Kirjoittaja Aihe: Seinälle nostettava höyläpenkki  (Luettu 9685 kertaa)

Poissa Tallitimpuri

Vs: Seinälle nostettava höyläpenkki
« Vastaus #30 : 31-07-2015, 19:01:45 »
Ha, mulla oli koko ajan mielessä että tuo olisi ollut "naama seinään", mutta tuo onkin tilassa poikittain, enkä ymmärtänyt miksi korkeus on tuossa tekijänä.

Noista leuoista sen verran että paksumpi vesivaneri lienee parhaita aineksia, ainakin jos tulee yhtään ulos sivuilta. Minulla on jo kolmannet menossa koska tykkäsin laittaa leveämmiksi kuin tuo metalliosa on. Umpipuiset hajosivat ihan samantien ..

Tuosta puristimesta olisi hyvä keksiä miten voisi heikentää pikalukituksen avausjousta, ainakin minulla on melko jäykkä tuo vipu...

Ok, ihmettelinkin tuota ohtaanlyöntiepäilystäsi.  :) Ilmeisesti mielessäsi oli jokin oheisen kuvan tapainen rakennelma (lainattu joskus jostain myynti-ilmoituksesta, muistaakseni...)

Vesivanerivinkki tuli todella hyvään aikaan, kun tietty ajattelin koivusta pykätä suojat. Siis vesivanerista, ja leukojen pintaan nahka raakapuoli näkyville.

Avausjousi tosiaan on melko jäykkä. Saa nähdä, muuttuuko käytössä miksikään.

Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa TuomasL

« Vastaus #31 : 31-07-2015, 19:15:39 »
Tässä tää meikäläiset viritelmä. Nivelöinti päähän pultatusta putki+latta -saranasta. Seinässä korvakkeet, joiden väliin kiinnitetään saranatapilla. Jalka kääntyy alle. Tein metalliset korvakkeet ja holkitin nivelöintikohda. Varmaan olisi mennyt ilman holkkejakin.
Vähän tuo seinään kiinnitettävyys syö penkin käyttömahdollisuuksia, mutta mulle riittää. Hyvää on, että tuo pysyy paikallaan, vaikka itse penkkin on aika kevyt.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #32 : 31-07-2015, 21:12:57 »
Tässä tää meikäläiset viritelmä. Nivelöinti päähän pultatusta putki+latta -saranasta. Seinässä korvakkeet, joiden väliin kiinnitetään saranatapilla. Jalka kääntyy alle. Tein metalliset korvakkeet ja holkitin nivelöintikohda. Varmaan olisi mennyt ilman holkkejakin.
Vähän tuo seinään kiinnitettävyys syö penkin käyttömahdollisuuksia, mutta mulle riittää. Hyvää on, että tuo pysyy paikallaan, vaikka itse penkkin on aika kevyt.

Luulis kestävän! En kuvasta ihan hahmottanut, millainen kääntömekanismi jalassa on. Lähinnä kuinka viistotuki saadaan pois lukituksesta käännettäessä jalkaa?

Edit: Vai vedätkö jalkojen puolivälissä olevan poikittaisputken toisen jalan läpi, jolloin jalka pääsee kääntymään? Vaihtoehtoisesti pultti viistotuen yläpäästä irti?
« Viimeksi muokattu: 31-07-2015, 21:22:11 kirjoittanut Tallitimpuri »

Poissa TuomasL

« Vastaus #33 : 31-07-2015, 23:57:39 »
Tappi vinotuen yläpäästä vedetään vaan irti. Ei mitään kummempia hifistelyitä. Toi on tommonen metallimiehen näkemys/toteutus :) Piti saada penkki nopeasti käyttöön.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #34 : 01-08-2015, 06:27:03 »
Tappi vinotuen yläpäästä vedetään vaan irti. Ei mitään kummempia hifistelyitä. Toi on tommonen metallimiehen näkemys/toteutus :) Piti saada penkki nopeasti käyttöön.

Kiitos tarkennuksesta. Mielestäni toteutus on ihan toimivan ja luotettavan oloinen.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #35 : 01-08-2015, 09:34:33 »
Tuosta puristimesta olisi hyvä keksiä miten voisi heikentää pikalukituksen avausjousta, ainakin minulla on melko jäykkä tuo vipu.

Vaikea sanoa kun ei ole nähnyt puristinta muuten kuin näissä kuvissa. Oma oletukseni on kuitenkin, että tuossa on käytetty vakio trapetsiruuvia ja jouset puristaa mutterin puolikkaat ruuvin ympärille. Trapetsiruuvin sivut on hieman vinot, jolloin kiristettäessä tulee lievä mutterin puoliskoja "halkaiseva" voima. Ei varmaan kannata löysätä jousia, mutta purkaa tuon ja katsoo että vastakkain liikkuvat pinnat on hyvin koneistetut ja rasvatut. Tarvittaessa pintoja voi tasoitella.  Jos jousia löysää, niin voi hyvinkin mutterin puolikkaat avautua sen verran, että hyppää hampaalla yli, jolloin vaurioituu sekä mutteri, että ruuvi. 

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #36 : 01-08-2015, 10:09:16 »
Tuosta puristimesta olisi hyvä keksiä miten voisi heikentää pikalukituksen avausjousta, ainakin minulla on melko jäykkä tuo vipu.
..Ei varmaan kannata löysätä jousia, mutta purkaa tuon ja katsoo että vastakkain liikkuvat pinnat on hyvin koneistetut ja rasvatut...

Öljysin mekanismin ja käytin vipua jokusen kerran. Notkistui jonkin verran. Avaamaan en ruvennut. Pitää tutkia vielä paremmin.

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #37 : 01-08-2015, 15:17:23 »
Minulla on myös tuo Piherin puristin ja sama vaiva, eli pikasiirron vipu on aika jäykkä liikkeinen. Yhdellä kädellä pikaliike vaatii voimaa, mutta muuten on ihan oivallinen puristin.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #38 : 06-12-2017, 12:56:45 »
Tekaisin pari puista hakaa höyläpenkkiin. Toinen pihlajaa, toinen koivua.

Mietin, että mistä keksiä jouset. Sopivasti oli roskiin menossa yhdet rintaliivit (ei omat..), joiden metallisia kaaritukia sain hiukan oikaistua. Sommittelin kiinnitysreiät siten, että jäännöskaarevuus ei aiheuttanut ongelmia. Alapäästään jousi on kiilattu kiinni 6 mm pyökkitapilla. Yläpäässä reikä, johon käänsin jousen pään siten, että joustovaraa on jousen täydelle liikkeelle.

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
« Vastaus #39 : 06-12-2017, 19:07:05 »
Ei ollut rintaliivejä, tai oikeastaan ei tullut tehdessä edes rintaliivit mieleen.
Joten toteutin puujousilla.