Kirjoittaja Aihe: Nylonkielinen sähkökitara  (Luettu 5716 kertaa)

Poissa oiva

Nylonkielinen sähkökitara
« : 02-12-2015, 16:06:32 »
Soittelen Rocksmith-peliä nylonkielisellä akustisella kitaralla, jonka kanteen olen teipannut piezomikin. Homma toimii muuten ihan hyvin, mutta kovemmalla volyymilla ääni lähtee kiertämään turhan herkästi ja kitarasta lähtee myös pelin kannalta tarpeettoman paljon ääntä.

Tuli mieleen, että voisin rakentaa kokonaan ilman kaikukoppaa olevan tai hyvin pienellä kaikukopalla/tilalla olevan kitaran, eli lankkukitara akustisen kaulalla ja kielillä.   

Tavoitteena olisi siis mahdollisimman hiljaa soiva, mutta  soitettavuudeltaan mahdollisimman lähellä nylonkielistä akustista oleva kitara.

Poissa äyni

• Valvoja
Vs: Nylonkielinen sähkökitara
« Vastaus #1 : 02-12-2015, 17:47:13 »
Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt, niin sähkökitaran mikkien toiminta perustuu sen metallisen kielen aiheuttamaan interferenssiin magneettikentässä. Näin ollen tavalliset sähkiksen mikit ei taida toimia.
Jos tekisi lankkukitaran klassisen kitaran tallalla ja laittaisi tallaan upotettavan piezon.

Tai työnnät sen olemassa olevan akkarin kaikukoppaan kangasta ja demppaat sen sillä.
Väinö

Poissa RJP

« Vastaus #2 : 02-12-2015, 18:50:43 »
Joitain aikoja sitten oli "silent guitar" rakennussarjoja ja valmiita kitaroita runsaasti markkinoilla. Saksassa joku ML gitarren muistaakseni kauppaa jotain satsia, ja ebayssa vastaavan tapaisia on ennen näkynyt. Vaatii tod näk vähän säätämistä jos teräskielinen pitää muuttaa nailonkielille tai päinvastoin.

Yamaha silent guitar olisi tietysti hieno ja onhan noita muitakin jos on valmius sijoittaa. Itselle väsäsin joku vuosi sitten "nylon" stratocasterin, piezotalla lankkukitaraan periaatteella...

Poissa Martin Johansson

• Aiempi nimimerkki beavis
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #3 : 02-12-2015, 19:17:59 »
kopan täyttäminen vanulla tai jollain ois varmaan kokeilemisen arvoista...

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #4 : 02-12-2015, 19:25:12 »
Uretaanivaahtoa koppa täyteen.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Matias.

« Vastaus #5 : 02-12-2015, 19:35:27 »
Varmaan tuo Jammun Silent Guitar tai sen kopio tai itsetehty kopio on lähinnä tarvettasi. Laadukas piezo soi kyllä hyvin.
...

Poissa oiva

« Vastaus #6 : 03-12-2015, 08:55:34 »
Kiitokset vastanneille. Sitä ensin luulee olevansa jonkin uuden äärellä ja sitten huomaa että tavara onkin jo kaupoissa.

Tuo "silent guitar" osuu täysin tarpeeseen. Pitääpä ruveta etsimään sopivaa akustisen raatoa josta voisi ottaa kaulan talteen. Tai sitten tekee kokonaan alusta alkaen itse.

Kokeilen myös kopan täyttämistä kankaalla, uretaani varmasti toimisi, mutta en ehjää viitsi rikkoa.

Poissa Matias.

« Vastaus #7 : 03-12-2015, 12:51:34 »
En lähtisi kokeilemaan tuota kitaran kopan täyttämistä millään demppaavalla materiaalilla. Silent guitarin idea on se että siinä on hyvä sustain ilman demppaavia komponentteja tai materiaaleja. Kun siinä ei ole koppaa ympärillä niin kielten värähtely ei vain vahvistu akustisesti mutta sustain on hyvä ja mikin kautta soundaa hyvin.
...

Poissa nykertäjä

« Vastaus #8 : 12-12-2015, 20:43:45 »
Minulla on yamaha tyyppisen silent kitaran tyyppinen, mutta paranneltu kopio käytössä.

Mikrofoni on: http://www.kitarapaja.com/kk-pure-classic-pickup

Tuo mikki toimii jopa ilman esivahvistinta ja toimii tuossa käytössä erittäin hyvin.
Soittimen käsittelyn äänet, kaikenlaiset rutinat vahvistuvat myös, mutta niiden kanssa voi elää.
Sointi on oikein toimiva.

Tuossa yksilössä kaula ja ns koppa on tehty yhdestä punaseetrikalikasta, joka on jyrsitty auki
pohjasta ja mikin asennuksen jälkeen siihen on liimattu n.2mm paksu vaahterapohja.

Tuon soittimen rakentaja oli aikoinaan ostanut yamahan mallin ja kironnut sitä kun ei oikein soinut.
Itse en ole kokeillut yamahaa, mutta niitä löytynee kokeiltavaksi jossain esim. F musiikissa?

Alkujaan tässä oli tallaluun alle asennettu piezo joka oli helvetillisesti suhiseva täysin käyttökelvoton
kapine. Parempia tallaluun alle tulevia piezojakin varmasti on esim. Fishman merkkisiä, mutta
tuo k&k on sen verran hyvä, että en harkitsisi muuta. Tosin yhdellä kaverilla on k&k kuulemma
usean kovan ammattikäyttö/lentomatkustus jne. vuoden jälkeen ruvennut hiipumaan ja oli tästä syystä
siirtynyt muihin ratkaisuihin. Tuo kuulostaa uhkaavalta, mutta saa nähdä.

Vaahdolla kitaroiden täyttäminen on hullun hommaa.

K&K tyyppinen ratkaisu ei tietenkään toimisi sillä vaikka värähtelevä pinta on pieni niin
on sillä vaikutusta. Mitä vähemmän värähtelyä sitä vähemmän mikrofonille poimittavaa.

Tuon soittimen on tehnyt Hollolassa asua eläkeläinen herrasmies joka on
kunnostautunut myös erinomaisten klassisten kitaroiden rakentajana.
Hänellä on toinen silent kitarakin ollut puolivalmiina aika pitkään, kun siirtyi
tekemään oikeita soittimia. Mielellään varmaan esittelisi sitäkin projektia kun
oli tyytyväinen miten tämä minulla oleva soitin lähti soimaan uudella mikkisysteemillä.

Poissa markokoo

« Vastaus #9 : 12-12-2015, 23:26:02 »
Soittelen Rocksmith-peliä nylonkielisellä akustisella kitaralla, jonka kanteen olen teipannut piezomikin. Homma toimii muuten ihan hyvin, mutta kovemmalla volyymilla ääni lähtee kiertämään turhan herkästi ja kitarasta lähtee myös pelin kannalta tarpeettoman paljon ääntä.

Tuli mieleen, että voisin rakentaa kokonaan ilman kaikukoppaa olevan tai hyvin pienellä kaikukopalla/tilalla olevan kitaran, eli lankkukitara akustisen kaulalla ja kielillä.   

Tavoitteena olisi siis mahdollisimman hiljaa soiva, mutta  soitettavuudeltaan mahdollisimman lähellä nylonkielistä akustista oleva kitara.
Kontrabasson kanssa akustista kiertoa harjoitus-/keikkaolosuhteissa tullut torjuttua ihan vaan teippaamalla ääniaukot umpeen. Roudarinteipillä se tullut tehtyä, se pilaa kyllä pidemmän aikaa ollessaan soittimen pinnan että kannattaa koittaa jotain irtoavampaa teippiä, esim oranssia rakennusteippiä. Uskoisin että kierron saa pois jo tuolla tempulla kitarasta kun se kontrassakin auttaa merkittävästi paljon alemmilla taajuuksilla. Kovin paljoa tuo teippaus ei varmaan hiljennä, jonkin verran tietysti. Ja kitaran kanssa en tosiaan ole koettanut itse.

Poissa nykertäjä

« Vastaus #10 : 14-12-2015, 08:43:25 »
Mainittakoon vielä, että tuota edellä kuvailemaani kitaraa
en ole saanut kiertämään vaikka olen ihan yrittänytkin. Hillitysti tosin. Tuolla ratkaisulla ei ole todellakaan kiertoherkkä. Oikealla akustisella soittimella ilmeisesti tuolla mikityksellä saattaa mahdollisesti olla jonkinlaisia kierto-ongelmia, mutta niistä ei omaa kokemusta. Kansainvälisen tietoverkon folklore kertonee niistäkin.

Poissa oiva

« Vastaus #11 : 15-12-2015, 08:42:38 »
Kiitoksia uusista kommenteista

>Tuossa yksilössä kaula ja ns koppa on tehty yhdestä punaseetrikalikasta, joka on jyrsitty auki
>pohjasta ja mikin asennuksen jälkeen siihen on liimattu n.2mm paksu vaahterapohja.

Tämän tyyppistä ratkaisua olen ajatellut, jyrsimellä alakautta ohuemmaksi, niin että tallan kohdalle jää 2mm ja mikki siihen kiinni sisäpuolelta. Sisuskaluja voi sitten vaihtaa tarpeen mukaan, tähän asti olen soitellut 2e maksavalla Bebekistä ostetulla mikillä, joka on toiminut riittävän hyvin, välillä on ollut 2 mikkiä rinnan kytkettynä ja välillä vain yksi.

Täytyypä kokeilla myös tuota ääniaukon umpeen teippaamista.

Poissa Matias.

« Vastaus #12 : 15-12-2015, 09:11:17 »
Mainittakoon vielä, että tuota edellä kuvailemaani kitaraa
en ole saanut kiertämään vaikka olen ihan yrittänytkin. Hillitysti tosin. Tuolla ratkaisulla ei ole todellakaan kiertoherkkä. Oikealla akustisella soittimella ilmeisesti tuolla mikityksellä saattaa mahdollisesti olla jonkinlaisia kierto-ongelmia, mutta niistä ei omaa kokemusta. Kansainvälisen tietoverkon folklore kertonee niistäkin.

Nyt olisi mukavaa saada tuosta kuvailemastasi soittimesta ihan oikeita kuvia. Vaikuttaa mielenkiintoiselta  O0
...