Kirjoittaja Aihe: Hauku huonoa tuotetta  (Luettu 46745 kertaa)

Poissa MarkusB

  • Viestejä: 82
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #15 : 21-04-2016, 22:46:12 »
Nuo tarinat B&D:stä on hyviä esimerkkejä siitä, miten hankitulla maineella voi rahastaa jonkin aikaa myymällä ala-arvoista tavaraa. Lopulta sitten kuluttajat huomaavat ja kauppa hyytynee.

Miele kuuluu samaan sarjaan, ratsastavat yhä laatumaineella jolla ei enää ole katetta. Olen tainnut aiemminkin kirjoittaa täällä siitä, ettei meille tule enää yhtään Mielen kodinkonetta: Meillä Mielen jääkaappia ei haluttaisi käyttää ruuan lämmittämiseen (tehnyt sen pari kertaa), tai kun 7v ikäisen Mielen pesukoneen moottorirempan hinta-arvio ylitti uuden Siemensin koneen hinnan, niin M lähti ja S tuli tilalle..

Valitettavan yleistä on tuo nykyään. Firmaan tulee uusi toimitusjohtaja, joka lupaa nostaa osakekurssin pilviin. Myynnit hyppää kattoon, kun aletaan tekemään halvalla paskaa ja asiakkaat luulee tekevänsä huippudiilin. Sitten kun merkkikone osoittautuu halparomuksi, niin myynti sakkaa. Siinä vaiheessa toimitusjohtaja on jo hypännyt seuraavaan firmaan pilaamaan senkin.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 287
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #16 : 21-04-2016, 23:40:51 »
 Kaverin firma osti taannoin kuorma-auton. Muistaakseni Scania, semmoinen kolmeakselinen. Piti käydä tuota kokeilemassa ja totesin ettei ole suunnittelijalla paljon järki päätä pakottanut kun ohjaamoa on paperille piirrellyt. Siitä huolimatta, että koppiin mahtuu sänky, ei penkkiä saa siirrettyä taakse jotta ajotunnelma olisi yhtä väljä kuin volkkarin pakuissa, myös niissä vanhemmissa. Leveyttä kopissa piisaa vaikka muille jakaa, vaan silti on pitänyt vaihdekeppi sijoittaa niin liki ratin ohjauspylvästä että kun polven laittaa vaihdekepin ja ko. pylvään väliin, ei enää ykkönen&kakkonen mene päälle. Bonuksena vielä alentajan napin sijoitus, joka oli vaihdekepin ratinpuoleisella sivustalla. Näin ollen ajossa piti jatkuvasti pitää oikealla kädellä keinuvivusta kiinni, ettei olisi turhia käskyjä antanut vaihdelaatikolle.

 Ai että olisi kiva jos laki velvoittaisi suunnittelijainssin nimeä ja yhteystietoja kunkin yksityiskohdan yhteyteen. Kyllä kävisin kehumassa tätä järjenjättiläistä.

 Eikä ollut muuten ensimmäinen kuorma-auto jossa on ergonomiaan panostettu samalla tavalla. Suunnittelijalla lienee suuria hankaluuksia sijoittaa se vaihdekeppi edes viisi senttiä enempi sivummalle jolloin kaikki ko. pulmat ratkeaisivat. Vaan ei, lienee kisa insinööreillä miten saisi kuskin hihat palamaan.

edit: Ettei kukaan ikinä koskaan erehtyisi ko. epäergonomian huipentumaa hankkimaan, piti ihan kysyä malli ja siitä sitten kaivoin netistä kuvan. Scania P114, olkaa hyvä:

« Viimeksi muokattu: 22-04-2016, 00:29:16 kirjoittanut otus »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 022
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #17 : 22-04-2016, 00:28:39 »
Vissiin ihmisten anatomia on erilainen. Minusta kanikan ajoasento on paljon parempi kuin vaikka Mersulla. Keppiin yletti hyvin ja vaihdekepin napit oli sormien ulottuvilla. Olen ajanut amerikkalaista kuorma-autoa jossa vielä 1980-luvulla kertoja oli omalla kepillä.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 807
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #18 : 22-04-2016, 08:13:55 »
Armeijassa tuli ajettua venäläisellä maastokuorma-autolla. Siinä vaihdekeppi oli jossain aivan jumalattoman kaukana oikealla ja takana. Siinä vaiheessa kun käsi ylttyi vaihdekeppiin, niin ei enää nähnyt tuulilasista muuta kuin taivasta. Mutta eihän sitä nyt eteensä tarvitse nähdä vaihdetta vaihtaessa.

Luulis että tuollaisessa uudessa linja-autossa pystyisi asettelemaan istuinta, ratti ja vaihdekeppiä miten haluaa. Se on kuitenkin työpaikka jossa istutaan monta tuntia päivässä. Ihmisten kokoerot on kuitenkin melkoisia. Pituussuunnassa tietysti penkkien lukumäärän optimointi on tarkkaa. Kuinka monta matkustajaa autoon mahtuu, on tietysti oleellinen asia linja-autossa.

Mulla oli joskus 80-luvulla jonkun suomalaisen rautakauppaketjun omalla merkillä myyty B&D pikku rälläkkä. Sillä tuli leikeltyä paljon järeitä rhs-palkkeja. Hanskoja joutui vaan vaihtamaan paksumpiin, jotta konetta pystyi käyttämään. Aivan järjettömän kestävä kone, vaikka sitä tuli käytettyä todella säälimättä. Monet kerrat oli paksut talvityöhanskat kädessä, kun kone oli niin kuuma, ettei voinut muuten käyttää.

Poissa v1jcm

  • Viestejä: 138
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #19 : 22-04-2016, 08:40:40 »
Meinikö se lause jotenkin näin: Kaksi kättä ja Black & Decker. No joo, 90-luvun lopulla ostin moisen merkkisen sähköporan, kaksi vuotta sillä sai tehtyä jotain, sitten se antoi savut pihalle. 70-luvulta on AEG:n sähkö iskuporakone ja rokkaa vieläkin täysillä.

Appiukolla on Black & Decker 70-luvulta. Osti kun aloitti omakotitalon rakentamisen. Hieno peli ja toimii edelleen moitteettomasti.

Minulla on joku 80-luvun B&D-iskupora. Taloa rakentaessa kymmenen vuotta sitten kone luovutti, oli täyttynyt betonipölystä. Teimme ruumiinavauksen, huolellinen puhdistus rumilla menetelmillä ja kone toimi taas. Sittemmin olen joutunut johdon vaihtamaan, mutta pelaa edelleen. En muista mitä se oli syönyt mutta painava se on, joten on siellä varmaan metallia sisällä.

Sen olen oppinut tähän ikään että merkki ei ole välttämättä laadun tae, ja monella merkillä on monentasoisia laitteita paskeista loistaviin. Ja laatu saattaa vaihdella, huonolla merkillä voi olla hyviä yksilöitä, ja valitettavasti päinvastoin. Minkä tahansa koneen kokoaminen on monimutkainen prosessi. Eikös se olen niin että kun laitteen osien vikaantumistodennäköisyydet kerrotaan keskenään, saadaan kokonaisuuden eli laitteen vikaantumistodennäköisyys. Jos osia on kolme ja vikaantumistodennäköisyys 1% vuodessa, kone vikaantuu 3% todennäköisyydellä vuoden aikana. Jos osia on 50, 50% todennäköisyys.

Janne

Poissa Satunnaiskalastaja

  • Viestejä: 20
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #20 : 25-04-2016, 20:25:24 »
Eikös se olen niin että kun laitteen osien vikaantumistodennäköisyydet kerrotaan keskenään, saadaan kokonaisuuden eli laitteen vikaantumistodennäköisyys. Jos osia on kolme ja vikaantumistodennäköisyys 1% vuodessa, kone vikaantuu 3% todennäköisyydellä vuoden aikana. Jos osia on 50, 50% todennäköisyys.

Ei aivan noin, vaikka pienillä vikaantimistodennäköisyyksillä ei suurta eroa tule. Pitää laskea, millä todennäköisyydellä laite pysyy kunnossa. Esittämälläsi laskutavalla 100-osainen kone särkyy varmasti vuoden sisällä, mikä ei pidä paikkaansa.

Eli siis osien 1% vikaantumistodennäköisyydellä
- 3-osainen kone säilyy ehjänä 0,99^3 = 0,9702
- 50-osainen kone säilyy ehjänä 0,99^50 = 0,605
- 100-osainen kone säilyy ehjänä 0,99^100 = 0,366

Monille vehkeille on laskettavissa vikaantumistiheyttä kuvaava tunnusluku, MTBF (=mean time between failure), joka kuvaa aikaa, jossa puolet konejoukosta vikaantuu.

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 233
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #21 : 26-04-2016, 08:55:48 »
Ostin Tokmannista kaks Kreator merkkistä sirkelinterää, rakennussirkeliin ja jiirisahaan. Ei olleet kovin kalliita, mutta ei halvimpiakaan.
Jiirisahan terä (254mm) leikkas huanommin ku tylsä terä jonka vaihroin ton tilalle, onnistuukohan teroitus.
Rakennussirkeli jakso paremmin sahata metrin puun halki, mutta täyty ottaa terä pois kun sirkelin olis tarvinnu pultata lattiaan. Ei meinannu pysyy paikoillaan kun terä oli niin epätasapainossa, käyn viämässä sen takasin.
Palautin isomman ja vaihroin sen airoihin, niillekin oli tarvetta. Mainitsin piäönemmän tylsyyrestä, lisäsin siihen ettei se oo yllätys ja sen voi teroittaa.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Mikko Uitto

  • Viestejä: 318
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #22 : 26-04-2016, 20:35:11 »
Ei ehkä kotiverstaan ydinalueelta, mutta huono tuotepakkaus kuitenkin: Ostin ison (750 ml tjsp) putelin Balmolive suihkusaippuaa. Korkin alta löytyi lähes kymmenen millinen kaatoreikä, josta notkeaa saippuaa hulahtaa kämmenelle ihan tolkuttomasti. Todella varovasti käsitellen pullosta saa valutettua sopivan määrän, mutta pulloa ei saa puristaa yhtään.

Litrahinnaltaan tuo oli halvempi kuin "normaali" purkkikoko, mutta huolimattomasti käytettynä kestää vähemmän aikaa. Älyttömästi suunniteltu korkki, kuluttajan aliarvioimista.
Aiempi nimimerkki mtuitto

Poissa arvi

  • Viestejä: 139
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #23 : 26-04-2016, 20:44:09 »
Ostin vuosia sitten tokmannista lakatut liimatut mäntypuiset airot.
Surkeat on.
Liimaus halki kädensijoista, tikkuja käsiin, raskaat soutaa kun ohuet käsipuolelta eli tasapainosta ei tietoakaan.
Seuraavat teen itse, kenties kuusesta.

Saatan olla turhan ronkeli, mutta moiset ajatukset jäi.


Poissa MarkusB

  • Viestejä: 82
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #24 : 26-04-2016, 21:22:47 »
Ostin Fixukselta tarjouksesta 130 € maksavan hallitunkin. Oikea hinta oli 160 €. Tunkissa luki isolla, että maksimipaino 3 tonnia. Materiaali oli järeää rautaa ja se painoi runsaasti. Ajattelin että tuo nyt kestää meikäläisen perheenkuljettimen nostot mennen tullen. Jo alussa alkoivat ongelmat ja minä hullu en mennyt kauppaan riitelemään. Renkaita vaihdellaan ja remontteja tehdään säännöllisen epäsäännöllisesti ja jotenkin kestin tuon kanssa reilun vuoden. Yritin vaihtaa siihen hydrauliöljyt ja kaikki, mutta ei auttanut. Tunkki ei ensinnäkään nostanut edes puoleen nostoalueestaan. Lisäksi se lähti heti laskeutumaan vauhdilla, kun ei pumpannut. Sitten tuli viimeinen pisara, kun vaihdoin kesärenkaita ja tunkkasin yhden kulman normiautostani ylös. Otin renkaan irti ja kas kummaa.... Tunkki oli laskeutunut jo melkein alas sinä aikana ja ei enää menny pumppaamallakaan ylös. Toisin sanoen auto meinasi jäädä siihen mahalleen. Onneksi oli yksi vanha romutunkki, jolla sain auton ilmaan ja renkaan paikalleen. Sen jälkeen tunkki päätyi sellaisenaan kaatopaikalle. Fixus ei luonnollisestikaan halunnut hyvittää euroakaan, vaikka ehdotin että ostaisin heiltä uuden kalliin tunkin. Ostin sitten seuraavan tunkkini mätänetistä ja sillä oli hintaa vielä reilusti enemmän.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 287
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #25 : 27-04-2016, 14:26:25 »
Vissiin ihmisten anatomia on erilainen. Minusta kanikan ajoasento on paljon parempi kuin vaikka Mersulla. Keppiin yletti hyvin ja vaihdekepin napit oli sormien ulottuvilla. Olen ajanut amerikkalaista kuorma-autoa jossa vielä 1980-luvulla kertoja oli omalla kepillä.

 Muita scanioita ajelleena ei itse merkistä ole valittamista, mutta tuo ko. malli on sellainen ettei sitä standardikokoinen (joskin standardin yläpäässä oleva) oleva ihminen voi tuskatta ajaa. Tuskaa tuntee niin kuski, kuin auton moottoriki&kytkin. Mersujen suhteen ok. fiilikset, hyvin ovat nekin toimineet ainakin välillä EU:n itäisin ja läntisin piste -ajossa.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 022
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #26 : 27-04-2016, 23:00:44 »
Eipä ole P-sarjalaisesta muuta kokemusta kuin joskus hallin pihalla siirtänyt eikä tuo erityisesti mieleen jäänyt, saattoi vain ollakin melko ahdas. G ja erityisesti R on kyllä erinomaisia ajaa. Nykyinen Mersu/Sisu on kanssa aika hyvä, ainakin jos vertaa E-sarjan Sisuun joka oli aika kotitekoinen laite. No, ei niin kotitekoinen kuin vanha niittikoppi jolla aikanaan työuraani aloittelin. Ruotsin tullissa siitä joskus lohkoivat että "on sula hyvä moottori ja alusta vaan olet vissin hytän teheny ihan itte?
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 130
  • Kerava
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #27 : 28-04-2016, 00:51:38 »
Ja Sisu onnistui vielä englantiin niittikoppi-hyttejä myymään:
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Matti Pyyvaara

  • Viestejä: 78
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #28 : 28-04-2016, 08:14:18 »
Ja Sisu onnistui vielä englantiin niittikoppi-hyttejä myymään:

Tässä on kyllä muotokieli kohdillaan!

Matti

Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 022
Vs: Hauku huonoa tuotetta
« Vastaus #29 : 28-04-2016, 15:24:23 »
Tata on kopsannut nuo muodot omiin kuorma-autoihinsa ihan suoraan.
Aiempi nimimerkki Jagr