Kirjoittaja Aihe: Verstastonttu  (Luettu 11962 kertaa)

Poissa Matti ZZJ

Vs: Verstastonttu
« Vastaus #15 : 01-06-2016, 09:34:49 »
Ok. Mullakin asustaa sellainen. Varmasti syö keskiöporia ja yleensäkkin pieniä poranteriä. urta herkkua ovat myöskin pienet kierretapit ja kaikki bitsit. Puhtaisiin ja juuri järjesteltyihin työkaluihin ei koske, mutta harvemmin tarvittavat romut/aarteet on kyllä mylläty jossain välissä.

Semmoinen p&)=e!

Pekka
Taitaa olla jotain samaa sukua se mun verstastonttu vaikka keskiöporat jättääkin rauhaan. Pieniä katkenneita 1-3 millin poranteriä löytyy nimittäin ihan määrissä.
Bitsejä se myös välillä nakertelee, mutta sitäkin enemmän kerää niitä laatikollinen kerrallaan, oon nimittäin aika helvetin monta bitsilaatikkoa jo ostanut ja ne katoavat yksi toisensa jälkeen

Nyt uusimpana piirteenä verstastontulla on käydä sulattamassa tig-hitsauskoneen elektrodeihin alumiinimällejä.
Jotain pitäs hitsata niin kaikissa elektrodeissa on alumiinimälli tai sitten se on käynyt laittamassa jonkun roskan tigin hf-startin kipinäväliin niin ettei tig syty.

Verstastonttu on myös salamannopea koneistaja, sillä aikaa kun olet laatikolla penkomassa sopivaa kierretappia niin se ehtii tehdä 1:1 kopion juuri sorvaamastasi kappaleesta. Ja tietysti ilkikurisuuttaan vaihtaa sen Adamantiumista koneistamansa kappaleen sen sun mysteerimetallikappaleen tilalle niin että kierretappi kiljuu kauhusta ja ittellä pukkaa tuskanhikeä.

Välillä se myös lukee edellisenä yönä tehdyt piirustukset salaa ja jos piirrustuksissa on kierteitä niin se sahaa ja sorvaa jämäpalalootaan ihan täydellisen aihion jostakin karkaistusta maraging-teräksestä jossa on valuhiekkaa seassa. Niin että kun seuraavana päivänä sitten sitä jämäpalalootaa kattelen niin sieltä löytyy pajatontun yön aikana tekemä just sopiva aihio ;D

Poissa Kauko Pienimäki

« Vastaus #16 : 01-06-2016, 09:48:21 »
Kappas, en näemmä ole yksin :D.

Korostan vielä, että ei minulla ole Eevertin kanssa mitään riitaa.  Ymmärrän hänen pienet jekkunsa pitkästä tonttuperinteestä kumpuavana huumorina.  Eilen oli Eevertti uskaltautunut uloskin.  Toinen työhanska katosi kesken pihahommien.

Kauko
Aiempi nimimerkki KaukoAntero

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #17 : 01-06-2016, 15:55:25 »
Veljet vielä on hyvin asiat.
Meilläkin on verstastonttu päivittäinen vieras, eikä peijooni tahdo pysyä edes verstaalla.
Olen kuitenkin kuullut, että niillä on vanhemmiten taipumus muuttua verstashirmuiksi. Meillä on jo merkkejä ilmassa 8)
Sileätä tietä - kaikille

Poissa jussi71

« Vastaus #18 : 01-06-2016, 17:08:53 »
Samanlainen tonttu taitaapi asustella mullakin verstaalla,paljon rumemman niminen vaan....Ei tunnu auttavan,vaikka yrittäis hommata samoja työkaluja vähän reilummankin määrän,niinku vaikka työntömitta tai kuusiokoloavain....

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #19 : 01-06-2016, 17:40:50 »
Meillä asusteleva tonttu on selvästi sukua tuolle Jussin tontulle. Muuten työkaluja löytyy suht hyvin, mutta juuri nuo kuusiokoloavaimet on usein kateissa. Olen viimeisen 10 vuoden aikana ostanut liki 10 kuusiokoloavainsarjaa, mutta usein on todella vaikea löytää edes sitä yhtä oikean kokoista. Väärän kokoisia on paljonkin. Millä se aina huomaakin piilottaa juuri sen mitä tarvitsee. Mulla on yksi perinteinen ja yksi digitaali työntömitta. Usein kuitenkin sattuu, ettei kumpaakaan löydy kun tarvitsisi. Ja enhän mä nyt itse laittais työntömittaa sellaiseen paikkaan, etten sitä seuraavalla kerralla löytäisi. Sehän olis ihan hölmöä. 

Poissa Juha Moilanen

« Vastaus #20 : 01-06-2016, 19:10:45 »
Miksihän se tallitonttu muuten on ihastunut vain oikean käden suojakäsineisiin? Vasureita löytyy kyllä mutta toiset se piilottaa...?

Poissa Vieras

« Vastaus #21 : 01-06-2016, 19:59:59 »
Mulla kävi vaan kiusaa tekemässä yks tallitonttu ja kun sain viimein sen kiinni, niin niskasta pidin kiinni ja annoin vauhdin kera kunnolla monoa sille takapuoleen. Ei ole näkynyt sen koommin, mutta yksi koditon hyväsydäminen tallitonttu sai uuden kodin mun tallista. Ollaan erittäin hyvissä väleissä sen kanssa ja tavarat on saaneet olla paikoillaan, kun vaan muistan silloin tällöin viedä suun kostuketta tontulle.

Poissa Digiootti

« Vastaus #22 : 01-06-2016, 20:28:24 »
Meillä nuo otukset ovat pesityneet grillikotaan koko perhe, mutta parempi niin, siellä niistä ei ole juurikaan haittaa, päinvastoin mukava käydä niitä joskus moikkaamassa.  O0

https://www.youtube.com/watch?v=MCRbgR0e4j8

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #23 : 01-06-2016, 20:57:26 »
Tuossa sitä h&%¤#tin ruohonleikkuria huoltaessa oli Vertti-tonttu kaverina. Hukkasi ilmanputsarin pitkän ruuvin ja tulppahylsyn.

Piti huutaa pelsbuubi avuksi ennenkuin löysin kumpaisenkaan.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa Kauko Pienimäki

« Vastaus #24 : 20-09-2016, 15:12:16 »
Uumoilen, että tällä meidän Eevertillä on jopa psykokineettisiä taitoja.  Autotallista oli kadonnut 13 millinen kiintolenkki sarjasta.  Löityi vasta kuukausien jälkeen, satojen kilometrien päästä mökiltä, kalastuskajakin tarvikelaatikosta.  Miten se sen sinne???

Kauko
Aiempi nimimerkki KaukoAntero

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #25 : 20-09-2016, 15:59:07 »
Uumoilen, että tällä meidän Eevertillä on jopa psykokineettisiä taitoja.  Autotallista oli kadonnut 13 millinen kiintolenkki sarjasta.  Löityi vasta kuukausien jälkeen, satojen kilometrien päästä mökiltä, kalastuskajakin tarvikelaatikosta.  Miten se sen sinne???

Kauko
Laskin että mulla on 14kpl 17 millisiä kiinto- ja räikkälenkkejä, mutta verstastontut kun on oikein vauhdissa niin yhtäkään et löydä ilman tonkimista.  Sitten pakettiautossa on vielä ainakin muutama josta voi hakea täydennystä :angel:

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #26 : 21-09-2016, 19:37:58 »
Verstastonttu käy yhä röyhkeämmäksi.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa jussi71

« Vastaus #27 : 21-09-2016, 21:42:16 »
Mun tonttu on palauttanu toistakymmentä työntömittaa paikalleen sorvin viereen,ei se niin ilkeä olekkaan.....Ei varmaan vaan tiennyt mihin ne pitää laittaa ennenkuin tein niille telineen.Aikamoinen kötöstys on,ei todellakaan ole tulossa kuvaa ;D Ns."väliaikaisratkaisu"

Poissa Esavi

« Vastaus #28 : 22-09-2016, 08:47:35 »

Minulla on ainakin viidet suojalasit ja eilen illalla totesin, että tonttu on nyysinyt ne kaikki. Alkoi jo hikeä puskea otsalle, kun hämmennyksen vallassa kiersin verstasta ja autotallia, eikä yksiäkään missään. Työkalupakista ei ollut onneksi huomannut ottaa, niin sieltä löysin ne ainoat jäljelle jääneet...  :confused:

Poissa pekkanf

« Vastaus #29 : 22-09-2016, 15:51:37 »
Verstastonttu käy yhä röyhkeämmäksi.

Eikö löytynyt mitään nyrkin kokoista murikkaa?......

Pekka