Kirjoittaja Aihe: Laskettelusukset  (Luettu 26218 kertaa)

Poissa heikkiv

Vs: Laskettelusukset
« Vastaus #30 : 10-01-2016, 14:56:56 »
Seuraava muotti..tämän ja kopiojyrsinterän kanssa leikataan pohjamuovi ja puurunko oikeaan mittaan. En osannut löytää epäsymmetriaa. Voihan sitä kyllä olla. Kannasta kääntösäde heittää ehkä millin, eipä taida vaikuttaa menoon.

Gern merkkisellä jyrsimellä tein tuota toista puolta kolme kertaa. Siirsin aina muottia pari milliä kun jälki oli niin paskaa. Sitten havaitsin että se terä vipattaa ihan silmin nähden. Kävin ostamassa Makitan halvimman jyrsimen ja pyyhkisin tuon kerralla.
« Viimeksi muokattu: 10-01-2016, 15:06:04 kirjoittanut heikkiv »

Poissa heikkiv

« Vastaus #31 : 10-01-2016, 14:59:38 »
Näin pakkasella kun ei pääse mäkeen niin rustasin puuydintäkin. Kaikki puristimet jotka omistan😊. Toi on haapaa. Laudelauta on suoraa ja oksatonta. Kohta pääsee laminoimaan.
Mdf levyn jyrsiminen ei oo kivaa.

Testasin samalla kiinan taso/oikohöylää. 2 metrin lauta ja linjari en havainnut käyryyttä. Edellisen omistajan toimesta parannettu vastekin toimi hyvin kuten myös omaviritämä puruimuri. Tosin sen mdf levyn jälkeen mikään ei pölyä.
« Viimeksi muokattu: 10-01-2016, 15:05:19 kirjoittanut heikkiv »

Poissa s.a

« Vastaus #32 : 11-01-2016, 16:47:18 »
Niin hyvää kuin kiillon vedenkestävä liima ehkä onkin se on turhaa tässä. Isosyanaattiakin sisältävänä aikas haitallista ja sottaavaa. D3-luokka riittää. Puuydinhän koteloituu vettä erittäin hyvin pitävän epoksihartsi/lasikuitulaminaatin sisään. Voihan sitä D4-luokkaakin käyttää, ei siitä tietenkään haittaa ole. Mukavaa suksiseppäilyä.

-s

Poissa heikkiv

« Vastaus #33 : 11-01-2016, 19:06:20 »
Tuo liimapurkki jäi tuohon kuvaan vahingossa. Mä rakentelen bambusta perhovapoja ja siinä käytän tuota D4:sta. Ei nyt sattunut olemaan muuta liimaa :)

Poissa heikkiv

« Vastaus #34 : 12-01-2016, 20:09:08 »
Puutyöt on kivoja. Tänään nysvämistä😊 höylätyn puun tuoksu on hieno.

Poissa heikkiv

« Vastaus #35 : 14-01-2016, 08:34:07 »
Haapa ytimeen nysväsin kolot joihin upotan saarnilaudan pätkät jos vaikka siteet pysyisivät paremmin kiinni. Yritin vähän pyöristellä nurkkia jos vaikka kestäis paremmin. Jo pikkupalikasta huomaa miten suuri paino ja kovuusero saarnilla ja haavalla on. Saapas nähdä mitä tästä tulee.
« Viimeksi muokattu: 14-01-2016, 08:55:47 kirjoittanut heikkiv »

Poissa heikkiv

« Vastaus #36 : 14-01-2016, 08:36:20 »
Suksen muoto saadaan MDF levy mallineella. Jyrsimen kopioterällä puuhun muoto, mulla on 20 mm vanerista ja jäykkäreistä tehty työtason johon vedän osat ruuveilla kiinni. Seuraavaksi pitäisi jyrsiä pohjan puolelle pieni ura kanttia varten. Ja sitten höylätä toi ydin siten että se on keskiosasta noin 10 mm ja päistä 2 mm, niin kuin suksi nyt yleensä on. Keskeltä paksu ja ohenee kärkeen & kantaan.
« Viimeksi muokattu: 14-01-2016, 08:44:38 kirjoittanut heikkiv »

Poissa s.a

« Vastaus #37 : 14-01-2016, 10:17:24 »
Tuossa ytimen höyläyksessä ratkeaa aikaspitkälti tuleeko laskettavat sukset vaiko pelkkää kokemusta. Homma on puutöiksi melko tarkkaa, 0,1mm tarkkaa. 0,2mm pois koko ytimen mitalta ja tämän huomaa laskiessa => 0,7mm pois koko mitalta niin jo aivan eri suksi. Eli 10mm keskellä ja 2mm päissä on vielä aika karkea työseloste. Ota höylätystä ytimestä paksuus 100mm välein pituudessa ja laita tarkkaan talteen ja analysoi kun käyt koelaskemassa. Parikymmentä paria alle ja omaat jo jonkunlaisen näkemyksen mikä toimii ja mikä ei.

Poissa heikkiv

« Vastaus #38 : 14-01-2016, 10:42:03 »
Mä mittasin mallisuksesta mitat ja siinä on kärjen ja kannan ohuemmasta kohdasta siihen missä suksi on tasapaksu ihan suora viiva. Tein höyläys jigin samalla periaatteella, tosin se höyläysjigi on helppo muuttaa. Olen tässä häilynyt 11 mm ja 10 mm ytimenpaksuuden välillä. Pidän kohtalaisen jämäköistä suksista, mutta tuo mitoitus on pikkaisen hakusesa.

Se mun höylä on vielä semmoinen että siinä se asteikko on aika karkea = 1 mm välein mitta ja mittapää on pyöreä. Jostain kun siihen saisi viritettyä työntömitan niin voisi tarkempia mittoja saada selville. Toisaalta sitä höylää voisi vähän parannella, jos sen pään teroittaa ja mittaa vaikka siitä asteikosta työntömitalla.

Mä kun teen vakuumilla ja laminoin kuidut myös kantille niin sillä saanee ainakin kiertojäykkyyttä koska siihen tulee kotelo eikä pelkkä levymäinen laminaatti. Myös viilu on tarkoitus laittaa siihen sivuun. Mä hion ytimeen noin r= 1 cm pyöristyksen ja toivon että se viilu taipuu siihen.

« Viimeksi muokattu: 14-01-2016, 10:46:16 kirjoittanut heikkiv »

Poissa s.a

« Vastaus #39 : 14-01-2016, 10:50:30 »
Se ytimen tarkka paksuus ( oikeastaan ohuus ) pitääkin rakentaa siihen höyläjigiin. Sitten vain työntömitalla mitataan höylätessä. Ei missään tasohöylässä ole nooniusasteikkoja joista saisi ulos mittaamatta millin kympilleen. ( terien korkeus muuttuu terin vaihdon yhteydessä jne. )

Suora suksen paksuusprofiili on juuri sitä teollisuuden bulkkia.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #40 : 14-01-2016, 10:53:11 »
Mulla oikotasurissa korkeus muuttuu kaks millii veivin kiarroksella, paljonko sulla. Siitä on helppo arvioira suurinpiirtein paljonko veivaa ja koepalikoilla saa haettua paksuuren ihan kymmenysten tarkkuurelle.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa heikkiv

« Vastaus #41 : 14-01-2016, 11:38:03 »
Mulla on ollut käytössä kaverin vähän isompi höylä jossa on digiasteikko & sähkösäätö korkeudessa. Täytyy tuohon omaan tutustua tarkemmin.

Tuossapa pikkukuva ytimen mitoista :) eipäs tuo pdf näy ilman avaamista. Toi suksi on 190 cm Völkl Katana se kärki on melko pitkä ja siteet on aika takana, verrattuna joihinkin muihin suksiin. Noin on 140/111/128 mm.

« Viimeksi muokattu: 14-01-2016, 12:18:29 kirjoittanut heikkiv »

Poissa Aave

« Vastaus #42 : 14-01-2016, 14:01:14 »
Suora suksen paksuusprofiili on juuri sitä teollisuuden bulkkia.

"Ahaa -elämys" sama asia kuin sälebambuvavoissa, joissa muutokset säleiden kartiomaisuuden geometriassa antaa vavalle erilaiset ominaisuudet. :)

/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa heikkiv

« Vastaus #43 : 14-01-2016, 14:25:36 »
On tullu muutama bambuvapa tehtyä, pitää välillä kokeilla sivakan tekoa.

Poissa Aave

« Vastaus #44 : 14-01-2016, 14:33:23 »
On tullu muutama bambuvapa tehtyä, pitää välillä kokeilla sivakan tekoa.

Onpa nätisti tehty "swelled but" -insertti  O0

/Antti

</ot>
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...