Kirjoittaja Aihe: Terassilämmitinneuvoja  (Luettu 1609 kertaa)

Poissa Pölynen

Terassilämmitinneuvoja
« : 12-06-2016, 11:37:17 »
Tervehdys. Koska Suomen kesä on kylmä, vaikkakin onneksi lyhyt, ajatuksissa pyörähtelee ajatus hankkia terassilämmitin. Käyttökohteena valokatteella varustettu seinätön pergola, jossa pääasiassa kahden vaimon kanssa vietetään aikaa iltaisin. Nyt meillä on heijastimellinen 2 kW sähkölämmitin, mutta sen teho on aika vaatimaton ulkotilassa. Sen voisi kuvitella toimivan vielä esimerkiksi huvimajassa tms. tilassa, jossa tuuli ei pääse viilentämään. Ja toista sähkölämmitintä ei oikein voi hankkia, koskapa sulakkeet eivät enää kestä. Joten jäljelle jää nestekaasulämmitin. Tai ehkä myös petrolilämmitin?

Minulla ei ole kuitenkaan mitään käyttökokemuksia terassilämmittimistä, joten kaipaan neuvoja ja kokemuksia. Ravintoloiden terasseilla näkee nykyään runsaasti niitä lasiputkellisia malleja, joissa näkyvä liekki lepattaa. Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että kyseiset lämmittimet lämmittävät enemmän ilmaa kuin sellaiset perinteisemmät mallit, joissa liekki on siellä tatin päässä heijastimen alla. Vai miten on?

Löytyykö jostain malleja, jotka eivät säteilisi joka suuntaan? Jos vehkeen tarkoitus on pitää meidät kaksi lämpiminä, on turha lämmittää ympäriinsä.

Ja paljonko lämmittimen yläpuolella pitäisi olla suunnilleen välimatkaa pergolan puurakenteisiin ja valokatteeseen?

Vaativatko terassilämmittimet mitään huoltoa ja kuinka pitkää elinikää niiltä sopii odottaa?

Jos täältä palstalta löytyisi kokemuksen rintaääntä, voisin välttyä työläältä empiiriseltä ravintolaterassikierrokselta... Miettii Pölynen
« Viimeksi muokattu: 12-06-2016, 11:42:19 kirjoittanut Pölynen »

Poissa peko

Vs: Terassilämmitinneuvoja
« Vastaus #1 : 13-06-2016, 14:56:52 »
Mulla on mökillä semmonen tattimallin Landman terassilämmitin, hyvä on ollut. Lämmittää alaspäin kohtuu mukavasti ei kuitenkaan jalkihin asti, noin metrin verran alas siitä peltilieriöstä. Talvikylmällä on sitten vielä omat "torimummo" säteilylämmittimet  jalkoihin kummallekin omansa.
Tuuli vie kyllä omansa lämmöstä kesällä kun ei ole terassin tuulisuojat alhaalla mutta toimii myös ihan taivasallakin. Taisi olla 50cm suojaetäisyys ylöspäin, mulla se on 20cm sitten on harvalauta ja 40cm ilmatila kattopelteihin ja ruodelautoihin. Ei ole ainakaan vielä sauna palanut vaikka talvella on parikin tuntia putkeen päällä, ei edes pihkaa ole tullut oksista. Suojaetäisyys testin tein, kättä tarkenee pitää kattolaudoissa kun tunnin ollut päällä, toki käyttöohjeitahan ja suojaetäisyyksiäkin tulisi noudattaa, eli tämä ei ole suositus vaan omakohtainen "viritys" älkää tehkö niinkuin minä tein.
Jos se valokate ei ihan liki ole niin kokeilemallahan se selviää kuin käy, napsutusta varmasti pitää sen verta paljon lämpöä tulee jos täysillä pitää.
Muunlaisista lämppäreistä ei olekkaan sitten kokemusta. Semmoset sähkölämmittimet jossa se vastuslanka hehkuu ritilän takana niin tommonen kaasulämmitin nuijii noin 5-0 onhan siinä liki 10kw jos täysille laittaa, silloin kyllä palaa pää ja varmaan se saunakin. :)

Poissa Eläin

« Vastaus #2 : 15-06-2016, 10:34:11 »

Käyttökohteena valokatteella varustettu seinätön pergola, jossa pääasiassa kahden vaimon kanssa vietetään aikaa iltaisin.

Ja tässähän on kyseessä varsin sopuisasti toimeen tuleva kolmen aikuisen yhteisellä päätöksellä perustettu pergolailtama.
Juridisella tasolla kinkkinen koska laillisesti puolisoitahan saa olla vain yksi kerrallaan.

Ja juu, tokihan huomasin että myöhemmin postauksessa puhuttiin  kahdesta henkilöstä mutta kun on täällä veneessä killiessä ajoittain hieman tylsää niin kommentoin tällä tavalla tyhmästi netissä. Kun hymyilytti.
Että anteeksi vain aiheuttamani häiriö, poistunkin tässä takavasemmalle ja annan asiallisen keskustelun jatkua.

Sent from my FP2 using Tapatalk

Paikalla Scyyb

« Vastaus #3 : 12-08-2017, 08:02:14 »
Touhuttiin grillikatokseen muovirottinkisohvat ja muutenkin sisustettiin sitä viihtyisemmäksi. Siitähän tuli sen verran mukava paikka istuksia, että meinattiin terassilämmitintä sinne hommata niin saisi kesää sitten vähän pidennettyä.

Hintahaarukka noissa on melkoinen. Haussa on sähköinen, semmoinen ohut pitkä palkkimalli.

Starkissa 1kw säteilijä 20€ ja kalleimmat huitelee seitsemässä sadassa. Noissa kun ei ole minun mielestä kun se vastus, että mistähän tuo hintaero muodostuu.

Poissa Mähis

• Sipoo
« Vastaus #4 : 12-08-2017, 09:25:10 »
Vastuksen laadusta ilmeisesti.
Aikoinaan hankin mökin terassille vastaavia halpoja K-raudan tarjouksesta, niin taisivat kestää parin syksyn käytön.
Eli ei ole kuin näistä halvoista ja huonoista kokemusta.

Juuri mökillä olleena mietin "seuraavaa askelta" ja todennäköisesti sellainen soikea laakeempi haussa. Jos niistä hyvistä olisi kokemuksia/suosituksia?

Poissa Markus Nylund

• Vantaa
« Vastaus #5 : 12-08-2017, 09:35:49 »
Mä oon ulkoravintoloissa aiheuttanut kummastusta kun oon kurotellut katseleen toimivien lämppäreiden malleja. Omat 1kW halpikset pitäis vaihtaa. Yks toimiva oli Eurom TH2003 jota ei enää tehdä. Olisiko korvaaja tuo:
https://www.wehkamp.nl/tuin-klussen/terrasverwarming/heaters/eurom-heater-q-time-2000/C30_8HQ_HKH_479641/?MaatCode=0000&PI=0&PrI=1&Nrpp=24&Blocks=0&Ns=P&View=Grid&NavState=/_/N-1jpz&IsSeg=0

Poissa Pölynen

« Vastaus #6 : 13-08-2017, 17:59:08 »
Tänä kesänä tuli hankittua Flametowerin lämmitin ja se on vaikuttanut aika hyvältä. Tuunasin sitä tosin niin, että leikkasin ohuesta alumiinilevystä sen kahdelle sivulle heijastimet, joten se ei turhaan säteile ympäriinsä. Lämmittää paremmin kuin uskalsin toivoa niin, että parvekkeella voi jatkaa istuskelua vielä illan tultua. Tosin se on nostettu aika lähelle pöytää, jossa evästämme, mutta tämä matala malli on korkeudeltaan aika hyvä niin, että liekki on lähes pöydän pinnan tasolla. Kokoamiseen kului aikansa, mutta vastineeksi se tuntuu aika tukevalta. Säätönupin liikkeen pykälöinti tekee sytyttämisestä hieman hankalaa. Ja jos paineensäätimen irrottaa kaasupullosta ja letku valuttaa kaasut ulos, letkua saa täyttää aika pitkään ennen kuin pilotliekki suostuu syttymään.