Kirjoittaja Aihe: Kamerakeskustelua  (Luettu 63644 kertaa)

Poissa Ptlepha

Vs: Kamerakeskustelua
« Vastaus #30 : 16-12-2015, 15:02:02 »
Josko kolmas kerta...

Edit: Vieläkin on terävyys koneen puolella ihan toista luokkaa, mutta idea pitäis jo selvitä!

Tuo voimalinjapylvään kuvaaminen on hyvä idea. Tuossa vaan vois olla pidempi valotusaika ellei ole tarkoituksella haluttu noin. Jää vähän tummaksi minun makuun. Hyvin pitäis onnistua ihan kittilasillakin. Aukko ja ISO arvot täysille ja sitten kokeilemaan eri valotusaikoja ja tulosten mukaan sitten aukon ja ISON säätöä.

Edit: näkyy tuossa sinunkin kamerassa olevan M=manuaali asetus. Hommaa lanka/kaukolaukaisin niin saat vaikka useamman minuutin aikoja. Murehtii sitten niitä tähtiä jos menevät viiruiksi, tiedä vaikka näyttäisi hyvältä :)

Suosittelisin kuvaamaan raakakuvia, onnistuu likimain kaikilla järkkäreillä, monilla superzoomeilla ja muutamilla pokkareilla ja joillakin kännyköillä. Valotuksen saa säädettyä tietokoneella jälkikäteen, ei tarvitse kuvatessa haarukoida ellei ole ihan totaalisen pieliselle menossa. Samoin valkotasapainon voi korjata, jos onkin niin että luonnossa tolppa on harmaa eikä ruskea, eikä halua rusotusta tehosteena käyttää.

Janne

Hyviä vinkkejä. Rusotusta vähensinkin jo jälkikäteen, melko oranssina tuo piirtyy, kun katuvalojen kajastusta kuvaa.

Iso-arvon nostamiselle tuo kamera on herkkä, kohinaa tulee jo ISO 400 pirusti pimeässä. Raw kuvausta pitäisikin selvitellä vielä, mulla vaan on vielä ohjelmana Photoshop CS2, jonka Raw osio ei tuota Sonyn formaattia tunne. Pitääkin ettiä löytyisikö plugaria siihen. Koulun CS6:sella vähän leikin tuolla Rawilla ja antaahan se mielettömät vapaudet jälkikäteen verrattuna Jpeggiin.

Lankalaukaisinta ei tuohon kameraan saa, ainoastaan IR-toimisen, jossa ei liiemmin toimintoja ole..
« Viimeksi muokattu: 16-12-2015, 15:07:26 kirjoittanut Ptlepha »

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #31 : 16-12-2015, 15:28:16 »
Innokkaat taivaankuvaajat modailevat kameroitaan: http://dslrmodifications.com/
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #32 : 17-12-2015, 14:56:51 »
Nyt kun tuo Sigma 105mm makro sanoutui irti työsuhteestaan, kokeilin olemassaolevilla vermeillä mistä saisin rakennettua väliaikaisen makron.

Sigma 70-200mm + loitot 12+31mm. Tällä päästään 20cm tarkennusetäisyydelle. Ei mikään ihannemakro mutta tarvittaessa liikkumatonta kohdetta jalustan kanssa, saa käyttökelpoista kuvaa vaikka KVF:n tarpeisiin. Alkaa olla tuo syväterävyysalue aika nollissa...  ;D

Koekuvasin tikkuaskia käsivaralta ja siksi tuo toispuoleinen epätarkkuus. Nuo ensimmäiset kirjaimet ovat ihan luettavissa ja tarpeeksi tarkkoja kuvien toissijaiseen käyttöön.
Kuvaa ei ole rajattu mutta ilmaisella mikkihiiri-ohjelmalla (Photoscape) vähän kirkastettu ja tarkennettu.

Kim

Poissa Vieras

« Vastaus #33 : 22-12-2015, 18:09:07 »
Onko Nikon järkkäreitä omistavia joukossa? Mulla ois yks ylimääränen Nikon LC-67, siis 67 mm linssisuoja. Kuka tarvihtee niin suapi omakseen.

Poissa Urran

« Vastaus #34 : 22-12-2015, 22:41:24 »
Hmm. Odotas tarkastan tuon kierteen - kiinnostaa!

Poissa Vieras

« Vastaus #35 : 23-12-2015, 00:17:40 »
Tämä on siis se sellainen pikalukituksella oleva, ei kierteille tuleva.

Poissa Urran

« Vastaus #36 : 23-12-2015, 06:20:38 »
Lähinnä piti tarkastaa vanhemman Zeissin linssin koko - oli pienempi, 58mm kyseessä eli en tarvinne tuota :)

Poissa Vieras

« Vastaus #37 : 23-12-2015, 11:47:17 »
Ok.

Poissa pera8x

« Vastaus #38 : 24-12-2015, 11:31:09 »
vinkkinä kokeilunhalusille. e-baysta, tai vastaavasta saa adampereita ihan parilla ekellä, niin saa nykykameroihinkin käymään noita vanhoja m42 kierteisiä objektiivejä. (olikohan toi m42 oikein?). ihan hauskoja kokeiluita ja yllättävän hyvää laatua ovat osanneet tehdä jo sillon aikoinaan.

joku joku muuten on innostunut filmikameroilla kuvailemisesta, niin mulla on tuolla kaapissa parikin filkkakameraa ylimääräsenä. itsellä ei enää into riitä filmien kanssa pelaamiseen. toinen on canonin joku ammatilaiskamera. en ulkomuistista muista tarkkaa mallia, mutta iso ja nopea se ainakin on. muistaakseni 10 kuvaa sekunnissa. ja sitten on joku harrastelija tason filkka eossi. ja sitten on joku venäläinen kamera. jos jotain kiinnostaa, niin voin kaivaa noi tarkat mallitkin esille.

Poissa Vieras

« Vastaus #39 : 24-12-2015, 14:02:58 »
Mulla on isältä saamani Asahi Pentax filmijärkkäri ja sitten Canon digijärkkäri. Tilasin DealExtremeltä sovitin renkaan Canonille, jotta sai noita Pentaxin objektiiveja käyttöön. En tiiä mikä tuli, mutta eka kerran kokeillessani adapteri toimi hyvin. Kun vaihdoin objektiivia, niin eipä enää objektiivi lukittunut adapteriin, mutta ei myöskään se ensimmäinen objektiivikaan.

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #40 : 24-12-2015, 21:20:30 »
Näin pyhien aikana on hyvää aikaa keskittyä harrastuksiin kun tuo joulu ei oikein natsaa. Vedostellut sitten kuvia arkistoon. Paperit vain loppuivat kesken just kun pääsi sopivasti vauhtiin ja piti samoin tein tilata uusi satsi 240gr A4 glossy paperia 240kpl, niin pärjää jonkin aikaa. Vielä kun löytäisi sopivia kansioita tai matalareunaisia pahvilaatikoita missä säilyttää kuvat.

Mukavaa touhua taas pitkästä aikaa...

Kim

Poissa Vieras

« Vastaus #41 : 24-12-2015, 23:28:26 »
Hienosti on Rimppiksellä kuvat järjestyksessä! Ilmeisesti itse tulostat, mapitat jne.? Onko noissa valkea kehys tulostuksen jälkeen vai ihan irrallinen paspis?

Itse huomasin eka kerran että hetkinen, minun 10v moitteettomasti pelannut 24" Benq ei olekaan ehkä enää uudenveroisessa kunnossa. Näytti nimittäin valokuvat pari vuotta vanhan läppärin näytöltä huomattavasti paremmalta kuin vanhasta näytöstä. Seuraavana on varmaan ruvettava miettimään parempaa näyttöä pöytäkoneen kaveriksi. Myös kone on päivitettävä vähän että siihen saa riittävästi muistia ohjelmia varten kun 4G keskusmuistia ei riitä ja 32bit winkku ei enempää ymmärrä. Mulla on kyllä jo Microsoftilta ohjeet latauslinkkeineen miten muutan 32bit winkun 64 bittiseksi.

Tänään olis alkuillasta ollut kiva ilma kuvailuun kun oli täysikuu, mutta eipähän tuota kerennyt ja nyt on taivas pilvessä.

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #42 : 25-12-2015, 00:54:00 »
Hienosti on Rimppiksellä kuvat järjestyksessä! Ilmeisesti itse tulostat, mapitat jne.? Onko noissa valkea kehys tulostuksen jälkeen vai ihan irrallinen paspis?

Tulostan juu ja arkistoin. On vaan vielä hakusessa yhtenäinen tapa. Nyt tuppaa olemaan minne on saannut mahtumaan ja epämääräisen kokoisia laatikoita ja kansioita sekasin. Jätän tulosteisiin tarkoituksella aina reilun valkoisen reunuksen kiertämään, joka toimii "lääppimis reunana", eli siitä on hyvä pitää kiinni eikä kuva tahriinnu sormenjälistä. Nuo arkistoitavat on A4 kokosella paperilla ja jos tarvii isompaa A3-A2 kokoa niin yleensä sellainen menee sitten jo seinälle tai lahjaksi.

Pienempiä Eizoja saa laatuunsa nähden edullisesti ja toistavat Adobe väriavaruuden 98%:sesti. Kun ketju on katkeamaton kamerasta, kuvankäsittelyyn ja lopulta tulosteena ulos, pysyy kuva sellaisena kuin sen olit ajatellutkin. Itte kalibroin omaani säännöllisesti. Kuukaudessa ei vielä silmin huomaa muutosta mutta kolme kuukautta alkaa jo näkyä muutoksena ja ellei kalibrointia tee, on lopputulos vain sinne päin.

Mulla oli kanssa ajatuksena mennä kävelylle kameran kanssa mutta se jäi haaveeksi kun päivärytmi on heti sekasin kun ei ole töitä joka päivälle. Menin nimittäin aamulla... tai aamupäivällä nukkumaan ja heräsin vasta kahden jälkeen. Ei sitten enää innostanut.  :crazy2: Se on tuo kameran kanssa lähteminen ilman suunnitelmaa muutenkin mulle vaikeaa. Pitää melkein ola jokin ajatus ennen kuin lähden. Se että lähtisin vain räpsimään on mulle harvinaisempaa.

Kim

Poissa Vieras

« Vastaus #43 : 25-12-2015, 01:30:33 »

Pienempiä Eizoja saa laatuunsa nähden edullisesti ja toistavat Adobe väriavaruuden 98%:sesti. Kun ketju on katkeamaton kamerasta, kuvankäsittelyyn ja lopulta tulosteena ulos, pysyy kuva sellaisena kuin sen olit ajatellutkin. Itte kalibroin omaani säännöllisesti. Kuukaudessa ei vielä silmin huomaa muutosta mutta kolme kuukautta alkaa jo näkyä muutoksena ja ellei kalibrointia tee, on lopputulos vain sinne päin.

Kim

Joo, tollanen 27" Eizo, esim. tämä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/53192/ffhsd/Eizo-27-LCD-FlexScan-EV2736WFS3-BK-LCD-naytto olis haaveissa mutta ensin pitäis saada tuo oikohöylä kaupaksi, muuten ei riitä pelimerkit  :-\

Sunnuntaiksi lupaili kirkasta keliä. Josko vaikka pääsis kuvailemaan.

Poissa Vieras

« Vastaus #44 : 27-12-2015, 18:32:28 »
Se hyvä puoli valokuvauksessa noin niinku harrastuksena on, että se pakottaa vähän tuonne luontoon liikkumaan. Tänään kavuttiin vuoren huipulle ja käytiin ihmettelemässä sodanaikaista tähystystornia. Siitä ei ollut oikein valokuvattavaa jäljellä mutta muuten oli komeet maisemat ja hieno keli.

(saa sanoa ihan ronskisti virheistä kuvissa niin jos vaikka oppis jotain)