Kirjoittaja Aihe: Sorvinpakka.  (Luettu 11472 kertaa)

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 421
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #60 : 28-09-2017, 09:13:41 »

Ja mitä Jaxzin kysymykseen tulee niin jotkut sorvarithan on vannoutuneita nelileuan käyttäjiä ja kellottavat akselitkin nelileukaan.. esim Abom79 youtubessa..

Usein nämä laiskat pakanvaihtajat käyttävät usein isoa sorvia... 50kg painavalla pakalla voi olla jotain tekemistä asian kanssa  ;D

Poissa Jarppis

  • Viestejä: 1 229
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #61 : 28-09-2017, 09:37:09 »
Olisikohan tuossa vinkkiä painavan pakan asennusavuksi. https://moderntools.com.au/products/sky-hook-industrial-lifting-devices/

Olikos vastaava vanhempi tekoinen Porvoon rautatieaseman laiturissa vielä kiinni? Sieltä voisi käydä pulttaamassa irti kun se näytti olleen tarpeettomana/käyttömättömänä jo jokusen vuosikymmenen.  ;D Riskinä tietysti on, että kesken irroitustyön Borga Kattenpojkarna tulee häiritsemään...

Paikalla juska

  • Viestejä: 1 317
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #62 : 28-09-2017, 17:19:12 »
Olisikohan tuossa vinkkiä painavan pakan asennusavuksi. https://moderntools.com.au/products/sky-hook-industrial-lifting-devices/

Ompas muuten kätevän näköinen värkki. Tuosta voisi soveltaa omaan käyttöön, pitääpä tutkia vinssivalikoimia.. Hydraulinen moottorinostin mulla on mutta sen kanssa ei mahdu sorvin luo, pieni ja näppärämpi pitäisi olla.

Ei tuo 10" pakka painane kuin ehkä 25-30kg mutta liikaa kuitenki.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 299
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #63 : 28-09-2017, 17:48:37 »
Tervehdys

Minulla tasolaikan virkaa hoitaa porakoneesta otettu pöytä. Ei tarvitse pakan vaihtoa, helppo kiinnittää. Terv TK

mulla sama homma. tasolaikan virkaa hoitaa pylväsporakoneen pyöreä pöytä, joka on sorvattu vielä joka sivulta, jotta on varmasti niin suora, kun tollanen vaan voi olla. siinä on hyvä koneistella sitten kaikkea, mitä tarttee. ihan toimiva ratkasu.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 299
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #64 : 28-09-2017, 17:52:11 »
jyrsimen pikajakolaitteeseen mulla on yksi kolmileukapakka. sekin painaa jo niin paljon, ettei sitä ihan huvin päiten nostele. arviolta sen 25-30 kiloa. kyllä sen jaksaa nostaa, mutta ei ole mitään herkkua sen siirtely.

pitäisi rakentaa tallin kattoon vähän I palkkia, niin saisi koko tallin kattavan kattonosturin. kissa ja muut systeemit löytyy jo omasta takaa. enää puuttuu ne palkit katosta.. tulee aina toisinaan mieleen, kun olisi tarvetta. ja on ollut suunnitteillakin jo aika pitkään. saas nähdä koska toteutan.

Poissa cdi

  • Viestejä: 471
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #65 : 28-09-2017, 22:13:35 »
Eikös siinä menis vain  rissa jossa on 3 pylpyrää kummassakin päässä.Vene ainakin tulee rannalle kevyesti. Koukun kiinnitys kattoon voi tietysti illa ongelma.


saa poistaa
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 406
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #66 : 28-09-2017, 22:37:14 »
Olin kauan sitten sellaisessa verstaspahasessa työssä jossa ei ollut mitään nosturia,sorviin joutui vaihtamaan aina välillä halkaisijaltaan 400mm kolmipakkaa ja 800mm nelipakkaa.Rakensimme yhden hitsaajan kanssa sellaisen neljäjalkaisen nostokehikon,jossa oli jalkojen päissä jarrulliset kannuspyörät.Keskellä oli I-palkki jossa oli rissat päissä ja se liikkui sivusuuntaan keskeltä n.400 mm.Tähän I-palkkiin oli sovitettu sellainen kissavaunu jossa roikkui ketjutalja.Tällä oli aika helppo nostaa isokin nelipakka sorviin.Mikään hyväksytty nostoväline tuo ei ollut mutta eihän ne istukatkaan painaneet kuin maksimissaan reilut 100 kg.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 421
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #67 : 28-09-2017, 23:16:01 »
Olin kauan sitten sellaisessa verstaspahasessa työssä jossa ei ollut mitään nosturia,sorviin joutui vaihtamaan aina välillä halkaisijaltaan 400mm kolmipakkaa ja 800mm nelipakkaa.Rakensimme yhden hitsaajan kanssa sellaisen neljäjalkaisen nostokehikon,jossa oli jalkojen päissä jarrulliset kannuspyörät.Keskellä oli I-palkki jossa oli rissat päissä ja se liikkui sivusuuntaan keskeltä n.400 mm.Tähän I-palkkiin oli sovitettu sellainen kissavaunu jossa roikkui ketjutalja.Tällä oli aika helppo nostaa isokin nelipakka sorviin.Mikään hyväksytty nostoväline tuo ei ollut mutta eihän ne istukatkaan painaneet kuin maksimissaan reilut 100 kg.
Mitä helkkaria sillä 800mm pakalla sitten sorvattiin että sen kappaleen jaksoi ilman nosturia siirrellä?
Jotain prässättyjä säiliönpäätyjä?

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 299
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #68 : 29-09-2017, 17:09:05 »
Olin kauan sitten sellaisessa verstaspahasessa työssä jossa ei ollut mitään nosturia,sorviin joutui vaihtamaan aina välillä halkaisijaltaan 400mm kolmipakkaa ja 800mm nelipakkaa.Rakensimme yhden hitsaajan kanssa sellaisen neljäjalkaisen nostokehikon,jossa oli jalkojen päissä jarrulliset kannuspyörät.Keskellä oli I-palkki jossa oli rissat päissä ja se liikkui sivusuuntaan keskeltä n.400 mm.Tähän I-palkkiin oli sovitettu sellainen kissavaunu jossa roikkui ketjutalja.Tällä oli aika helppo nostaa isokin nelipakka sorviin.Mikään hyväksytty nostoväline tuo ei ollut mutta eihän ne istukatkaan painaneet kuin maksimissaan reilut 100 kg.
Mitä helkkaria sillä 800mm pakalla sitten sorvattiin että sen kappaleen jaksoi ilman nosturia siirrellä?
Jotain prässättyjä säiliönpäätyjä?

laivanmoottorin männänrenkaita varmaan. ;D

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 406
Vs: Sorvinpakka.
« Vastaus #69 : 29-09-2017, 20:33:29 »
Kyllä sellaisella pakalla voi sorvata lähes mitä vaan nelipakkahommaa sorvilla tehdään,pienin kiinnityshalkaisija tuohon taisi olla jotain 30mm luokkaa. Se oli koneen mukana tullut pakka,siinä tuli koneen mukana 400mm 3-leukainen 800mm 4-leukainen ja 800mm tasolaikka.Tuo oli sellainen keskikokoinen konepajakäytössä yleinen bulgarialainen ZMM merkkinen kärkisorvi.Kitapalan poistamalla oli suurin sorvaushalkaisija siellä kidassa 1000mm normaalisti johteiden päällä pyöri jossain 700mm luokkaa.Tuollaisella tuli veivailtua melkein viisi vuotta lastuja,tosin kone muutti pari kertaa asennuspaikkaansa.Monesti sillä sorvattiin jotain isoja polttoleikattuja kiekkoja hitsattuihin rakenteisiin.Kyllä siinä sai usein miettiä miten kappaleen sai koneeseen ennen kuin tehtiin tuo nosto systeemi.Välillä oli nostotalkoot kun nostettiin miesvoimin kappaleita koneen johteiden päällä olevalle vanerilevylle.