Kirjoittaja Aihe: Valmiita askartelutöitä  (Luettu 333480 kertaa)

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
Re: Valmiita askartelutöitä
« Vastaus #15 : 05-10-2008, 13:39:23 »
Heh, täytyy kyl myöntää et toi Pentsan viimeisin sai taas mielen laukkaamaan... Pirun hieno O0

Odotettavissa taas mun osalta uusia kuvia "Peukkuun sattuu" osioon :)
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa rokkalo

« Vastaus #16 : 06-10-2008, 21:40:09 »
Hei,

Tät,  olenkin jo odottanut, puukkoasiaa. En ole niitä itse tehnyt, keräillyt vain. Sitäkin kautta mielenkiinto on syventynyt. Mutta varmasti täällä on muitakin puukontekijöitä. Kyllä puukkoseurassa näitä käsitellään, tulee komea lehtikin. Niissä puukoissa vaan tuppaa olemaan liian viimeistelty ulkoilmentymä raskaaseen työhön. Komeita ja teräviä kyllä, kestäviäkin, mutta kuitenkin niin hienoja, että vähän hirvittää laittaa verstaalla kovaan työhön.  :-\

Silläpä ne uudemmat puukot tuppaavat kerääntymään hyllyyn, ja vanhat, jotka muuten ovat tarkoituksenmukaisuudessaan upeita, kuluvat käytössä. :'(

Esittäkää siis omat puukkonne, ne työhevoset, jotka olette itse tehneet tai ostaneet. Minä laitan sitten joitain puukkoja kans esille.

Kyllä ovat mukavia katsella Pentsan puukot :)

Pekkat

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #17 : 10-10-2008, 17:11:30 »
Tässä valokuva puukoista jotka ovat käyttöpuukkoja,aikaisempi kuva oli enempi näyttöpuukoista. ::)
kuvassa vasemmalta autossa oleva puukko tehty -95 terä ostettu sotkamosta 85mk,keskellä tuohi/luukahvainen riippuu liivissä,
oikealla jokapäiväinen on aina arkisin vyöllä.(terät muuten morasta 3€kpl) O0

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #18 : 10-10-2008, 21:37:20 »
Niin piti se kuvakin laittaa :-\

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #19 : 10-10-2008, 21:43:40 »
Komean näköisiä O0

Täytyy taas sen verta pureutua aiheeseen et oma yleissuosikki pukkoni on toi vanhempi laminoitu mora. Juu se ei kestä vääntöä, mut pitää pirun hyvin teränsä ja on helppo terottaa. Mul on kans pari Kay Vikströmin terää, joka on kaiketi enempi näitä ulos myytäviä teriä, mut ite tykänny ku hullu puurosta O0

Mulla kai toi mora rakkaus juontuu siitä, et en osa kohdella kyseistä työkalua sille kuuluvalla hellyydellä ja sitä tulee toisinaan kohdeltua hitusen kaltoin ::)

Poissa rokkalo

« Vastaus #20 : 12-10-2008, 22:04:46 »
No nyt alkaa olla työkalut esillä. Puukon terä on löytänyt oikean muotonsa, sen on oltava leikkaava, ikäänkuin höyläävä. Silloin terässä tulee olla päästöä kärkeen päin. Aivan päinvastainen terä on lapinleukulla. Sillä ei voi vuolla, vaan hakata. Pitkään meillä Pohjanmaalla tehtiin ja tehdään vieläkin suoria teriä, vallankin perinnepuukoissa.
Noissa Pentsan puukoissa on juuri tuo työskentely otettu huomioon.

Mora on kyllä just sellainen työkalu, jota monesti itsekin käytän. Ensinnäkin se on halpa, saa jopa eurolla, joten ostan aina tavatessa sellaisen. Teroitan niitä urakalla ja käytössä on aina terävä työkalu. Lopulta sitten taas urakkatahkoaminen.
Ne lupaamani kuvat tulevat vielä

Pekkat

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #21 : 12-10-2008, 22:31:37 »
Tuo pentsa1:n luontokuvia-sarjan kolmonen sykähdyttää, juuri sellainen jonka haluaisin - lyhyt terä pitkähköllä kahvalla. Mulle saisi terä olla vielä lyhyempikin mutta tuo muoto näyttää mainiolta.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #22 : 13-10-2008, 07:53:09 »
Heips tuo luontokuvia tuli siihen kun olin kuvannut juuri joutsenia pihapiirin laidalta.
koneelle tulostettassa en muistanut puukkkokuvia. ;D

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #23 : 31-10-2008, 11:41:20 »
Tässä Teille verstaan Naiset ja Miehet pari kuvaa ajatuksia herättelemään. O0

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #24 : 31-10-2008, 11:49:25 »
Heh, no nyt se rupes kaktuksia kasvattelemaan :)

Aika kiva idea O0

Poissa jkurtti

• Puhdetyöt
« Vastaus #25 : 31-10-2008, 16:48:21 »
Komeita puukkoja. Joskus aiemmin olen jossain lehdessä nähnyt vastaavia kivikahvaisia puukkoja. Onko kellään kokemuksia tuohipäisestä sorkoupotuksin? Itselläni on jo kauemmin kytenyt ajatus kokeilla..

Poissa Dan The Master

• -Taneli
« Vastaus #26 : 31-10-2008, 17:08:43 »
Oon mie sorkoupotusta tehny. Ku saan tuohta lisää ni teen sorkoupotuksilla varustetun kahvan ja voin pistää vaikka artikkelin.... Aikaa en sano se on niin haalea käsite täällä.

Poissa pekka o

« Vastaus #27 : 01-11-2008, 10:56:20 »

Puukkosivut piste netissä on puukkokeskustelua, myös sorkoupotuksista.

Poissa Saku Honkilahti

• Saku puukko
« Vastaus #28 : 01-11-2008, 17:07:11 »
Pari puukkoa tuli tuossa valmiiksi, Y. Puronvarren teriin tällä kertaa, kun oma takomo on vähän vaiheessa ;)
Pienemmän terän mitta noin 6cm ja pää raidan juurivisasta. Isomman terä n. 20cm ja pää pihlajaa.  Tupet naudan nahkaa, narvivärillä värjättynä.

Poissa rokkalo

« Vastaus #29 : 06-11-2008, 18:32:55 »
Kyllä on puukot komioita.

Vielä en ole myynyt itseäni puukkotöille, joten laitan parin lastan kuvat, jotka tein vaimon myyjäisiin.

Pekkat