Kirjoittaja Aihe: Nauhahiomakoneet ja niiden käyttövinkit  (Luettu 9029 kertaa)

Poissa pisteri

• helsinki
Kenny

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
Vs: Nauhahiomakoneet ja niiden käyttövinkit
« Vastaus #1 : 13-12-2015, 16:58:36 »
Kiitos vinkistä. Ostin pois O0

Veikko

Nyt sitten edullinen nauhan ostopaikka kyselyssä.

Onko tuolla historiassa säiettä, missä olisi vinkkiä tuollaisen nauhan liittämisestä omatoimisesti. Tuotahan voisi käyttää teroitukseenkin, jos olisi oikeanlaisia nauhoja.
« Viimeksi muokattu: 13-12-2015, 17:05:39 kirjoittanut Jukolainen »
Sileätä tietä - kaikille

Poissa Vannesahuri 70cm

« Vastaus #2 : 13-12-2015, 17:35:20 »
Mä oon liitelllyt papereita leveällä urheiluteipillä
Oikein monesti kun yrittää, niin onnistuu lopulta

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #3 : 13-12-2015, 18:05:59 »
Mä oon liitelllyt papereita leveällä urheiluteipillä
Näin jossain videon, jossa juurikin käytettiin teippiä, mutta en millään muista missä se oli.
Liitoksesta pitäisi (vai pitääkö) saada aika vino ja nauhan päitä pitäisi (vai pitääkö) jotenkin ohentaa, ettei tule sellaista pomppokohtaa.
Vai pitääkö se urheiluteippi jos on pelkkä suora puskusauma.
Mitä tarkoitat urheilutiepillä?
Minulla on ajatus, että tekisi tuohon suoralle osalle, vaikka puusta sellaisen kaarevan (tahkon muotoa lähentelevän) alustan, jonka päällä teroitus sitten tapahtuisi.
Teroitukseen sopiva nauhakin on vielä "nurkan takana piilossa"
Onkohan näissä mietteissä mitään järkeä?
Veikko
Sileätä tietä - kaikille

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
« Vastaus #4 : 13-12-2015, 19:12:55 »
Biltemassa on tuonmittaista nauhaa edullisesti. On kestänyt ainakin puuhommissa.

Poissa jom

« Vastaus #5 : 13-12-2015, 19:24:08 »
Tuotahan voisi käyttää teroitukseenkin, jos olisi oikeanlaisia nauhoja.
Minulla on sama kampe ja kiinnostaa myös käyttö teroitukseen.
Minkälainen nauha pitäisi olla teroituskäyttöön ?

Poissa pisteri

• helsinki
« Vastaus #6 : 13-12-2015, 19:44:02 »
hitsi kun toi oulu oli vähän kaukana oisin itse hakenut muuten , eikös toi ferm ole kumminkin merkkinä ok
Kenny

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #7 : 13-12-2015, 19:52:29 »
Tuotahan voisi käyttää teroitukseenkin, jos olisi oikeanlaisia nauhoja.
Minulla on sama kampe ja kiinnostaa myös käyttö teroitukseen.
Minkälainen nauha pitäisi olla teroituskäyttöön ?
Sorbylla taitaa olla nauhateroituskone. On kait niitä muillakin varmaan. Sieltä kautta voisi alkaa aukeamaan, mitä nauhaa kannattaisi katsella. Kangaspohjaista nyt ainakin. Käsittääkseni metallille on omat nauhansa. Niitäkin täytynee olla eri karkeuksia. Luulen, että puukkojen ja veitsien valmistajatkin käyttävät nimenomaan nauhakoneita.
Siksi kyselin liittämiskikkoja, että kun nauhan tyypit ovat tiedossa, voisi tilata minkä mittaisia nauhoja tahansa ja tehdä niistä omaan käyttöön sopivia.
Jos tuohon rakentaa sellaisen "teroitusklunssin" nauhan suoralle osalle, niin sehän jo muuttaa nauhan mittaa niin, ettei vakionauha välttämättä käy, vaikka rullat olisivat jousitettuja.
Veikko
Sileätä tietä - kaikille

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #8 : 13-12-2015, 20:18:13 »
Miksi siihen pitäisi se kumpsre saada? Puukon teriä tuollaisilla on tehty ja talttoja teroiteltu ja aina siinä suoralla taso-osuudella. Nauhakarkeudet P80 ja P150, loppuhionta liipoilla ja kiillotuslaikoilla.
Kangaspohjaisia nauhoja on saanut eri toimittajilta 9...12 euron kappalehintaan, minimitoimituserä yleensä 10 kpl.

Tuon valupöydän tasomaisuus vain saattaa kiinan pojan jäljiltä kaivata vähän oikomista. Se valu on myös melko herkkää kulumaan kuopille nauhan alla, kun hiotaan tuen kanssa samalla kohtaa. Kannattaa laittaa nauhan ja pöydän väliin 1...2 mm rosterilevy kulutuspinnaksi. Jos mahdollista niin koneeseen myös tehokas hiomapölyn poisto, koska teräspöly nauhan alla syö sitä valupöytää tehokkaasti.

Poissa jom

« Vastaus #9 : 13-12-2015, 20:33:53 »
Tuon valupöydän tasomaisuus vain saattaa kiinan pojan jäljiltä kaivata vähän oikomista. Se valu on myös melko herkkää kulumaan kuopille nauhan alla, kun hiotaan tuen kanssa samalla kohtaa. Kannattaa laittaa nauhan ja pöydän väliin 1...2 mm rosterilevy kulutuspinnaksi. Jos mahdollista niin koneeseen myös tehokas hiomapölyn poisto, koska teräspöly nauhan alla syö sitä valupöytää tehokkaasti.

Kyllä ainakin tuossa minun Fermissä nauhan alla oleva tasopinta on ihan peltiä, ei siis valupöytä.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #10 : 13-12-2015, 20:57:09 »
Siirsin tämän hyvin alkaneen keskustelun tähän osastolta "Tänne kaikki vinkit hyvistä kaupoista"

Antti

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #11 : 13-12-2015, 21:06:08 »

Kyllä ainakin tuossa minun Fermissä nauhan alla oleva tasopinta on ihan peltiä, ei siis valupöytä.

OK. Pöydän suojelemiseksi kannattanee tässäkin huomioida nuo mun vinkit, tosin pelti ei liene niin helposti kuluvaa kuin valu.

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #12 : 13-12-2015, 21:34:11 »
Miksi siihen pitäisi se kumpsre saada? Puukon teriä tuollaisilla on tehty ja talttoja teroiteltu ja aina siinä suoralla taso-osuudella. Nauhakarkeudet P80 ja P150, loppuhionta liipoilla ja kiillotuslaikoilla.
Isoisä ja isäkin teroittivat puukot ja kirveet ns. "kimmelle". Eli tahkon kaaren muotoiseksi. Niinhän se tulee Tormekissakin ja muissakin tahkoissa, kun käytetään teroitustukia.
Isilläni olivat kyllä vehkeet niin teräviä, että mukava niillä oli vuoleskella. Vähän isompana hommasta meni maku siinä tahkon kammessa:)
Kyllä kaupan puukot sun muut terät ovat suorat ja lastuahan niilläkin lähtee.
Tuosta "kimmestä" on ainakin se hyöty, että pärjää vähän pitempään hiomakiven kanssa.
Sorvitaltta tietenkin haukkaa herkemmin leikkuutekniikassa, mutta voihan sitä olla vastaavasti tarkempana kun palkinnoksi tulee parempi pinta.

En ole kuitenkaan kovin ordotoksi noiden asioiden kanssa. Pääasia, että saa lastua aikaiseksi.

Tuo levyn laittaminen on ilman muuta hyvä asia.
Sileätä tietä - kaikille

Poissa moska

« Vastaus #13 : 13-12-2015, 21:46:21 »
Nauhoja saa myös tilaamalla mm. hiomant, hiomanauha kemppainen ym. Ilmoittaa leveyden, pituuden ja karkeuden niin tekevät. Tuolta kun tilaa niin joutuu vaan ostamaan isomman satsin kerralla. Puukkohommiin pitää ehdottomasti olla teipatulla saumalla, viistoon leikatut nauhanpäät puskuun ja teippi taakse.
Päällekkäin liimattu nauha hyppyyttää niin ettei tarkkuustyö onnistu. Puulle se kyllä menee.

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #14 : 14-12-2015, 08:40:37 »
Tuolta Kemppaiseltahan noita nauhoja rupeaa löytymään, vähän joka lähtöön. Metallillekin 600 aluoksidinauhaa.
http://www.hiomanauhakemppainen.fi/index1.html
Tosin tuotteet ovat 3M eli varmasti kalleimmasta päästä. Eihän se kuitenkaan ole kovin iso kustannus yksikköä kohden. En ole kysynyt, että minkalaisia ovat kertaostokset oltava. Onhan 3M:llä myyntiverkostokin eli niistäkin voi sitten kysellä.

Tuolla Hiomant Oy:llä ovat asiat helpommin esillä ja muutenkin havainnollisemmat sivut
http://www.hiomant.fi/kapeat-konehiomanauhat-2/
Tuolta saa myös tilattua Turun Värite Oy:n petsit, lakat, liimat, jotka toimitetaan yhteislähetyksenä.

Muitakin valmistajia/myyjiä varmaankin on, mutta missä?
« Viimeksi muokattu: 14-12-2015, 08:57:59 kirjoittanut Jukolainen »
Sileätä tietä - kaikille