Kirjoittaja Aihe: ROV  (Luettu 50651 kertaa)

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #15 : 09-02-2016, 22:55:55 »
 Tavoite on hieman alempana, kuin nykyinen 31 bar sisäisen paineen kesto. 12 bar jonkinlaisella varmuuskertoimella piisaisi oikein hyvin.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 711
Vs: ROV
« Vastaus #16 : 11-02-2016, 08:47:13 »
Tavoite on hieman alempana, kuin nykyinen 31 bar sisäisen paineen kesto. 12 bar jonkinlaisella varmuuskertoimella piisaisi oikein hyvin.
Ongelmahan on että siitä on paljon helpompi tehdä "riittävän kestävä" kuin 12*1,1 bar kestävä  ;)

Ja mitä monimutkaisemmaksi rakenne menee niin sitä vaikeampi sen häkkyrän paineenkestoa on laskea/simuloida/arvioida/arvata.

Jos sulla oli sitä 10mm seinämällä olevaa aluputkea niin laittaisin siitä vähintään 12mm leveät suikaleet 40mm välein tukirenkaiksi. Tukirenkaiden väli voisi varmaan olla isompikin, mutta taas mennään sinne osastolle että "just riittävä" tai siis mitä massatuotannossa varmaan kutsuttaisiin "optimiksi" on  paljon vaikeampi mitoitettava.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 324
Vs: ROV
« Vastaus #17 : 11-02-2016, 09:13:57 »
Auttaisikohan, jos olisin lukenut tuolta aiemmin mutta vähän ulkona kysyn. Mahtuuko sisälle mitään renkaita ja jos tulee ulkopuolelle, niin miten ne alumiinitukirenkaat kiinnitetään siihen rst-putkeen, liimallako?

Sitten esitän yhden ajattelemisen aiheen. Jos jollakin menetelmällä, vaikkapa sikkikoneelle tai levymankelilla lisäosin, tehdään siitä putken suorasta halkileikkauksesta aaltomainen, tavoitellen siniaaltoa. Jäykkyys kyllä nousee tangentiaalista puristusjännitystä vastaan mutta aksiaalinen jäykkyys pienenee. Tuo jännitys aksiaalisuunnassa on noin 35 MPa. En ole tarkastanut sen suuntaista lommahdusvoimaa.
Tuommoisen pienen amlitudin antaman taivutusmomentin laskeminen jollakin ohuella suikaleellakin on jo monimutkainen kun sen suikaleen päät ovat jäykästi kiinnitetty. En vielä viitsinyt kaivella kaavakirjoja. Pelkäänpä vain, että kun toiseen suuntaan kumartaa niin housut repeää tai sinnepäin. Ei kun pyllistää toiseen suuntaan.
Ei vaan osaa olla puuttumatta näin mielenkiintoiseen tapaukseen, joka lienee kärkisijoilla kotiverstaan aiheissa.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 711
Vs: ROV
« Vastaus #18 : 11-02-2016, 09:47:32 »
Auttaisikohan, jos olisin lukenut tuolta aiemmin mutta vähän ulkona kysyn. Mahtuuko sisälle mitään renkaita ja jos tulee ulkopuolelle, niin miten ne alumiinitukirenkaat kiinnitetään siihen rst-putkeen, liimallako?

Olin ymmärtävänäni että aluputken aihio oli sisäpuolelle sopivan kokoista.

Ulkopuolisetkin tukirenkaat toiminevat melko hyvin vaikka niitä ei kiinnittäisi mitenkään, liimaa voi tietty laittaa pitämään renkaan paikallaan ja täytteeksi jos sovitus ei ole tiukka valmiiksi.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #19 : 11-02-2016, 14:00:03 »
 Erittäin hyviä huomioita ja ehdotuksia aiheesta, siitä suuret kiitokset foorumilaisille.

 Sikkikone -ajatus tullaan vielä tämän päivän kuluessa selvittämään mitä tuttavapiiristä koneita tällaisen toteuttamiseksi löytyy. Alumiinipannat eivät ole poissuljettuja (ovat sovitettu sisäpuolelle) ja niitä voidaan käyttää osassa rakenteita siten että varaan laitteen rungosta osan muutamalle suuremmalle laitteelle mitkä vaativat tuon D200mm mitan. Pituussuuntainen kuorma on toki otettava huomioon. Voisiko siinä asiaa helpottaa muutama pituussuuntainen teräsputki rungon ulkopuolelle asennettuna (lue: hitsattuna)? Tasapainon vuoksi kun pitää yläpuolelle saada ilmakellukkeet ja alapuolelle pientä kölin tapaista.

 Referoiden:

 Sikkikonetta käytetään jos voidaan ja osa rungosta pannoitetaan/laipioidaan alumiinilla. Niitä paikkoja, joita ei voi pannoittaa, täytyy rakentaa jotain muuta.


edit. meneekin huomiselle sikkikonetestaus.
« Viimeksi muokattu: 11-02-2016, 14:26:59 kirjoittanut otus »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #20 : 12-02-2016, 20:14:52 »
 Pahus. Kävi ilmi, ettei käytettävissä oleva sikkikone ole kyllin järeä. Lisäksi on kerrottu, ettei pistehitsaus ole järkevää. Kysyisin silti voisiko tätä 2/204 happoputkea jäykistää siten, että kävisin paikallisesta puodista kuutisen metriä 15mm rosteriputkea. Tämän napsauttaisin pistehitsillä kiinni isoon runkoputkeen ja alkaisin punomaan voiman kanssa rosteriputkea happoputken ympärille spiraaliksi. Samalla napsuttelisin pistehitsillä rosteria hapokkaaseen kiinni muutaman sentin välein.
 Tässä hieman jouduin muuttamaan rungon mitoitusta ja pisin putki onkin siitten n. 40cm. Tuon ympärille kun pyörittelisi 15 millistä kuuden metrin salon, tulisi spiraalissa putkien välille 40mm. Siis putken keskeltä keskelle mitattuna. Tuo lienee jo sangen ylimitoitettu tuenta joka kuitannee pistehitsauksesta syntyvän pistemäisen kuorman.

 Syy, miksi tätä putkella tuentaa pohdin, on se ettei se varsinaisesti toisi lisäpainoa vehkeen ollessa vedessä. Eli tuenta kannattelisi melko pitkälle itsensä kun spiraalin molemmat päädyt hitsaisi umpeen.

 Mutta, jos teen ed. hitsauksen ja sitten ilmeneekin ettei se kestä alkuunkaan, on hitsaukset hankala purkaa. Ja koska en osaa laskea alkuunkaan lommahduslaskelmia, olen täysin arvon foorumilaisten varassa.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 324
Vs: ROV
« Vastaus #21 : 12-02-2016, 20:45:29 »
Keskusteltuani viisaan kanssa eilispäivänä tuosta lommahduksesta, rupesin ihan piirtelemään ja laskiskelemaan vaikkapa kaarevuuden aiheuttamaa jännitystä ja piirtämään (luonnostelemaan) miten se lommahtaminen alkaa, niin kallistun sille kannalle, että ihan mikä tahansa jäykiste, tietysti riittävän jäykkyyden omaava rengas tuon putken ympärillä hillitsee lommahtamista. Sen levystä leikatun rengasmaisen tuen liittäminen vaikkapa liimalla tuon putken ympärille riittää. Kun ei pääse ulospäin pullistumaan, niin ei pääse lommahtamaankaan. Vaatimus jonkin lujan liitoksen kykyä vetokuormitukseen putken ulkopinnan ja tukirenkaan välillä ei ymmärtääkseni tarvita vastoin ensimmäistä alkukantaista ja ehkä väärääkin uskomusta. Taas siihen, mikä olisi tukirenkaiden väli, en minä, eikä kukaan muukaan pystyne noin vaan tarkasti kertomaan ilman FEM-analyysia. Tuo Matin arvio jostakin kaksikymmentä kertaa seinämän paksuus on minusta kohtuullinen, ensimmäinen aproksimaatio. Eihän siihen tukirenkaaseen kohdistu kummoisiakaan voimia kun putken pullistelut torpataan alkuunsa.
Kyllähän se varmaankin romahtaa ainakin hieman ennen materiaalin myötörajaa kuitenkin.
Vielä pitäisi varmistua, että tuon viisaan Matin infulenssan aiheuttama kuume ei tilapäisesti heikentänyt hänen aivokapasiteettiaan. Jos näin olisi käynyt, minäkin olisin heikoilla. Ja Otukselta pyydän anteeksi johdatteluani pahasti väärään vai riittäisikö pahoittelu?
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #22 : 12-02-2016, 21:01:43 »
 Eipä tässä kukaan tahallaan harhaan ole toisia johdattamassa joten eihän kenenkään virheitään tarvitse pahoitella. Paitsi itse pahoittelen piirrosten puutetta.

 Aika paljon menee levytavaraa jos täytyy laippoja alkaa leikkelemään. Voisiko laipan toteuttaa neljä, tai kuusimillisellä rst tangolla? Tosin se putkiajatus tässä edelleen kiehtoo. Saisi sen nimittäin pistehitsauksella todella tiukasti, suorastaan välyksettömästi runkoputkea vasten jolloin enimmät pullistelut jäisivät sangen vähäisiksi ja saisi samalla melkoisesti jäykkyyttä suhteessa painoon.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 711
Vs: ROV
« Vastaus #23 : 12-02-2016, 21:40:02 »
Eipä tässä kukaan tahallaan harhaan ole toisia johdattamassa joten eihän kenenkään virheitään tarvitse pahoitella. Paitsi itse pahoittelen piirrosten puutetta.

 Aika paljon menee levytavaraa jos täytyy laippoja alkaa leikkelemään. Voisiko laipan toteuttaa neljä, tai kuusimillisellä rst tangolla? Tosin se putkiajatus tässä edelleen kiehtoo. Saisi sen nimittäin pistehitsauksella todella tiukasti, suorastaan välyksettömästi runkoputkea vasten jolloin enimmät pullistelut jäisivät sangen vähäisiksi ja saisi samalla melkoisesti jäykkyyttä suhteessa painoon.
4 tai 6 millinen rosteritanko on kovin ujon kokoista laippamateriaaliksi, tai voihan ne laipat tehdä vaikka hitsauspuikoista kasvattamalla, mutta onko se järkevää...Ei niihin laippoihin nyt ihan hirveitä pitäisi materiaalia mennä, ulkopuolisiin laippoihin joku 5 millinen levy riittää jo kun tekee niistä laipoista vähän isompia. Tai voihan ne pihistelyn nimissä tehdä vaikka laserleikatuista segmenteistä hitsaamalla

Pistehitsauksen ja putken vääntelyn vaarana on että lopputulos on epäsymmetrinen ja jo valmiiksi arempi luhistumaan, eikä sen putken taivutuskaan siihen isomman  päälle ihan polvea vasten onnistu, varsinkin kun siihen ei saa tulla luttuja tai se menettää ison osan jäykkyydestään.


Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #24 : 12-02-2016, 22:02:36 »
 Kokeilin tänään tätä putken taivutusta. Hauista kysyy, mutta 15mm rst -putki taipuu aika kivasti. Hieman putki muuttuu poikkileikkaukseltaan soikioksi. En kuitenkaan kokeillut miten putki käyttäytyy pistehitsauksessa. Luultavasti painuu kasaan joten ei tuo loppupelissä sitten olekkaan oikein hyvää tähän käyttöön.

 Täytyy laittaa paikalliselle leikkausfirmalle tarjouspyyntö laipoista. Hintaahan noissa nostaa jos pitää pultireikiä leikellä, mutta tässä ei nyt sitä tarvetta olisi joten hintakin voi olla inhimillinen. Laippoja tulisi toistakymmentä.

 edit: Paljonkohan laipan korkeus pitäisi olla jos 5mm levystä ne leikkauttaisi? Piisaisiko 20mm?
« Viimeksi muokattu: 12-02-2016, 22:29:50 kirjoittanut otus »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 324
Vs: ROV
« Vastaus #25 : 13-02-2016, 09:10:59 »
Kyllä paksuus on aivan liian suuri. Tuo paksuus vaikuttaa vain sen leveyden suhteessa mutta korkeus kolmannteen potenssiin. Siis paksuus voisi olla hyvinkin parisen millimetriä ja korkeus vaikkapa parikymmentä millimetriä. Tämä näin aamukahvin lomassa lausuttuna. Voin olla toistakin mieltä hetken yksinkertaisia laskelmia tehtyäni.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Juha Moilanen

  • Viestejä: 407
Vs: ROV
« Vastaus #26 : 13-02-2016, 09:18:39 »
Samalla hinnalla saisi varmasti kerralla riittävällä seinämällä olevan putken pätkän verrattuna vahvikerenkaiden teettämiseen? Miksi kirkasta? Hiiliterästä ja  keltainen maali pintaan. Ja päähän punainen pipo kuten Custeaulla 😊. Suunnittelin aikoinaan samanlaista projektia uppotukkien paikallistamiseen joten mielenkiinnolla seuraan tätä.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 711
Vs: ROV
« Vastaus #27 : 13-02-2016, 09:39:56 »
Kyllä paksuus on aivan liian suuri. Tuo paksuus vaikuttaa vain sen leveyden suhteessa mutta korkeus kolmannteen potenssiin. Siis paksuus voisi olla hyvinkin parisen millimetriä ja korkeus vaikkapa parikymmentä millimetriä. Tämä näin aamukahvin lomassa lausuttuna. Voin olla toistakin mieltä hetken yksinkertaisia laskelmia tehtyäni.
itse en alle 5 millistä arvannut ehdotella sen takia ettei se laippa sitten olisi seuraavaksi nyrjähtämässä. Alkaa vaan olla taas sellaisia kappaleita että maalaisjärki-femmille ei ole syötetty tarpeeksi esimerkkiaineistoa joiden pohjalta sumealla logiikalla toimiva stetson-harrison menetelmä toimisi kunnolla.

Pitääkö tuo rueta juomaan kaljaa lauantaina jo heti aamusta että saa kaljatölkkejä alipainepumpulla lommauteltavaksi? ;)

Poissa Stanley

  • Viestejä: 652
Vs: ROV
« Vastaus #28 : 13-02-2016, 12:17:01 »
Mitä jos laittaisi pituussuuntaan 2 mm:n hapokkaasta L-listoja ja pistehitsillä kiinni helmasta.
Kyllähän sopivalla jaolla tulee kyllä lommahdusta vastaan.

S

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #29 : 13-02-2016, 13:14:08 »
Samalla hinnalla saisi varmasti kerralla riittävällä seinämällä olevan putken pätkän verrattuna vahvikerenkaiden teettämiseen? 

 Vaan mistä? Ja jos joku nyt ylipäätään tekisi hapokkaasta/rosterista, pitäisi tilata kuuden metrin pätkä ja epäilisin tämän tulevan melko kalliiksi. Ulkohalkaisijaa en mielelläni muuttaisi kun melkoisesti olen jo työtä tehnyt päätytulppien tekoon ja liitoslaipat on jo leikattu (kahden putken yhdistämiseksi) jne.

Miksi kirkasta?

 Koska merivesi, ja siitäkin huolimatta palikat vielä todennäköisesti pulverimaalataan. Tai vaihtoehtoisesti maalataan epoksipohjaisella maalilla.


 Laippojen tekeminen olisi kieltämättä siinä mielessä mainio ajatus, että tällöin saisi rungon ulkopuolisille laitteille hyvät kiinnityspisteet ilman että itse runkoon tarvitisi hitsiliimata kiinnikkeitä. Tuleehan tuonne ulkopuolelle moottorit niin potkureita, kuin manipulaattoreita liikuttelemaan. Ja jossain elämän vaiheessa pitäisi se viistokaikuluotainkin askarrella..
 Toisaalta, viitaten Tapanin kalkulointeihin, voisi jäykisteenä toimia jos ostaisin vielä (mikäli putkea on jäljellä) samaista putkea ja leikkaisin putken pituussuuntaan halki. Sitten poistaisin akselinsuuntaisesti tavaraa 12,5mm, puristaisin leikkauspinnat vastakkain ja työntäisin nyt hieman pienentyneen putken runkoputken sisälle. Lopuksi, kun sisäputki olisi levinnyt melko hyvin paikoilleen, lukitsisi muutamalla hitsitäpillä sisäputken sauman kiinni. Lyömäsoittimia, tai tunkkausta tämä varmasti vaatisi eikä tällainen sisätuki enää ulos vapaaehtoisesti tulisi joten melko topakka holvituki sinne sisälle muodostuisi. Harmi vain, että sisähalkaisija tippuisi tällöin 196mm. Pitää selvitellä sotkisiko se kaiun älyn asennusta.


edit: Taidan tehdä siten, että tuon materiaalilisäyksen teen nykyisen runkoputken ulkopuolelle ja saumaan lisään sitten lattaa. Tällöin saa sisämitan pidettyä ennallaan.
« Viimeksi muokattu: 13-02-2016, 22:15:20 kirjoittanut otus »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.