Kirjoittaja Aihe: Mönkijä pihatöihin?  (Luettu 7488 kertaa)

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
Mönkijä pihatöihin?
« : 28-03-2016, 14:42:52 »
Olen lukenut ahkerasti SammysATV:tä ja muitakin alan foorumeita, kysyn kuitenkin vielä tutulta porukalta kokemuksia ja ajatuksia. Pihan laajentuessa tarvitsen lisää konevoimaa lumitöihin, pienimuotoiseen puidenajoon, kottikärryksi, trailereiden siirtelyyn ja mahdollisesti jonkinlaisen niittokoneen vetämiseen. Luulen myös ettei satunnaista huvikseen mönkimistä oikein voi välttää.

Tieliikenteeseen en vehjettä tarvitse mutta koneen käyttöalueella on vilkas kantatie joka täytyy toistuvasti ylittää. Pykälissä kerrotaan että maastomönkijällä saa ylittää yleisen tien mutta tulkitaanko toistuva ja säännöllinen ylitys lumityön vuoksi lain hengen mukaiseksi?

Mönkijän ei tarvitse olla kaupan suurin ja hienoin mutta mielellään merkkivehje, vierastan kiinalaisia kopioita. En tahdo harrastaa konetta sen käyttöä enempää, huollot ja mahdolliset korjaukset teetän alan liikkeessä. Koneella pitää voida ajaa hiljaa joten jonkinlainen alennusvaihde lienee tarpeellinen. Suunnanvaihtajan sujuvaa toimintaa pidän tärkeänä koska edestakas veivausta tulee kohtalaisen paljon. Huonosti toimiva, jäykkä tai hidas suunnanvaihtaja alkaa Avanttiin tottunutta nopeasti keljuttaa.

Maasto- ja traktorimönkijöiden hinnoissa ei näytä olevan valtavaa eroa, siinä mielessä mahdollisuus tieliikenteessä kuljettamiseen olisi ehkä hyvä lisä. Eilen luin Koneviestin T3-vertailun viime vuodelta, siinä otettiin voimakkaasti kantaa traktorimönkijöiden nopeusrajoitinten toteutukseen jotka testiryhmän mielestä osassa malleja haittaa koneen käyttöä pienissäkin nopeuksissa, lähinnä maastossa kuormaa vetäessä.

Muutamaa Hondaa, Polarista ja CanAmia olen käynyt myymälässä hipelöimässä mutta ei tuo ole ajatusta kirkastanut, enempi päinvastoin. Hintaosastolla ~10k€ alkaa olla kipurajalla ja siinäkin saisi olla jo hiukan auraa ja vinssiä mukana.

Onko kooveen raadilla mielipiteitä ja ajatuksia valintojen tueksi? Isoimmat virheet olisi mukava väistää ennakkoon.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Tapio K

• Kempele
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #1 : 28-03-2016, 15:38:56 »
Mulla oli 2008 mallin outlander 650xt. Lumen auraus oli mukavaa puuhaa kunnes tuli reilusti lunta ja penkkoja.. sillä kun ei oikein voinu työntää muuta kuin läjään..

Puun ajossa ketterä ja riski isoilla renkailla (28")

Mulla oli tieliikennemalli ja laitoin siihen auton kesärenkaat aluvanteilla.. erittäin mukava kruisailupeli kesällä.. jalat tahtoi kärytä kun shortseissa ajeli kun se kone hohkaa aika kuumasti..

Noihin edellä mainittuihin käy kaikkiin mainiosti paitsi oikeisiin lumitöihin siitä ei ole..

Eikö tuolla rahalla laittaisi jo pienen traktorin?

Niin ja oikeita nelivetoja ei ilmeisesti ole kuin polariksella?? Vai saakohan sitäkään 100% tönkköön..

Puuhommissa tuo vaihteisto oli vähän huono.. välillä piti nytkäyttää että meni pykälä päälle.. ja huono nytkäytellä kun oli puuta kärry täynnä..

Kaverilla on uusi 800 polle teloilla.. juuri teen tuossa vahvempaa ahkiota  siihen kun pari tehdastekoista on jo rullalla ;D

Poissa Metänpoika

• Tuupovaara
« Vastaus #2 : 28-03-2016, 17:00:00 »
Minulla on traktorin korvikkeena ollut mönkijä jo vuoden 1990 alkupuolelta. Nyt jo toinen mönkkäri menossa, nykyinen on ArticCat 650 Twin, vehje on joutunut näissä mäkimaastoissa todella koville ja muutaman kerran olen joutunut runkoa vahvistelemaan ( etukuormaaja kuvat puhukoot puolestaan ). Pihan- ja tienauraukset olen hoidellut pääasiassa mönkijällä, ( pihaan on nousua 180m:n matkalla 32,5 m ) mutta suurempien pyryjen jälkeen on naapuri käynyt levittämässä tien traktorilla. Metsätöissä on ollut ehdoton peli näissä rinteissä, traktorilla olisi monta paikkaa jäänyt saavuttamatta tukkikärryn kanssa.Auran, tukki/lavakärryn olen tietenkin itse tehnyt ja tukkikärryn ovat kopioineet muutamat Inarin tuttavat. Kärryn "teli" on 5 minuutissa vaihdettavissa kipilliseksi lavakärryksi, jon on tälläkertaa " ympätty " hakkuri odottamaan kevään risusavotantuotosten hakettamista.Tukkikärryyn on myöskin nosturi helpottamaan paksumpien tukkien kyytiin saamista ja kuorman purkamista.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #3 : 28-03-2016, 17:10:23 »
Itsellä on ollut mönkkäri ja Avant 520. Jälkimmäisellä tekee töitä  :)

Poissa 009

• Aholan tila
« Vastaus #4 : 28-03-2016, 17:45:36 »
Täällä on kanssa 520 Avantti ja on kyllä monipuolinen vehje.
Nuo mönkkärit enempi 50 villitysvehkeitä ;D

Poissa Jukka

• Paimio
« Vastaus #5 : 28-03-2016, 17:58:13 »
Mites tuon Avantin kanssa sujuu ranganajo pihan ulkopuolella ?

Poissa 009

• Aholan tila
« Vastaus #6 : 28-03-2016, 18:24:33 »
Mites tuon Avantin kanssa sujuu ranganajo pihan ulkopuolella ?
Umpimettässä ei kyllä ole kaksinen vehje, matala maavara ja voi jäädä kannon nokkaan keikkumaan.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #7 : 28-03-2016, 18:44:15 »
Jos Avant on vakiopyörillä maavaraan ja muutenkin tukevuuteen auttaa isommat pyörät.
Hydrauliikan ulosotto on kätevä, voi laittaa vaikka kärrynkin vetämään.
Tubesta muutama video:
https://www.youtube.com/watch?v=AUnWGuUtoD0
https://www.youtube.com/watch?v=Q3PDpKefWmU

Poissa korkkari

« Vastaus #8 : 28-03-2016, 21:09:14 »
Täällä on käytössä Polle 500 EFI traktori -13.
Tunteja tullut reilu 300 kahden vuoden aikana ja monesti on ollut kampe korjaamolla.
Ainakin viisi kertaa on haettu mönkky jostakin kun poika on soittanut, aina ollut joku vika, että kampe ei käy.
Viimeisin kolme viikkoa sitten, huohotinputki jäätyi tukkoon ja liikennevaloista liikkeelle lähtiessä joku muovinen öljysäiliö poksahti halki, öljyt pihalle ja poika ei sitä huomannut heti. 300m myöhemmin veto loppui ja mönkky sammui. Kansi, venttiilikoneisto, sylinteri ym. vaihtoon. Takuu oli loppunut jouluna 2015, mutta maahantuoja antoi osat, myyjä ilmeisesti työt. (Loppuselvitys vielä tekemättä)
Toimiessaan hyvä vehje.
Tämmöisiä kokemuksia Polariksesta, osien hinta on melkein kultaan verrattavissa.
Maksoi 9k€ puskulevyn ja teliakseliperäkärryn kanssa.
Muista merkeistä ei kokemuksia.

Poissa peko

« Vastaus #9 : 28-03-2016, 21:16:37 »
Avantti on varmasti hyvä kunhan ollaan piha-alueella ja ns. tasamaalla, mutta ei se silti korvaa sitä mönkijän huviajoa. Sitten kun mennään yhtään maastoon niin mönkijä hyvä. Mulla 350 Honda liki 10 v pois en antaisi, ei se silti traktorille likimainkaan pärjää maastossa. Mulla on semmonen yksiakselinen kärry millä vien puita ja hiekkaa, noin 6-0 päihittää kottikärryn. Mettäkoneiden jäljissä olen sillä yksiakselisella kulkenut kohtuullisella menestyksellä, oksat tunkee konehuoneeseen ja oikeasti pehmeälle ei ole asiaa. Lumitöissähän se on onneton jos ei ole paikkaa mihinkä saa kasata tai sitten rinnettä mihinkä työntää. Muuten hyvä hankinta kunhan hommaa merkkikoneen, ja niistä tehoista en muuta tiedä kun omalla on saanut peräkärryn akselin solmuun ja aina on lopuksi rapa lentänyt, koskaan ei ole sutimatta hyytynyt. Kai se sitten pidemmissä ylämäissä alkaa se moottorin koko merkkaamaan, mulla ajomatkat satoja metrejä ei kilometrejä.

Poissa Lauri

« Vastaus #10 : 28-03-2016, 22:08:07 »
Ramin listalla olevat työt kuulostaa kovasti traktorihommilta. Huviajoon kannattaa hankkia moottoripyörä  ;)

Minulla käytössä Valmet 305 neliveto, aikansa malliston pienimmästä päästä ja silti ollut todella riittävä kaikkeen tarpeelliseen. Sillä voi tehdä paljon sellaisiakin juttuja, joista mönkijän kanssa voinee vain haaveilla. Voi vaikka siirrellä pieniä rakennuksia:

Poissa pera8x

« Vastaus #11 : 29-03-2016, 09:04:48 »
mulla on kokemusta yamahasta, polariksesta ja hondasta. polaris oli noista huonoin, sille kävi kutakuinkin samalla tavalla, kun korkkarin pollelle.

polaris oli siis joku 350cc, ikää en muista, mutta ei mikään vanhus ollut sillon. onhan tästä jo aikaakin kymmenen vuotta, kun tämän kanssa touhusin. talvella eräs tuttava sillä kolasi jotain jyrkkää mäkee ja öljyncoolerilta meni letku poikki ja öljyt mäkeen. no, lopputuloksen arvaa.. koneeseen uudet hilut ja taas mentiin. polaris tuli tässä asiassa vastaan ja toimitti osat pilkka hintaan. työt tein itse. muuten ihan toimiva peli, mutta laatu ei ihan vakuuttanut joka asiassa.

yamahoista työn kautta kokemusta eniten näistä mönkkäreistä. kohtuu kovia pelejä tuntuisi olevan kaikki, eikä mitään erikoisempia vikoja ole juuri tullut vastaan. joissain grizzlyn 700:ssa oli staattorin öljykylpy vähän huono, niin ylikuumeni ja meni staattorit rikki. sittemmin siihenkin tuli päivitys lohkon kuoreen, missä kulkee öljykanava ja näin öljyjäähdytys on toimivampi. muuten kyllä ihan käypäsiä pelejä kaikki ilman lastentauteja. uskallan suositella merkkinä.

honda kokemukset rajoittuu yhteen yksilöön. faijalla ollut jo jokusen vuoden tuollainen 420. hauska peli, kun hydraulinen voimansiirto. tämä on vaan toiminut, eikä sille ole muuta, kun huoltoja tehty, jos niitäkään aina ajallaan. honda on suosikkini näistä. perus honda laatua, koneet käy ja kukkuu kunhan vaan huoltaa.

Paikalla Skaribo

« Vastaus #12 : 29-03-2016, 10:09:45 »
Omat kokemukset rajoittuu TGB 450 joka viime kaudella oli kovassa käytössä puutöissä saaressa hankalassa maastossa. Täys 4x4 ja kaasutinkone niin pystyy itse huoltamaan/korjaamaan, eikä tarvitse mantereelle kuskata tietokoneen jatkoksi. Variaattorivaihde jossa nopea ja hidas alue, on helppo käyttää ja veto pysyy päällä. Voin tosin kuvitella että lumitöissä voisi kaivata helpompaa eteen-taakse vaihtamista, mutta itsellä ei sitä tarvetta ole.
Ongelmia ei ole ollut.
Sen jatkeeksi kiinalainen tukkikärry nostopuomilla ja sähkövinssillä omalla akulla. Järkeä käyttäen on kestänyt ja helpottanut työtä paljon. Köysi vinsille (ei vajeria) ja hyvät sakset niin työ on riiittävän sujuvaa. Kärylle tein simppelin nostopuomilla kipattavan vanerilavan jolla risut on siirtynyt polttopaikalle. Suurempia kiviä yms on siirretty vinsillä. Kärryn pankkojen varaan rakennettu myös simppeli tuki tukkien sahaamista varten modifioidulla Timberjigillä maastossa.
Kesällä tarkoitus nostaa vene kärryn avulla kuiville pohjapesua varten, jotain lisää pitää sitä varten rakentaa.
Kärryn renkaat on tosin jo yhden kauden jälkeen täynnä halkeamia, ja paremmat pitää hankkia, noissa ei ilma kauan enää pysy.
On varmaan totta että rajoittimet on tehty vaihtelevasti, useimmiten on kaasuläpän liike rajoitettu, eikä tehoja sitten löydy pienemmilläkään vaihteilla. Joissakin (ns optiomallit) on lisäksi tehoja kuristettu pakoputkessa olevilla kuristimilla. Liekö missään varsinaisesti nopeutta rajoitettu?

Poissa pera8x

« Vastaus #13 : 29-03-2016, 11:27:17 »
traktorimönkkäreissä on tullut vastaan ainakin elektronisia nopeuden rajottimia. eli toimii täysillä tehoilla tiettyyn nopeuteen saakka. se, kuinka nuo on toteutettu, niin siitä ei ole hajuakaan. yhdellä tuttavalla on joku isohko can amin traktori mönkkäri, missä on vauhdin mukaan muuttuva sähköinen ohjaustehostin. jotenkin nopeus signaalia manipuloimalla sai koneen kyllä kulkeen, mutta laite luulee, että mennään matelu vauhtia, niin ohjaus on yliherkkä kovassa vauhdissa.

Poissa Festool

« Vastaus #14 : 29-03-2016, 16:46:54 »
Kokeilin äsken yhden oppilaan uutta Polariksen ohjaustehostimella olevas 570 kuutioista traktorimönkkäriä. Ihan loistava peli ja sähköisen kaasun takia rajoittaa vain nopeutta eikä tehoa sallitun huippunopeuden tuntumassa. Aikamoinen kuume nousi jo tuostakin.

Ohjaustehostin saa mun äänet!