Kirjoittaja Aihe: Mönkijä pihatöihin?  (Luettu 7499 kertaa)

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 021
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #15 : 29-03-2016, 21:56:05 »
Minulla ollut vuodesta 2007 Polaris Sportsman 500HO. Rikki on mennyt ns. idiooottinappi jota pitää painaa kun peruuttaa että saa nelivedon päälle ja täydet tehot ja nopeusmittarista nirhautui johto poikki. Molemmat meni takuuseen. Lisäksi oli hapertunut ilmanputsarin ja koneen välinen kumitorvi, vaihdoin sen viime syksyn kausihuollossa. Made in China luki siinä tötterössä, uudessa made in USA.

Laitoin siiihen viime syksynä EZ-steerin ohjaustehostimen ja kyllä muuttui peli mukavaksi ajaa, ei lyö käsille ja jaksaa tämmöinen vammainenkin käännellä maastossa. Tehostin on kyllä ihan ehdoton peli. Polariksessa arvostan etuakselin automaattilukkoa, se toimii hyvin. Muista merkeistä ei muuta kokemusta kuin mitä olen vierestä katsonut kun muut ajaa.

Lumitöissä olen kokeillut pari kertaa ja leluksi todennut, perässä käveltävä Hondan linko paljon parempi pihanurmikolla. Lisäksi pihassa sinistä voimaa eli neliveto Ford lingolla ja etukuormaajalla isomman tien aukaisuun joten ei edes tule mieleen alkaa mönkkärillä lumitöitä tuhertamaan.

Puunajossa lähietäisyydellä hyvä peli, takana HD jouset niin ei perä retkahda pohjaan kun tulee aisalle painoa, perässä kiinalainen ***ska-kärry jossa puomi ja vinssi. Se oli virhehankinta mutta kun tuli koneen mukana... HD- jouset ei haittaa sitten normaalimönkimisessä minun mielestä ollenkaan, edessä on normaalivieterit. Renkaat on ITP Mud-Litet, vakiorenkailla metsässä ajo oli melko sutimista. Nyt sitten pihalla on melkoiset orkoset kun korkeaharkkoiset renkaat haukkaa käännöksissä. Kauempaa puut ajetaan sitten Fordilla ja naapurilta lainatulla tukkikärry-kuormain yhdistelmällä.

Täytyy kyllä todeta että on se hulvattoman hauskaa homma tuo mönkiminen, voittaa jopa enduropyöräilyn parhaimmillaan. Pahimmillaan ne molemmat on koneen etsimistä mutakuopasta...
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa tpraut

  • Viestejä: 118
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #16 : 29-03-2016, 22:37:16 »
Tälläinen tuli hankittua pojalle. Ihan siis pihatöihin...oli yksi peruste. Köh..

Poissa qaw

  • Viestejä: 18
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #17 : 30-03-2016, 19:39:25 »
Jos vaivatonta suunnanvaihtoa kaipaa, niin älä ainakaan Can-Amia osta, niissä on ominaisuus tahmaava vaihdekeppi, joka vaatii ties mitä akrobatiaa satulassa että saa pakin päälle. Itsellä on pari eri Polarista ollut, ennen 800 -08 tieliikenne ja nyt 500 efi -13 traktori. Ekalla tuli tunteja jotain 500 ja tokalla nyt tuli 50 täyteen. Vikoja ollut 800:ssa yksi katkennut mittaripömpeliin menevä johto, joka aiheutti koneen sammumisen kun käänsi täydet. Korjaus hoitui abikolla ja kutistesukalla. Takakardaanista oli lähdössä putkisokka kävelemään ja hierti jo jäljen vaihdelaatikon kuoreen. Ei mennyt puhki asti, korjasin korvaamalla putkisokan pultilla. Lisäksi pari palloniveltä. 500:ssa ei toistaiseksi mitään vikoja. Ei kyllä Polariksen laadussa valittamista.

Pollen neliveto on huippu, etupää menee 100% lukkoon automaattisesti jos takarenkaat pyörähtää olikohan 1/8 kierosta tyhjää. Putoaa myös pois päältä itsekseen kun on pitoa, eli ketteryys palaa. Ei paljon vaivattomampi vois olla. Pihahommiin ettisin yksilön, jossa ns. turf-perä, taitaa löytyä ainakin x2-mallista ja joistain rzr/ace malleista. Tässä saa toisen takarenkaan vedon vapautettua, joten ei revi nurmikkoa heti rullalle (markkinoidaan välillä avoimena tasauspyörästönä, jota se ei kyllä ole). Kaikilla muilla merkeillä takapää on aina yhtä puuta. Ja säänön vahvistaa poikkeus marginaalimerkki Cectek, jossa saa vissiin molemmat tasauspyörästöt auki.

Jos sulla on Avant ja haluut mönkijän, niin vaihdetaan? :D Ollut pitkään jo mielessä 220:n hankkiminen, olis se kuitenkin lumihommissa yhtä hyvä, ellei parempi, kun saa lingon. No joo saa mönkijäänkin erillisellä moottorilla törkyhintaan. Nostomahdollisuutta kaipaa kans vähän väliä. Ja tuo nurmikon repiminen ärsyttää, pikkuhommiin kärryn veturiksi menee useimmiten ajettava ruohonleikkuri.

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 651
  • Siuntio
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #18 : 31-03-2016, 01:30:12 »
Mökillä on peltikuorinen Avant 520-07. Loistopeli piha-, ranta- ja rakennustöissä. Ainoan kuskaaminen edestakas mantereelle on vaan pirun työlästä. Pikkusaaren puunajossa takkatarpeisiin avantti on riittävä, huutoetäisyyttä pitemmällä matkalla alkaa mennä pelleilyksi.

Seurasin käytettyjen Avanttien tarjontaa pitkin talvea. 10k€ hintaluokassa ovat lähinnä tappiin ajettuja urakkakoneita +5k tunneilla, 3xx sarjan liukuohjattuja tai kotitöissä tarpeelliset jatkopuomi sekä "tasauspyörästön" lukkoventtiili puuttuvat. 200-sarjalaiset ei oiken nappaa meikän käytössä koska kokonaisuuden hyöty/hintasuhde alkaa kääntyä mönkijän eduksi. Laitteita pitää toki vertailla suhteessa käyttötarpeeseen ja tunteihin. Traktorit etukuormaajalla, samassa hintaluokassa näyttää olevan joko kiinalaisia tai aktiivisen pajahellyyden tarpeessa. Projektit ja tuurilla toimivat vehkeet ovat tässä hankinnassa estolistalla, on etsittävä vähiten huono kompromissi. Huvikäytön mahdollisuus lisää arvopisteitä.

Oivallan että mönkijällä jää pienetkin nosto- ja maansiirtotyöt tekemättä. Tärkein käyttötarve uudelle koneelle on 200m pihatien lumityö, pätkä ja parkkipaikka on sopivasti rinteeseen pengerretty jossa on tilaa pudottaa lunta alarinteeseen melkein koko matkalla. Kakkoskoneena on perässäjuostava telavetoinen lumilinko ja kylältä saa ostaa jämerämpää kalustoa tuntityönä. Avausviestissä mainittujen muiden töiden ajankohta on valittavissa sään ja vapaa-ajan mukavuusehdoilla. Jokaiseen käyttöön sopivaa yleiskonetta en etsi ja pihanurmille on eri koneet.

Kiitos arvokkaista kommenteista ja kokemuksista. Näiden avulla osaan kiinnittää koeajoilla ja hintavertailussa huomiota yksityiskohtiin.

Kantatiellä käyminen edes tilapäisesti puoltaa kilvitettyä vehjettä, koskee Avanttia, traktoria sekä mönkijää. Maahantuojan tai muun tyyppihyväksynnän hakijan jälkikäteen viritelty nopeuden/tehon/vääntömomentin rajaaminen eri keinoilla epäilyttää. Onko kokeneemmilla ollut rajoittimista käytännön haittaa työkäytössä?
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Skaribo

  • Viestejä: 115
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #19 : 31-03-2016, 08:24:07 »
Tieliikennemalleissa teho on rajattu säädösten mukaan johonkin 18kW tms. Vanhemmissa maalleissa kone on kuristettu siihen jollakin keinoin, esim pakoputken kuristimella. Lisäksi on on sitten kaasuläpän liike usein rajattu huippunopeuden rajaamiseksi. Minulla taitaa olla vielä tulppa putkessa, kaasun rajoitin on jo uudelleen säädetty. Nykyisellään on varmaan elektroniikkaa hoitamassa säätöjä. Minun tarpeisiin tehot on kuitenkin riittänyt, n 70 kiintokuutiota siirtyi vaivatta viime kesänä rantaan poisvietäväksi. Jos kaikki tehot olisi käytössä voi olla että jokin paikka hajoaisi, nykyisellään kuitenkin tuntuu kun jokin tökkii ja voi korjata. Jotain 8-10kW voisi ilmeisesti löytää lisää, mutta kestääkö nivelet sun muut? Eli en ole käytännössä huomannut tehon puutetta, yleensä pito loppuu ennen tehoja. Hitaalla alueella mennään, eikä vauhtisuoria ole missään. T3-malleissa ei taida teho olla rajattu enää, vain huippunopeus. Monipuolisessa työkäytössä on oleellisempaa että varusteet on kunnossa. Kaukokäytöllä olevat vinssit sekä konessa että kärryssä, että saa kaikki kalut ja vehkeet kulkemaan vaivatta mukanaan.
Mahdollisen kärryn osalta tulee varoa niitä joissa nosturin tukipilari on turvakehikon päällä, kehikon yläpalkki ei lukemani perusteella kestä. Nosturin tulisi olla tuettu pääaisaan. Minulla on tuo: http://www.rally.fi/tuotteet/finman-tukkikarry-puomivinssi/, vinssin voi jättää kauppaan ja hankkia heti paremman, langattomalla ohjauksella ja köydellä, renkaat ei paljon pisteitä saa, vaan kannattaa tinkiä mukaan paremmat. Sivuttaistuki tuosta puuttuu, mutta sen järjestin 40*40 palkilla joka menee sermin alaputkeen, ja trailerin tukijalalla. Hyvin on toiminut ja nopea käyttää. Tuossa on erittäin päteviä kommentteja vaunun käytöstä ja kuormauksesta: https://www.youtube.com/watch?v=tDFHAAQrjA8
Nämä täyden amatöörin kommentteja yhden kesän jälkeen, jonka aikana tuli paljon tuosta hommasta opittua.

Poissa qaw

  • Viestejä: 18
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #20 : 31-03-2016, 09:30:26 »
800, vaikka oli tieliikennemalli, oli rajoitettu niin lievästi, että kulki edelleen 100km/h. Menikö sitten väännön turvin vai mitä, mutta voimaa tosiaan oli enemmän kuin tarpeeksi.

Samoin tuo 500, vaikka on traktorimalli, on rajoitettu siten, ettei voima pääse loppumaan. Vauhti hyytyy siihen vähän vajaa 40km/h gps-nopeutta, mutta kiihtyvyys on kunnossa ja työhommissa aina loppuu pito ennen hyytymistä.

Kyllä muuten mönkijällä pienet maansiirtohommat onnistuu. Soran tai mullan levitys esim. no problem. Jos meinaat sellasia tehdä, niin älä ahnehdi puskulevyn leveydessä. Ero maan (ja lumen) siirtokyvyssä on huomattava jo 137cm vs 152cm levyjen välillä. Kunnon hammasterä (esim. www.kulutuslevyt.fi) auttaa asiaa huomattavasti.

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 021
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #21 : 31-03-2016, 22:35:33 »
Se jäi sanomatta että lumihommissa ketjut ainakin mönkkärin takapäässä on melko tarpeelliset, ehkä jopa välttämättömät. Jos panee etusiinkin niin se himmeli kääntyykin ja vastaavasti jos pukkaa vinoon käännetyllä levyllä niin meneen suunnilleen sinne minne kuski haluaa. Ilman ketjuja se jää talvella sutimaan jokaisen kökkäreen eteen ja menee minne sattuu mutta ketjujen kanssa menee melkein kuin kesäkelillä.

Niitä Bilteman poikittaisketjuja kannattaa välttää, ne on lähinnä rahan haaskausta mutta salmiakkikuvioiset ketjut toimii kunnolla. Korkeaharkkoisten renkaiden kanssa kylläkin ketju pakkaa jäämään harkkojen väliin ja ei koske maahan mutta normirenkailla toimivat hyvin.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Skaribo

  • Viestejä: 115
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #22 : 01-04-2016, 08:53:35 »
Kannattaa tuktia myös vakuutusmaksuja ja kastastusvaatimuksia. "Maastomalli" on kallis vakuuttaa, ja tarve tulee heti kun poiketaan suljetulta alueelta. Tieliikenne malli on aika kallis ja ilmeisesti kastastettava jollakin aikavälillä, T3-traktori taitaa olla edullisin ja huolettomin näistä. Tehoja on, tiellä saa luvallisesti ajaa joskin nopeus on sitten rajattu, ja hupikäyttö vähän hillitympää. Maastoajoa ajatellen tuo T3-istuinvaatimus selkänojineen on ainakin ollut hölmö, ja estänyt järkevää ajoa ja käyttöä hankalassa maastossa. Onko poistunut uusissa, en tiedä?

Poissa Herja

  • Viestejä: 166
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #23 : 01-04-2016, 13:21:59 »
Se jäi sanomatta että lumihommissa ketjut ainakin mönkkärin takapäässä on melko tarpeelliset, ehkä jopa välttämättömät.
Niitä Bilteman poikittaisketjuja kannattaa välttää, ne on lähinnä rahan haaskausta mutta salmiakkikuvioiset ketjut toimii kunnolla. Korkeaharkkoisten renkaiden kanssa kylläkin ketju pakkaa jäämään harkkojen väliin ja ei koske maahan mutta normirenkailla toimivat hyvin.

Juu ketjut ehdottomasti, ainakin minä oon havainnu aikas välttämättömiksi.. Minusta nuo poikittaisketjut on oikein hyvät, ei menny rahat ollenkaan hukkaan.. Ne ei mahdu niitten karkee kuvioisten renkaitten palojen väliinkään, salmiakki malleilla on vähän sitä ongelmaa, kun ovat ohuempaa ketjua.. Tänä talvena laitoin eteenkin ketjut, niin kyllä meno on aika vahvaa jo, edessä salmiakki malliset.. Pito eroa en oo havainnu, tosin en oo sitä tutkinukkaan..

Minulla on metsä- ja lumikoneena 300 kuutioinen kawasaki.. Yhtään isompaa en oo tarvinnu/kaivannu.. Lumi liikkuu pihalla ja tiellä mainiosti ja auton peräkärrikin tulee mettässä hienosti perässä.. Alle 2000 luvun vehje, niin osaa ittekin huoltaa, ei oo liikaa sähköä..

Maavara loppuu joskus mettäsä, mutta sekin on reittivalinnasta aikapaljon kiinni..

Katselin aikanaan noita vanhoja Hondia, niin minusta niiden omistajat kuvittelee, että ne on kullasta valettu.. Aivan järkyttäviä hintoja pitäävät 25 vuotta vanhoista vehkeistä.. Toisaalta kai niistäkin joku tolvana maksaa, kun kerran kauppaavat edelleen samoihin hintoihin..

Voi olla, että tehokkaampaa ja isompaa alkaa kaipaamaan jos joskus sellaasta kokeilee...

J
-Matalaa kaappia kutsutaan senkiksi ja korkeaa senkkiä vastaavasti kaapiksi-

Poissa qaw

  • Viestejä: 18
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #24 : 01-04-2016, 14:43:09 »
Mä en ole koskaan kaivannut ketjuja, vaikka on tullut pidettyä puhtaana melko isoakin pihapiiriä ja reilun puolen kilometrin verran pihateitä, Rami kyllä tietää kun on paikalla käynyt ;)

Ehkä tähän on syynä se, että mulla on koneet olleet aidosti nelivetoisia, "täysikokoisia" ja renkaat hyviä (Maxxis Bighorn ja Duro Buffalo). Ja joo kyllä noistakin pidon saa loppumaan, mutta sitten on kyllä jo puskulevyssä niin paljon tavaraa, että alkaisi pian sulake löytymään jostain muualta. Esim. tällä kuvan päätypaloilla varustetulla liikkuu kyllä just niin paljon nuoskalunta kuin mahtuu edessä pysymään, kunhan nyt ei aivan puhdas peilijää ole alustana. Ja siinäkin menee kun saa edes pienen alkuvauhdin.


Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 651
  • Siuntio
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #25 : 10-11-2017, 18:54:54 »
Kauan tuli tätäkin aihetta pohdittua. Eilen ilmestyi pihalle TGB Blade T3b traktorina, V-auralla ja ohjaustehostimella varustettuna. Nyt ei takuulla sada lunta koko talvena.

Kävin ahkerasti koeajamassa eri merkkejä sekä kauppiailla että omistajien tykönä. Polaris oli valinnassa pitkään ykkösenä mutta kylänmiesten kehujen perusteella valkkasin tämän. Vekottimen ensisijainen tarkoitus mulla on lumityöt sekä peräkärrien ja työkalujen siirtely tontin yhdeltä reunalta toiseen ja takaisin. Aurattavaa tietä on vain parisataa metriä, siihen päälle parkkialueet. Viime talvena Husqvarnan linko oli muuten hyvä mutta pirun hidas tähän tarpeeseen, säästän sen vielä varalle.

Lisävarusteeksi ruksasin takavinssin koska koen olevani keskimääräistä suomimiestä huonompi moottoriajoneuvon kuljettaja. Jos lunta kuitenkin sataa niin ennemmin tai myöhemmin niin lipsautan välineen nokka edellä tuosta ainoasta jyrkemmästä tiepenkereestä jumiin.  Tunnin päristelyn jälkeen ohjaustehostin vaikuttaa myös aika kivalta varusteelta.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 021
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #26 : 10-11-2017, 19:03:26 »
Vähän OT mutta kumminkin: jos menee tieltä metsään niin pohjapanssari ja vinssi (kumpaan päähän vaan, kunhan on) on jokseenkin välttämättömiä. Ilman panssaria tulee lompakolle kipeä olo nimimerkillä vierestä seurannut kun ei puhetta uskota.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Anssi Suortti

  • Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Viestejä: 2 440
  • Kirkkonummi
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #27 : 11-11-2017, 11:27:55 »
Nyt vaan vartutaan sitten lunta ;)
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 021
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #28 : 11-11-2017, 15:44:01 »
Noista ketjuista: pito ei oikeastaan ole se ongelma vaan ohjautuvuus. Esim ITP MudLitet on hyvät kesällä mutta lumella liukkaat. Kun yrittelin puskea lunta niin keula meni just minne sattuu kun sivuttaispito loppui. Mönkkärin levy on sen verran pieni että suora pito yleensä kohtuudella riittää. Toisaalta Kuusamossa tulee lunta niin paljon että linko tai etukuormaajakone on välttämättömät kun vallit kasvavat korkeutta kevättä kohti mentäessä. Traktorin takalanakin on aika turha kapine lumitöissä meillä mutta toimii loistavasti eteläisemmässä Suomessa. Jos syksyllä alkaisi työntää mönkkärillä tarpeeksi kauas että lumet mahtuu vielä keväälläkin, oltaisiin jo syvällä naapurin palstalla.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 647
Vs: Mönkijä pihatöihin?
« Vastaus #29 : 11-11-2017, 18:43:00 »
Ostin pojalle mopon korvikkeeksi Polaris Sportsman 570 mönkijän kesällä. Yllättävän paljon sitä keksii itsekin käyttöä pienellä tontilla. Ja kuuttakymppiä ehtiihin johonkin.