Kirjoittaja Aihe: Draft Sight  (Luettu 11840 kertaa)

Poissa Mähis

• Sipoo
Vs: Draft Sight
« Vastaus #45 : 19-04-2016, 23:31:38 »

DraftSightssä ei tartte käyttää @-merkkiä, jos tekeeviivaa vain esim joko x- tai y-akselin suuntaan. Eli viivan aloituspisteen klikkauksen jälkeen näyttää hiirellä viivan suunna ja näppiksellä antaa komentoriville pituuden. Tuo @-merkin käyttö on kyllä erittäin näppärää, jos haluaa "vinon" viivan siten, että sen lähtö- ja päätepisteillä on molemmilla eri x- ja y-arvot.

Juurikin näin toimii myös muissa. Tuo @- arvo myös kätevä neliöissä/suorakaiteissa

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #46 : 26-04-2016, 18:41:07 »
Löyytyköhän Android-puhelimiin simppeliä 2-D piirto-ohjelmaa jolla onnistuu mitoitetut kuvat  ja niiden vienti PDF-formaattiin ?  Itse itselleni vastaten:  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.procop.sketchbox.sketch  tai tämä:   https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SolidDesignStudio.DesignDimensions&hl=fi   vaikuttavat mielenkiintoisilta.
« Viimeksi muokattu: 26-04-2016, 21:38:49 kirjoittanut Teo Pelho »
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa gratnak

« Vastaus #47 : 13-08-2016, 15:18:53 »
Osaisko joku viisas nopeasti neuvoa, miksi draftsightin .dwg kuva muuttuu importettaessa Sketchup:iin kuvan mukaisesti?  :o Itte oon just opetellut kumpaakin ohjelmaa käyttämään, eikä aiempaa kokemusta CAD- tai 3D piirtämisestä ole.

EDIT: ongelma ratkesikin heti sen jälkeen kun kysyin asiaa :D Polylinet oli aiemmin yhtä, sitten käytin draftsightin "explode" komentoa ja siirsin sen jälkeen kuvan 3d:n puolelle ongelmitta.
« Viimeksi muokattu: 13-08-2016, 15:35:03 kirjoittanut gratnak »

Poissa lauri r

« Vastaus #48 : 15-08-2016, 19:44:28 »
Olen aikanaan käyttänyt työkseni 2D Microstationia.
Onkohan olemassa samalla logiikalla toimivaa ilmaisohjelmaa, ei viitsisi alkaa opetella enää uutta ohjelmaa.
Lauri R.

Poissa Jukka

• Paimio
« Vastaus #49 : 27-06-2017, 14:53:56 »
Jatketaan vanhaan ketjuun.

Mulla on 3-4 vuotta ollut Draftsight satunnaisessa harrastuskäytössä. Piirtäminen ja ohjelman toiminta on ok.

Omaan käyttöön tehdyissä kuvissa ei ole ollut tarvetta määriteltyihin pohjiin, nimiöihin yms. ja niinpä niiden opettelu tuli ohitettua aikanaan. Nyt olen päivittänyt mm. asemapiirustuksia sähköiseen muotoon ja ne pitäisi saada rakennusvalvontaan toimituskelpoiseen kuntoon. Piirtäminen on tehty 1:1-suhteessa model-tilassa kymmenille eri layereille ja ne ovat mielestäni hyvässä kunnossa nyt.

Vaan voisiko joku ystävällisesti neuvoa miten nuo fiksuimmin istuttaa esim. A3-pohjaan ja tekee nimiöt yms. myös jatkoa varten. Ohjeita olen tutkinut vaikka kuinka mutta jokin nyt tökkii.
Toinen ongelma jonka olen tulostaessa huomannut on, että sheet-tilassa viivatyypit  eivät tulostu oikein, vaikka oikeat ruksit ovat tulostuksen "Additiona options"-valikosta laitettuna (kuva alla)

Minä kun aikanaan siirryin suunnittelutöistä muualle juuri ennen kuin siirryttiin piirustuslaudan takaa päätteen taakse, niin nyt sitten ihmetellään näitä... Silloin kun paperin/muovin laittoi lautaan, niin siinä oli pohja ja reunat valmiina. Ei tarvinnut konfiguroida.

Kiitokset etukäteen.

Poissa kestosippi

« Vastaus #50 : 11-11-2017, 18:15:25 »
Miten saan piirretyksi yksinkertaisen 2D kuvan jossa olisi kappaleen viivat paksumpana kuin mitoitusviivat?

Nyt piirtäessäni viivat näyttävät ihan samanlasilta ja kappaleen erottaminen kuvassa vaikeutuu jos seassa on paljon mittaviivoja.

Poissa Teemu

« Vastaus #51 : 11-11-2017, 18:31:40 »
Piirrä kappale omalle layerille, määrittele layerin ominaisuuksissa viivan paksuus, yms. Mitoitukset ja mittaviivat omalle layerille. Mitoitus mitoittamalla, eikä piirtämällä, jolloin cad huolehtii mittaviivoista.

Poissa kestosippi

« Vastaus #52 : 11-11-2017, 18:48:21 »
Piirrä kappale omalle layerille, määrittele layerin ominaisuuksissa viivan paksuus, yms. Mitoitukset ja mittaviivat omalle layerille. Mitoitus mitoittamalla, eikä piirtämällä, jolloin cad huolehtii mittaviivoista.

Vaikka vaihdan viivan paksuuden 2milliseksi niin kuvassa se pysyy ohuena.

Värin voin vaihtaa kyllä.
« Viimeksi muokattu: 11-11-2017, 18:57:21 kirjoittanut kestosippi »

Poissa kestosippi

« Vastaus #53 : 12-11-2017, 10:12:08 »
Löysinkin asian yhdestä tutorialista. Puuttui täppä.

Poissa kestosippi

« Vastaus #54 : 12-11-2017, 11:13:28 »
https://www.3ds.com/fileadmin/PRODUCTS/DRAFT_SIGHT/PDF/GETTING-STARTED-GUIDE.pdf

Tuossa on mukava harjoitus jolla saa aikaan peruspiirustuksen esimerkkikappaleesta.

Poissa Mähis

• Sipoo
« Vastaus #55 : 12-11-2017, 11:37:33 »
Kannattaa harjoitella vielä kappaleen projisointi.
Tällä kulmakunnalla on käytössä yhden käännönmenetelmä ja jenkkilässä taas kolmenkääntö, kuten olet nyt mallikuvan piirtänyt.

Suomen ja Euroopan käytäntö; kappaletta kun katsoo edesä niin se ikään kuin käännetään vasemmalle syrjälle ja näkyy siten oikea puoli, oikealle syrjälle näkyy vasen, alas niin näkyy päältä ja ylös niin näkyy pohja.

Edit projisointi kuva
[ Guests cannot view attachments ]

« Viimeksi muokattu: 12-11-2017, 11:41:11 kirjoittanut Mähis »

Poissa kestosippi

« Vastaus #56 : 12-11-2017, 11:43:31 »
Kannattaa harjoitella vielä kappaleen projisointi.
Tällä kulmakunnalla on käytössä yhden käännönmenetelmä ja jenkkilässä taas kolmenkääntö, kuten olet nyt mallikuvan piirtänyt.

Suomen ja Euroopan käytäntö; kappaletta kun katsoo edesä niin se ikään kuin käännetään vasemmalle syrjälle ja näkyy siten oikea puoli, oikealle syrjälle näkyy vasen, alas niin näkyy päältä ja ylös niin näkyy pohja.

Edit projisointi kuva
(Attachment Link)

Ihan totta puhut!
Enpä itse huomannutkaan kun tuon piirsin ihan tutoriaalin mukaan. Siinähän onkin jenkkityylinen kuvantaminen!

Alla meidän käyttämä kuvantamistapa samaan kappaleeseen:
« Viimeksi muokattu: 12-11-2017, 12:00:10 kirjoittanut kestosippi »

Poissa Mähis

• Sipoo
« Vastaus #57 : 12-11-2017, 12:00:01 »
Juurikin näin  O0