Kirjoittaja Aihe: Mittaustason teko  (Luettu 7015 kertaa)

Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Mittaustason teko
« : 05-10-2015, 20:32:05 »
Kerronpa tässä yrityksestäni tehdä 67cm x 45cm kokoinen mittaustaso 5cm paksuisesta mustasta graniittilaatasta.

Viikonloppuisen leikkaustyön ja alustavan hiomatyön jälkeen jatkoin tänään hiomista kohti lähemmäs tasomaisuutta. Kirkkaassa päivänpaisteessa  tähystämällä löytyi ison suorakulman reunalla vielä huonoja kohtia, suurin osa pinnasta kuitenkin varsin hyvää. Tässä vaiheessa heräsi myös epäilys suorakulman lehden riittävästä suoruudesta, mutta käyttämällä kumpaakin sivua ja saamalla yhdenmukaisia havaintoja totesin vanhan Anguluksen olevan varsin suora. (Tuskinpa sivut samalla tavalla virheellisetkään ovat)

Juuri suorempia riittävän pitkiä oikosivuja en välttämättä omista, ellei siiten venäläinen 0,5m vatupassi, jonka yksi sivu on koneistettu. Mahdollisesti (jopa varsin todennäköisesti) myös isossa venäläisessä työntömitassa on varsin suorat sivut, olikohan se 50cm pitkä. Kumpaakaan en ole tarkemmin tutkinut enkä pinnan tutkimukseen vielä käyttänyt.

Jouduin vielä hiomaan kuppilaikalla paria kohtaa. Sitten käytin työkaluina isohkoa penkkihiomakoneen laikkaa ja samankokoista graniittikiekkoa. Hiomajauheena käytin 150 piikarbidia. Otin myös käyttöön sferometrin ja totesin sen olevan hyvä, vaikka kärkiväli ei olekaan kuin 150mm. Mittauksiahan voi tehdä paljon laitetta aina vähän siirtämällä, niin pinnan virheistä saa kyllä käsityksen. Pientä tuumailua se toki vaatii, koska tasolla oleva kuhmu sferometrin siirron jälkeen näkyy sitä ympäröivänä painumana.

Pääsin nyt 150mm mittausvälillä noin sadasosan tasomaisuuteen. Tason pitkällä sivulla ja halkaisijoiden suhteen virhe lienee luokkaa 0,05mm, lyhyen sivun suuntaan vähemmän. Tasomaisuuden lähestymisen huomaa myös käsissään työkalukiekon parempana liukuna pinnalla. Vajaan 20cm kiekko tuntuisi varsin hyvin pyrkivän tasoittamaan pintaa, toki pitää kiinnittää huomiota siihen mistä hioo, käyttää erilaisia hiomatyöntöjä ja pyöritellä kiekkoa käsissään.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #1 : 05-10-2015, 21:19:30 »
Jollain oudolla tavalla tuo kuulostaa kiehtovalta.

Mikä on tuo juttu grafiittikiekon kanssa?

Pekka

Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #2 : 05-10-2015, 21:58:41 »
Graniittikiekko. Jollain isolla reikäsahalla leikattuja kirkkoja, joita pari kappaletta ostin vuosia sitten kirpputorilta. Alunperin oli ajatuksena käyttää niitä työkalukiekkoina peilien hionnassa, ettei tarvitsisi kalliita lasikiekkoja siihen uhrata.

Ihan mukavalta yritykseltä tämä ainakin vielä tuntuu. Työ on koko ajan edistynyt eikä hiomatyöhön mittauksineen ole vielä kulunut kuin vajaa kolme tuntia. Saa nähdä, alkaako työ vaikeutua, kun alan viimeisten sadasosien virheitä poistamaan.

Eipä minulla suurempaa tarvetta (ainakaan ole tullut ilmi) tasopöydälle ole. Höylien pohjien oikaisut ja suoran pöydän tarve mittakellolle jalkoineen tulee ensimmäisenä mieleen. Mutta onhan tarkassa (isossa) tasopinnassa kieltämättä jotain vähän kiehtovaa. Ja jos saan tämän hyväksyttävästi valmiiksi ja tälle tehtyä jalustan, jossa kaappi/vetolaatikot, voisin kerätä sinne kaikki mittakellot, työntömitat, sferometrit, tarkkuussuorakulman, tasot, prismat ym. tämän alan tarvikkeet.


Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #3 : 05-10-2015, 22:08:28 »
Eipä minunkaan silmäni tai sormeni tunnu toimivan. Siis kiekkoja ei kirkkoja...

Poissa Kauko Pienimäki

  • Viestejä: 213
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #4 : 06-10-2015, 08:03:04 »
... Alunperin oli ajatuksena käyttää niitä työkalukiekkoina peilien hionnassa, ...

Suorien vai koverien peilien?

Kauko
Aiempi nimimerkki KaukoAntero

Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #5 : 06-10-2015, 21:46:47 »
... Alunperin oli ajatuksena käyttää niitä työkalukiekkoina peilien hionnassa, ...

Suorien vai koverien peilien?

Kauko

Lähinnä koverien peilien tekoon, siis kaukoputkiin. Viimeisimpiin peileihini tein tosin peruskaarevuussäteen heiluriksi ripustetun kulmahiomakoneen ja timanttilaikan avulla, en kiekkoja toisiaan vasten hiomalla. Näin säästyy tuntikausien tylsältä karkeahionnalta. Mutta hienohionnassa ja kiillotusvaiheessa on silti hyvä olla peilin kokoinen työkalu, joihin tarvitaan jäykkiä ja stabiileja kiekkoja. Mikään puulevy ei kelpaa edes kiillotusalustaksi.

Leikkasin tänään 4cm graniitista 36x36cm neliön ja 30-60-90 muotoisen vastaavan kokoisen kolmion. Valitettavasti nekään eivät osoittautuneet erityisen tasomaisiksi, vaan olivat noin 0,5mm koveria. Sain palat kuitenkin varsin nopeasti siedettävän tasomaisiksi kuppilaikalla ja toisiaan vasten hiomalla ja pääsin käyttämään niitä työkaluina isolle levylle. Neliö on n. 15 kilon painoisena jo ylärajalla, mitä käsin hiomalla viitsii käyttää. Tosin paino tekee hiomisesta varsin tehokasta ja iso koko tasoittaa paikallisia virheitä.

Varsin laajalti taso on nyt lähellä nollaa, yksi nurkka ja reuna jäi vielä eiliseen +-0,01mm päähän tasosta.

Työ alkaa olla nyt siinä vaiheessa, että joudun tekemään levylle jalustan ja miettimään mistä pisteistä sen tuen. Ja voin siirtyä sisätiloihin, vakiompaan lämpötilaan ja samalla siirtyä hienohiontaan. Oikoviivaimena käyttämästäni suorakulmasta ei enää ole apua, se on kärjestään liian taipuisa (tai mutkalla). Mutta alustavaan tutkimukseen, ehkäpä 0,1mm toleranssiin saakka se toimi hyvin.

 






Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #6 : 10-10-2015, 19:38:31 »
Pari kuvaa projektista.

[/url][/img]

[/url][/img]

Pöytä on 40x40 putkea. Taso on tuettu kolmesta pisteestä, Airypisteiden tietämiltä. Tutkin vielä jos ja kuinka paljon levy taipuu ja pitääkö sitä tukea laajemmalta alalta, ohuiden kaukoputkipeilien tapaan. Liialliseen taipumaan en vielä usko, koska vaatimukseni tasomaisuudelle ei (ainakaan toistaiseksi) ole niin suuri.

Sferometri on T-mallinen, sivujalan tarkoitus on pitää laite kohtisuorassa mitattavaan pintaan nähden. Y-malli on tarkempi pallopinnoilla, mutta se on hieman hankalampi tehdä. Tasolla virhettä ei ole.
Mittakärkinä on laakerikuulat.

Kokeilen vielä tehdä suorakulman ja ehkä jotain muutakin mittavälinettä, kun nyt taso valmistuu.





Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 327
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #7 : 10-10-2015, 19:43:23 »
Saiskos kuvat vielä, kiitos
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #8 : 10-10-2015, 19:48:06 »
[/url][/img]

[/url][/img]

Linkit kuville:

http://aijaa.com/R9Fczl

ja

http://aijaa.com/3JbSQH

kun ei muuten tunnu onnistuvan.

Poissa Stanley

  • Viestejä: 653
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #9 : 10-10-2015, 20:36:23 »
Täytyypä nostaa hattua. O0

S

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 645
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #10 : 11-10-2015, 08:08:58 »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #11 : 11-10-2015, 10:07:58 »
Ptkät haastateluosuudet olivat hieman vaikeaselkoisia. Mulle jäi epäselväksi varasroivatko pitkänkin ajan höyläyksen jälkeen.

Vähän kiinnitti huomiota autokollimaattorin käsittely paljain käsin ja juuri vähön ennen esiteltiin kädenlämmön vakutusta indikaattorilla.

Mutta ihan hauska raina. Tosin valurautatason teosta. Veikkaisin että kivitasot tehdään toisin.

Pekka

Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #12 : 14-12-2015, 22:39:18 »
Laitanpa tähän päivitystä. Taso on entisellään, sferometrillä se on alle sadasosan päässä tasosta mistä kohdasta tahansa, mutta tämä mittaus on vain 15cm alueelta. Arvioin, että pitkällä sivulla kokonaisvirhe on muutamia sadasosia, lyhyemmällä vähemmän. Maksimivirhettä voisi laskeskellakin sferometrikaavaa käyttäen,  mutta saa nyt olla. Kovin suuri virhe ei kuitenkaan ole, koska näkisin sen selvästi valotestillä "hiusviivaimeni" avulla.

Tässä vaiheessa levy on siten aivan kohtalaisen suora. Lisäksi näen jo nyt tason virhettä oikoviivaimeni avulla, koska voin mittailla sitä eri kohdilla tasoa - ja kohta vielä paremmin, kun oikoviivaimeni suoristuu.

Työn alla on siis ollut oikoviivain, eli 680x105x45 mittainen graniittitanko. Molemmat kapeat sivut ovat jo kohtalaisen suoria (parempi ehkä alle 0,1mm), mutta harmi kyllä toinen pää on 0,5mm paksumpi kuin toinen. Tarkoitus olisi tehdä tästä paitsi kahdelta sivulta suora myös yhdensuuntainen.

Kiilamaisuuteen olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota karkeahionnan aikana, mutta en tuolloin viitsinyt mittakellolla sitä mitata. Virhe ei ole kuitenkaan kuin hieman yli 0,2mm puolta kohden, se lähtee suhteellisen nopeasti hiomakivellä ja hiomajauheella. Tai sitten rälläkän kuppilaikalla huonommalta puolelta hioen, pitää nyt katsoa.

Tätä oikoviivainta (ja vielä jotain kolmatta suoraa esinettä) on tarkoitus sitten käyttää tason viimeistelyyn värin kertoessa kunkin koholla olevat kohdat. Olen käyttänyt oikoviivaimelle värinä lyijykynää.

Hion pintaa myös 30x30cm graniittilevyllä, se poistanee alueellisia virheitä, ja muillakin suorilla levyillä.

Testasin vielä levyn taipumista oikoviivaimen ja mittakellon avulla. Eli painoin lankunpätkällä levyä keskeltä voimieni takaa ja tarkkailin heilahtaako oikoviivainta mittaava neula. Yllätyksekseni en kyennyt näkemään minkäänlaista liikettä. Taipuma melkoisella kuormalla lienee jotain mikrometrin luokkaa, joten ainakaan tasoni ohuus (5cm) ei tule olemaan sen tarkkuutta rajoittava tekijä. Graniiitti on jäykkää, ja Airypisteiden kohdalla oleva 9-piste tuenta ilmeisen toimiva.

Eiköhän tästä jonkinlainen mittaustaso synny, ja muutakin mittausvälinettä. Mutta varsin vaativalta tavoitteelta sadasosamillin tarkkuus tuntuu, jota alunperin ajattelin. Saa nähdä.



Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 219
  • Kerava
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #13 : 15-12-2015, 00:00:48 »
Milläpä ja miten työstät graniittia ?
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa sahamies

  • Viestejä: 120
Vs: Mittaustason teko
« Vastaus #14 : 15-12-2015, 20:15:01 »
Milläpä ja miten työstät graniittia ?

Paloittelut ison rälläkän timanttilaikalla, karkeatyöstö ja viisteet pikkurälläkän kuppilaikalla hitaahkolla pyörimisnopeudella. Sitten hiomiseen erilaisia graniittilevyjä ja myös hiomakiviä, samalla nekin oikenevat. 7" penkkihiomakoneen laikkaa olen käyttänyt aika paljon.

Hiomajauheena käytin ensin karkeaa alumiinioksidia ja myös hiekkaa. Nyt on käytössä 150 piikarbidi, joka tekee jo vähän sileämmän pinnan. Hienohionta on kohtuullisen siistiä sisätyötä, karkean hionnan tein ulkona ennen talven tuloa.

Puolen millimetrin hiominen oikoviivaimen 45mm leveältä pinnalta, noin 30cm matkalta, vie aikansa ehkä tunnin. Kuppilaikalla se olisi mennyt pienessä hetkessä, mutta sillä tekee äkkiä naarmuja. Toisaalta graniitin työstön hitaus antaa aikaa tutkailla mistä pitää ottaa ja mahdollistaa lopputuloksen tarkkuuden.

Pintojen suoristumisen huomaa paitsi mittaamalla myös siinä, kuinka pinnat liukuvat toisiaan vasten. Välillä raskaahko graniittitanko jo "kelluu" ohuen vesi/hiomajätekerroksen varassa pienellä kitkalla levyn päällä. Saa jo varoa ettei se vahingossa putoa lattialle. Suorempi puoli on nyt noin 5 sadasosan toleranssissa, kiilamaisuutta vielä 0,2mm.

Oikoviivain alkaa kohta olla tarkempi kuin tasoni, joten homma kohta vaikeutuu. Pitää alkaa vertailemaan pintoja keskenään ja tuumailemaan enemmän mitä pitää tehdä...