Kirjoittaja Aihe: Sorvinpakka.  (Luettu 10181 kertaa)

Poissa Reddiesel

Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #30 : 18-07-2016, 22:05:02 »
Moi.
Ensimmäinen kirjoitukseni täällä.
Tunnen erään iäkkään koneistajan, joka ei huolinut muuta kuin itsekeskittävän nelileukaisen, jossa erillissäädöt.
 Usein olen myös joutunut laittamaan pakkaan aihioputken, josta pää suoraksi ja koneistettava kappale hitsihepeillä kiinni, pelastanut monesti. Ei ole varmaan vakuutusyhtiöiden suosittelema konsti.

Poissa Jarppis

« Vastaus #31 : 18-07-2016, 22:10:39 »
Noissa peräkkäin kasatuissa rakennelmissa tietysti tulee heittoa koko ajan lisää mitä enemmän osia laittaa peräkkäin. Tosin monissa harrasteprojekteissa tarkkuus usein riittää...

Itse taidan päätyä nelileukapakan kanssa keskittävään 125mm pakkaan ja kokeilen pärjätä sen ja 300mm tasolevyn kanssa. ebaystä tarttui 200mm pakan valmiiksi porattu kiinnityslevy, joka mene suoraan karan Camlock-kiinnitykseen. Siihen saa tarvittaessa tehtyä sopivia irtolevyjä palikoiden kiinnitykseen. Jos noilla ei pärjää, niin pitää katsoa ei keskittävää 250mm nelileukapakkaa sitten myöhemmin.

Poissa Käppyrä

« Vastaus #32 : 18-07-2016, 23:30:05 »
Itse asiassa, mietiskelinkin sitä, että miksei se kiinnitys kiekko voisi olla nopeasti asennettava juuri tuollaisen akselin nysän avulla. Jos tuo akseli olisi vieläpä 6 kanttinen, niin sorvin leuat pitäisivät siitä vielä paremmin kiinni.  Kyllähän pieneenkin koneeseen ja 26 millin karaporaukseen saisi kuitenkin aika tukevan kiinnityskiekon myös tuollakin tavalla asennettuna.  Kiitokset noista kuvista.

Nyt tiedätte syyllisen, kun Lohjan kohdalta Valtatie 25:ltä tulee puuttumaan parista strategisesta kohdasta valurautainen viemärinkansi...    ;D

T  -.-

Edittiä...   akseli on hitsaamalla kiinni.  = Teräksestä tuo levy täytyy tehdä.   Mutta tuollaisen voi siis tehdä itse tuonkin esineen.

Edittiä kaksi...    Biltemasta saa ainakin 20 millin jatkomuttereita.  Se on jo aika suuri kooltaan tuollainen.  Siihen olake ja hitsillä kiinni levyyn, ja mutteri sorvin leukoihin.  Lisäbonuksena voi laittaa vielä karan lävitse halvan kierretangon ja lukita sen toiselle puolelle isolla prikalla ja mutterilla.  (siis sinne remmipuolelle)

Alkoi näyttää siltä, että taas säästyi 70 euroa sileää seteli rahaa...    todellakin lämpimät kiitokset tästä niksistä.  Näitä kun jaksaa tehdä, niin vehkeethän tulevat aivan kuoletetuksi pois ja jää vielä voitollekin...   heh heh...

En lähtis ainakaan omaan koneeseen tuollaista viritystä tekemään, jossa levy vain hitsatun mutterin kautta pakassa kiinni. Pieneltä halkaisijalta kiinni ja mahdollisesti iso sorvaushalkaisija on huono juttu! Värisee helposti ja voi pahimmillaan hitsaus pettää. Kiinnitä mielummin siihen levyyn noin 80 mm kiekko ruuveilla/olakkeella. Sen saa 125 mm pakkaan tukevammin kun vaihtaa lauat.

Tuo mutterin hitsaus kuulostaa siltä, että voi kolista ja pahasti  :o
« Viimeksi muokattu: 18-07-2016, 23:45:40 kirjoittanut Käppyrä »

Poissa tle88

« Vastaus #33 : 19-07-2016, 02:31:50 »
Tarkoitus ei ollutkaan pistää millään muuntajalla ja hitsiknöölillä sitä mutteria kiinni siihen levyyn.    :coolsmiley:

20 millin jatkomutteri on jo noin 10 senttiä pitkä esine.  Ajattelin sorvata sellaisesta toisen pään pyöreäksi samalta matkalta, kuin mitä siinä levyssä on syvyyttä.  Mutterin pyöreäksi sorvattu pää ja sen sisällä oleva kierretanko tulisivat siis ihan täysin oikeaoppisesti levystä täysin lävitse, jolloin hitsisauma ei kantaisi yhtään mitään, vaan pitäisi lähinnä vain rakenteen osat oikeassa suhteessa toisiinsa.  Sama periaatehan koskee siis aivan kaikkia muitakin mekaanisia rakenteita ihan puurakenteista lähtien, eivät naulat ja ruuvit saisi varsinaisesti kantaa mitään, vaan pitää vain sitä rakennetta lähinnä koossa.  Eihän tuo ihan aina tietenkään onnistu, mutta tuohon pitäisi aina kuitenkin pyrkiä.  - Ja tehdä myös siinä pyrkimisessä sellainen vähäistä suurempi ponnistus. Jos sitten sääntöä rikkoo, niin silloin pitää pitää huolta siitä, että ne ruuvit ovat todella todella pitkiä ja riittävän paksujakin.  Itse laitan yleensä silloin vielä kannan alle ylimääräisen prikankin ja porailen myös pitkille ja paksuille ruuveille esireiät puuhun.  Mutta noin yleensä minä olen sellainen kynsi- ja loviliitos -mies, joka kynii kaikkia asioita siihen malliin, että jokin urakkatöillä itsensä elättävä ammattimies saisi pelkästä touhun katselemisesta jo syövän.  - Mutta jos itse itselleen tekee, niin helvettiäkö sitä kiirehtimään ja pilaamaan sitä lopputulosta?  Onnellisempi minä näin olen kaikkine pakkomielteineni.

Mutta takaisin tuohon levy+mutteri+kierretanko liitokseen...   kauneimmillaan tuollaiseen liitokseen voidaan tehdä vielä pieni lämpö kutistuskin, ja kolmeleukaisessa pakassa mutterin joka toiseen särmään voidaan vielä erikseen hitsata pienet kolmiotuetkin sinne levyn taakse, koska nehän tulisivat pakan leukojen väleihin.  Samoin etupuolelle voidaan pyöreän sauman kohdalle sorvata pieni V-ura, ja sekin hitsata ja täyttää tasalle ennen etupinnan oikaisua.  Kyllä tuon kyseisen esineen voi siis hitsaamallakin tehdä ihan asialliseksi ja luotettavaksi.  Mutta varoituksen sanat olivat kyllä ihan paikallaan, jos joku ajattelee, että tuollaisen esineen voisi tehdä ihan vain pikkuisen hitsillä knööläämällä jonkin mutterin nurkkia.  Silloin kyllä tosiaan voi vaikka vähän kolista.

Ehdottamasi noin 80 millinen pikku levy mekaanisella liitoksella liitettynä isompaan levyyn ja jollain 12.8 tai 12.9 pulteilla ei varmaankaan ole huono ajatus sekään.  Mietin asiaa.  Asiasta viidenteen, sitä kai on jo olemassa 14.9 lujuusluokkakin.  Niin että kyllä ne mekaanisetkin liitokset tosiaan kestävät ja samoin ohuemmat pultitkin kestävät, jos ne valitsee vähän paremmasta laatuluokasta.  Nummelan Honkkarin takana oli ainakin jokin aika sitten ihan erillinen pulttiliike siellä metsikössä sen liikenneympyrän jälkeen.  Ainakin muinoin aiemmin siellä kelpasi vain käteinen raha, ihan vain tiedoksenne.

Pistäisin tuollaisen reikälevyn todellakin kiinni sorviin ihan karan lävitse menevällä kierretangolla, niin hökötys ei olisi pelkästään edes niiden pakan leukojenkaan varassa.  Samanlaisella ruuvi tangolla ne tulevat kiinni yleensä ne jyrsinvarretkin, mitä noihin isoihin morse kartioihin suoraan laitetaan.

Täytyy nyt miettiä rauhassa näitä asioita.  Sopivat ja oikeaoppisesti tehdyt tavarat eivät nekään ole näihin pikkusorveihin ihan ostamattoman hintaisia, varsinkaan jos ne tilaa suoraan ulkomailta ja ilman näitä kotimaisia välikäsiä.  Järjetön vetohan olisi ostaa joltain romikselta 70 eurolla romutavaraa, että saisi itse tehtyä noin 70 euron hintaisen tarvike osan.  Se tekeminen kannattaa ainakin minusta kohdistaa lähinnä sellaisiin juttuihin, mitä ei voi edes ostaa valmiina, tai esineisiin, jotka ovat jostain syystä hinnoiteltu ihan pilviin saakka.

Hyvä esimerkki sangen kohtuullisesta hinnoittelusta on vaikkapa tuollainen Optimumiin menevä pienehkö nelileukainen pakka, jossa ne leuat ovat erikseen säädettäviä. (= einzeln spannend = ES)
http://www.top-maschinen.de/optimum-vierbacken-drehfutter-o-125-mm-2262.html
Jos tuollaista ihan oikeasti tarvitsee, että saa jotain muuta tähdellisempää tehtyä, niin se ratkaisu on silloin tuossa.  Nuorempana sitä liian usein teki sen virheen, että sitä oli välillä joskus ihan liiankin pihi, ja käppäsi takamus edellä rasvattuun puuhun, vaikka pienellä järjen käytöllä olisi säästynyt joskus sangen isoltakin kivulta.  Jos erillisleukaista pakkaa tuntee tarvitsevansa, niin sellaisen voi myös rahalla ostaa, kunhan ei yritä ostaa sitä ihan täysin väärästä paikasta.  Netti auttaa tässä kohden ihan kummasti.

Itse pähkäilen lähinnä sitä pakan oikeaa kokoa. 125 millinen vaiko 160 millinen.  Antaa nyt ajan kulua reilusti, niin sekin asia selviää tuossa kaiken muun ohessa.

T -.-

Haluaisin ostaa joltain sen Bartschin Koneistajan Kirja ykkösen.  Kyllä minä englantia luen ja jopa puhunkin, ja huonommin saksaa samoin kuin ruotsiakin, ainakin niin etten reissussa nälkään kuole enkä jää taivasalle, mutta näitä juttuja pitäisi saada lukea ihan sillä kielellä millä sitä ajatteleekin.  Mielellään näitä vanhoja kirjoja, kun tein sen valinnan, että pikateräs miehiä minäkin...  saapahan teroitella ja jatkossa jopa juottaakin niitä omia teräpaloja...

Minulta on kymmenessä vuodessa kulahtanut kaksi astianpesukonetta.  Olen ne molemmat säästänyt ja purkanut täysin.  Koneiden sisäaltaat ovat nyt rinnakkain autotallin hyllyssä ylösalaisin käännettyinä, jolloin se kartiomainen pohja tulee ylöspäin.  Siinä ovat ne minun tulevat vetokaappini, jotka ovat ruostumatonta terästä, ja joiden sisällä voi jatkossa tehdä kaikenlaista terien hiontaa ja muuta sotkevaa puuhastelua.  Ihan vain niksipirkka jutuksi tämäkin Teille. Vedän tallissa olevan keskuspölynimurin letkun kaappien kattoihin kiinni, samoin aion laittaa penkkihiomakoneen laikansuojan kylkeen imuletkulle paikan.  Sitä terien hionnasta syntyvää kobolttipölyä ei ole hyvä hengittää ei niin sitten yhtään.  Keskuspölynimuri on siitä mukava vempain, että se toimittaa sen imetyn ilman suoraan ulos tallista.
« Viimeksi muokattu: 19-07-2016, 03:12:27 kirjoittanut tle88 »

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #34 : 02-09-2016, 11:14:17 »
Juutuupissa näin videon missä oli vähän vastaavassa reikälevyssä kiinni koneruuvipuristin ja osa siinä kiinni. Puristimen vipu oli kuminauhalla kiinni ettei heilu. Näytti ihan pätevältä viritykseltä näin amatöörin silmin. Joku muu kertokoon oliko oikeasti hyvä viritys  ::)

Tämä tais olla yksi mun hazardikiinnityksistä ;D ;D Hyvin se toimi pienillä kierroksilla O0

[ Guests cannot view attachments ]

Mutta tosiaan asiaan.. kiinni asti menevää nelileukapakkaa olen katsellut sellaista ei keskittävää.. mitäs mieltä raati olisi tuosta?

http://m.ebay.com/itm/4-JAW-INDEPENDENT-LATHE-CHUCK-K72-80-TO-320MM-/272282807012?nav=SEARCH&varId=571104168537

Reilu 150€ tulisi hintaa 250millisenä.. kiinnityslevy pitää tosin askarrella..

Onko nuo käyttökelposia vai säästänkö parempaan? Vai löytyisikö vielä halvempia ;D

Poissa Jarppis

« Vastaus #35 : 02-09-2016, 13:31:12 »
Taitavat olla kaukokaiden tuotantoa, joten laatu voi olla keski hyvää tai huonoa...

Kannattaa kyttäillä myös huutokauppana myytäviä pakkoja Brittien ja Saksan ebaysta. Itse ostin uuden tehtaan paketissa olevan TOS:n 125mm itsekeskittävän nelileukapakan 96 eur:lla(Mukana kahdet leuat) ja uuden tehtaan paketissa olevan EMCO:n 200mm erillisillä leuoilla olevan nelileukapakan 151 eur:lla Saksan ebaystä huutokauppoina. (Postit vielä päälle hintoihin erikseen...) EMCO:n pakka oli vieläpä valmiiksi sopivalla Camlock kiinnityksellä, niin ei tarvitse askarrella kiinnityslevyä itse.

TOS:n pakka oli "Made in Czechoslovakia" ja EMCO:n pakka kaiketi noin 80-luvulta ohjepapereiden fontista päätellen eli se voi olla EMCO:lle vielä Euroopassa valmistettu. Minusta nuo irtosi laatuunsa nähden kohtuu hintaan (kaukomaiden pakkoja myydään samaan tai kalliimpaan hintaan).

Noita isompia pakkoja (>200mm) näyttää menevän myös kohtuu edullisesti, kun monella ei ole niin isoa sorvia johon tuollainen isompi pakka olisi sopiva...

Poissa pera8x

« Vastaus #36 : 02-09-2016, 16:00:32 »
eihän tossa tapion kuvassa ole mitään hazardia. samalla tavalla itsekkin sorvailen sellasia palikoita, mitä ei saa pakan leukoihin kiinni. ja jos väpättää kovasti, niin vastapainoa vaan. saa kierroksiakin koneeseen, eikä lähde koko vekotin vatkaan. ;D

Poissa Jarppis

« Vastaus #37 : 02-09-2016, 16:09:08 »
eihän tossa tapion kuvassa ole mitään hazardia.

Ei tosiaankaan! Ruuvipuristimen vääntökahvakin on asiallisesti sidottu kiinni kuminauhalla.  O0 ;D

Poissa jussi71

« Vastaus #38 : 02-09-2016, 18:04:51 »
Selasin tuota Tapion linkittämää kauppaa,ihmeellisiä kauppiaita kun myyvät pakkoja muttei taustalevyjä...Hintahan on kyllä kohdillaan silti.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #39 : 02-09-2016, 20:23:29 »
Kyllä tuon vois kokeeksi tilata.. ei hirveän kallis ole.. 200mm sais satasen pintaan..

Voihan sitä hioa leuat suoraksi jos eivät ole..

Poissa jussi71

« Vastaus #40 : 02-09-2016, 21:43:20 »
Mulla kun ei ole vielä mitään nostovälineitä sorvilla,niin omankin nelileukapakan käyttö on melko väkinäistä,painaa nuo pakat niin pirusti.Pieniä kolmileukapakkoja pari onkin,ja ne olen laittanut tuohon paikoillaan olevaan pakkaan kiinni,samaan tapaan vois käyttää pientä nelileukaakin....Pitää laittaa ostoslistalle pikku nelileuka itsellekin.Jonkunlainen nosturi pitää kyllä rakentaa,muttakun sorvi on vieläkin väliaikaismajoituksessa autotallin puolella....Niinkuin kaikki muutkin koneet,kun on ainoa lämmin tila tällähetkellä,kunpa joskus sais säästettyä remonttirahoja ::)

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #41 : 03-09-2016, 00:38:56 »
Itse asiassa, mietiskelinkin sitä, että miksei se kiinnitys kiekko voisi olla nopeasti asennettava juuri tuollaisen akselin nysän avulla. Jos tuo akseli olisi vieläpä 6 kanttinen, niin sorvin leuat pitäisivät siitä vielä paremmin kiinni.  Kyllähän pieneenkin koneeseen ja 26 millin karaporaukseen saisi kuitenkin aika tukevan kiinnityskiekon myös tuollakin tavalla asennettuna.  Kiitokset noista kuvista.

Nyt tiedätte syyllisen, kun Lohjan kohdalta Valtatie 25:ltä tulee puuttumaan parista strategisesta kohdasta valurautainen viemärinkansi...    ;D

T  -.-

Edittiä...   akseli on hitsaamalla kiinni.  = Teräksestä tuo levy täytyy tehdä.   Mutta tuollaisen voi siis tehdä itse tuonkin esineen.

Edittiä kaksi...    Biltemasta saa ainakin 20 millin jatkomuttereita.  Se on jo aika suuri kooltaan tuollainen.  Siihen olake ja hitsillä kiinni levyyn, ja mutteri sorvin leukoihin.  Lisäbonuksena voi laittaa vielä karan lävitse halvan kierretangon ja lukita sen toiselle puolelle isolla prikalla ja mutterilla.  (siis sinne remmipuolelle)

Alkoi näyttää siltä, että taas säästyi 70 euroa sileää seteli rahaa...    todellakin lämpimät kiitokset tästä niksistä.  Näitä kun jaksaa tehdä, niin vehkeethän tulevat aivan kuoletetuksi pois ja jää vielä voitollekin...   heh heh...

En lähtis ainakaan omaan koneeseen tuollaista viritystä tekemään, jossa levy vain hitsatun mutterin kautta pakassa kiinni. Pieneltä halkaisijalta kiinni ja mahdollisesti iso sorvaushalkaisija on huono juttu! Värisee helposti ja voi pahimmillaan hitsaus pettää. Kiinnitä mielummin siihen levyyn noin 80 mm kiekko ruuveilla/olakkeella. Sen saa 125 mm pakkaan tukevammin kun vaihtaa lauat.

Tuo mutterin hitsaus kuulostaa siltä, että voi kolista ja pahasti  :o
En ois pikkusorvissa kovinkaan huolissani tollasen hitsatun 20mm jatkomutterin kestosta, sehän on jo halkaisialtaan luokkaa 32mm. Jos se on edes puoliksi onnistuneesti hitsattu kiinni laippaan x niin pikkusorvista pettää hammasrattaat  ja moni muu paikka ennenkuin tollainen irtoaa hitsistä.

Jatkomutterit on itsellä aika useinkin käytössä kun pitää jotain laippaa tai pellinriekaletta sorvata, viimemmälti tehtiin shimmauslevyjä saabin vaihdelaatikon laakereiden väliin.
Tarkempia hommia sorvatessa jatkomutterin pään voi sorvata suoraksi aina pakkaan kiinnityksen jälkeen jolloin on ainakin yksi suora pinta käytössä.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #42 : 03-09-2016, 10:52:09 »
Mulla kun ei ole vielä mitään nostovälineitä sorvilla,niin omankin nelileukapakan käyttö on melko väkinäistä,painaa nuo pakat niin pirusti.Pieniä kolmileukapakkoja pari onkin,ja ne olen laittanut tuohon paikoillaan olevaan pakkaan kiinni,samaan tapaan vois käyttää pientä nelileukaakin....Pitää laittaa ostoslistalle pikku nelileuka itsellekin.Jonkunlainen nosturi pitää kyllä rakentaa,muttakun sorvi on vieläkin väliaikaismajoituksessa autotallin puolella....Niinkuin kaikki muutkin koneet,kun on ainoa lämmin tila tällähetkellä,kunpa joskus sais säästettyä remonttirahoja ::)

Jep. Ei niitä kyllä ilokseen jumppaa pikkuhomman takia.. nuo 250mm pakat ei kyllä paljoa paina mutta huonolla selällä voi tulla äkkiä vahinko..

Olisko tuossa seuraava kotiverstasprojekti O0

[ Guests cannot view attachments ]

Poissa juska

« Vastaus #43 : 03-09-2016, 21:23:43 »
Mullon sorvin takana alumiininen "katos" lastusuojana ja suunnitelmana on tehdä siihen hylly pakoille kun selkä ei kestä niitä nostaa. Eli voisi pyörittää pakan hyllyyn ja vaihtaa uuden tilalle nostamatta niitä, vanerinpala vain johteille suojaksi ja "sillaksi".

Ostin Burnerdtin käytetyn 4-leuan täältä ja on ollu kyllä hyvä:
http://homeandworkshop.co.uk/

EDIT: Muistaakseni Tapiolla on kans L0-kiinnitys sorvissaan eli tuo mun 10" pakka kävisi suoraan. Ainakin Colchestereissa on ollut L0-kiinnityksiä niin niistä voi metsästää sopivia.

Paikalla Kumpumäen seppä

« Vastaus #44 : 03-09-2016, 21:36:32 »

Jep. Ei niitä kyllä ilokseen jumppaa pikkuhomman takia.. nuo 250mm pakat ei kyllä paljoa paina mutta huonolla selällä voi tulla äkkiä vahinko..

Olisko tuossa seuraava kotiverstasprojekti O0

(Attachment Link)

Meinasin sanoa, että sunhan piti tehdä se nostin sinne halliisi. Sitten keksin ettei se taidakaan päästä sorville asti mitenkään.

Kyllä sitä pitäis olla siltanosturi, joka liikkuu koko hallin aluella. Mä joskus koneistin osia yhteen projektiin n. 1000 kg osia kun nosteli kahteen kertaa jyrsimelle (jyrsintä ja poraus erikseen), niin tiesi illalla töitä tehneensä. Painavimmat osat tais olla n. 70 kg.