Kirjoittaja Aihe: ROV  (Luettu 50652 kertaa)

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #30 : 15-02-2016, 14:38:15 »
 Kävin reilua vaaksaa vaille paikallisen metallipuodin putkivaraston tyhjentämässä ja piakkoin ompelen halkaistun putken aiemman runkoputken päälle. Hitsaus siten, ettei putkikerrosten väliin pääse vesi.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 711
Vs: ROV
« Vastaus #31 : 15-02-2016, 15:11:24 »
Kannattaa hitsiä niin tiheään kuin kehtaa, muuten siitä on aika vähän iloa.
Se kaksinkertainen 2mm putki kun kestää vain kaksinkertaisesti painetta, vrt jos olisit tehnyt 4 millin seinämällä niin se olis kestänyt 8-kertaisesti painetta.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #32 : 15-02-2016, 15:13:21 »
 Täytynee pistehitsata reilummalti.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #33 : 15-02-2016, 16:53:51 »
 Vielä tuosta 4mm seinämästä jottei ko. putkea ole saatavilla. Liekkö sellaista valmistettukaan? Joskus käytäntö sanelee reunaehtoja liiaksi eikä ole oikein varaa teettää käypäistä putkea.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #34 : 16-02-2016, 01:34:01 »
 Tuli sellainen mieleen, voisiko koettaa maksimoida rungon paineenkeston lisäämällä vielä kolmannen kerroksen näiden kahden päällekkäisten putkien väliin? Jonkun verran ylijäämäputkea (tätä hapokasta 2/204) olisi tähteenä ja siitä voisi leikata pantoja. Jos vaikka tekisin 10mm leveitä pantoja ja laittelisin niitä 40mm välein. Lopuksi pistehitsaisin niin pannat kuin putket toisiinsa kiinni vaikkapa viiden sentin välein jolloin saisi välykset pois ja koko nipun pakettiin.
 Tällainen vaatii kummasti laikkoja, mutta eivät ne onneksi kauhean kalliita ole.

 Vaihtoehtoisesti voisi ostaa 3x20 rosterilattaa ja tehdä niistä pannat.

 Toisaalta, jos tähän pannoitteluun menevän ajan ja vaivan käyttää pistehitsien määrään, saa runkoputki yllensä sangen tiukasti sovitetun hapokaskuoren joka voisi jo ainakin osin vastata mitä umpiainekin kestäisi? Kuinkahan tiheään pitäisi pistehitsiä käyttää?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 128
  • HOLLOLA
Vs: ROV
« Vastaus #35 : 16-02-2016, 13:14:32 »
Toisaalta, jos tähän pannoitteluun menevän ajan ja vaivan käyttää pistehitsien määrään, saa runkoputki yllensä sangen tiukasti sovitetun hapokaskuoren joka voisi jo ainakin osin vastata mitä umpiainekin kestäisi? Kuinkahan tiheään pitäisi pistehitsiä käyttää?

Todennäköiseti ei tiheään. Mitä harvemmassa pisteet, sen varmemmin saat yhtä lujia hitsejä keskenään samoilla virta-arvoilla. Hyvin lähellä hitsauskohtaa olevat valmiit pistehitsit shunttaavat osan, tai suurimman osan hitsausvirrasta, koska niiden kautta on pienempi vastus kuin työn alla olevassa hitsauskohdassa. Eli saattaa syntyä ns. räkähitsejä.

Netin syövereistä varmaan löytyy tästäkin luotettavampaa tietoa ja laskentataulukoita hitsattavan materiaalin ja levyvahvuuksien mukaan.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #36 : 16-02-2016, 14:37:31 »
 Jos puhutaan ns. ruutukoosta, eli niin leveys kuin syvyyssuunnassa, tässä tapauksessa akselinsuuntaan ja kehän suuntaan voisi kuvitella ruudun jonka kulmiin tulisi pisteet. Niin paljonkohan ruudun mitat olisi suurinpiirtein hyvä suurinpiirtein? 40mm? Tämön luvun tempaisin hihasta puistelemalla tuosta aiemmasta pantapohdinnasta.

 Tai lienee fiksumpaa koettaa jonkinlaista salmiakkikuviota.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Juha Moilanen

  • Viestejä: 407
Vs: ROV
« Vastaus #37 : 16-02-2016, 15:01:27 »
Vahvisteiden on syytä olla syrjällään, ei lappeellaan. Painekuoren hitsailu aiheuttaa siihen jännityksiä, jotka voivat jopa pienentää paineenkestoa jos huonosti käy. Ainakin 4mm seinämällä tuota materiaalia pitäisi löytyä. Mielestäni jos hitsaat kaksi kerrosta päällekkäin, ne pitää saada vesitiiviisti yhteen. Jos vesi pääsee väliin painekuorena toimii vain sisin kerros. Ja taas tuollainen piti sauma tekee niitä lämpöjännityksiä. Suosittelen vielä miettimän sitä hiiliteräsvaihtpwhtoa, jos kuitenkin olit maalaamassa kampetta. Nim. 15 vuotta työkseen painelaitteiden parissa.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #38 : 16-02-2016, 15:48:25 »
 Elikkäs putket sisäkkäin ilman että lämmöllä pilattaisiin yhtälö. Voikos lämpökäsittelyllä poistaa jännitykset? Jos, minkälaisin manööverein? Liimaus on edelleen melko hankala toteuttaa koska se ei kestä hitsauksesta tulevaa lämpöä. Toki, mielenkiintoinen käänne olisi käyttää metakrylaattia jolla saisi riittävät lujuudet ilman lämpöjännitteitä. Harmi vain, että ko. liiman saanti on ns. kiven alla.
 Luonnollisesti uloin kuori pyritään toteuttamaan vettä pitävänä. Ihan jo siksikin jos vekotinta käyttää talvella, ei olisi kiva jos ahtaaseen rakoon jäisi vettä joka jäätyisi tehden tuhojaan.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 671
  • Siuntio
Vs: ROV
« Vastaus #39 : 16-02-2016, 17:36:52 »
mielenkiintoinen käänne olisi käyttää metakrylaattia jolla saisi riittävät lujuudet ilman lämpöjännitteitä. Harmi vain, että ko. liiman saanti on ns. kiven alla.
Pitääkö olla joku tietty metakrylaatti? Tuolta löytyy Adekit 310: http://www.materialshop.fi/epages/Materialshop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014052201/Products/10051 Lisäksi 3M Scotchweld 8005 pitäsi olla hyvin saatavilla, olikohan Etra tai Hotmelt.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #40 : 16-02-2016, 20:29:02 »
 Vaan kertokaapas nyt tyhmälle. Eikun siis opettakaapas tietämätöntä. Jos tuohon väliin tunkee liimaa, mikä ominaisuus liimassa olisi se mitä pitää alleviivata? Vetolujuus, vai mikä?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 216
  • Kerava
Vs: ROV
« Vastaus #41 : 16-02-2016, 21:48:24 »
Oletkos tämän nähnyt,tuo Seabotix kestää 150 metrin syvyyttä:     https://www.youtube.com/watch?v=6pBH-3lXXO0
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #42 : 17-02-2016, 00:54:51 »
 Juuri kyseinen video on jäänyt näkemättä, kiitokset vain linkistä. Melkoisen kalliita vempeleitä ovat mokomat.

 Kävin tässä illan kuluessa pitkän keskustelun erään foorumilaisen kanssa. Tulimme tulokseen pistehitsauksen eduista sillä mikäli hitsatessa putken poikkileikkaus ei muutu, olisi lopputulos kyllin luja lopullista käyttötarkoitusta silmälläpitäen.

 Toki, jännitteitä teräkseen syntyy. Se, ovatko ne liian suuret, on eri juttu. Ja niistäkin pääsee eroon hehkuttamalla teräs. Jos olen oikein ymmärtänyt, olisi 304L -teräksen hehkutus 400 astetta 0,5-2h.

http://www.aksteel.com/pdf/markets_products/stainless/austenitic/304_304l_data_sheet.pdf

 Harmillisesti leivinuunia ei saa ihan noin kuumaksi, liekkö kellään kikkakolmosta jolla voisi hehkutuksen kotikonstein toteuttaa? Toisaalta, jos lämpötilaa kohottaisi reilummin koska karkenemisvaaraa ei tässä teräksessä ole.

 Itse pistehitsaus tulisi suorittaa symmetrisesti ja hitsauksen aikana voin pitää rungon sisäpuolella aiemmin mainittua alumiiniputkea tukena jottei teräs vetelisi itseään soikioksi.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 421
Vs: ROV
« Vastaus #43 : 22-02-2016, 19:24:20 »
 Jutustelin tänään tutun sukellusvälinehuoltajan kanssa. Punnitsin rakenteiden massan kasvattamisen ja varmuuskertoimien, sekä kustannusten ja käytettävyyden välillä. Taidan tässä päätyä kotelon paineistamisen kannalle. Maksaa ja vaatii lisätoimenpiteitä. Toisaalta, tuo lisävarmuutta ja lisäominaisuuksia.

 Käytännössä asentelen ROViin paineilmasäiliön jossa puhdasta sekä kuivaa ilmaa. Ilmaa saan seurani kompressorista rajattomasti ja jäsenmaksun hinnalla. Säiliön lisäksi tietenkin paineenalennin ja regulaattori ja ylipaineventtiili. Kaikki nämä säädettävissä ja räätälöitävissä tarpeisiini. Käytännössä normikäyttöön piisaa hyvin pienikin puteli, mutta luultavasti jonkun viisilitraisen pullon voisin tähän hommata.
 Paineenalentimeksi kävisi pukukaasulle tarkoitettu sellainen jossa on käyttööni sopivasti kaksi matalapainelähtöä. Tai onhan noita monenlaisia, valinnanvaraa piisaa.
 Regulaattorinkaan ei tarvitse olla mitään ihmeellistä ja on helposti pesitettävissä tarkoitukseensa. Kokonaissumma (kun on jo pari palikkaa valmiina) on vain ykkössatasia vaikka kaikki ostaisi uutena. Säädöt saan tehtyä täällä kaverin huollossa tarkkuusmittarein.

 Miinuksena tässä tarve täydelle säiliölle ja sen täyttämisestä johtuva vaiva. Toisaalta, pienikin säiliö kestää koosta riippuen aika kauan. Esim. 5l/200bar tarjoaa kaasua sataan metriin ulottuville sukelluksille Karkeasti ottaen kahdeksan kertaa.
 Toinen miinus tietenkin kustannukset.

 Plussana runkorakenteen varmuuskerroin sekä paketin yksinkertaisuus. Ylipaineventtiili voidaan säätää esim. 0,3bar suuremmaksi kuin mitä ulkopuolinen paine on. Regulaattori puolestaan ko. tapauksessa 0,2bar plussan puolelle. Eli tällöin rungon sisäinen paine on kaikissa olosuhteissa 0,2-0,3bar korkeampi kuin mitä rungon ulkopuolella vallitseva paine on.
 Tästä seuraa myös rungon keventyminen josta on paljonkin iloa. Esim. rungon suoran putken osuuden ainevahvuuden kasvattamisessa menetetään nostetta viitisen kiloa jokaista kahta milliä kohden.
 Entäpä toimintavarmuus ja varmuuskertoimet? Tällä hetkellä ainoat mekaaniset läpiviennit ovat potkurinakseleiden tiivisteet. Ensin 10bar huulitiiviste roskia varten, sitten 400bar akselitiiviste. Miksi näin järeä? Koska tuommoinen sattui löytymään ja parin euron hinnassa ei niin mainittavaa kilpailua muihin tiivisteisiin nähden. Tässä kohden varmuuskerrointa varmasti kylliksi, mutta nyt sitä on vielä enemmän kun sisällä isompi paine kuin ulkona. Tiukkapäätä runkoon saisi alapuolelle tulla jopa reikä ilman välitöntä katastrofia.
 Yhtenä plussana myös simppelimpi optinen läpivienti, eli ikkuna jonka läpi kamera maisemia katselisi. Ilman paineistusta vaatisi melko paksun akryylikerroksen. Nyt tämä voitaisiin toteuttaa parimillisellä PC-levyllä jonka muotoilu on paljon helpompaa ja joka on paljon helpommin vaihdettavissa. Tämä on tärkeää siksi, koska kyseessä on 180 asteen kaari n. 10cm säteellä.
 Eikä pidä vähätellä valmista valmiutta nostosäkille, tai mikseipä tässä olisi pienellä vaivalla sukeltajalle varakaasu varmistuksena jos oikein alkaa kikkailemaan.

 Liekkö kellään eriäviä mielipiteitä tai parempia ehdotuksia asiasta? Paineastia-asetuskaan ei taida lyödä kiiloja asian etenemisessä kun säiliön suhteellinen paine ei kohoa kuin baarin osasia vaikka pintapaineeseen nähden painetta voikin olla aika paljon.

 Se tässä harmittaa, että ennätin jo pieniä muutoksia askartelemaan puolikkaan työpäivän edestä..
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa juhahieta

  • Viestejä: 56
Vs: ROV
« Vastaus #44 : 23-02-2016, 18:32:58 »
3000 baarilitraa oli muistaakseni paineastia-asetuksen raja.