Kirjoittaja Aihe: Draft Sight  (Luettu 11841 kertaa)

Poissa Käppyrä

Draft Sight
« : 13-04-2016, 15:23:19 »
Käyttääkö joku tuota? Asensin äsken koneelle hetken mielijohteesta ja vaikuttaa äkkiseltään aika vaikealle kun en ole ennen vastaavia ohjelmia käyttäny. Pieniä yhtäläisyyksiä on Photoshoppiin jota tullu enemmän pyöriteltyä.

Mitä etuja tuosta ohjelmasta on käsin piirtämiseen, muuta kuin siistimpi jälki?

Paikalla Kumpumäen seppä

Vs: Draft Sight
« Vastaus #1 : 13-04-2016, 15:31:10 »
Nyt muutama kuukausi ollut käytössä. Ihan älyttömän hyvä 2D ohjelma ja vielä ilmainen. 2015 Versio oli hyvin lähelle samanlainen kun aiemmin käyttämäni AutoCad lt jostain 2000-luvun alulta. 2016 versioon tuli aika paljon muutosta. Valikot muuttui paljon modernimmiksi. Mielestäni kuitenkin todella helppokäyttöinen ja selkeä ohjelma. Varsinkin kun vertaa siihen, että ostaisi uuden AutoCadin lt:n, jonka hinta liikkunee 3000 € hujakoilla.

Etuina mainitsisin ainakin sen, että piirustukset on selkeitä ja ne saa tulostettua ja tallennettua. Periaatteessa 2D Cadillä piirtäminen on ihan vastaavaa kuin käsin piirtäminen, mutta kuvat säilyy ja niitä on helppo muuttaa ja kopioida uusiin piirustuksiin.

Poissa Käppyrä

« Vastaus #2 : 13-04-2016, 15:43:56 »
No pitää vaan opiskella tuon käyttö. Löytyykö muuten 3D-ohjelmia ilmaisina? Ne olis kaiketi parempia suunnittelutyön kannalta..

Paikalla Kumpumäen seppä

« Vastaus #3 : 13-04-2016, 15:56:00 »
Toi on hyvän tuntuinen.
http://freecadweb.org/
En kuitenkaan ole vielä ehtinyt opetella sen käyttöä, joten nyt tekeillä olevan projektin päädyin piirtelemään vielä 2D:llä, vaikka olis ollut fiksua tehdä 3D:nä.

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #4 : 13-04-2016, 16:04:08 »
Kannattanee käydä jokin tutoriaali läpi niin selviää perusjutut. Helppokäyttöinen loppupeleistä mutta alkuun hidastahan se on ja 2d kuvilla pärjää hyvin pitkälle. 3d piirtäminen pykälän vielä hitaampaa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Paikalla Kumpumäen seppä

« Vastaus #5 : 13-04-2016, 16:13:02 »
Yksi ehkä oleellisin Cadin etu unohtui mainita. Laakerit, sylinterit moottorit ... ym. löytyy ilmaiseksi valmiina kuvina. Niitä ei tarvitse itse mitoitella, sen kun vaan kopsaa kuviin.

Poissa Heku-

« Vastaus #6 : 13-04-2016, 17:10:17 »
Kolmisen vuotta ollut käytössä, AutoCAD 07/09 versioihin tottuneena tähän oli helppo siirtyä. Iso plussa ilmaisuudesta myös yrityskäytössä.

Poissa alfred_j_kwak

« Vastaus #7 : 13-04-2016, 17:57:18 »
Ääni Autodeskin Fusion 360:lle. On harrastajalle ilmainen.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Paikalla ilsaarin

• Valkeakoski
« Vastaus #8 : 13-04-2016, 18:46:36 »
Onshapella pääsee kanssa tekemään vaikka mitä ihan ilmaiseksi. Eikä tarvi asentaa mitään.

Poissa Scyyb

« Vastaus #9 : 13-04-2016, 21:54:23 »
Draftsightissa pidän eniten siitä, että se on juuri autocadin vanhojen versioiden kanssasaman lainen. Jos tarttee 2d:nä just jokin pikkunippeli piirtää, niin ei tarvitse ruveta mallintamaan. Minulla oli acad2000 edellisessä koneessa, mutta koneen vaihdon myötä ( kiitos Antti) tuli ajankohtaiseksi päivittää cad ohjelma.

Jos 3d mallintamisesta ei ole aiempaa kokemusta, niin on se logiikaltaan kyllä minun mielestä vielä 2d:hen verrattuna vaikeampaa.

Paikalla ilsaarin

• Valkeakoski
« Vastaus #10 : 13-04-2016, 21:58:48 »
Esitän eriävän mielipiteeni. 3D:ssä piirretään ensin 2d-luonnos ja sen jälkeen sille annetaan z-suunnan mitta. Helppoa kuin heinänteko. Vaatii tosin ajattelutavan muutoksen. Periaate on vähän sama kuin puutöissä: ensin tehdään "ainetta" jota sitten ruvetaan työstämään. Itse en tee nykyään enää mitään 2D:ssä, koska 3D-mallin tekee ihan yhtä nopeasti ja siitä saa sitten kaikki tarvittavat piirustukset.

Poissa 0551

« Vastaus #11 : 13-04-2016, 22:43:25 »
Ilmaisia 3D ohjelmia ovat vielä Googlen Sketchup ja AutoDeskin 123D Design. Ketsupin ilmaisversion ominaisuudet ovat aika vaatimattomat. 123D Design on ilmeisesti hyvinkin monipuolinen, mutta myös vaativampi käyttää. En pitänyt myöskään tuosta Fusion 360:sta. Molempien logiikka ei sopinut mulle. Käytän työkseni MicroStationia ja muutamia muita 3D-suunnitteluohjelmia, ja niissä mallinnuslogiikka on erilainen. Hyvän 3D-ohjelman etsiminen kotitarpeisiin on edelleen työn alla. FreeCAD vaikuttaa mielenkiintoiselta. Hyvä vinkki. En ole vielä kokeillut, mutta täytyy ladata se seuraavaksi.

Noista ilmaisista 2D-ohjelmista  DraftSign on paras mitä olen löytänyt. Jos joku sattuu vahingossa joskus törmäämään ohjelmaan nimeltä BabaCAD, niin suosittelen jättämään väliin. Aivan kauhea ohjelma. Buginen ja sekava. Totaalinen pohjanoteeraus.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #12 : 14-04-2016, 10:35:48 »
Kolmisen vuotta ollut käytössä, AutoCAD 07/09 versioihin tottuneena tähän oli helppo siirtyä. Iso plussa ilmaisuudesta myös yrityskäytössä.

http://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/free-download/

DraftSight® FREE* CAD Software
Try DraftSight Professional with a free 30-Day Trial.
*Standalone license. Activation required.

Toimiiko tuo niin, että 30 pv on Pro-ominaisuudet käytössä, jonka jälkeen toimii ilmaisena, mutta aktivoitavana versiona heikommilla ominaisuuksilla?
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Paikalla Kumpumäen seppä

« Vastaus #13 : 14-04-2016, 10:42:47 »
Itse ainakin asensin sen ainoastaan free versiona. Turha alkaa kokeilla pro ominaisuuksia, kun ne loppuu just kun niihin alkaa tottua.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #14 : 14-04-2016, 10:52:43 »
Itse ainakin asensin sen ainoastaan free versiona. Turha alkaa kokeilla pro ominaisuuksia, kun ne loppuu just kun niihin alkaa tottua.

Tuo olisi tavoite, mutta lataussivulla huomaan vain yhden vaihtoehdon per käyttis
"Download DraftSight 2016 SP1 now:"

Eli mikä on vain FREE-versio?
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...