Kirjoittaja Aihe: 1-2 rivinen hanuri  (Luettu 3634 kertaa)

Poissa tassu70

1-2 rivinen hanuri
« : 02-01-2016, 21:11:07 »
Onko täällä ketään hanurin valmituksesta kiinostuneita, olisi kiva vaihtaa mielipiteitä..

Poissa mahuhta

Vs: 1-2 rivinen hanuri
« Vastaus #1 : 13-01-2016, 13:42:05 »
Tällänen on työnalla. Ensimmäinen alusta-asti tekemäni haitari. Lähinnä nyt kuitenkin jokaisen vaiheen läpikäymistä ja opettelua. Monessa kohtaa pitäisi tehdä toisin ja ehkä sitten seuraavaa pitää parannella. Tarkoitus siis käyttää pohjana 20-30 luvun 5-rivistyyliä, mitä pienet 1 ja 2 rivis valmistajat ovat käyttäneet vielä 50-60 -luvuilla.

Kuvan tilanne on siis juuri valmistuneista palkeista. Ne pitää vielä prässätä jotta kulmista tulee siistit ja paljenauhojen päät tasata. Palkeen rungot pitää vielä viimeistellä ja päällystää selluloidilla. Koneistot on valmiina, mutta ei asennettuna. Kielipenkit ja kielet puuttuu. Samoin diskanttihäkki.

2-rivistä oli tarkoitus tehdä mutta kun monessa vaiheessa loppujenlopuksi olisin tehnyt jotain toisin paremmin, ajattelin että teen tästä 1-rivisen niin pääsen siten nopeemmin tekemään parempaa 2-rivistä :)
« Viimeksi muokattu: 13-01-2016, 13:50:22 kirjoittanut mahuhta »

Poissa tassu70

« Vastaus #2 : 16-01-2016, 08:04:12 »
Terve..
Luulen että olemme olleet juttusissa ja tekemisissä aijemminkin  :)
Ei taida nykyisin harrastajia olla haitarin valmistajia kovinkaan montaa Suomessa,
Enempi vanhojen hanureiden entisöijiä,
Sinulla hieno peli valmistumassa.  O0
olen tekemässä itselleni 2 rivistä, Palkeeseen pitäisi alkaa väsäämään kulmanahkoja, Olen joskus aikoinani "fehnyt" pari paljetta, mutta olivat parempia saunan kiukaan sytykkeitä, Tuo kulmarautojen laittaminen vähän jännittää että saa ne suoraan, Ja kielipenkki, Tiedän kyllä miten se teoriassa tehdään,    mutta miten käytännössä,  Minulla kyllä Italialaiset 2-rivisen penkit, Niistä vähän liimaukset auvenneet. Luulen että kyllä saan niistä tehtyä helpommalla.
Olet tehnyt tuon diskantin laakeripukin (rakopuun ) puisen, ? haluat tehdä ihan perinteisen vanhan mallin mukaisen ?, Hykyisin kyllä nuo valmiit  laakeroinnit ovat kyllä hyvin herkkiä ja jemptiä,
Jatketaan harjoituksia  :D
Tsemppiä

Poissa artolainen

• Joo, semmonen siitä tälläkertaa
« Vastaus #3 : 24-09-2016, 15:37:29 »
Kyllä haitarin rakentaminen kiinnostaa. Wuosia ollut työn alla Telefunkkenin telkkarista mitat saanut puupintainen laitos  :crazy2:  Välillä ollut kaikenlaista puuhastelua niin jäi odottelemaan näitä parempia aikoja että alkoi taas nytkähdellä eteenpäin. Ajatuksena olisi alkaa väsäämään 5-rivisiä ja sitä silmälläpitäen tullut opiskeltua wanhoja tekniikoita. Onneksi on porukkaa, joilla on taito tallella ja mielenkiintoa kertoa asioista. Mistäpä olette hankkineet selluloidilevyä?
nolla409yx0777kolme Rummukka metropoli center