Kirjoittaja Aihe: Laskettelusukset  (Luettu 26219 kertaa)

Poissa heikkiv

Vs: Laskettelusukset
« Vastaus #15 : 30-12-2015, 15:26:53 »
http://www.skibuilders.com/phpBB2/index.php?sid=5d039b9ae1ba7fe58ebf357dfe297e07

Tuolla on aiheesta aika paljon lisää. Myös muotin teosta. Muotin teen 16 mm mdf levystä. Googlettamalla skibaumarkt löytyy pohja ja kantti tavaraa yms..

Puulaji, ytimenpaksuus ja lasi/hiilikuidut vaikuttaa suksen ominaisuuksiin. Se puoli on aika hakusessa, sittempä selviää kun eka pari on tehty.
« Viimeksi muokattu: 30-12-2015, 15:31:22 kirjoittanut heikkiv »

Poissa s.a

« Vastaus #16 : 30-12-2015, 22:39:41 »
terve,

Valmistan suksia ja lumilautoja työkseni ja olen ohjannut suksenrakennuskurssia kansanopistossa puolenkymmentävuotta nyt. Ja siksi rohkenen antaa pari vinkkiä. Joku kyseli suksen kokoonpuristamisesta/laminonnista.Puristaminen eli prässääminen on varmasti yksi hankalampia osia kotiverstaissa suksen rakentamisessa. Alipainepuristaminen on tosiaan yksi vaihtoehto, tarvii tosin siis alipainekompuran ja puristekalvoa minimissään (resin infusio, jossa hartsi myös imetään alipaineella suksen lujitteisiin on sitten vielä ihan oma lukunsa kuin myös rtm )ja roskaa tulee aikaspaljon. Hyvä puoli alipainepuristamisessa on, että pohjamuotti riittää. Puristepaine ei aina oikein sitten riitäkään keulassa ja kannassa.

Siksi yksi vinkki: vaikka palolaitokselta vanhaa paloletkua ( tietty myös pränikkää kaupasta jos haluaa sijoittaa ) ja siihen läpivienti ja päät neliöputkilla ja pulteiila sika-massan kanssa kiinni. Ja letkuun vettä - ei paineilmaa niinkuin yleensä. Ja vettä vain sen verran, että letkut ei puristu missään kohtaa "nolliin" kun puristaa. Ja nyt tämä asetelma ylä- ja  alamuotin välissä viilupuristimien väliin tai käsivinkoilla jos se on ainoa mitä on saatavilla. Vesi on turvallista letkujen sisällä ja jakaa puristepainetta tasaisesti kuten paineilmakin. Jos laittaa letkuihin viellä painemittarin niin 2,5-3 bar rittää hyvin suksien puristamiseen. Tämä on meillä käytössä kansanopistossa. Kunnollinen suksipuristin hydrauliikalla lähelle ja pneumatiikalla muotoon, on se mitä työssäni käytän, mutta tämä on monesti harrastajan ulottumattomissa ja paineilma paloletkuissa on ihan oikeasti vaarallista.

toinen vinkki; muotin voi protoilussa ja ekoissa suksissa hyvin tehdä vaikka kuusilaudasta esim 6" lauta syrjällään ja siihen vannesahalla muoto lähelle ja kopioterällä jyrsinpöydällä tai yläjyrsimellä tarkka muoto vanerimallineella ( 9mm koivuvaneri ). On mdf:ää edullisempaa ja ei pölise niin pahasti. Jos haluaa sarjaa tavoitella, koivuvaneri syrjällään ja epoksilla yhteen liimattuna on way to go eli mdf:ää pidän aika huonona muottimateriaalina. Ja lautamuotti viellä niin, että laudat kierretangoilla nippuun ja väliin aina laudan pala, jolloin siis syrjällään olevat muotinosat eli ne laudat ovat laudan vahvuuden verran etäällä toisistaan. Pitää vain huolen puristaessa, että ylä- ja alamuotin laudat ovat pystysuorassa kohdikkain eli laudan syrjä vastaa ylämuotissa alamuottiin ( tietysti ne letkut, itse tuote ja "catrack" yms välissä ). Näin tulee yllättävän tarkaa jälkeä kun muotti joustaa ja hakee paikkansa. Jos muotin kaariosat ( ne laudat ) valmisti huolella niin lopputuote on todella tarkka. Ja muotti halpa ja kiva työstää.

Kolmas vinkki: vilahti " catrack" se on siis prässin osa joka jakaa paloletkujen paineen suksien ( muotin ) leveyssuunnassa. Yleensä neliöputkista tehty, jotka vaijerilla kiinni toisissaan vähän kuin rulomatto rulokaapissa. Niin tämäkin toimii puisena eli esin. 30mm X 30mm rimaa jotka 3mm narulla yhteen. Halpaa, helppoa ja tehtävissä yksinkertaisin konstein.

Mukavaa suksien rakentelua! (en malta olla sanomatta, on muuten yllättävän suosittua nykyään. Parikyt vuotta sitte ku oltiin ski expossa ni sitä ei oikein uskottu, että suksia edes voisi tehdä piensarjaa saati kotiverstaissa, nyt se on oikea megatrendi maailmalla ja pienmerkit kasvavat ja määrä lisääntyy. Hyvä juttu kyllä. Ja kotonahan kaikki ennen tehtiin O0

Poissa Lasse.S

• Nousiainen
« Vastaus #17 : 30-12-2015, 23:23:26 »
Paloletkuun vinkki. Uutta letkua saa edullisesti letkuja tekevistä firmoista, heille jää pätkiä kun maailmalta tulevat letkut on liian pitkiä suomalaisten käyttämiin telineisiin  O0 linkkissä esimerkki valmistajasta.

http://www.rauplan.com/

Poissa heikkiv

« Vastaus #18 : 31-12-2015, 07:45:08 »
s.a. Kiitos vinkeistä. Suunnittelin ensin prässin rakentamista mm. Kertopuusta ja paloletkusta. Tuo alipainepumppu kun osui tielle niin päätin tehdä ainakin ekat sukset sillä.
Kuusilaudan käyttö jiginä on mulle uutta, minua epäilyttää kaupasta saatavan laudan suoruus ja eläminen kun se on muutaman viikon lämpimässä. Mulla ei ole muuta höylää kun käsihöylä. Siksi päädyin mdf levyyn. Ostan ne levynpalat määrämittaisena. Teen yhden suksen jigin joten 10 kpl 16 mm mdf levyä riittää.
Tein vanerista mallin jolla ajattelin jyrsiä niistä mdf levyistä muotin osat.

Mä olen lukenut että se päiden laminointi voi olla vaikeeta. Tuo cat track jollain painoilla voisi varmaan auttaa, esim. 25 kg sementti säkki?

Mä pääsen kaverin pajalle tekemään ytimen, koivua ja haapaa. Tein myös planin router pöydän. En oikein viitsi ärsyttää kaveria tunkemalla sellaista höyläysjigiä ammatipuusepän tasohöylään.

Mä olen tekemässä 190 cm n. 140/111/130 r30 suksea, ydin on keskeltä 10 mm ja päistä 2 mm. Ne päät teen muovilevystä. Epäurheilijaimaisesti hankin valmiiksi taivutetun kantin.
750 g triaks lasikuitu
Puuydin
200 g ud hiilikuitu
750 triaks lasikuitu
Puuviilu

Tuolla rakenteella toivottavasti tulee riittävän kiertojäykkä.

Skibaumarkt.de firmassa on halpaa 22€/kg epoksia vaikka ei olekkaan uv suojattua on se niin halpaa että ajattelin ostaa sitä. Kotimainen uv suojattu vaihtoehto esim sp115 on 3x kallimpaa.

Mä olen tehnyt muutaman kite ja surf laudan joten tuosta laminoinnista on jonkunlainen käsitys. Tosin silloin ei ollut käytössä alipainetta paitsi kerran kun käytin imuria. Se toimi yllättävän hyvin vaikka ei uskoisi.

Poissa niva

« Vastaus #19 : 31-12-2015, 08:43:25 »
Mielenkiintoista!

Sanokaapa onko jotenkin erityisen haastavaa tehdä 300 cm pitkät sukset, joissa 85-70-80 sivuleikkaus? Mallikappale nokan muotoilun ja jalkavuuden suhteen löytyy omasta takaa (Lahdenperä Hunter).
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa heikkiv

« Vastaus #20 : 01-01-2016, 14:10:53 »
Toi lautajigi systeemi on tosi hieno idea. Ne laudan pätkät ei kustanna juurikaan ja voi vaikka kierrättää uunissa. Ne varmaan kannattaa höylätä kun ovat sisällä kuivaneet vähän aikaa.
Jostain syystä missään nettijutuissa en ole lautajigiä nähny.

Poissa TIR

• Puujousi
« Vastaus #21 : 02-01-2016, 07:22:59 »
Kiinnostavaa tietoa muoteista!

s.a. - olisiko noista toisen ja kolmannen vinkin toteutuksista kuvia?
Puujousi - historia, käyttö ja veistäminen
www.puujousi.fi

Poissa heikkiv

« Vastaus #22 : 02-01-2016, 09:26:09 »
http://www.google.fi/search?q=ski+building+cat+track&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijvMaUzIrKAhWHkSwKHe8MAAIQ_AUIBigB#mhpiv=0

Se cat track on tuommoinen neliötangoista tai palikoita tehty riipputikas systeemi, simppelilaitos. Kuvassa metallia koska tuossa lienee lämpömatto.

Puumuotista ei ole kuvaa ainakaan mulla.
« Viimeksi muokattu: 02-01-2016, 12:13:03 kirjoittanut heikkiv »

Poissa heikkiv

« Vastaus #23 : 04-01-2016, 20:23:26 »
s.a. Entä alumiinimuotti?

Poissa s.a

« Vastaus #24 : 06-01-2016, 08:18:23 »
Hyvää alkanutta vuotta ja terveisiä lumilta.

Ei ole lautarakenteisesta muotista nyt kuvaa ko nuo opistohommat vielä joululomalla. Mutta yksinkertainen juttuhan se on tehdä. Eli,
1. laudat syrjä ja lape oikohöylällä suoraksi ja oikastua syrjää vastainen syrjä tasohöylällä suoraksi ja samalla kaikki laudat saman levyisiksi. Toinen lape saa jäädä sahapinnallekin. Höylätyt mallinelaudat sirkkelillä tasapitkiksi ja päät suoraan kulmaan.

2. Sitte vain 9mm koivuvanerista mallikaari muotin vertikaalimuodolle. (tarvitaan 2 samankokoista 9mm vaneri kappaletta ja yksi 4mm vaneri kappale kuin nuo malline laudat tuli tehtyä ) Toiseen 9mm vaneriin siis piirretään vertikaali muoto, jossa näkyy suksen pituus, tehokantin pituus ja keulan ja kannan nousun säde ja mahdolliset jalkavuus tai rocker-muodot. Ja tämä kaikki niin, että ulos sahatussa vanerimallineessa on kapeimmassakin ( matalimmassa ) kohdassa ehjää vaneria n. 50-60mm. Keulan ja kannan nousut kannattaa piirtää tangenttiin siitä mihin aiottu suksi loppuu ja lopuksi pyöristää vanerimallineen ylä/ulkonurkat ( muottilautojen päät pyöreinä ei riko paloletkuja ) pyöristyssäde esim r=30mm

3.  sahaus vannesahalla ja mallipuusepän tarkalla kädellä malline jouheaksi ja kaaret hyviksi. ( itse käytän laivahöylää, kavahöylää ja nyrkki höylää ja kyllä, työstän alamuotin mallikaaren = koveria muotoja, jyrsin mallineeksi )

4. valmis 9mm malline 4mm vaneri soiron (= muottilauta-aihioiden kokoinen ) päälle ja jyrsintä 13mm kopiolaakeriterällä sahaamatta suoraan läpi. Joko käsiyläjyrsimellä, jyrsinpöydällä, yläjyrsimellä tai mitä nyt on käytettävissä. Ja nyt kun piirtää tällä syntyneellä tarkalla ylämuotin kaarimallilla siihen toiseen, vielä ehjään 9mm mallinevaneeriin viivan ja sahaa millin-parin päästä hukkavaneerin puolelta vannesahalla ja jyrsiin kohdilleen sillä 4mm vanerin kaarimallineella niin onkin valmiina ylä- ja alamuotin jyrsin mallineet.

5. Piirrotus kaikkiin muottilauta-aihioihin alamuotin mallineella viiva. Ja vannesahalla aihio millin parin päähän viivasta, muttei yhtään alle.

6. sitten se 9mm alamuotin jyrsinmalline ruuveilla kiinni muottilautaan tarkasti ulkoreunat tasan ja kopiojyrsintä alajyrsimellä, jyrsin pöydällä tai käsiyläjyrsimellä. Ennen ruuvien irroitusta keskiviivan merkintä mallineesta muottilautaan.

7. kun näin on edetty kaikkien ala - ja ylämuottilautojen kanssa niin porataan kiinnitysruuvien rei-istä reiät esim. 6mm kierretangolle penkkiporakoneessa.

8. muotin kokoaminen niin, että muottilauta syrjälleen pöydälle kierretangot reikiin ja laudan palaset ( miksei vanerinkin jos jotain 18 - 22mm vaneria pyörii nurkissa ) ikäänkuin prikoiksi aina väliin. Lopuksi mutterit ja aluslevyt kierretankojen päihin.

9. sitten 4mm vanerista kolme soiroa sirkkelillä, jotka ovat muotin pituiset ja kootun muotin levyiset. Nämä liimataan ( pvac liima kelpaa hyvin, ei tarvi epoksia ) laakana. siis lappeellaan yhteen muotin puoliskojen välissa. Eli syntyy välikansi jonka päällä voidaan sitten suksi laminoidessa koota. Kun liima on kuivunut piirretään välikanteen keskimerkki muotista ja irrotetan välikansi puristuksista.

10. Suksen piirrotus välikanteen ja kontakti muovia pintaan niin laminointimuotti on valmis.

... tietysti cnc:llä voi prosessia nopeuttaa, mutta tämä ei minusta kuulu kotiverstaisiin. Plus itse ainakin pidän tärkeänä sitä, että muoto on määräävä tekijä, ei se mitä kone helpoiten tekee. Siksi käsin työstetyt mallineet ovat poikaa, ei cami rajoita.
Vaneerinen välikansi siksi, että harrastajan on helponpi kiinnittää sitten aikanaan suksen osat muottiin laminoidessa.  pohjamuovi/kantit (paineilma)nitojalla kantin t-tartunnan yli päältä läpi vaneeriin ja puuydin huukkapuun puolelta ruuvilla vaneeriin.

Alumiini on turhaa muottina tässä kohtaa. Jos sarjaa havittelee yllä olevat ohjeet menevät uusiksi ja muotin materiaali koivuvaneeriin epoksilla liimattuna yhteen ja välikansi alumiinista= alumiinikasetti missä kohdistimet koneistettuna suksen osille ja suksen osat millin kympilleen mitoillaan kokoonpanossa. => on turhan työlästä protoilussa ja harrastuksena.

Poissa heikkiv

« Vastaus #25 : 06-01-2016, 15:53:07 »
Kiitos perusteellisesta selvityksestä. Meinasin tehdä umpijöötimuotin, mutta teenkin tuolla puuprikka menetelmällä. Varmaan 16 mm mdf levystä onnistuu myös. Meinasin laittaa 10 mm väliprikat, ja mulla on se vacuumi niin toi kestää varmaan kasassa. Sillä alumiinimuotilla tarkoitin https://www.twistemskis.no/ filmissä näkyvää muottia, camber ja rocker ilmeisesti tehdään ihan puupalikoilla.
Höyläysjigin osatkin alkaa olla valmiit paitsi pohjalevy puuttuu.

Poissa heikkiv

« Vastaus #26 : 08-01-2016, 10:03:34 »
Tässäpä muutama edistys askel suksen rakennuksesta. Prot varmaan tekee jonkun kohdan eritavalla.

CADilla 1:1 malli suksen pohjasta.

Vanerista suksen puolikkaan kokoinen malli, sahalla ja höylällä, mulla ei ole laivahöylää mutta kavahöyläkin tuntuu pelittävän. Appiukkovainaan 40-luvun höylä pääsi taas töihin :)

Kun se puolikas vaneri on tehty sen avulla jyrsitään vanerista suksen pohjan malline. Tuolla puolikkaalla tulee varmaan tarkemmin symmetrinen kuin yrittämällä tehdä koko pohjan muoto kerralla. Tämän ajatuksen kopioin suosiolla jostain. Jotkut ilmeisesti tekevät kaksikin vaneriosaa joita kääntämällä voidaan symmetrisyys varmistaa. Periaatteessa mun mielestä ei kyllä laskiessa pientä ei symmetrisyyttä voi huomata vaikka laskis kuinka kantilla.

Suksen pohjan mallineella tehdään muovipohjan muoto ja puuytimen muoto; jälleen kerran jyrsimellä.

Kuva muotin MDF osasta, alla on vaneri malli josta jyrsin terällä tehdään MDF levyyn sama muoto.

Homma on vähän jäissä kun bilteman terä päätti muuttua siniseksi ja ohjausrulla lensi hevonkuuseen ( oli suojalasit ihan varmuuden vuoksi); Lahdesta ei saa kelvollisia kopioteriä tai en ainakaan ole löytänyt.

Poissa s.a

« Vastaus #27 : 08-01-2016, 18:37:37 »
Hianostihan tuo etenee!

Kyllä siältä lahdesta teriä saa:

Terätoimitus Lehtinen Oy
Tupalankatu 9
15680 Lahti

-s

Poissa heikkiv

« Vastaus #28 : 09-01-2016, 13:32:33 »
Gern merkkinen jyrsin korvautui tänään Makitalla. Makita voitti 6-0..v mikä peli

Poissa heikkiv

« Vastaus #29 : 10-01-2016, 14:49:30 »
Muotti..tuohon tulee levy päälle ja sen levyn päälle tulee suksen pohja. Kärki ja kanta taivutetaan muotin mukaan. Noi osat tulee kierretangoilla yhteen.