Kirjoittaja Aihe: Draft Sight  (Luettu 11792 kertaa)

Poissa Kumpumäen seppä

Vs: Draft Sight
« Vastaus #15 : 14-04-2016, 10:58:37 »
Esitän eriävän mielipiteeni. 3D:ssä piirretään ensin 2d-luonnos ja sen jälkeen sille annetaan z-suunnan mitta. Helppoa kuin heinänteko. Vaatii tosin ajattelutavan muutoksen. Periaate on vähän sama kuin puutöissä: ensin tehdään "ainetta" jota sitten ruvetaan työstämään. Itse en tee nykyään enää mitään 2D:ssä, koska 3D-mallin tekee ihan yhtä nopeasti ja siitä saa sitten kaikki tarvittavat piirustukset.

Tuo FreeCad on äkkiseltään tutustuen hyvän tuntuinen Cad. Ilman muuta tänäpäivänä pitäisi piirtää 3D:nä. Olen pari Solidworks kurssiakin käynyt, mutta just sen verran erilainen on tuo FreeCad käyttää, että en ole oikein jaksanut alkaa tuolla värkkäämään kuvia. Omien kappaleiden piirtely on helppoa, mutta kun olen yrittänyt hakea valmiita osia toimittajien kirjastosta (mitä suurin osa mekaniikkasuunnittelusta on), niin alkaa ongelmat. Esim. alumiiniprofiili kirjastosta. Jos haen sen step-tiedostona, niin aukeaa muodossa, jossa profiilin pituus on muutama milli. En ole onnistunut muuttamaan sitä mitenkään, jos haluaisin käyttää esim. 1000 mm pitkää profiilia. Pystyn hakemaan sen myös esim. DXF:nä, mutta en saa sitä sellaiseen muotoon, että saisin sen pursotettua 1000 mm pitkäksi.

Täytyy istahtaa joku päivä youtuben ääreen ja katsella noita videoita muutama tunti, niin kai tuon käyttö alkaa aueta. 

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #16 : 14-04-2016, 11:01:20 »
Itse ainakin asensin sen ainoastaan free versiona. Turha alkaa kokeilla pro ominaisuuksia, kun ne loppuu just kun niihin alkaa tottua.

Tuo olisi tavoite, mutta lataussivulla huomaan vain yhden vaihtoehdon per käyttis
"Download DraftSight 2016 SP1 now:"

Eli mikä on vain FREE-versio?

Lataat vain tuon, niin se asennusvaiheessa kyselee, millaisena sen haluaa asentaa. Oletuksena taisi ehdotella tuota Pron 30 kokeiluversiota, mutta saa muutettua free versioksi.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #17 : 14-04-2016, 11:02:31 »
Eli mikä on vain FREE-versio?

Lataat vain tuon, niin se asennusvaiheessa kyselee, millaisena sen haluaa asentaa. Oletuksena taisi ehdotella tuota Pron 30 kokeiluversiota, mutta saa muutettua free versioksi.

Kiitos, sehän selvitti asian.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa salpa

« Vastaus #18 : 14-04-2016, 11:04:42 »
Draft Sight:n Mac ja Linux versiot ovat oman kokemuksen mukaan sieltä syvältä. Niiden kanssa tuli vuosi sitten tapeltua muutaman päivän enkä saanut kumpaakaan toimimaan. Heikkoja suorituksia isolta talolta.

Googlen ketsuppi on taas tavallaan kätevä softa sketsailuun, mutta siinä loppuu kuulemma ominaisuudet vaativimmissa hommissa. Yhden pihavajan ulkoasu sillä tuli suunniteltua. Sen käyttäminen vaan edellyttää erilaista ajatuksenjuoksua perinteisiin 3D-CAD ohjelmiin verrattuna.

Poissa Teemu

« Vastaus #19 : 14-04-2016, 11:17:52 »
DraftSight on ihan kelvollinen 2D-cad, jos on vanhaa AutoCadia käyttänyt niin siinä ei ole mitään vaikeaa, hyvin samankaltainen. Komentorivi-ikkuna on kyllä mainio joissakin asioissa kun pystyy vaikkapa ympyrän keskipisteen ja halkaisijan koputtelemaan sinne numeroina, ei tarvii hiirellä venytellä niitä.

SketchUp ei ole ollut Googlen tuote moneen vuoteen, se on myyty Trimble Navigationille.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #20 : 14-04-2016, 14:23:35 »
Onko teillä jokin erityinen syy piirtää 2D työkuvia Cad -tyyppisillä ohjelmilla ? Olen aikoinaan opiskellut AutoCadin perusteet ja sitä jonkin verran käyttänytkin. Sittemmin olen kuitenkin huomannut että tuon tyyppiset ohjelmat ovat hyödyllisiä oikeastaan vain silloin jos piirrettävä kuva kuuluu osana johonkin suurempaan kokonaisuuteen, esim. jos tehdään osakuvia ja sen jälkeen ne yhdistetään johonkin kokoonpanokuvaan.

Omat työkuvani (sekä itseni että muiden valmistettavaksi) olen jo lähes 20 vuotta piirtänyt vektorigrafiikka-ohjelmilla. Niillä saa helposti aikaiseksi hyviä ja tarpeen vaatiessa näyttäviäkin 2D -kuvia, ohjelmissa on mukana mitoitustyökalu ja niissä on helppo tarvittaessa myös laittaa kuviin värejä. Oman kokemukseni perusteella ao. tyyppiset ohjelmat ovat myös koneelle kevyempiä ja niiden käytön oppii varsin nopeasti.

Poissa alfred_j_kwak

« Vastaus #21 : 14-04-2016, 14:37:02 »
Pari kertaa ainakin on käynyt niin, että kuvan piirtämisen jälkeen olen todennut, että on tehokkaampaa ottaa osa laserleikkeenä, kuin ryhtyä kulmahiomakoneella valmistamaan. Aika usein oma cad-kuva on kelvannut.

Ja ainakin yksi asia joka on vaikea monessa vektorisoftassa on tartunnat olemassa oleviin kuvaelementteihin esim. ympyröiden neljännekset, keskipisteet. Kaarien tangentit jne.

Nuo parametriset 3D ohjelmat on siitä mukavia, että ominaisuuksia voi helposti muokata myöhemmin. Vaikka reikäkuvio levyn pinnassa. On piirretty 4x5 reijän rasteri ja myöhemmin huomaa että reikäkokoa sekä rivien ja sarakkeiden etäisyyksiä pitäisi muuttaa. Avaa vaan työpuusta tuon ominaisuuden ja antaa uudet parametrit. Tulos päivittyy lopulliseen komponettiin.

-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Käppyrä

« Vastaus #22 : 17-04-2016, 21:53:31 »
Voisko joku neuvoa miten saadaan piirtoalustan koko halutunlaiseksi, vaikka A4. Ei oikein mene jakeluun kuinka tuo X/Y koordinaattiristikon liikuttelu (hiiren rullalla) vaikuttaa tuohon.

Entäs kun piirretään keskiviiva, niin kuinka saadaan Y:n nolla sille viivalle? Ja vastaavasti X:n nolla haluttuun paikkaan?

Poissa alfred_j_kwak

« Vastaus #23 : 17-04-2016, 22:15:10 »
Perusajatus cad-suunnittelussa on se, että kaikki piirretään 1:1. Tulostettaessa voi sitten kuvan skaalata sopivaksi.

-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Käppyrä

« Vastaus #24 : 18-04-2016, 00:56:48 »
Keksinkin miten tuo skaalaus toimii. Kyllä tuossa riittää "muutamaksi" illaksi opeteltavaa  :P

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #25 : 18-04-2016, 08:28:37 »
En tiedä onko oikeaoppista tai ei, mutta minä teen niin, että aloitan piirtämisen kyllä nollakohdasta, mutta loppu kuva tulee sitten mihin sattuu koordinaatistossa. Yksi layeri on apuviivat, joilla on helppo piirrellä tavallaan uusia koordinaatistoja kuvaan. Apuviivat kannattaa poistaa, kun niitä ei enää tarvitse. Alareunassa näkyvän mitoituksen pidän asennossa relative, eli jos piirrän viivan, niin näyttää piirretyn viivan pituutta, eikä paikkaa koordinaatistossa. Tämän saa valittua menemällä mittojen kohdalle ja avaamalla hiiren oikealla näppäimellä valikon. 

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #26 : 18-04-2016, 08:32:27 »
Keksinkin miten tuo skaalaus toimii. Kyllä tuossa riittää "muutamaksi" illaksi opeteltavaa  :P

Mä olen yli 20 vuotta käyttänyt Cadia, en nyt päivittäin, mutta viikottain kuitenkin. Ja aina sitä jotain uutta oppii. Joten eiköhän oikeampi termi olisi muutamaksi vuodeksi?

Poissa Mähis

• Sipoo
« Vastaus #27 : 18-04-2016, 09:04:19 »

UCS komennolla saadaan koordinaatiston nollapistettä siirrettyä haluttuun kohtaan. (Ainakin autocadissä).

Poissa Scyyb

« Vastaus #28 : 18-04-2016, 09:17:30 »
UCS on yksi perusjuttuja cadissa. Itse annan pisteiden koordinaatit hyvin usein numeroina ja siirtelen nollapistettä tarvittavaan kohtaan useinkin.

Yhdyn Sepän mielipiteeseen, että nollasta lähtien cadin opetteleminen vaatii kyllä ennemminkin muutaman vuoden työn, jotta käyttö on sujuvaa. Olen vuosien saatossa käytellyt (omaksi huviksi) Autocadia, Vertexiä, rhinoa, ProEngineeringiä, Mastercamia ja nyt noita Drafsigtia ja Freecadia. On noissa joitain yhtäläisyyksiä mutta kuitenkin omat knoppinsa kaikissa.

Poissa Käppyrä

« Vastaus #29 : 18-04-2016, 09:52:28 »
Tämä on niin uusi juttu minulle, että menee se muutama ilta kaiketi vain siihen, että tajuaa miten se piirtäminen kannattaa aloittaa. No eilen pari yksinkertaista kuvaa sain aikaiseksi mitoituksineen. Ilman nollapisteen siirtoa tuo on vaikea käyttää, varsinkin jos tulee useita kuvaintoja, leikkauksia yms.

Aikoinaan kun rupesin Photoshopin käyttöä opettelemaan, niin menihän siinä lähemmäs pari vuotta kun voi sanoa, että sitä osaa käyttää. Ja vieläkin on valtaosa sen toiminnoista hämärän peitossa.