Kirjoittaja Aihe: Puruimurin hienosuodatin  (Luettu 4962 kertaa)

Poissa Matias.

Vs: Puruimurin hienosuodatin
« Vastaus #15 : 31-01-2016, 17:57:14 »
Mulla on Jetin pienempi malli ja siinä on tuo näkyvä suodin karkeammalle pölylle ja sen tajana toinen hienompi suodin. Sen karkeasuodattimen pinta on helppo imuroida kun siihen kertyy tarpeeksi tavaraa, mutta kannattaa tehdä homma varovasti sillä tuo suodatinvanu tahtoo lähteä mukaan. Olen huomannut että imurin leveällä lattiasuulakkeella tuo käy hyvin ja suodin pysyy kuosissaan.
...

Poissa heikkari

« Vastaus #16 : 01-02-2016, 00:13:55 »
Mulla on vanhasta liesituulettimesta tehty. Sisällä ilmanvaihtokoneen F7 pussisuodatin ja sen edessä suodatinmatto, jonka voi imurilla puhdistaa ulkopuolelta.
Plussaa on 3-nopeuksinen moottori. Vähän äänekäs suurimmalla nopeudella. Pussisuodattimen vaihdan noin kerran vuodessa.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #17 : 01-02-2016, 08:10:23 »
Mä olen sitä mieltä, että ehdottomasti pöly pitäisi korjata talteen siellä missä se syntyy. Eli tehokas imuri, ja siihen sykloni, millä poistetaan lähes kaikki pöly. Sitten varmaan joku perinteinen säkki on hyvä poistamaan ne jäljelle jäänet hiukkaset. Sitten vielä erillinen hiukkassuodatin, joka pitäisi pysyä puhtaana melko hyvin, kun ei sinne pitäisi tulla mitään. Itse en ole vieläkään saanut tuota suodatinta tehtyä. Kesällä puhallan ilman pihalle, mutta talvella pitäisi palauttaa sisälle. Sykloni erottelee normaalisti kaiken pölynkin pois, mutta käynnistystilanteessa pölläyttää helposti vähän purua ilmaan. Tosin sen saa imuroitua pois ilmasta imurilla itsellään. Jos on imuri, joka kierrättää jo useita tuhansia kuutioita ilmaa, niin ihan turha on laittaa toista laitetta joka yrittää paikata isomman epäonnistumista. Jostain vaan pitäis löytää hyvä ja edullinen suodatin ratkaisu.

Jos ilmasta välttämättä haluaa poistaa pölyä erillisellä laitteella, niin sekin kannattaisi toteuttaa syklonilla. Ihan varmasti oikealla mitoituksella toimii, eikä tarvitse putsailla, tyhjentää vaan säiliön silloin tällöin. 

Poissa krum97

« Vastaus #18 : 02-01-2018, 18:00:54 »
En ollut varma että mihin laittaa, mutta itse sain juuri rakennettua verstaalle puruimurin syklonilla, jossa on 4kw puhallin. Sykloni ja imuri eivät pidä kovaa ääntä, mutta paluuilma pitää ja kysynkin että tarkoitus on rakentaa ilmanvaihdon suodattimilla suodatus paluuilmalle ja hiljentääkö tämä konetta? Sykloni ja puhallin ovat erillisessä tilassa aivan verstaani ulkopuolella tilanpuutteen takia,joten putket tällöin menevät seinien läpi.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #19 : 02-01-2018, 18:33:48 »
Tee siihen ääniansa. Siis laatikko, jossa ääni kulkee S-mutkan. Äänieristysmattoa sisäpintaan. Mulla hävisi poistoilmaäänet sen sileän tien.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa krum97

« Vastaus #20 : 02-01-2018, 19:36:57 »
Pitääkin kokeilla tota ääniansaa ja äänieristemattoakin taitaa löytyä. Kunhan varmistan niin tuleehan ilmanvaihdon suodatin tämän vaimentimen jälkeen?

Poissa Nicholas-69

« Vastaus #21 : 02-01-2018, 20:19:18 »
En ollut varma että mihin laittaa, mutta itse sain juuri rakennettua verstaalle puruimurin syklonilla, jossa on 4kw puhallin. Sykloni ja imuri eivät pidä kovaa ääntä, mutta paluuilma pitää ja kysynkin että tarkoitus on rakentaa ilmanvaihdon suodattimilla suodatus paluuilmalle ja hiljentääkö tämä konetta? Sykloni ja puhallin ovat erillisessä tilassa aivan verstaani ulkopuolella tilanpuutteen takia,joten putket tällöin menevät seinien läpi.

Yksi vaihtoehto "paluuilman" hiljentämiseen mikäli tila antaa myöten ??
On laittaa paluuilmalle halkaisijaltaan suurempi paluuputki jolloin ilmavirtauksen nopeus pienenee ja sitä myöten myös melu vähenee ?

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #22 : 02-01-2018, 20:46:55 »
Ei se isompi putki auta siihen puhaltimen ulinaan. Suodatin tosiaan ääniansan jälkeen.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa krum97

« Vastaus #23 : 04-01-2018, 21:48:36 »
Tänään sain valmiiksi ääniansan ja suodattimen, niin ääniansa puhelimen db-mittarilla tiputti äänen 80->70 joka on itsestä erittäin hyvä ja suodatin vielä aavistuksen lisää. Nyt toimii purupoisto hyvin ja kiitoksia neuvosta. :)

Poissa Simo Ahtola

« Vastaus #24 : 07-01-2018, 10:10:51 »
Hei,

Jotain kuvia/skissejä tuosta "ääniansasta", please!

T. Simo
Aiempi nimimerkki Simoah

Paikalla MaTaHa

« Vastaus #25 : 07-01-2018, 10:30:25 »
Aina on selvitty!!

Poissa krum97

« Vastaus #26 : 07-01-2018, 21:15:31 »
Itse katselin lisäneuvoa googlen kautta löytyvistä kuvista ja googlasin "air ventilation silencer diy" nimellä.