Kirjoittaja Aihe: DRO vinkkejä  (Luettu 26490 kertaa)

Poissa Tapio K

• Kempele
DRO vinkkejä
« : 12-09-2015, 10:14:54 »
Terve!

Tullut selailtua noita ebayn halpoja DRO-laitteita. Onko kokemuksia vastaavan laitteen asennuksesta tai hyvistä (ja edullisista) merkeistä?

Tällainen huonomuistinen sorvaaja joutuu keskittymään todella mittarullaan että muistaa missä ollaan menossa  ::)

Mites vaikka tälläinen?

http://m.ebay.com/itm/2-AXIS-DIGITAL-READOUT-DRO-FOR-MILLING-LATHE-MACHINE-WITH-PROCISION-LINEAR-SCALE-/261962040649?nav=SEARCH

Sauvat ei tarvi olla kuin 200mm 300mm ja 500mm tai 200 ja 500mm.

Kaksi suuntaa riittää mutta mielummin kolme..

Kaikki vinkit tervetulleita  O0

T.Tapsa

Poissa Olli Henttonen

• Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
    • PuuhaPaja
Vs: DRO vinkkejä
« Vastaus #1 : 12-09-2015, 10:53:13 »
PuuhaPajalla on kolmessa  jyrsin koneessa tuontyyppiset, ei juuri samaa merkkiä, mutta toimivia pelejä, vanhin ollut käytössä 3 vuotta ilman ongelmia.
Asennuksessa käytetään mittakelloa, muistaakseni 0.1mm tarkkuudella kellotetaan liikesuunnan kanssa kohdileen.
Isommissa koneissa asennus helppoa kun on tilaa, pikkukoneissa normi mittasauvat hieman haasteellisia, että saadaan sopimaan, ilman että tulee liikeratojen tielle.
Mittasauvoja on myös saatavissa ns mikro mallisia, jotka on puolet pienempiä kuin nuo normit.
sauvoja voi  myös itse lyhentää, ja tapani honkanen varmaankin neuvoo miten sen on itse tehnyt.
suosittelen, hinnat on kohdillaan ja todella suuri apu sekä helpoitus paikoituksessa ja tuo 0,005 luku tarkkuus riittää normi harrastelijalle.
edit:
PuuhaPajalle on 2 koneen sauvat tulleet tuolta
http://www.machine-dro.co.uk/
samaa kiinankamaa kaikki, mutta tuolta tulee hankittua muitakin mittalaitteita, hinta nyt turhan korkea punnan kurssista johtuen.

ja vanhaan rouvaan tuli suoraan kiinasta.
« Viimeksi muokattu: 12-09-2015, 10:58:57 kirjoittanut Olli Henttonen »
Aiempi nimimerkki Dyykkari

Poissa Heku-

« Vastaus #2 : 12-09-2015, 11:04:42 »
Hyvin paljon on samaa näköä kuin noissa Sinon digitaaleissa jotka minulla sorvissa on, tai vähän on näppäinasettelussa eroa mutta veikkaan että aika monen "valmistajan" vehkeet tulee samasta tehtaasta. Niihin ainakin olen ollut ihan tyytyväinen, ajavat asiansa vaikka jotenkin raskaan oloiset numerot tuijotella pidemmän päälle. Jyrsimessä on kivat Fagorin vermeet mutta hintalappu on jotain muuta...

Eikös sinun sorvissa kärkiväli ollut hulppeasti pidempi kuin 500 mm?  :o

Tuo 0,005 mm lukutarkkuus riittää varmasti, hyvin usein asetuksista laitetaankin että näyttää 0,01 mm tarkkuudella.

Poissa -Ilkka-

« Vastaus #4 : 12-09-2015, 11:08:18 »
Omani ostin muutama vuosi sitten ebaysta tältä myyjältä.

http://www.ebay.com/usr/thedrostore?_trksid=p2047675.l2559

Asensin tuon pieneen sorvi/jyrsin yhdistelmään ja koska jyrsimessä on jo pystyakselissa digit minulle riitti 2x versio.
Samaa saa myös 3x versiona. Olin yhteydessä myyjään ja valkkasin juuri sopivan mittaiset sauvat ja tinkasin nto hinnan. O0
Mittasin liikevarat ja otin seuraavan pituuden sauvat ettei tarvinnut rajoittimia, pidempi on normi sauva, poikittainen piti olla micro kokoinen.
Mukana tuli kilkettä joista koneistin kiinnikkeet, mukana tuli myös vaikka minkälaista erilaista shimmiliuskaa että sain sauvat yhden suuntaisesti.

Suosittelen tällaista jossa apunäyttö on graafinen, tekstit yms on selkokielellä eikä lyhennettynä pariin 7-segmenttiin kuten linkissäsi olevassa.
Joudun muuttamaan parametreista resoluutiota niin että jyrsiessä poikkiakseli näyttää etenemää, sorvatessa taas tuplaten eli paksuutta.
Ainakin tässä se käy näppärasti ja se on näytetty videolla.
Myöskin tämän calculator on näppärämpi käyttää, ja lasketun arvon saa haluamalleen akselille yhdellä napin painalluksella.

Tässä muutama opetusvideo.
https://www.youtube.com/user/thedrostore#g/a
« Viimeksi muokattu: 12-09-2015, 11:28:45 kirjoittanut -Ilkka- »

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #5 : 12-09-2015, 11:51:44 »
Mukavasti vinkkiä!

Eikös sinun sorvissa kärkiväli ollut hulppeasti pidempi kuin 500 mm?  :o

Tuo 0,005 mm lukutarkkuus riittää varmasti, hyvin usein asetuksista laitetaankin että näyttää 0,01 mm tarkkuudella.

Onhan siinä kärkiväli 1500 mutta harvemmin tarvii noin pitkää kankea työstää koko matkalta.. näyttäis omien tutkimusten pohjalta 1500 lukujohde nostavan hintaa melkoisesti.. jonkinlaista pikakiinnikettä ajattelin tuolle pitkittäiskelkan lukijalle??
Rahtia ajatellen tuo 1500 sauvan kotiintulo ehyenä voi olla hankalaa..

Tuhannesosan tarkkuus välttänee kyllä mulle kun nykyisissä mittarullissa on vain kympit  :D :D
Melko tarkaksi olen tuon kyllä saanut kiristeltyä, mutta jatkuva mittailu hidastaa hommaa..

Tuota graafista apunäyttöä ei ole tullutkaan huomattua kun olen selaillut vain noita halpismalleja.
411€ + vero ja tulli tulisi tuolle hintaa 2-lukijalla..

Mähiksen linkki vaikuttaa myös mielenkiintoiselta, ja rahtivapaa..

Tähän täytyy perehtyä tarkemmin..

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #6 : 12-09-2015, 14:24:17 »
Ruotsista voi myös kysyä:
http://www.riktigtbra.se/digitaler.shtml
http://www.blocket.se/stockholm/Sino_digitaler__for_digital_matning__44586753.htm
Lidingö on lähellä Siljan terminaalia,eli hankinnan voi yhdistää ruotsinristeilyyn.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #7 : 12-09-2015, 19:10:57 »
Mähiksen linkkaama dro lähti tilaukseen. 1500 pitkä tikku olisi maksanut 130 dollaria extraa + fedexit.
Yritin tingata kaupan päälle mutta Huang ei ollut tinkuutuulella   ;)

Laitetaan lisätietoa kunhan laite kotiutuu  O0

Tikut on nyt siis 200, 300 ja 1000 + tuon 142mm
« Viimeksi muokattu: 12-09-2015, 20:15:29 kirjoittanut Tapio K »

Poissa Lathe

« Vastaus #8 : 12-09-2015, 22:56:01 »
Kone johon mittakiskot asennetaan ei saa olla kovin väljä liikkeistään kun noiden kiskojen asennustarkkuus on tuota 0,1mm luokkaa.Monesti vanhassa sorvissa voi johteissa olla kulumaa paljon enemmän.Minun toisessa työkoneessa on tuo Fagorin kiskot ja näyttö olleet jonkun vuoden,viime syksynä näyttöä korjattiin kun se alkoi pätkiä.Elektroniikkahuolto vaihtoi sinne virtalähteeseen 4 pientä konkkaa ja on toiminut hyvin tähän asti nyt on taas vilkutellut muutaman kerran.Vika korjaantuu C näppäimestä,jos ei ehdi liikuttamaan kelkkaa.Muuten joutuu ottamaan uuden mittalastun.

Poissa TimoP

« Vastaus #9 : 13-09-2015, 09:08:56 »
Itse en usko, että mittalaitteet ottavat itseensä hirveämmin tuosta, jos heittoa on yli 0,1mm. Ainakin nuo vanhemmat Heidenhainit, mitkä mulla on... niissä se lukupää liikkuu siihen runkoon (lukupään kiinnitysrunkoon siis) nähden aika vapaasti kahden "jousen" varassa. Tuo 0,1mm voi tulla siitä, että jos halutaan säilyttää tuo sauvan tarkkuus kaikkialla, niin asennusvirhe vaikuttaa hieman siihen lukijan ja pitimen väliseen asentoon. Ja nyt tuohon sorviin laitoin nuo Ditronin kiinalaiset digitaalit, ei niissäkään se lukupää niin jämptiltä vaikuttanut.

- Timo

Poissa Olli Henttonen

• PuuhaPaja
« Vastaus #10 : 13-09-2015, 10:56:52 »
Itse huomannut kanssa saman, ettei se nyt niin nökönökönuukaa ole, asennustarkkuus. Ohjeessa vain kehoitetaan se mittasauva asentamaan tuolla tarkkuudella, niin jää lukupäälle enemmän varaa liikkua.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #11 : 13-09-2015, 11:02:16 »
Jep. Varmasti haasteellinen on tuo asennus ja suoraan saaminen..

Silloin kun asensin tuon sorvin tuohon niin oli lainassa sellainen tarkkuushiottu akseli.. heittokello magneettijalassa (biltema) ::) ajelin edestakas eikä tuo silloin kovin pahalta vaikuttanut.
Tarkkoja heittoja en muista mutta satasissa pysyttiin..

Se on yksi syy tuohon matalaan budjettiin ettei pala rahaa hukkaan jos homma ei onnistukkaan.. tuosta varmasti omat saa pois jos myy eteenpäin.
Voi olla että pelkästään yhdistelmä 57 vuotta vanha sorvi ja digitaalilukujen välke aiheuttaa tarvittavan mielihyvän  :D :D

Katselin illalla youtubesta dro-asennus videoita ja siinä sallittiin heitoksi 1-aste lukupäälle.
Tietenkin mittatikkuja on erilaisia mutta katsotaan miten homma onnistuu kun osat saapuvat  O0

T.Tapsa

Poissa Olli Henttonen

• PuuhaPaja
« Vastaus #12 : 13-09-2015, 11:16:20 »
aikas helppo ne on asentaa mikäli mukana tulee ne kaikki palikat. ylös alas suunnassa soikeat reiät ja käyttää vaikka euron rakotulkkia shimmeinä toiseensuuntaan.
toivottavasti huomasit tilata myös ne suojakilvetkinn niin ei tarvitse varoa mittasauvoja kolhimiselta, tosin pikkukoneissamme ne puuttuu kun eivät oikein mahtuneet ja toistaiseksi sauvat on pysyneet ehjinä

Edit: ja muista sitten irroittaa se lukupään kuljetussuojamuovi lipuke ennenkuin teet ensimmäiset liikekokeilut  8)

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #13 : 13-09-2015, 11:34:25 »
Tuosta kun selailee (alaspäin) niin näkyy mitä pakettiin kuuluu, näyttäis suojatkin olevan.

http://www.aliexpress.com/item/free-shipping-complete-set-milling-lathe-drill-machine-dro-digital-readout-with-3-pcs-linear-scales/1524501216.html

Mittoja eilen tarkastelin niin mukavasti mahtuu asentamaan suoraan kelkkojen kylkeen (tasaiset pinnat)

[ Guests cannot view attachments ]

Onkohan sillä merkitystä kumpi liikkuu, lukija vai sauva? Poikittaiskelkan sauvan asentaisin mielellään niin  ettei tule pakan puolelle ja kiristin/säätöruuvit ovat hieman tiellä..
Pakan puolella on tilaa mutta "normal katastrofin" välttämiseksi asentaisin oikealle puolelle..

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
« Vastaus #14 : 13-09-2015, 15:02:12 »
Ei ole merkitystä kumpi liikkuu. Olen noita asennellut kummallakin tavalla.

Asentaessa olen nuo sauvat kellotellut yleensä 5 satkun sisään, mutta antavat
kyllä anteeksi paljon suuremmatkin heitot.
Parhaat asennusvirheet mitä olen toisten jäljiltä korjannut on olleet millejä, ja
silti ovat toimineet. Tosin saattaa käyttöikä lyhetä vuoteen pariin.

Paras oli reilun 3metrin sauva niin vinossa, että sorvin kelkkaa pikaliikkeellä ajaesssa
kelkka jumittui. Sauva oli Mitutoyn ja kesti tuonkin kokeilun, ja on n.20vuoden jälkeen
edelleenkin toiminnassa.

Asennellut olen ainakin Heidenhainin, Sinon, Mitutoyn, Sonyn ja paria kolmea
muuta joiden merkkiä en muista.