Kirjoittaja Aihe: Vannesaha puusta / teräpituus?  (Luettu 152174 kertaa)

Poissa Anssi Suortti

  • Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Viestejä: 2 438
  • Kirkkonummi
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #30 : 08-11-2015, 21:31:09 »
Mulla on tuossa koneessa 2 nopeutta. En ole vielä ikinä tarvinnut sitä pienempää nopeutta. Olen kylläkin sahannut vain puuta. Suurempi leikkuunopeus antaa paremman leikkauslaadun.

Mikäpä on suuremman nopeuden arvo?
820 m/min eli 13,7 m/s
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 464
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #31 : 08-11-2015, 21:52:09 »
Mulla on tuossa koneessa 2 nopeutta. En ole vielä ikinä tarvinnut sitä pienempää nopeutta. Olen kylläkin sahannut vain puuta. Suurempi leikkuunopeus antaa paremman leikkauslaadun.

Mikäpä on suuremman nopeuden arvo?
820 m/min eli 13,7 m/s

Ok, tänks. Kutakuinkin sama kuin Makitan vannesahassa.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 464
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #32 : 08-11-2015, 21:55:55 »
Tärkein puun ominaisuus on jouston kannalta kimmokerroin. Sen suhteellinen ero on vain korkeintaan vaikkapa parikymmentä prosenttia mutta konstruktiivinen voimakkain vaikuttava seikka on sen rungon poikkileikkauksen korkeus. Jo 25% lisäys pienentää taipuman puoleen..

Aika tavalla vaikuttava esitys rungon jäykkyydestä:
https://youtu.be/LyyPHxPgGHg?t=1m8s
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 464
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #33 : 08-11-2015, 23:32:52 »
Miksiköhän teräpyörien toteutuksessa edes tarvitaan nivellaakeria? Eikös pyörän molemmin puolin olevien laakerien ole kuitenkin oltava aivan linjassa? Ja yläpyörän mahdollisesti tarvittava kallistus tehdään sitten akselia kallistamalla.

Tässä videossa Marius Hornberger on käyttänyt normilaakereita:
https://youtu.be/f8l4YssKKf8?t=3m45s


EDIT: Nivellaakeri-ihmettelyyn näin jälkijättöisesti taustoja ihan kirjallisessa muodossa:
http://woodgears.ca/bandsaw/refinements.html
« Viimeksi muokattu: 06-12-2015, 19:20:55 kirjoittanut Tallitimpuri »
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Mika Tiainen

  • Viestejä: 627
  • Kangasala
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #34 : 09-11-2015, 08:02:07 »
En tuota laakerivalintaa myöskään ymmärrä.

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 254
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #35 : 09-11-2015, 08:30:51 »
Ihan mutulla sanoisin ettei tuota matiaksen käyttämää (douglas?) kuusta tule ominaisuuksiltaa verrata suomalaiseen kasvatuskuuseen millään ominaisuuksilla, aikalailla eritavaraa.
Itse tekisin rungon tiukasta koivuvanerista ja niin tukevana kuin kehtaa, uskaltaa ja rahat riittää. Tosin ei tule halpa eikä kevyt.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #36 : 09-11-2015, 08:45:41 »
En tuota laakerivalintaa myöskään ymmärrä.

Missä yhteydessä/paikassa tuo nivellaakeri sijaitsee?
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 464
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #37 : 09-11-2015, 08:52:54 »
Missä yhteydessä/paikassa tuo nivellaakeri sijaitsee?

https://youtu.be/eEB0fM-71T8?t=1m28s

Molemmin puolin teräpyörää liimataan vanerilevyt, joihin on upotettu nivellaakerit. Laakerien läpi asennetaan akseli, joka kiinnitetään toisesta päästä sahan runkoon.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #38 : 09-11-2015, 09:14:51 »
Nuo laakerit ovat Y-laakeriyksikön laakereita epäkeskisellä kiristysholkinlla. Kyllä ei ole ymmärrys ameriikassa korkealla tasolla ole. Kieltäydyn ymmärtämässä  tuossa yhtään järkeä. Ja akselikin vielä, shimmilevyllä laakerin sovitevälystä paikataan. Vaikka puusta tehdäänkin, niin puupää ei silti tarvitse olla. Parempi/paras tuossa on normaali suojattu urakuulalaakeri molemmin puolin. Toisaalta, amerikkalaiset pääsivät kuuhunkin kyllä ja poiskin. Onhan meilläkin tietynnäköistä oikaisua täydellisyyteen pyrkiessään ihmispoloilla.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 464
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #39 : 09-11-2015, 09:19:50 »
Nuo laakerit ovat Y-laakeriyksikön laakereita epäkeskisellä kiristysholkinlla. Kyllä ei ole ymmärrys ameriikassa korkealla tasolla ole. Kieltäydyn ymmärtämässä  tuossa yhtään järkeä. Ja akselikin vielä, shimmilevyllä laakerin sovitevälystä paikataan. Vaikka puusta tehdäänkin, niin puupää ei silti tarvitse olla. Parempi/paras tuossa on normaali suojattu urakuulalaakeri molemmin puolin. Toisaalta, amerikkalaiset pääsivät kuuhunkin kyllä ja poiskin. Onhan meilläkin tietynnäköistä oikaisua täydellisyyteen pyrkiessään ihmispoloilla.

Videolla kaveri suositteli käyttämään kunnon umpiakselia ilman shimmejä, mutta näytti vaihtoehtoisen tavan helposti hankittavalla vesiputkenpätkällä. En kyllä shimmaamaan ajatellutkaan alkaa.  :)

Mutta oleellinen tieto tässä on se, että nivellaakereille ei ole tarvetta, joten kannattanee sitten panostaa kunnon urakuulalaakereihin, kuten tässä:
https://youtu.be/f8l4YssKKf8?t=3m45s
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 118
  • Kerava
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #40 : 09-11-2015, 10:34:54 »
Ihmettelin oman pysty-metallivannesahan ylemmän valurautaisen teräpyöyän laakerointia,oli käytetty kahta pallomaista kuulalaakeria n 60 mm etäisyydellä toisistaan.Mitä lie suunnittelian päässä liikkunut,tuossa olisi välttänyt tavan urakuulalaakerit.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Jurpolukki

  • Viestejä: 211
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #41 : 09-11-2015, 17:45:53 »
Noista laakereista ja suuntauksesta. Mulla on oottelemassa pari  kappaletta auton etunapaa. Niistä jarrarummut poikkeen ja muut joutilas. Se kiekkojen suuntaus niin napaan kolome pulttia silleen autonvalojen suuntauksen tapaan... M12 Kyllä se siitä. Mitäpä sitä muuta laakerointi edes miettiikään.


Poissa sahamies

  • Viestejä: 118
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #42 : 09-11-2015, 18:32:03 »
Joo, mitään pallomaisia laakereita (nivellaakeri?) ei vannesahan pyöriin tarvita. Mutta akselin paksuudessa ei kannata säästellä, koska se upotetaan kuitenkin puuhun. Omassa sahassani akselit ovat kovaan koivuun poratuissa yli 100mm syvissä rei'issä, kuumaliimalla varmistettuina.

Kuumaliima muuten on varsin käyttökelpoista tavaraa, kunhan kaiken liimattavan kuumentaa riittävän lämpimäksi. Oikein kuumana se imeytyy puuhun ja tartunta on hyvinkin luja.

Paksuhkoista akseleista seuraa isohkot laakerit, edelleen oleellista jos tekee laakeripesät vanerista. Alapyörässä kiinteä hihnapyörä(t) toimii samalla laakeripesänä. Upotukset laakereille pitää olla tiukat, omani porasin säätöporalla oikean koon monilla koeporauksilla etsimällä.

Vaneristen hihnapyörien tekoon kannattaa tehdä oma sorvaustaltta hihnan profiilin mukaan. Lähinnä katkaisutaltan tyylinen kaapiva taltta. Sillä halutun kokoisen hihnapyörän saa tehtyä omalla akselillaan nopeasti ja tarkasti. Sorvauksen aikaisena hihnapyöränä voi käyttää toisen puolen laakeripesää/hihnapyörää, jonka päällä hihna riittävästi pysyy.

Pyörän kokoamisessa kriittinen vaihe on laakeripesien kiinnitys siten, että pyörään ei jää heittoa, "viipotusta". Pyörää akselilla pyörittäen ja sopivan hidasta liimaa ja ohuita, koputteluille vähän periksi antavia "asetteluruuveja" käyttäen se kyllä onnistuu riittävän hyvin. Liiman kuivuttua voi vaihtaa ruuvit paksumpiin.

Sitä en tiedä, onko douglaskuusi kotimaista parempaa vai huonompaa. Mutta kuten sanottu, oleellisinta puuvannesahan riittävän jäykkyyden kannalta on rakenteiden riittävä paksuus. Suomalaiset puut ovat riittävän hyviä ja vielä parempia jos pääsee niitä valikoimaan. Jäykintä (havupuista) on puu, jossa kesäpuuta on mahdollisimman paljon. Vuosikasvaimien tulee olla kohtuullisen tiheät, mutta ei kitukasvuiset. Tällainen puu on myös raskainta.

Vanerista ei saa runkoon etua, koska kyse ei ole lujuudesta vaan jäykkyydestä. Teräpyöriin, hihnapyöriin, säätönuppeihin ja levyjäykisteeksi esim. jalustaan vaneri on paikallaan. Laakeripesiin muu puumateriaali ei käykään.

Poissa Mika Tiainen

  • Viestejä: 627
  • Kangasala
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #43 : 09-11-2015, 18:35:09 »
Kävin tänään katsomassa tuota Makitan vannesahaa ja tulin siihen päätelmään,
ettei sovellu minulle. Painonsa vuoksi hankala siirreltävä, vaikka pyörät onkin
alla. Verstaassani sitä joutuu siirtelemään vähän kokoajan tilanpuutteen vuoksi.

Joten teen puusta itse, ja saan vähän helpommin liikuteltavan(ehkä).
Aikataulua ei valmistumiselle ole. Jos joskus sais aloitettua edes.

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 464
Vs: Vannesaha puusta / teräpituus?
« Vastaus #44 : 09-11-2015, 21:08:29 »
Marius Hornberger kommentoi videollaan, että MDF-levy tasapainottuu pienemmällä materiaalin poraamisella kuin vaneri. Väite on uskottava, sillä MDF on varmasti tiheydeltään tasalaatuisempaa. Vaatii toki todella hyvän, imeytetyn lakkapinnan, ettei kosteus pääse tekemään hallaa.

Lisäksi kaveri muutti kumisen reunanauhan toteutusta siten, ettei reunan yli ylettyvät liepeet pääse keräämään pölyä kehällä. Eli sorvasi bompeerauksen kehälle ja sitten pienet reunaprofiilikohoumat pitämään kapeaksi leikatun kuminauhan paikoillaan.

Koska sahanterän nopeus oli yli 20 m/s, piti teräpyörät tasapainottaa hyvin. Halusi myös keventää pyöriä lisäreikien avulla. Hyvä puolihan pyörien keveydessä on myös se, että saha käynnistyy ja pysähtyy nopeammin. Oletan, ettei teräpyöriä tarvita massansa puolesta vauhtipyörinä.

Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...