Kirjoittaja Aihe: Styroksin liimailut  (Luettu 12222 kertaa)

Poissa Tumu

  • Viestejä: 38
Styroksin liimailut
« : 08-05-2008, 18:35:29 »
Elikkäs ajatuksena olisi styroksisen kylmälaukun muotoilu veneessä olevaan koloon sopivaksi. Tiedän että on hivenen pöhkö ajatus, mutta lähinnä ajankuluksi kyseinen homma olisi ::), ja kuitenkin veneen lattialle tuo kylmälaukku lyhemmissä mökille siirtymisissä jää, no ehkä pidemmissä reissuissa voisi laukun koloonsa tunkeakkin.

Eikös nuo kylmälaukut olekkin EPS:ää (expanded polystyrene, puhekielessä styrox) ??

Mikäs liima tuohon hommaan sopisi? Polystyreenille käypää pikaliimaa en tuohon hommaa viitsi tuhlata, liekö edes sopivaakaan. Eli joku halvahko riittoisa tökötti hakusessa.

-Rami-
« Viimeksi muokattu: 08-05-2008, 18:37:25 kirjoittanut Tumu »

Poissa hanski

  • Viestejä: 3 409
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #1 : 08-05-2008, 18:56:33 »
B 3 , sitä olen käyttänyt ja on minun käyttöni kestänyt. Ei kylläkään kylmälaukkuna, pohjan mukana pysyminen täytynee kokeilla. Liimautumisaikaa en muista mutta moninkertainen puuhun verraten, oliskohan vuorokausi tai kaksi. Vesi kun ei imeydy mihinkään. Enemmän se kuitenkin pitää kuin styrox kestää.
- hanski

Poissa touhutapani

  • Viestejä: 491
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #2 : 08-05-2008, 19:15:05 »
  joskus tehty jotain vastaavaa uretaanilevystä , liimaus vaahdolla..ei kyl paljoo rasitusta kestä..melkein "paikkauskollisena" pitäisin..mut "kylmä-arvoltaan" paree ku syrox..  Jos jostain saat niitä nosto-oven suikaleita, mis on Al molemmin puolin ja urethane sisäl..suap muuten hyvän/kestävän kylmälaukun...kun sen vaan leikkelee/liimaa niin, ettei tule metallijohtumaa ulkoa sisälle...eka sellanen saavuttanu jo äänestys iänkin...

Poissa JanneKi

  • Viestejä: 1 364
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #3 : 09-05-2008, 07:35:58 »
Polyuretaani on lähes 2x parempi kuin styroxi, on myös kestävämpää (tosin onhan styroxiakin montaa lujuusluokkaa, mutta tavallinen lattia/routastyroksi on melkoista huttua polyuretaanin verrattuna). Polyuretaani on sitten tosin paljon kalliimpaa.
- J

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 085
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #4 : 09-05-2008, 09:21:13 »
Samulla olis tähän varmasti joku veret seisauttava kommentti ;D

Mutta tässä olis pari ajatusta:

Levyksi Finfoam tms. kovempaa matskua. Haperommat syroksit eivät vaan kestä mitään rasitusta.
Liimaksi Epoksia, siis oikeeta epoksia, eikä mitään styreeniohenteista liimaa.
vahviikkeeksi epoksin kera lasikouitunauhaa.

Näillä saa niin lujan kun sielu sietää.

Mutta se kovuus ja saniteettisuus on ongelma.

Jos pinnalta vaaditaan kovuutta, niin sitten pintaan pitää liimata jotain muuta matskua.

Sisäpuolen olisi kiva olla suhteellisen kulutusta kestävää ja helposti siivottavaa. Ei kai tänne jää vettä ja/tai teurasraatoo seisomaan?

Vaahtoytimisen sitten saranoiden salpojen kiinittäinen ei ole triviaali asia, vaan näiden kohtaan vaahdon tilalle kannattaa laittaa kovempaa matskua.

Mulla kyllä tulis ekaksi mieleen etsiä kaupasta lähimmäksi sopivaa osuva kylmälaukku, tosin noissa kovissa malleissa niissä eristeet on satunnaisia tai puuttuu kokonaan.

EPS:ää parempi matsku kylmälaukuissa on EPP kulutuskeston takia. Mun ymmärtääkseni Polyuretaania löytyy sekä suljetulla että avoimella rakenteella. Toinen siis imee vettä ja toinen ei. Noi suihkupullojen jne. "uretaanit" eivät varmasti sovellu.

PekkaNF

Poissa Tomi Jusenius

  • Viestejä: 1 218
  • Kelpaa se mulle
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #5 : 09-05-2008, 11:04:26 »
Moro

Foamia olen saanut liitettyä aika pirun kovin ihan uretaanivaahdolla, siten että saumaan sopivasti vaahtoa ja sitten hieronut niitä kappaleita vastakkain. Tolla hieromisellla saa sen vaahdon muutettua semmoseksi jänskäksi "puuroksi" joka pitää kiinni aivan tautisesti. Tosin hieman sottaistahan tuo voi olla ::)

Irronneen uretaanihiertimen kahvan liimasin takasin paikoilleen wurthin pur- liimalla ja on sekin kestänyt jo muutaman sadan neliön hierron, eikä se vielä osoita irtoamisen merkkejä O0

tomi
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa Karppa

  • Viestejä: 151
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #6 : 09-05-2008, 15:57:17 »
Toopelin mainitsema uretaanivaahto on toimiva ratkaisu. Jos laatikko tulee koloon (piiloon!) eli ettei ulkopuoliset saumat näy, niin laatikon voi koota tiiviiksi ja tukevaksi myös ilmastointiteipillä eikä tarvitse tapella sotkevien liimojen kanssa  O0

Poissa jope

  • Viestejä: 2 829
  • Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #7 : 10-05-2008, 22:43:22 »
Jos ei noista vielä lääkettä löytynyt niin lasisilikoni. 6e/puteli ja loput voi sotkea johonkin muuhun kohteeseen. Halvempaa tuskin enää löydät.
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa arto_m

  • Viestejä: 8
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #8 : 11-05-2008, 13:41:53 »
Eikös tuohon kävisi joku uretaanipohjainen liima, kuten Sikaflex?

Poissa Dan The Master

  • Viestejä: 472
  • -Taneli
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #9 : 11-05-2008, 13:54:43 »
Taikka kuumaliima?? Sillä ainaki lennokkikerhossa aikoinaan kaikki finfoamit ja sellaset liimailtiin tiiviisti/kestävästi. Sillä saisi tiiviit saumatkin, jos vetää vielä saumoihin lisäks samalla lailla kuin saumaussilikoonin. Mut odottelen mielenkiinolla Sumun mielipidettä asiasta.  O0

Poissa tv43

  • Viestejä: 216
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #10 : 11-05-2008, 14:20:47 »
Styroksin ja vastaavien liimauksessa taitaa suurin ongelma olla löytää liima joka ei "syö" levyä . Tavallisia puuliimoja
kyllä kestää . Kattolevyissä kokeilin tuubissa olevaa rakennusliimaa , ja hyvin näytti kestävän . Kuukauden jälkeen
alkoi levyt tippua , kattoon jäi liimatallat ja levyyn kolo vastaavalle paikalle . Aikaisemmat liimaukset on kestänyt
parikymmentä vuotta , mutta silloin tarkistin liiman sopivuuden purkin kyljestä .

Poissa samu

  • Viestejä: 5 393
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #11 : 11-05-2008, 21:33:19 »
Moi,

Näköjään mua ei tarvita liiman valinnassa ainakaan tässä keississä  :).

Touhutapani kertoi jo kyllä kaikkein tärkeimmän suunnittelupointin: Kuorettomana nuo omatekoiset vaahtoeristesäiliöt eivät oikein tahdo kestää käyttöä, eikä ainakaan säily siisteinä. Menevät puhki, läpäisevät kohta kondenssia ja alkavat kukkia.

Kuorta ympärille vaikka kattopellin paloista tai 6mm vesivanerista jos esim alumiinipeltiä ei saa. Vaahto- ja villaytimet laitetaan kuoreen siten että niihin kohdistuu vain puristuskuormia ja minimimäärä leikkausvoimia (eli niitä "hiertäviä" liikkeitä).

Olen kasannut jos jonkinlaisia eristettyjä säiliöitä kaikenmoisilla vaipoilla ja high-tech ja low-tech vällyillä. Jos aikoo pitää vehkeen älyissään ja koko ajan samalla lailla suoriutuvana niin pitää olla tiivis ja jäykkä kuori päällä joka myös kantaa riittävästi. Ei ole mitään engineering-hifiä vaan aika normaalia touhua.

Jos teet teräskattopellin paloista esim poraamalla ja niittaamalla niin kaikki paljaat leikkuureunat ferrexillä peittoon.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 122
  • HOLLOLA
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #12 : 11-05-2008, 22:42:28 »
Jos teet teräskattopellin paloista esim poraamalla ja niittaamalla niin kaikki paljaat leikkuureunat ferrexillä peittoon.

Peltikatolla, ihan taivasalla, sateessa ja tuulen tuiverruksessa, tuon kattopellin leikattu reuna kestää ruostumatta vuosikymmeniä. Sinkki ryömii, kuten täälläkin on todettu, suojaten tuon 0,6 mm paksun sinkittömän reunan.
Ferrex oli ennen lyijymönjäpohjainen ruostesuojamaali, nykyisin mitä lie. Mitään lyijypohjaisia maaleja ei saanut käyttää sinkityille levyille, ruostesuojausominaisuudet saattoivat käyttäytyä vähemmän toivotusti. Kattomaalit ovat perinteisesti olleet sinkkipohjaisia maaleja esim. Panssarimaali, Kirjo ja lukuisa joukko vähemmän tunnettuja.

Jos kasauksessa käytetään vetoniittejä (POP-niitti), niin ei alumiinisia vaan ruostumattomia tai tavallisia teräksisiä. Sinkki luopuu melko nopeasti alumiinin ympäristöstä. Jos veneilet merellä, niin olosuhteet ovat tässä suhteessa vielä ankarammat.

Poissa samu

  • Viestejä: 5 393
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #13 : 11-05-2008, 23:06:36 »
Jep toimii kyllä peltikatolla kun reuna saa kuivua välillä ja huuhtelu on pääasiassa sadevedellä (vaikka olisikin ilmansaasteita joukossa). Veneolosuhteissa ei kannata luottaa sinkkiwhiskereiden kykyyn kasvaa pinnan päälle riittävän nopeasti.

Uusissa Ferrexeissä ei ole enää muita kuin täysin anodisia ruosteenestoaineita joukossa. Niillä voi kuulemma maalata alumiiniakin, toisin kuin vanhanajan lyijyferrexillä joka kuulemma tuli lopulta alumiinipaatin pohjasta läpi (tai niin tarinat kertovat).

Katodisia korroosionestoaineita käytetään kyllä edelleen ruosteenestopinnoitteissa kun olosuhteet ovat poikkeuksellisen kovat ja erikoislaatuiset. Ne ovat vaativia suunnitella ja soveltuvat varsin tapauskohtaisesti. Niiden "purkinpohjien" käyttö jossain omassa hommassa on tuonut ylläreitä. Anodiset ovat turvallisia käyttää.

Jos kasauksessa käytetään vetoniittejä (POP-niitti), niin ei alumiinisia vaan ruostumattomia tai tavallisia teräksisiä. Sinkki luopuu melko nopeasti alumiinin ympäristöstä. Jos veneilet merellä, niin olosuhteet ovat tässä suhteessa vielä ankarammat.

Aivan näin. Suojaamattomat metalliset monimateriaaliliitokset (meri)vesiolosuhteissa jossain umpiperässä minne aurinko ei paista eivät ole suositeltavia.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 122
  • HOLLOLA
Re: Styroksin liimailut
« Vastaus #14 : 11-05-2008, 23:21:14 »
Ollaan taas vähän kaukana Styroxin liimaamisesta.

Mutta eikös ne ole sinkkimurikoita joita noihin veneiden potkuri- ja peräsinakseleihin, sekä vähän sinne että tänne, laitetaan katodisiksi ruostesuojiksi? Vai miksi niitä laitetaan?