakonsäätökellosta, jousesta ja mikrokytkimestä. Periaatteessa toimi, käytännössä ei

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #40 : 13-11-2017, 16:15:00 »
Tilasin itselle tälläisen kytkimen ebaystä